Stránka 1 z 8

Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 7:40 am
od Tempotaxi
Před mnoha lety jsem uviděl tuhle překrásnou fotku pro přepravu nábytku. Byl to dvounápravový vagon KkStB Jk 331012 pro fabriku Thonet.
Obrázek
Měl jsem tenkrát plno otázek, co je na voze napsáno, jak vůz vypadá, jakou má vůz barvu, když popis je na černé barvě. Proč je vůz oplachtován a jak je postaveno žebrování střechy. K čemu sloužila ta bedna pod vozem. :?:

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 8:02 am
od Tempotaxi
Po delším bádání jsem našel tuhle pěknou fotku dvounápravového vozu KkStB Jk 331013 kde je potřebný nápis na voze.
Obrázek
Podle seznamů vozů se možná jedná o vůz ČSD Zld 520004.
Vnitřní délka stěny 12,95 m.
Vnitřní šířka 2,71 m.
Výška stěny 2,98 m, ale stěna peřejek je nižší.
Rozvor vozu 8,90 m.
Obrázek
:idea: Samozřejmě, že budu rád za každou informací o těchto překrásných vozech. :idea:

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 8:20 am
od Tempotaxi
Stavba takové vozu je docela jednoduchá. Slepí se naměřené stěny a přilepí se část pravé a levé podlahy. Potom se přilepí podlaha brzdařské budky. Potom přidáme kostru spodku vozu, což je podélník a čelník. Do vzniklého otvoru pak přidáme slepenou bednu. Základ vozu je hotov.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Jen připomínám, že peřejky jsou jak z venku, tak i zevnitř. Vůz nebude mít střechu ani plachtu. To znamená, že se musí slepovat dvě destičky k sobě.

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 9:40 am
od radeksindy
Na té první fotce je také Jk 331013, za dob kkStB byly vozy šedivé, nápisy bílé. Po roce 1925 už není nejsou záznamy, zřejmě červenohnědé, nápisy neznámé.

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 4:57 pm
od Tempotaxi
Ono toho neznámého bude více.
Stačí se podívat na plánek. Na plánku jsou čtyři boční sloupky, ale na fotce je šest bočních sloupků.
V seznamu vozů, z roku 1927 jsou čtyři vozy, které mají shodné rozměry.
Zld 520002 – bývalá dráha StEG.
Zld 520003 – bývalá dráha KFNB, podle záznamů které jsem dostal, tento vůz odpovídá plánku. Vůz měl údajně číslo Gz 500001, pak KkStB Ge 201-297.
Zld 520004 – bývalá dráha KkStB.
Zld 520005 – bývalá dráha KkStB.

V roce 1930 jsou ještě vozy v evidenci.
Vůz Zld 520002 má domovskou stanici Koryčany.
Vozy Zld 520003 a Zld 520004 mají domovskou stanici Bystřice pod Hostýnem.

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 5:11 pm
od Tempotaxi
Dále všude se uvádí, že uvedené vozy, které jsem popisoval, mají brzdu.

Přitom je dvounápravový vůz KkStB Jk 331014, který brzdu nemá. Zde fotka a plánek souhlasí. Podle rozměrů, které udává plánek se může jednat o vůz Zlb 520506, který měl domovskou stanici Bystřice po Hostýnem.
Vnitřní délka skříně 13,55 m.
Rozvor 8,90 m.
Bohužel žádný rozměr se nedá zkontrolovat na fotce.
Obrázek
Obrázek

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 5:27 pm
od Tempotaxi
Měl jsem docela jednoduché rozhodování, jak stavět dál. Potřebné rozměry mně dává jen plánek.
Nejprve skříň dostala rohové sloupky, čelní sloupky a boční sloupky. Pak se doplní papírové vzpěry sloupku a doplní se šikmá výztuha. Potom se upraví i spodní bedna. Na konec se zhotoví dvoukřídlové dveře.
Obrázek
Obrázek

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: pát 08 kvě, 2020 8:34 pm
od radeksindy
Tempotaxi: Proboha proč stavíš vůz podle plánku, když vůbec neodpovídá fotografii? Máš pocit, že má pravdu plánek a ne fotka? Většina dostupných typáků neodpovídá fotkám, protože jejich účel byl jiný. Základní rozměry plánku sedí.

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 7:24 am
od Tempotaxi
Plánek s brzdařskou budkou.
Plánek odpovídá vozům StEG a KFNB.
Oba vozy mají základní rozměry stejné a udává to i plánek.
Vnitřní délka skříně 12,95 m.
Vnitřní šířka skříně 2,71 m.
Výška stěny 2,15 m.
Rozvor vozu 8,90 m.
Ale oba vozy mají rozdílnou ložnou plochu a ložný prostor.

Vůz KkStB.
Hned na začátku bude jistě v seznamu vozů chyba. Jsou zde uvedeny dva vozy Zld 520004. Což předpokládám, že druhý vůz bude Zld 520005.
Jinak další zapsané údaje jsou stejné.
Vnitřní délka skříně 12,95 m.
Vnitřní šířka skříně 2,71 m.
Rozvor vozu 8,90 m.
Výška stěny 2,98 m. U tohoto rozměru je buď chyba, nebo se jedná o jinou skříň. Když převedu rozměr do velikosti HO (což je 34,2 mm), tak požadovaný rozměr neodpovídá, i když budu měřit stěnu a spodní část bedny. Rozměr odpovídá rozměru podlaha vozu a střecha brzdařské budky.
Při detailním zvětšení fotografie, je čitelné jen číslo ložné plochy 35,01, což souhlasí.

Já osobně si myslím, že rozměry uvedené v seznamu jsou správné. On totiž je i výkres po rekonstrukci vozu. Vůz dostal střechu. A výška střechy je právě 2,98 m. Délka skříně je zde 13,0 m. Ale vůz už má osm bočních sloupků.
Obrázek

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 7:34 am
od Tempotaxi
Mně je naprosto jedno, zda stavím model StEG, KFNB, KkStB nebo ČSD. Mně více zajímá model bez střechy. A zde nějaké podklady na stavbu mám. Jen není fotka. Ale takhle se většinou staví muzeální vozy, které pak návštěvníci obdivují ve vitrínce.
U vozu KkStB je předpoklad, že za ČSD už takhle nejezdil podle fotky.
Ale přesto více mám rád, když na voze je logo ČSD.

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 7:40 am
od Tempotaxi
Šikmá výztuha dostala v rohových sloupcích naznačeno šroubení. Na dveřích jsou panty a zavírání dveří. Na každém sloupku je přidáno upevňovací prvky pro dodatečnou montáž střešních žeber.
Obrázek

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 8:49 am
od Střelec
Neměly by být vrata do vozu nějak naznačená i zevnitř? Alespoň narytím spáry (nebo nalepením nejtenčího dostupného profilu jako výztuže futer)? Podle výkresů byla odsazená směrem ven o sílu stěny, ale to by znamenalo řezat do bočnice velký otvor a nepatrné proužky materiálu (prkno nahoře, prkno dole) by to asi neudržely pohromadě v žádoucím tvaru, protože Evrgreen je dost "gumový". Je sice faktem, že většina sériové produkce otevřených vysokostěnných vozů vozů byla až donedávna s vraty "jen zvenčí", ale to bylo dáno technologií lisování.

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 5:36 pm
od Tempotaxi
Každý sloupek má ve vnitřku vozu kování. Ve vnitřku vozu jsou naznačeny i dvoukřídlové dveře. U budoucí brzdařské budky jsou v čelnici na rohu dva držáky návěstní světel. Potom se přidají madla, stupačky a odlité nárazníky. U dvou bočních sloupků se doplní boční horní vzpěry.
Obrázek

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 5:40 pm
od Tempotaxi
Do odlitých rozsoch se přidají bronzová ložiska, dále se připraví odlité schody, brzdařská budka, kde se ještě opraví stříška a brzdové špalky.
Obrázek

Re: Specialwagen Thonet.

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 5:42 pm
od Tempotaxi
Na rám vozu jsem přidal rozsochy, dvojkolí a zkusmo usadil vůz na kolej.
Obrázek