Voza Sav a Savz Locolab

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Milan.D. » úte 19 pro, 2023 3:45 pm

Krásná práce, teď už to konečně vypadá tak jak má. Škoda že ten rám mají vytištěný špatně. Původně jsem si chtěl něco z rodiny Sav taky pořídit, ale tohle mne docela odrazuje, poměrně vysoká pořizovací cena, spousta předělávek a nakonec i absence obtisků do čtvrté epochy... do toho nejdu. Jinak ale držím palce a těším se na výsledek. :D
Milan.D.
 
Příspěvky: 173
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » úte 19 pro, 2023 7:08 pm

Mám ještě jeden Sav. Další vagon dělat nebudu, ta vysoká pracnost mne odrazuje i přes finanční ztrátu (už na něm bude okolo 12 hodin práce, očistím-li je od přemýšlení a zkoumání jak dál, jinak to bude přes 20 hodin práce na "prototypu"). Jedině mít rekonstrukční 3D tisk - střecha - samozřejmě i se zábradlím a madly, nevím proč se této schopnosti 3D tisku nevyužívá a nové představky a asi taky se stupačkami.....
Jen tak na okraj - ta střecha je taky zmetek - žádné žebra na ní nejsou :D , to pouze kreslič zaměnil svary za žebra
tady model
Savz_22.jpg

tady retušovaná tovární fotografie, kde jsou zvýrazněny svary
Savz_23.jpg

tady fotografie provozního vozu bez retuše
Savz_24.jpg
Naposledy upravil Mcx dne úte 19 pro, 2023 7:27 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » úte 19 pro, 2023 7:21 pm

tady ještě jeden provozní vůz
Savz_25.jpg

velikosti dalšího - násypné otvory - ty již byly probírány, no, opravný "set" by toto vše mohl opravit :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » úte 19 pro, 2023 8:20 pm

A blížím se ke konci, ještě nějaká madla a hřídel ruční brzdy
Savz_26.jpg

zábradlí u horní plošiny je slepeno z plocháčů 0,25x0,5 Evergreen, má správný počet sloupků
Savz_27.jpg

Savz_28.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » stř 03 led, 2024 8:55 pm

Nakonec mně to nedalo a "žeber" na střešní nástavbě jsem se tmelením a broušením zbavil. Zase jsem model trochu více posunulk skutečnému obrazu vozu.
Ale jak u převážné většiny vozů, které jsem dělal, či upravoval. Hlavním cílem je získat model pro provoz, který svým vzhledem odpovídá předloze, takže některé detaily musí někdy ustoupit zájmu lepších provozních vlastností modelu. Jedná se mi o celkový dojem z modelu
tmelení střešní nástavby pro eliminaci žeber
Savz_30.jpg

tady již s vybroušeným tmelením a surfacerem přestříknutou střechou
Savz_31.jpg

Savz_32.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 04 led, 2024 11:20 am

Tak štěteček s černou barvou řádil na rámu vozu, když jsem se teď díval na fotky .... bude nutno opravovat, ale to jinak nejde a na fotkách jsou nejrychleji k nalezení chyby. Je to stříkané RAL 7005 - skříň, ČSN 1100 je malou trošku tmavší. Uvažuji zda výstup na střešní lávku + zábradlí na střeše natřít černě, z výroby asi ano, ale po dílnách ... to je otazník.
Savz_33.jpg

Savz_34.jpg

Savz_35.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 04 led, 2024 12:55 pm

A co z původní stavebnice Savz Locolab zůstalo - skříň vozu, střední část rámu vozu včetně části hlavních příčníků, upravené čelníky - odříznuté z představku Locolab, budka, upravená a přetmelená střecha, lepty krátkých žebříků výstupu na střechu, stupačky a kompletní výpustná a čeřící armatura.
Nově udělány kompletní představky s využitím upavené kinematiky spřáhla ze stavebnice a profilů Evergreen, střední podélníky, zábradlí a madla na plošinách, podlahy plošin, jímky tlakové brzdy, žebříky velké na střechu, zábradlí u lávky na střeše a nárazníky. Celé cca 30 hodin práce.
Jinak jo, jsem spokojen, nic na něm v porovnání se skutečným vozem nyní "neuráží" :D
Tady trochu z nadhledu:
Savz_36.jpg

Savz_37.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » čtv 04 led, 2024 2:04 pm

Tady konfrontace se skutečným vozem, fotka je tovární, retušovaná a svary na střeše zvýrazněny, skutečně nejsou vidět.
Savz_40.jpg

Savz_38.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pát 05 led, 2024 3:44 pm

Chyby nátěru z větší části odstraněny, při pohledu na model si říkám jaká škoda nasekat tolik chyb na modelu, kde jeho složitější střední část je dobrá. Škoda, no další model stavět z tohoto polotovaru nebudu. Jedině co by se dalo pochopit u modelu je udělat menší zůžení představku než by mělo být a tím o něco širší čelník, sice ne tak ta "lopata" co je tam dnes. Protože moje provedení s čelníkem podle skutečnosti - vůz z důvodu stupaček a natočení podvozku projede oblouk cca 450 mm, ale i to je řešitelné - raději trochu"odstávající " stupačky než co tam vymodelovali.
Jen pro připomenutí, takto to vypadalo, je to jak skříň výsypného vozu na plošiňáku:
Sav_02.jpg

a pak takové fatální chyby na středních podélnících s šikmýma výztuhama, kterou jsou však až mezi hlavním příčníkem a čelníkem - tam je kinamatika, takže tam lze již jen naznačovat podélníky a šikmé výztuhy z plocháče, aby se tam kinematika pod to vešla. No a ty "mexické klobouky" nárazníků - největší talíř kulatý ve skutečnosti má 450 mm tj. 5,2 mm v H0. Pomíjim drobné chyby - jako zcela jiná deska vodítka táhla na čelníku než je skutečně na voze.
Savz_03.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pát 05 led, 2024 3:51 pm

