Voza Sav a Savz Locolab

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » ned 15 led, 2023 6:28 pm

No, s vozy Savz nebude až takový problém, koncem 70. let již asi bylo jen pár kusů. Ovšem Saz (tedy Saz který je odvozen od Sav ne od Sa) to je problém. ČSD pravděpodobně nemělo žádný, něco dodáno asi průmyslu - asi jen s 5-místnými vlečkovými čísly. Vozů Saz odvozených od Sa bylo podstatně více.
No a konec Savz - společně s Raj předány asi cementárnám a vápenkám, domnívám se že s masivními dodávkami Raj na přelomu 60. a 70. let je odstavili - důvodem mohla být jiná výška otvorů pro sypání cementu proti vozům Raj, asi nejdéle vydržely na vápně, bez vzduchotechniky, ČSD mělo v roce 1981 jeden kus, který měl byýt odstrojen na vůz Sav, 26 vozů měla od roku 1979 NHKG, odkoupila od CEVA Trenčín pro přepravu vápna do hutí, takže asi s již odstraněnou vzduchotechnikou (nikdo je nepřeznačoval), ale v roce 1985 již mají jen 1 kus, protože je nahradila vozy Sasz.
V roce 1981 CEVA Praha nemá žádný Savz.
Naposledy upravil Mcx dne ned 15 led, 2023 7:36 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Milan.D. » ned 15 led, 2023 6:57 pm

Díky za odpověď, teď mám alespoň rámcovou představu o tomto zajímavém typu.
Milan.D.
 
Příspěvky: 173
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 13 črc, 2023 8:07 pm

Uplynuly nějalé měsíce a opět se mi Sav(z) Locolab dostal do ruky, to již byl částěčně "oholen" o nepodařenou část představků. Tak jen připomenutí začátku.
Savz_01.jpg

zjištění, že model z 3D tisku je skoro horší než ruční práce + odlitek 10 let starý
Savz_02.jpg

začíná odebírání té nejvíce nepodařené části modelu
Savz_03.jpg

a jedna strana je skoro hotova, nezbývá než vykuchat i vnitřní podélníky, jsou tam šikmé výztuhy navíc
nastává zjištění, že vnější podélník je sice vysoký 3,1 mm, stejně jak profil evergreen, ale poněkud masivnější, model je odložen na někdy .....
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 13 črc, 2023 8:13 pm

přišel nápad vnější podélníky složit z různých pásovin, aby vypadal stejně
Savz_04.jpg

a první pokus, kinematika je původní, jen trochu upravena, čelník byl vypreparován z původního představku a rozměrově upraven podle skutečnosti
Savz_05.jpg

jedna strana vozu je hotova i s kinematikou, spřáhlo je zkráceno - zkouška spojení *- vůz sedí příliš vysoko - nastává úprava v tornách podvozků a je nutno trochu frézovat do hlavního příčníku
Savz_06.jpg

oba představky s uložením kinematiky hotovy
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 13 črc, 2023 8:24 pm

Savz_07.jpg

poslední stav a zjištění, na obou stranách je podlaha na představku, chybí dokončit naznačení výztuh mezi hlavním příčníkem a čelníkem, tady konfrontace se starým modelem
protože vůz bude ve stavu první poloviny 60. let bude mít jednoduché zábradlí, nemá držáky UIC, lepty zábradlí jsou rozměrově nepoužitelné, první zábradlí je z mosazného úhelníku 1x1, z leptů jsou nepoužitelné další věci - třeba žebřík - je krátký....
špatně je střecha - na bocích nemá mít výztuhy, je hladká, ale tmelit a brousit ji nebudu, násypné otvory na střeše jsou menší - správný rozměr je 1000x1000 mm, kulaté otvory opět menší - správný vnitřní rozměr 320 mm...... ale no, něco z toho snad vznikne
Savz_08.jpg

zda bude mít vůz brzdařskou budku či ne, to se ještě uvidí
Savz_09.jpg

již doplněné vnitřní podélníky - evergreen U 2 mm
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pon 17 črc, 2023 6:54 pm

Malé pokračování, je to neustálé vyměřování, protože jak jsem psal, na střeše se nepovedly rozměry násypných otvorů - vše je menší, pak je problém umístit lávku. Naopak na čelníku je veliká deska s vodítkem táhla, což zase omezuje umístění budky a místo hřídele ruční brzdy, to pak zase omezuje umístění žebříku ve vztahu k lávce. Začarovaný kruh.
Takže jsou to takové pokusy jak to vyjde :D Ještě k nárazníkům, ty ze stavebnice jsou nepoužitelné neb mají velikost mexických klobouků, správně talíř o průměru 450 mm. Později v 70. letech už i obdélníkové talíře na náraznících 350 kN, ale již bez provzdušnění - přechod na vápno.
Savz_10.jpg

Savz_11.jpg
Naposledy upravil Mcx dne pon 17 črc, 2023 7:21 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pon 17 črc, 2023 6:59 pm

Střecha - takto vypadá u skutečného vozu, lávka jde těsně okolo násypných otvorů a je hned na kraji střechy (asi je v modelu užší než má být + menší násypné otvory), spodní žebřík je proti krátkému horním trochu přesazený. Bohužel z leptu nepůjde použít zábradlí střešní lávky - je vysoké a má pouze 3 vnitřní sloupky, skutečný vůz jich má 2x tolik - 6.
Savz_13.jpg

tady je vidět odsazení spodního žebříku
Savz_12.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pon 17 črc, 2023 7:06 pm

Většina vozů Savz nemá na fotografiích "převod" otevření klapek na opačné straně vozu + tedy držák + táhla (přestože v popisu vozu v ON má uvedeno ovládání z jedné strany vozu). Proto má jen jednu ovládací páku - to je ta co je navařena na hřídeli. Takže to u modelu to taky postupně upravuji. Pokud byl vůz vybaven provzdušněním pro přepravu volně loženého cementu, tak se stejně klapky neotevíraly a vozy, které přešly z přepravy cementu na vápno, těm bylo provzdušňovací zařízení odebíráno. To je ten na horním snímku, ten již s nečitelným UIC číslem.
Savz_14.jpg

Savz_15.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Milan.D. » úte 18 črc, 2023 4:05 pm

Tohle vlákno sleduji se zájmem, už kvůli vzácným fotografiím tohoto vozu. Musím říct, že to je tak trochu vyšší dívčí v modelařině, upravovat model podle výkresů a fotek. Obzvlášť v případě, že dám hodně přes tisíc korun za polotovar (počítám i dvojkolí, spřáhla a obtisky, které stavebnice neobsahuje). Držím palce a těším se na výsledek.
Milan.D.
 
Příspěvky: 173
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » úte 18 črc, 2023 4:43 pm

Ale to asi ne, nejdřív jsem myslel, že stavebnici vyhodím, ale nakonec jsem si řekl, že to nějak zplácám. Bohužel jsem i jednoho tady toho zmetka věnoval jako dárek a i to byl motiv něco s tím udělat. Výsledek bude o kousek lepší než 10 let starý "Knížka".
Je tam ještě dost tmelení a broušení na těch navazovaných podélnících, ale aspoň v základních proporcích to už připomíná vůz Savz.
A nakonec ještě otázka co s brzdou - pneumatickou, opět je třeba hlavní jímka možná poloviční než by měla být, chybí tam pomocný a řídící vzduchojem. Tak teď nevím - dát to tam/nedát a vyrábět - moc se mi do výroby nechce, ten model za to nestojí. Ale zábradlí lávky bude nutno vyrobit, ten lept je opravdu nepoužitelný. To zábradlí je zajímavé - je z pásoviny, žádná kulatina... a ty podpěry - stojky, to není na fotkách poznat co to je, výkres k tomu není.
Tady pohled na střechu modelu, je zde vidě jak jsou poklopy malé a kolik je místa mezi poklopem a okrajem střechy. Škoda práce na 3D tisku a tak to zvorat.
Savz_16.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 20 črc, 2023 9:30 am

Ještě k pneumatické brzdě - problém na mnohých modelech, v poslední době je to znatelně lepší na nové tovární produkci. No, o co se jedná - válce a jímky jsou velké a na modelech trpasličí - což je i případ stavebnice Sav/Savz kde jsou rovněž o něco menší.
Savz_17.jpg

Tady pohled na pneumatickou brzdu vozu Sav, je to sice typ 220 s přestavovačem O-N a vypínačem brzdy, ale je to stejná brzda 14" - stejné jímky, válec. Pomocná jímka má 75 l - délka 1185 mm (13,6 mm v H0/na modelu 9,3) + na přírubě rozvaděč DAKO 14", průměr jímky 300 mm (3,4 mm/model 3,6), brzdový válec bez kotevníku průměr 400 mm (4,6 mm/model 4,0) a k tomu ještě malá řídící a rozvodová jímka, které ve stavebnici chybí.
Stále nevím co s tím - vykašlat se na to nebo ne. Kdyby to nebylo tak na očích. Smysl má asi řešit jen největší jímku a to její délku + přidat dvě malé.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod semza » čtv 20 črc, 2023 12:36 pm

Milane - brzdu DAKO mam zpracovanou z vozu Es/Vte a Gb*** a ted nove upravenou na LH40 - klidne poslu, jestli alespon trosku pomuze.
Stavba prvních modulů HO - trať 160
semza
 
Příspěvky: 275
Registrován: čtv 19 lis, 2009 5:19 am
Bydliště: Plzeň - město

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 20 črc, 2023 7:45 pm

Ahoj, bohužel tyto 2n vozy mají brzdu 12" takže jiné rozměry válce, ale u obou vozu by měla být jímka 75 l a ty dvě malé jímky by měly být taky shodné, asi by stálo za to to zkusit. Samozřejmě rozložení jiné, ale asi by to poskládat šlo.
Takže asi nejlépe z Es. Budu vděčný za pomoc. Válec tam zůstane ten co tam je.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pon 18 pro, 2023 9:24 pm

Vrátil jsem se k pokračování Savz od Locolabu, představky dokončeny včetně správně umístěných výztuh, stupačky použity z originálního leptu a horní žebříky. Zábradlí na lávce na střeše bude nutné udělat, protože v originálním leptu neodpovídá předloze. Zábradlí na plošině u budky i opačné straně vozu je z úhelníku 1x1, původní lepty jsou na široké čelníky, navíc trochu jiné než na voze.
Savz_18.jpg

tady pohled na upravený spodek, kulisy upraveny, zkráceny šachty a spřáhla třmeny - zalepeny, nárazníky jsou z domácích zdrojů
Savz_19.jpg

tady ještě pohled k porovnání na původní stav na začátku "kuchání spodku", kdy bylo konstatováno, že v této podobě se svému vzoru moc nepodobá, ty o více jak 3 mm širší čelníky, celé představky vyplněné, nikde nebylo vidět výztuhy a když byly vidět tak byly špatně
Savz_21.jpg
Naposledy upravil Mcx dne pon 18 pro, 2023 9:26 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pon 18 pro, 2023 9:25 pm

Tady ještě jeden pohled
Savz_20.jpg


A pomalu se blíží těžká otázka, jaký měly vozy nátěr? Mám jedině výkres z roku 1960 výkres, kdy bylo doplněno zvýraznění některých částí chromovou žlutí, je to vidět na jedné fotce TASR. Tedy myšleno v době kdy jezdily cement s čeřením/vápno bez čeření. Můj bude mít čeření dosazeno - tedy cement.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: colt274, juroH0, Radek Strnad a 16 návštevníků