vozy ČSD by PH

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod Mcx » pon 28 zář, 2020 10:17 am

cer.t mne předběhl :wink: , já jen doplním.
K údržbě nákladních vozů platil od roku 1964 až do vydání předpisu v 67 v 80. letech předpis V 34. Ten určoval udržovací řád a cyklus oprav, tehdy v systému střední oprava Ns a generální oprava Ng. V době vydání platil pro např. kotlové vozy cyklus pro opravy Ns co 3 roky, při Ns opravě se prováděl nátěr (případně oprava nátěru - to se ale moc nepraktikovalo - bylo to pracnější než nátěr celého vozu). Pro vozy Wa, Vsa... to byly dokonce jen dva roky. V roce 1968 docházelo zejména u vozů 10. skupiny k prodlužování cyklu pro Ns opravy na 4 roky a to platilo pro tyto vozy až do zavedení jednotného systému údržby předpisem V 67.
Co z toho vyplývá - že nákladní vozy byly přistavovány do dílen daleko častěji než dnes a daleko častěji se prováděl jejich nátěr než dnes. Na druhou stranu při tehdejším provozu a stavu kolejiště a tratí se vozy rychleji špinily - tedy většinou zaprášily či dokonce zastříkaly blátem od velkého množství "blaťáků", to dnes již nikdo na tratích nenajde, ve spodní polovině vozu.
Takže i v provozu na modelech by měly být vozy čisté, lehce špinavé zejména na pojezdu, středně špinavé a špinavější.
tady ukázka z V 34 udržovacího cyklu
V34_1.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod cer.t » pon 28 zář, 2020 10:48 am

Bohužel fotky v lepším rozlišení nemám. Ale přidám třeba další z kalendáře VUZ. Zde je vidět, že i chláďáky byly od čistých po špinavé - takové to šedohnědé zaprášení, vyrazněji špinavé zespodu vozu - používám pro to třeba Agamu F3M (mimo jiné tím natírám pražce). Jinak je zde vidět, že kořistní chlaďáky 6.sk byly v 70. letech šedé.
Přílohy
Výstřižek9.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod cer.t » pon 28 zář, 2020 10:56 am

A ještě jednu takovou pěknou jsem našel. Zde zrovna pěkné kryté vozy převažují.
Jinak, kdyby tak měl někdo z let ČSD vyfocený vůz Uacs/Raj v barvě, kde by bylo vidět, zda se rakev v horní části natírala v barvě kopulí (tak jako dnes v Krnově) nebo v barvě rakve, tak to bych byl nadšený.
Přílohy
Výstřižek10.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod Colonel32 » pon 28 zář, 2020 11:31 am

Měl jsem morální dilema, jestli toto téma komentovat, nebo ne.

Protože na jednu stranu musím vyjádřit obrovské uznání autorovi příspěvku, protože aby příspěvek vznikl, muselo se sejít několik faktorů:

- profesionalita v oboru, která vyžaduje roky praxe, ochotu experimentovat a snahu posouvat vlastní hranice
- ochota se o své poznatky podělit
- dostatek energie téma zpracovat

Na druhou stranu ale toto téma zaplevelím tímto příspěvkem.

Pak jsem ale došel k závěru, že cokoli, co dodá autorovi motivaci v tématu nějak pokračovat, pokud mu začnou docházet síly, za to stojí.
Colonel32
 
Příspěvky: 860
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod t6791225 » pon 28 zář, 2020 12:06 pm

Zajímavé informace ohledně časového proběhu vozů dílnama. Měl jsem za to, že všechny vozy chodily do dílen co čtyři roky, o zkrácené tříleté či dokonce dvouleté době u vozů Vsa a Wa jsem neměl tušení. Na druhou stranu nějakou logiku v tom vidět lze, protože rám či skříň takových vozů jako Wa či Vsa je při nakládce a vyklákdce nepochybně mnohem více namáhaná než např u Ztr, která přepravuje pytle s brambory a tudíž k jejich opotřebení dochází rychleji.

Z hlediska modelářského jistě souhlasím s tím, že je zapotřebí mít v soupravě vozy v patině různé intenzity, nebyly přece všechny vozy v dílnách najednou, to vidím jako jeden pól. Tím druhým a opačným pólem je celkový dojem a vnímání modelu jako takového. U příliš čistém vozu či vozu úplně bez patiny se mi v hlavě objevují otazníky..." Nedalo se to udělat pořádněji? Líp? ... jinými slovy mu pořádně naložit, tak aby zaujal" S jistou nadsázkou to vidím tak, že model bez patiny není model a působí spíš hračkovitě. Právě ta správná patina mu propůjčuje tu reálnou podobu. Ale jak je to vlastně správně?
Je pravdou, že udělat intenzivní patinu je kolikrát jednodušší jak patinu decentní, takže z toho plyne to, že ideální je pohybovat se někde mezi těmato dvěma póly.
Pokud nemám podle čeho dělat, tak raději z vody nevařím... Ale vše co jsem doposud dělal, jsem se snažil dělat podle fotek.