A tak díky střední části vozu, která vypadá dobře (střecha ne - ta by potřebovala více úprav ne jen zatmelení žeber :lol: ), je myslím můj pokus o vylepšení modelu použitelný. Dodělávat takové věci jako trubky rozvodu vzduchu od rozvaděče, jímek k brzdovému válci (ten je bohužel menší než by 14 " válec měl být, nakonec proto jsem hlavní jímku s rozvaděčem vyměnil) nebudu to, už je dle mne nad rámec toho co más smysl na modelu uvádět do souladu s velkým vzorem.
Savz_42.jpg

Savz_43.jpg

Ještě poznámka - vůz má pouze jednu páku pro otevření klapek dané strany vozu, lze tedy otevřít pouze ta strana vozu kde je páka - tedy nejde, protože je tam vzduchotechnika, ale kdyby nebyla. Je to rozdíl proti Sav kde je převod přes střední konzolu na druhou stranu vozu a tak lze celý vůz otevřít najednou na obou stranách. Takto to měl podle fotek většina vozů Savz.
Protože je otázkou zda všechny Savz měly z výroby vzduchotechniku, a později již většina neměla (např. odprodej 20 vozů z cementáren do NHKG) a některé asi i přišly o střechu a jezdily jako normální Sav.
Ránu dostaly zaváděním vozů Raj - plnící otvory v jiné výšce a problém .... jak někdy vyřešen je vidět zde - nové násypné otvory identické provedení s vozy Raj
Savz_44.jpg

A ještě jedno doplnění - můj Savz je typ 28.14 - s budkou, je samozřejmě možné udělat i typ 28.13 - bez budky.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Milan.D. » pát 05 led, 2024 4:40 pm

Tak ten se opravdu povedl, moc pěkná práce. Škoda že je na tom tak moc práce navíc, přitom by to stačilo "jen" správně vytisknout. Netušil jsem, že tyhle vozy byly z výroby s šedou skříní, nebo je to nějaký nestandartní nátěr? Ještě bych měl jednu otázku ohledně nátěrů, která se vlastně vztahuje obecně na nákladní vozy. Jak to bylo s dřevěnými částmi vozů, stupačky, plošiny lávky? Bylo to z výroby natíráno případně lakováno, nebo tyto části zůstávali bez nátěru? Určitě na to byl nějaký předpis. Ptám se, protože na modelu máte plošiny natřené černou, já jsem dělal ze stavebnice čtyři Fads/Sas a plošiny jsem taky natřel černou, ale přijde mi to tak trochu divné a rád bych to měl správně. :D
Milan.D.
 
Příspěvky: 173
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » pát 05 led, 2024 7:07 pm

K šedé barvě - výkresy nátěru + popis zatím nejsou na světě, třeba ani nebudou. Je logické že barevná fotka dobová není. Takže je to odhad podle žlutých doplňků které se po roce 1962 měly na skříň doplňovat. Sypáky se šedě či zeleno šedě dělaly, až Sas/Faccs to přerušily, s několika výjimkami - třeba Vítkovice, SD si vozy Sav nechával dělat šedé ještě okolo roku 2000.
K podlahám plošin - z výroby se stříkaly barvou spodku - tedy většinou černou a v dílnách pro jednoduchost rovněž
tady Sav SD po revizi v roce 2013, je to novější typ 220.
Sav_08.jpg

a tohle by mohl být kdysi Savz, má zbytky držáků vzdochotechniky
Sav_09.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Zlámalík » pát 05 led, 2024 11:37 pm

Odbočím lehce mimo téma - je zajímavé, jak na stejné délce lze postavit vůz o mnohem větší kapacitě, viz Faccns
Ložný objem 35 m3 u Sav versus 56 m3 u Faccns, ložná hmotnost 56 t versus 69,6 t a to je Faccns o 30 cm kratší... Ano, hmotnost na nápravu je do 20 t u Sav a do 22,5 t u Faccns, ale prázdný Faccns je navíc o 3 t lehčí.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Mcx » sob 06 led, 2024 10:29 am

Je to sice zcela mimo toto vlákno,
Zlámalík píše: jak na stejné délce lze postavit vůz o mnohem větší kapacitě

toto tvrzení je pouze asi dáno nepochopením reality, srovnávat výrobek starý skoro 70 let se současným je prosím velký nesmysl.
Navíc zcela pomíjí fakt, že každý vůz byl stavěn pro trochu jinou komoditu - Sav byl prioritně určen k přepravě železné rudy - proto ten objem, protože větší by byl na h... , proto ten systém vykládání s možností celý vůz otevřít z jedné strany pákami ....
Srovnávat dnešní možnosti pevnostních výpočtů s možnostmi 50. let minulého století nelze.
Ale má to jeden zajímavý výsledek - ty Sav byly ještě po 40 letech provozu prodávány třeba i do střední Ameriky a co myslíte jak dopadne Faccns po 40 letech provozu .... no asi už provozní nebude, holt i moderní pevnostní výpočty mají svá úskalí a nedostatky :D
Dál bych to tu opravdu neplevil, když tak prosím přesun tohoto jistě zajímavého tématu jinam.
Tady vozy Sav dovezly rudu do NHKG
Sav_15.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Voza Sav a Savz Locolab

Příspěvekod Vladimír_B » sob 06 led, 2024 6:53 pm

Aha, takže tu maršrutu Fe rudy do Mníšku p/B s kremákem vlakovým a postrkovým mohly tvořit právě vz Sav. To jen chcete-li milí modeláři pořádný hard core na zapadlou lokálku. :lol:
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků