ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 črc, 2020 9:15 am

První stavbou v osobních vozech bude přípojný vůz Balm, který se bude hodit právě postavenému prototypu motorového vozu M 230.5002. Základem modelu je stavebnice od MTB.
Zde je pak fotka prototypu Balm 4-5230 a typový výkres.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 črc, 2020 9:17 am

Dále je zde typový výkres vozu Balm, který má jinak uspořádané sedačky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 črc, 2020 9:31 am

Nejprve jsem vložil do spodku rámu plechové závaží. Potom se začala sestavovat kinematika. Pružinky jsem v očkách zakápl vteřinovým lepidlem. Plastový kryt přes kinematiku jsem seřízl podle návodu. Ale tohle opravdu nestačí na správnou funkci kinematiky. Musela se vypilovat dráha pro pružinku. Tak až teďka kinematika funguje dobře. Dále jsem sestavil dvounápravové podvozky. Do podvozků jsem dal dvojkolí o průměru 9.7 m, které je oboustranně izolované pro dodanou montáž elektrického osvětlení vozu. Takže proud bude sbírat každé kolo.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Pak jsem usadil příčky. Jsou jen tam na sucho usazené. A zde je něco špatně.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 črc, 2020 9:33 am

Příčka ve voze má vypadat takhle. Takže předělat. Jen upozorním, že sedačky jsou na fotce ve tvaru 3 + 2.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 črc, 2020 10:25 am

A zde jsou sedačky na fotce ve tvaru 2 + 2.
Obrázek
Prototyp osobního přípojného vozu byl zkrácenou zkouškou v roce 1959 dán souhlas k sériové výrobě. Původní uspořádání sedadel 3+2 nebylo vhodné pro motorové rychlíky, tak se uspořádání sedaček změnilo na 2+2.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 črc, 2020 4:24 pm

Jak opravit příčky?
Tak zaprvé, nebudeme se bavit, zda sedačky odpovídají typu, velikosti, či zda budou ve správné výšce tak, aby to nebudilo modelářské pohoršení, když se někdo bude dívat do okna. Sedačky jsem jenom stříknul a dál jsem se už nestaral.
Za druhé, podle výšky opěradla jsem v příčkách vyřezal prostor, který jsem zaslepil průhledným plastem. Okna ve dveřích se propilovala směrem dolů. Jen příčku kde je záchod, se vyřízla z jedné strany. A v příčkách jsem zachoval dírečky na vruty.
Za třetí, před montáží, se podlaha natřela šedivou barvou.
No, a takhle to dopadlo.
Obrázek
Obrázek
Někdo řekne, proč se to dělalo, když to není vidět?
Vidět to třeba není, ale pokud se tam dá osvětlení, tak to přeci bude vidět, když někdo bude chtít. Ale zásadně je jen dobrý pocit, že jsem se více přiblížil ke skutečnosti. Údajně těch nesrovnalostí je tam více, tak je aspoň o jednu míň.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 2:42 pm

Jeden podvozek dostane dynamo s pohonem, které je ve stavebnici.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 2:49 pm

Dále jsem skříň odmastil a stříknul základní šedivou barvou. Pak se stříkla skříň krémovou barvou RAL 1015. Dále se bude stříkat červená barva RAL 3003. Nejprve si musím ujasnit, jak má vypadat nástřik červené. Podle nástřiku bude i popis vozu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 2:54 pm

Zda má skříň se stříknout, jako prototyp Balm 4-5230, pražská dráha a střecha zde bude pak šedivá, jako u prototypu motorového vozu.
Obrázek
Jen upozorním, že zde jsou kryty na nárazníky delší. Stávající na modelu jsou kratší.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 2:59 pm

Popřípadě se má udělat přípojný vůz podle fotky vozu Balm 5-0405.
Obrázek
Zdroj fota: parostroj.net.
Jen upozorním, že zde jsou kryty na nárazníky delší. Stávající na modelu jsou kratší. Dále okap zde není po celé délce a je jen u dveří.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 3:02 pm

Jen ještě připomenu, že jsou šedivě natřené schody.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 3:12 pm

Na parostroji.net jsou čísla vozů, které lze použít. Většina čísel se bude muset sestříhat. Obtisky vyrábí několik firem, ale vždy se vám uváděné čísla, domovské stanice atd. nebudou hodit.

1958: 5-0230 -------------/ 70 28-05 007 -------- prototyp
1960: 5-0231 až 5-0460 / 70 28-05 008 až 227 I.série
1961: 5-0461 až 5-0591 / 70 28-05 228 až 356 I.série
1962: 5-0592 až 5-0720 / 70 28-05 357 až 481 I.série
1965: 5-0721 až 5-0840 / 70 28-05 482 až 601 II.série
1969: -------------------- / 70 28-05 602 až 701 III.série
Naposledy upravil Tempotaxi dne čtv 16 črc, 2020 3:34 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 3:22 pm

A takhle spojit motorový vůz s přípojným vozem se v dohledné době nikomu nepodaří.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 črc, 2020 4:05 pm

Ještě přidám pár dobových fotek pro inspiraci.
Obrázek
Balm 5-057x, Banská Bystrica 1962.
Obrázek
Obrázek
Balm 5-03xx v roce 1966.
Vše zdroj: TASR
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 17 črc, 2020 7:48 am

Protože skříň vozu Balm je nějak od výrobce vyrobena a výrobci zase obtisků vyrábějí obtisky vždy tak, že vždy tam na vůz něco nepatří nebo tam něco schází.
Na pomoc jsem si vzal knížku „Osobní vozy ČSD II., Nadatur 2019, I. Mahel, L. Losos, J. Lutrýn a Z. Malkovský.

Prototypový vůz vyrobený v roce 1958 na obrázku, který je výše, má číslo Balm 4-5230, ale vůz byl přečíslován na Balm 5-0230. Předpokládám, že po přečíslování se na čele spodní části skříně, která je nabarvena krémově přetřela na červenou barvu, jako u prototypového motorového vozu M 230.501.
Uspořádání sedaček je u vozu 3+2. Model skříně více odpovídá právě tomuto vozu, ale počet sedaček už neodpovídá, ale ono také záleží, zda to bude někdo na modelu zjišťovat. Dále přibudou leptané dvojky.

Vozy Balm 5-0231 až 5-0720 jsou vyrobeny v letech 1960 až 62. Oproti prototypu jsou zvětšeny výřezy v podvěsech u podvozků a jsou použity krátké okapy nad dveřmi a vynechány jsou ozdobné pásy na čelech. Vozy jsou opatřeny tehdy obvyklým kabelem pro dálkové řízení motorových vozů s příslušnými zásuvkami. Uspořádání sedaček je 2+2. I zde budou leptané dvojky. Držáky návěstních světel jsou na střeše.
Na těchto vozech by měl být, kromě ČSD a čísla ještě nápis Plzeňská, Ústecká, Pražská, Ostravská, Bratislavská nebo Košická dráha. Dále tam má být Dom. st. a Vozové depo. Podle fotek je ČSD uprostřed vozu, pod tím dráha a u dveří je číslo vozu. Vše je právě podle předpisu, který vyšel v roce 1958. Ještě na levé straně pod číslem a řadou jsou základní údaje o voze.

Vozy Balm 5-0721 až 5-0840, jsou vyrobeny v roce 1965. Zde jsou okapy po celé délce rovné části bočnic, přičemž nad krajními okny byly zahnuty směrem dolu a svedeny až ke zvýrazněné poprsnici.
Původní toulcové držáky jsou umístěný vedle návěstních světel podle UIC.
Od roku 1963 je uprostřed vozu ČSD (dráha se už nepíše) a číslo zůstalo u dveří. Zde bude jistě už malovaná dvojka.

Vozy vyrobené v roce 1969, jsou stejné, mají okapy svedené na konci dolu a držáky UIC. Vozy už mají dvanáctimístný čísla.

Jistě někdo doplní nebo opraví informace.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků