osobní vuz HECHT 1. třídy u ČSD

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

osobní vuz HECHT 1. třídy u ČSD

Příspěvekod pavmar » sob 07 říj, 2023 6:40 am

Poradil by někdo zda tento vůz hecht 1. třídy jezdil u CSD a jaké měl označení nedaří se mě dohledat, našel jsem jen 1/2 a 3 třídu.
děkuji
Přílohy
s-l1600.jpg
H0
Moduly a kolejiště
Epocha IV-V
DCC MINIBOX
pavmar
 
Příspěvky: 284
Registrován: ned 10 úno, 2008 8:12 pm

Re: osobní vuz HECHT 1. třídy u ČSD

Příspěvekod hank » sob 07 říj, 2023 9:32 am

Původních německých hechtů 1. třídy, jaký znázorňuje model, bylo vyrobeno jenom několik málo desítek (pokud si dobře pamatuju, tak 20 nebo 30 - teď nemám čas to hledat) a kdyby nějaký zůstal u ČSD, o čemž nevím, asi by to byla velká vzácnost. Podobné (ne zcela stejné) vozy podle německých vzorů se však ve větším množství vyráběly v Rumunsku a v Polsku. Například "salónní" vůz železničně nostalgického spolku Posázavský Pacifik je původem "hecht" 1. třídy vyrobený v Rumunsku.

Edit: Německých vozů A4ü-23 bylo vyrobeno 6 ks, A4ü-26 20 ks.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: osobní vuz HECHT 1. třídy u ČSD

Příspěvekod radeksindy » sob 07 říj, 2023 11:23 am

Žádný hecht (tj. A4ü-23) u nás nebyl.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: osobní vuz HECHT 1. třídy u ČSD

Příspěvekod hank » sob 07 říj, 2023 1:02 pm

radeksindy píše:Žádný hecht (tj. A4ü-23) u nás nebyl.

Jaké jsou rozdíly mezi vozy A4ü-23 a A4ü-26?
- vozy skupiny Bauart 26 jsou oproti svým předchůdcům při stejném počtu oddílů delší
- oba typy mají skosené nástupní prostory
- vozy skupiny Bauart 26 mají přesah střechy nad nástupními prostory - půdorys střechy je obdélníkový, zatímco u Bauart 23 střecha kopíruje půdorys skříně
- Bauart 26 je celokovová konstrukce, Bauart 23 smíšená
- nevím přesně, jak to bylo s podvozky - vozy Bauart 23 měly původně pensylvánské podvozky (jako model na fotce), Bauart 26 dodatečně dostaly podvozky Görlitz, časem docházelo k výměnám i u dalších typů/řad vozů...

Co dál? Používá se přezdívka hecht i pro vozy Bauart 26?

Snad by se ještě mělo doplnit, že německé vozy pouze 1. třídy obou konstrukčních skupin byly původně objednány výhradně pro rychlíkovou dopravu k zaoceánským linkovým lodím firem Hapag a Lloyd do severomořských přístavů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: osobní vuz HECHT 1. třídy u ČSD

Příspěvekod radeksindy » sob 07 říj, 2023 3:19 pm

Co dál? Používá se přezdívka hecht i pro vozy Bauart 26?


Ne, právě kvůli střeše. Tři typy z roku 1926 se řadí do zvláštní skupiny,

Bauart 26 je celokovová konstrukce, Bauart 23 smíšená


Ano, ale má to trochu jiný význam než u nás. Starší konstrukce jsou v němčině "eiserne Bauart", což tady znamenalo, že konstrukce skříně je z kovu, ale ve střeše jsou ještě kusy kostry ze dřeva. Pokud by byl smíšený v našem slova smyslu (dřevěná kostra pobitá plechem), pak je to v němčině Holzbauart. Novější 26 jsou skutečně celokovové, tj. ganzstahl. Už poslední pruské rychlíkové vozy měly bočnice převáženě kovové.

A ještě dodatek:

Bauart 26 dodatečně dostaly podvozky Görlitz, časem docházelo k výměnám i u dalších typů/řad vozů


V roce 1932 dostaly některé tyto vozy podvozky Görlitz IIs z Rheingoldů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm


Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků