ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 říj, 2020 9:16 am

Číslo vozu lze sestříhat, číslo po číselku, písmenko po písmenku i čárku lze přidat. Jde to, jen hodina práce.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Mafry » úte 13 říj, 2020 9:33 am

statistik_2018-09 píše:Tenhle přístup obecenstva se mi vždycky strašně "líbil" (samozřejmě myšleno ironicky). ....... A pak po čase přijde někdo, kdo vystoupí ze stínu, odkud to celou dobu v klidu sleduje......

Jakožto jeden, co to tu taky sleduje ze stínu, tedy vystoupím a za sebe říkám, že jsem rád, že jste (samozřejmě nejen Vy, ale všichni kteří se tu o to snaží) ochotný obětovat svůj čas a uvést to na pravou míru. S plným vědomím toho, že zrovna tyto vozy nejsou "má krevní skupina".
Fakta jsou fakta a jakákoli chybná interpretace může zmást někoho, kdo informace nezná a hledá je.
Modelářské ztvárnění už je pak na každém jedinci. Někdo počítá nýty, někdo okna, někdo si tam nalepí berušku a stříkne to na růžovo.
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Střelec » úte 13 říj, 2020 3:31 pm

Vrátil bych se k technikám. Osobně bych střechu přebrousil do hladka (případně ještě nějak dotmelil a přebrousil čela do pravděpodobnějšího tvaru) a povrchové detaily naznačil rytím a nýtováním nýtovacím kolečkem. Sice by to nebylo "echt", ale opticky by to splnilo účel a bylo by to dost odolné pro provozní použití. Nanášené vystouplé nýty (HGW a další) jsou primárně určené pro kity, které nejsou provozní a bál bych se o jejich výdrž. Také zde byla zmíněna technika naznačení plechů pomocí masek z kabuki pásky a surfaceru, oblíbená hlavně u stavitelů letadel pro naznačení žeber a port v plátěném potahu. Vypadá to skvěle, ale je to hodně náročné.

Jinak by místo dohadů bylo ideální řešení, kdyby se zde pánové dohodli na jisté formě pásové výroby podle specializace a odborností - jeden by stavěl, druhý barvil, třetí instaloval popisky a čtvrtý patinoval. Sice by výsledek byl asi poněkud odlišný od představy původního stavitele, ale odpovídal by momentálně známým historickým dokumentům.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 říj, 2020 5:54 pm

Střelec - Děkuji, pane kolego, aspoň jeden, který se chce bavit o modelařině, jak co udělat, jak co vylepšit.
Kdybych věděl aspoň přibližný tvar čela. Tak udělat plechovou šablonu. Na střechu dát vláčný tmel a šablonu stáhnout přebytečný tmel a pak tmel napustit vteřinovým lepidlem. A pak se dá už vše brousit. Střecha pak může být hladká.
Mám ještě svoje dva vozy. Mají zatím jen upravený spodek, ale střecha je původní.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 13 říj, 2020 7:25 pm

Ke střeše, ještě je další varianta, ne tolik náročná na přesnost při stahování tmelu. Základní tvar střechy udělat pomocí žebrové kostry a prostor mezi žebry vyplnit dvousložkovým tmelem. A ten pak zabrousit do tvaru podle žeber. Jenže úprava střechy má smysl jen pro výrobu másteru/předlohy pro odlití. Nedovedu si představit dělat to u čtyř a více vagonové soupravy... Samotný tvar střechy se dá odvodit z fotky, pokud je střecha nafocena z boku a z čela. Pak se dá udělat v grafickém programu průmět výkres/fotka a rovnou si nakreslit a vytisknout na papírovou samolepku žebra. Tu pak nalepit na plastovou destičku a žebra vyříznout. Pak se sundá páska z plastu a slepí plastová kostra. Dělal jsem takto třeba máster pro Goffy MUVku... V dnešní době je ale asi lepší si střechu nakreslit v 3D a nechat vytisknout.

K HGW - ty nýty budou držet, stačí je přestříkat barvou nebo tenkou vrstvou surfu. Jsou pro tento způsob použití koneckonců i vymyšlené. Samozřejmě, když do nich ale bude člověk rýpat nehtem, tak dolů půjdou. Nýtovací kolečko je dobrý nápad, pokud by byla rozteč co nejmenší, tj. odstup nýtů do max 0,4mm (kolečko Rosie the riveter od Petra Douska) https://www.mjmodely.cz/naradi-a-pomuck ... tr040-5470 . Toto kolečko udělá skutečně miniaturní dírky a po zvýraznění nýtů patinou není dojem při pohledu ze vzdálenosti 20 cm vůbec špatný... Nýtovací kolečka s větší roztečí (0.5 až 1 mm) už dělají dírky většího průměru což nemusí na té střeše rybáka v HO působit moc hezky.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 13 říj, 2020 8:00 pm

Střecha dokitovat nepůjde, protože jí hodně chybí. Jde zejména o to, že tečna oblouku střechy je rovnobežná se stěnou vozu a to na té střeše neuděláte. Pokud si pamatuji dobře (vůz nemám), byla ještě trochu nižší. Nejrozumnější by bylo střechu odfrézovat a vytisknout novou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 říj, 2020 8:04 pm

On je ještě k dispozici výkres 1:50, tak převést rozměry do jiného měřítka. A tak se dá aspoň nějak určit tvar střechy.

Ale mám za to, že firma LocoLab ve 3D tisku dělala nějaké studie s výrobou Rybáka. Myslím, že jsou nějaké ukázky na FB.
Ale to by byla výroba novou vozů. Jenže mezi modeláři je hodně postavených modelů a hodně modelů, které jsou rozestavěné nebo ještě nesestavené. Modeláři za ně dali nemalé peníze a přece je nevyhodí. Udělat máster pro odlití by nebyl problém, odlévače mám, ale prodej střech by byl problém. Ale to už se rovnou může dělat nová stavebnice. Utápět další peníze se mně nechce. Stačí, co mám v dílech jen odlito.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 13 říj, 2020 8:16 pm

Tvar střechy, jak jej nakreslil Z.Maruna do Železničního modelářství nebo M.Kratochvíl do Železničáře, dostačuje k vytvoření dobrého modelu. Výška střechy je v druhém díle ŽM i zakótovaná. Spolu s fotkami to na správný tvar vystačí, jen si s tím člověk musí pohrát.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Pavel 152 » úte 13 říj, 2020 8:34 pm

Vytisknout, i se stolem dobrousit, vyleštit a pak dotisknout nýty. Předpokládám odlitek by vyšel tak na 120,- Zájemci by vám utrhli ruce. Předpoklad je nějak modelářskou veřejnost informovat.
Tady https://www.jp-design.store/ZELEZNICNI- ... 25_1_2.htm
tisknou už vyrobené dvěma výrobci, asi jim chybí informace co potřebujeme. Ale pozor vytisknout jen vzor pro zaformování.

Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 419
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 říj, 2020 8:37 pm

Na Lutu jsem změřil výšku střechy. Je to 7,2 mm se švem, bez švu je to 7,0 mm.
Na výkrese 1:50 je střechy vysoká 11 mm.
Když to přepočítám tak má být střecha v HO, 6,4 mm. Což se mně zase moc nezdá. To by byla střecha ještě nižší. Pokud jsem počítal dobře.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron