ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 12 říj, 2020 10:40 am

Podle rad přispěvatelů by bylo nejlepší, kdyby se Tempotaxi zcela oprostil komentářů k historii vozů, konstrukci, barevnému provedení a dalších detailů, kterým nerozumí a na toto téma si vymyšlí.

Mimochodem, ve kterém z dostupných materiálů je uvedeno, že někdy tyto vozy nesly čísla Be 2-00xx ve žlutém provedení? Původní vozy řady Be 2-00xx (bílé, stínované popisy), měly o okno méně a po roce 1957 nesly řady Ae a čísla 1-xxxx. Pokud byly degradovány, dostaly označení Ce 3-xxxx. Pokud by mělo jít o vůz původně 3. třídy, tak ty měly v obou systémech před i po roce 1957 čísla začínající trojkou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod statistik_2018-09 » pon 12 říj, 2020 2:16 pm

Díky jeho zarputilosti se dostaneme k informacím, které by pro většinu z nás zůstaly tabu


Ale kdepak, jaké tabu... Zrovna v tomhle případě bohatě stačí otevřít již zmíněné dva svazky nedávno vydaných Osobních vozů od p. Mahela a kol., kde jsou informace k dispozici, tak jaké tabu? A zas tak drahé mi ty knihy nepřijdou, aby si je člověk se zájmem o problematiku nemohl pořídit a sám se dovzdělat, případně s jejich pomocí snadno identifikovat lži a fabulace, které tu v té záplavě textu zazněly.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 47
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 12 říj, 2020 3:12 pm

Tempotaxi píše:
Mcx píše:Ovšem pozor - Banko nýtovací pásky jsou lepty síly 0,15 mm - to není to pravé ořechové, to HGW jsou obtisky - to je něco jiného !

Ano to vím. Oni ani nýtovací pásky od Eduarda nejsou ideální.
Je pravda, že se dají koupit i hlavičky nýtů, ale bude jistě problém je přilepovat ve stejné vzdálenosti a v naprosté rovině.
Ona ji kapka latexové barvy není stejně veliká.
Chce to trochu cviku a trpělivosti.


Používat leptané nýtovací pásky nebo šablony z leptů je blbost. V případě nýtovacích dekálů HGW totiž nemusíte řešit nýt po nýtu, ale z obtisku si ustřihnete celou řadu nýtů v potřebné délce. A tu potom jako dekál nanesete tam kam potřebujete, a po zaschnutí viz návod na stránkách HGW sundáte přenosku a máte nýty přesně tam kde potřebujete. Výrobců takových nýtů je ve světě vícero, dokonce i s půlkulatou hlavou, např. od fy Archer...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 říj, 2020 3:28 pm

Pan Mahel a kolektiv píše (Osobní vozy ČSD II.), že první celokovové vozy se objevují před rokem 1937.
První desetikusová série vozů byla v roce 1938. Výroba vozů byla zastavena v roce 1941.
Pak jsou ještě dodávky pro Slovenské železnice v roce 1941, 1942, 1943 a 1944.
Pro identifikaci vozu předválečné a válečné výroby (což je 1. Série) je střešní větrač nad chodbou u záchodu.

Pan Frolík v Osobních vozech ČSD píše.
Dvounápravový osobní vůz řady Be – osm oken.
Rok výroby:
1. Série rok 1939 – 1945.
2. Série rok 1946 – 1949.
Dvounápravový osobní vůz řady Be – sedm oken.
Rok výroby:
1. Série rok 1938 – 1945.
2. Série rok 1946 – 1949.

Pan Marune ve knize o železničním modelářství píše.
První vozy celokovové konstrukce o rozvoru 8,0 m se objevují před válkou a mají na venek plynulo stěnu, kovový rám oken a s typickými zakulacenými rohy střechy. Válka zdržela vývoj a ve větších sériích jsou vyráběny po skončení války.
A jsou to typy:
a) Řada Ci pak Bi stavěna kolem roku 1944.
b) Řada Ce pak Be stavěná ve válce až do roku 1948.
c) Řada Be pak Ae stavěna v malém množství ve válce a dále je stavěna od roku 1946.

Pan Zuska v knížce, modely osobních vozů ČSD píše.
Typ Rybák, osm oken, původně Ce 3-3000 a další, rok výroby 1939 – 1949.
Typ Rybák, sedm oken, původně Be 2 – 0000 a další, rok výroby 1936.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 říj, 2020 3:35 pm

radeksindy píše: Mimochodem, ve kterém z dostupných materiálů je uvedeno, že někdy tyto vozy nesly čísla Be 2-00xx ve žlutém provedení?

Kamarád mně přinesl stavebnici a obtisky. Obtisky je výrobek pana Jírana.
O správnost obtisků se obraťte prosím na výrobce obtisků.

Pokud si kamarád bude přát obtisky předělat, vyměnit nebo použít jinou barvu, tak mně to není problém.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Mcx » pon 12 říj, 2020 3:58 pm

Jak lze nepochopením zcela jasného textu vyrobit nesmysl - vozy o rozvoru 8 m a to nejsou Rybáky, ale jejich předchůdce - který vzhledově vypadá podobně, Rybák má 9,4 m rozvor a ten je vyráběn za války a po válce....

A nyní se podívejme jak vypadá skutečný text v knize a co lze z něj vyrobit
RYBAK_1.jpg

a co napsal Tempotaxi:
Tempotaxi píše: Pan Maruna ve knize o železničním modelářství píše.
První vozy celokovové konstrukce o rozvoru 8,0 m se objevují před válkou a mají na venek plynulo stěnu, kovový rám oken a s typickými zakulacenými rohy střechy. Válka zdržela vývoj a ve větších sériích jsou vyráběny po skončení války.
A jsou to typy:
a) Řada Ci pak Bi stavěna kolem roku 1944.
b) Řada Ce pak Be stavěná ve válce až do roku 1948.
c) Řada Be pak Ae stavěna v malém množství ve válce a dále je stavěna od roku 1946.


A tak vznikají báje a pověsti o vozech, které nikdy nebyly......
Opravdu tomu nerozumím.. proč ?????, když vše je jasné, materiály Tempotaxi má, ale interpretuje je špatně - já vím, že je neskutečně tvořivý, ale....
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 říj, 2020 5:08 pm

Dnes přišel od kamaráda tento text:

Zdravím.
Tak jestli jsem tomu správně porozuměl, tak vozy měly mít číslo začínající 3 a ne 2. LUTO to má dobře … No jo, ale zrovna číslo s trojkou na začátku tam má Jiran jen jedno a v tom menším písmu tam není vůbec.
V.P.


Na K-reportu.
Mahel: ano, moc děkuji za připomínky. Já jsem měl jen dvě možnosti, buď mít modely z těchto stavebnic, nebo nemít žádné, tak jsem si vybral. V.P.

Tak bude se předělávat popis, který v obtisku není. Tak se bude muset číslo sestříhat po jednotlivých číslech. Tak to bude zase sranda.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 12 říj, 2020 6:01 pm

Tempotaxi: Udělal si sice velice dlouhý souhrn co je napsáno v literatuře, ale jako obvykle si se jím neřídil. V literatuře je to správně a žádný z vozů LUTO nemůže mít na počátku číslici 2.

O správnost obtisků se obraťte prosím na výrobce obtisků.

Výrobce nápisů je sice neschopný, protože má nápisy z půlky blbě. Ale modelář, který je nanese na tento model, je ještě neschopnější.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 říj, 2020 6:17 pm

Přišel od kamaráda tento další text:
No, pane kolego, jestli bych vás o to mohl poprosit …. Ale pozor, např. číslo 3-5127 z obtisků od Jirana použít nemůžeme, to už má ten druhý model LUTO, co zůstal u mne doma (číslo toho prvního co je u vás z fotek nepřečtu a doma ho napsané nemám) . Když se tedy trefíte do nějakých čísel z intervalu vozů Luto, neuděláte asi chybu, je to tak ?
Omlouvám se, že vám přidělávám práci, kdo mohl tušit, že má Jiran čísla takhle zamotaná do sebe z více období. A také, že čísla zůstala původní, jen se změnilo označení z Ce a Be, tak jsem to tedy já pochopil …. Na to aby byla zvláštní vysoká škola …. Takže ty obtisky jsou defacto na nic.
V.P.


radeksindy – co pak si asi přál kamarád … Tvoje rétorika není právě na místě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 12 říj, 2020 6:53 pm

Ale modelář si tady ty, dáváš obtisk na model a neseš zodpovědnost. Tvářit se, že to je vina výrobce, není na místě, protože výrobce neví, na který model modelář obtisk nanese. Kdyby si model přeřezal a vyrobil správný Be z výroby, pak obtisk mohl být správně. Za předpokladu, že někdo provedl v dílnách opravu a provedl nápisy novým způsobem ještě před přečíslováním. V vozů vyrobených v prvních sériích to teoreticky připadá v úvahu. Tam se první velké dílny s kompletním nátěrem mohli trefit do období nových popisů po roce 1951.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Colonel32 » pon 12 říj, 2020 6:58 pm

Tempotaxi píše:Já vlastní chybu uznávám


Tempotaxi píše:
radeksindy píše: Mimochodem, ve kterém z dostupných materiálů je uvedeno, že někdy tyto vozy nesly čísla Be 2-00xx ve žlutém provedení?

Kamarád mně přinesl stavebnici a obtisky. Obtisky je výrobek pana Jírana.
O správnost obtisků se obraťte prosím na výrobce obtisků.


Ano, toto je naprosto ukázkový případ uznání vlastní chyby... [/sarcasm :roll: ]
Colonel32
 
Příspěvky: 860
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Sandy » pon 12 říj, 2020 9:27 pm

Hele, a budou ty vagonky na kolejišti drncat nebo je loko odmítne tahnout, když mají špatné číslo? Nebo v čem je vlastně problém.
Neberte to tak smrtelně vážně.
Vždyť jsou to jen hračky. A nenechte se mýlit nápisem na krabičkách. To je jen legislativní záležitost....

Miluju jistého "353", ten si všechny puristy maže na chleba. :P
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod statistik_2018-09 » pon 12 říj, 2020 9:54 pm

Tenhle přístup obecenstva se mi vždycky strašně "líbil" (samozřejmě myšleno ironicky). X lidí se tu ve vlastním volném čase a dobrovolně snaží aspoň trochu ukočírovat ten kladenský sériový dezinterpretační generátor, čelí za to neustálému napadání ad personam, ale nevzdávají to. :D A pak po čase přijde někdo, kdo vystoupí ze stínu, odkud to celou dobu v klidu sleduje a zazdí to typickou hláškou o tom, že vlastně stejně házíme hrách na zeď, protože to moc žereme a obecenstvo to vlastně nezajímá. Vždyť je to jedno, je to nějaké číslíčko, co není z metru vidět a kterým rozumí tak jedno promile železničních pacientů, nebo nějaká tvarově divná střecha s přerostlými nýty, nebo že nesedí počet okýnek vagónku... O co go, je to nějaký vagónek. A kvůli číslu přece po kolejích poskakovat nebude. Přitom se tu celou dobu diskutuje o překrucování faktů, ne o nějakém poskakování modýlku...

Někdy si říkám, jestli má fakt smysl pro takovéhle publikum vůbec něco tvořit a v dobré (ale evidentně těžce naivní) víře se snažit aspoň trochu pomoct pozvednout tu všeobecně nízkou informovanost o vozech, aby aspoň ti soudnější a chápavější měli dostupný zdroj utříděných informací a nebyli odkázání na pokoutné čtení z kontextu vytrhaných a neutříděných smyšlenek jako jsme opět svědky tady. Proč vlastně psali pánové Mahelové, Marunové, Zuskové a další svoje knihy, články, nebo i příspěvky na internetu? Aha, asi sami pro sebe. Vagónek kvůli tomu přece poskakovat nebude.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 47
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod hank » pon 12 říj, 2020 10:30 pm

Sandy píše:Miluju jistého "353", ten si všechny puristy maže na chleba. :P


Jenomže 353 se netají tím, že si jen tak hraje.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 říj, 2020 8:50 am

Oba dva vozy dostaly nová číslo. Protože v obtisku žádná taková čísla nejsou a výroba takové čísla trvá strašně dlouho, tak nezbývá než čísla sestříhat. Be 3-5104 a Be 3-5141.
Někdo tvrdí, že to nejde, ale jde.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků