Zajímavé informace ohledně časového proběhu vozů dílnama. Měl jsem za to, že všechny vozy chodily do dílen co čtyři roky, o zkrácené tříleté či dokonce dvouleté době u vozů Vsa a Wa jsem neměl tušení. Na druhou stranu nějakou logiku v tom vidět lze, protože rám či skříň takových vozů jako Wa či Vsa je při nakládce a vyklákdce nepochybně mnohem více namáhaná než např u Ztr, která přepravuje pytle s brambory a tudíž k jejich opotřebení dochází rychleji.
Z hlediska modelářského jistě souhlasím s tím, že je zapotřebí mít v soupravě vozy v patině různé intenzity, nebyly přece všechny vozy v dílnách najednou, to vidím jako jeden pól. Tím druhým a opačným pólem je celkový dojem a vnímání modelu jako takového. U příliš čistém vozu či vozu úplně bez patiny se mi v hlavě objevují otazníky..." Nedalo se to udělat pořádněji? Líp? ... jinými slovy mu pořádně naložit, tak aby zaujal" S jistou nadsázkou to vidím tak, že model bez patiny není model a působí spíš hračkovitě. Právě ta správná patina mu propůjčuje tu reálnou podobu. Ale jak je to vlastně správně?
Je pravdou, že udělat intenzivní patinu je kolikrát jednodušší jak patinu decentní, takže z toho plyne to, že ideální je pohybovat se někde mezi těmato dvěma póly.
Pokud nemám podle čeho dělat, tak raději z vody nevařím... Ale vše co jsem doposud dělal, jsem se snažil dělat podle fotek.
Zde pár ukázek aj z mého archivu, třebas na tom Vsa, který je vidět v pozadí je krásně vidět jeho značné provozní opotřebení a objevuje se tam i rez, resp. rezavý prach. V té době to ještě zkorodované nebylo jak např. Vsa v Přerově, mj to dokumentuje i krásný stav patiny na té Úšaté na kterou se už taky nějakou dobu chystám
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)