Zde pár ukázek aj z mého archivu, třebas na tom Vsa, který je vidět v pozadí je krásně vidět jeho značné provozní opotřebení a objevuje se tam i rez, resp. rezavý prach. V té době to ještě zkorodované nebylo jak např. Vsa v Přerově, mj to dokumentuje i krásný stav patiny na té Úšaté na kterou se už taky nějakou dobu chystám :wink:

464.070 Nymburk, říjen 1972.jpg

Vase - Praha Smíchov, říjen 1972.jpg

T679.1096 (depa Praha Libeň) před žst. Praha Libeň, foto Ing. Jaroslav Kocourek, sken Sergeje.jpg
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod Tempotaxi » pon 28 zář, 2020 12:22 pm

Já můžu za sebe napsat, že jsem konečně rád, že tohle vlákno vzniklo. Pro svoje patinování používám pudry a olejové barvy, které na modelu stírám a pak pudruji. Dále používám barevné křídy, které si nastrouhám. Občas používám i barevné tuše. Vše pak přelakuji matným nábytkářským lakem.
Ale základem všeho je barva vozu. Na fotkách, které zde dal kolega cer.t, je krásně vidět různorodost barevných odstínů nákladních vozu. Jenže je vždy problém namíchat právě takovou barvu na konkrétní vůz a to do konkrétní doby, myslím tím jako roku a ne epochy.
Budu velice rád, když se trochu pootevřou dveře do patinovací kuchyně.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod radeksindy » pon 28 zář, 2020 1:30 pm

cer.t: Jinak je zde vidět, že kořistní chlaďáky 6.sk byly v 70. letech šedé.

Myslím, že to na základě této fotky nelze říct. Nevíme jestli je to vůz ČSD nebo patří jiné železniční správě. Po válce ho měla půlka Evropy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod cer.t » pon 28 zář, 2020 1:39 pm

Jen na základě této fotky ne, ale jsou loupežníci, kteří odloupali lak na více vracích těchto vozů a byly opravdu šedé. Ač mně se to nelíbí :)

Jinak k patině, třeba se to tu objeví, ale nejvíce mne trápí vnitřky otevřených vozů, ať už s dřevěnou skříní nebo s ocelovou. Tam nemám ani pořádnou představu jak dojít k alespoň trochu uspokojivému výsledku.
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod vojtas » pon 28 zář, 2020 3:00 pm

To je právě to, že i ten nový vůz se musí umět. Syntetikou natřené železniční vozy v téhle době nevypadaly jako "z plastu", ale spíš jako "z marcipánu". Je na nich spousty vrstev tlusté, lesknoucí se syntetické barvy, podvozek je už ale zaolejovaný s oproti zbytku vozu matnějšími fleky černého oleje s nalepeným prachem od brzd a mouru, to samé nárazníky. Do toho jsou třeba v korbě vozu už zbytky materiálu a i nová barva může být seškrábaná na kov někde, kde se nově natřeného vozu dotkl drapák bagru.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod Mcx » pon 28 zář, 2020 3:16 pm

ad Radek - předpis V 20/25 z roku 1965 - ČSN 1010 pastelově šedá vnější strana chladících vozů, stejně tak i bílá, není specifikované, které bíle a které šeďe.
Stejná šedá se našla na zbytcích skříní vozů L 6.sk.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod greenery » pon 28 zář, 2020 4:54 pm

... množství fotek Briana Walkera v barvě z provozu 70 let je tady, bohužel k zakoupení. Print screen to řeší, jen se musí jeden smířit s "kopyrajtem" a malým rozlišením.
https://www.transporttreasury.com/p7432 ... #ha703b859
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 15 říj, 2020 9:27 am

Chtěl jsem se zeptat znalých historie provozu ČSD 1975-1984:

Máme odbočnou stanici u města cca 20 000 obyvatel.
1. Jak se používaly sklady ve stanicích?
Vykládalo/nakládalo se u Mn vlaků něco, co se pak prdlo do těch skladů, než si přijelo auto?
Pokud ano, jak často a jak dlouho zde ty vozy stáli. A jaké vozy?
2. Jak se zde ve nakládalo s poštou:
Vykládala se pošta pouze při zastavení os. vlaku ze služebního oddílu?
Nebo se přistavil k rampě nákladní vůz "Československá pošta" ? Pokud ano, jak častoa na jak dlouho?

jde mi o to simulovat co nejvěrnější provoz ve stanici, tak abych tam nedělal nějaké nesmysly.. :D
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod look23 » čtv 15 říj, 2020 10:40 am

Pro poštu, spěšniny a jiné zásilky si u nás na nádraží vždy přijela paní s kárkou k vlaku.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1178
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 15 říj, 2020 11:49 am

A z jakeho vagonu a vlaku si to pani brala? To bylo v pytlich?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: vozy ČSD by PH

Příspěvekod look23 » pát 16 říj, 2020 12:52 pm

Byly to železné krabice nebo pytle.
Brala to z 852/3 ze služebního oddílu nebo z BDs, když to jelo s mašinou, pak když jezdily krabičky 010, tak jedna měla uzamčený nástupní prostor, tak z něj.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1178
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků