2. Druhá dvojice vozů je ta, na kterou se ptá cer.t:
Jde o dvojici vysokostěnných vozů bez střechy, opět jeden s brzdou a druhý bez brzdy. Vyrobeny byly roku 1912 a opět se skládají z tehdy standardních dílů, budka apod. Vůz s brzdou byl zařazen u kkStB jako Jk 331013, vůz bez brzdy jako Jk 331014, u ČSD Zld 52004 a 520506. Pokud ho chcete stavět ještě otevřený, tak jen s řadou Jk a kkStB číslem. Ze značení u ČSD je vidět, že došlo k zásadní změně a vozu byla doplněna střecha. Bohužel není jasné, kdy k tomu došlo, zřejmě zkraje existence u ČSD. Z výroby byl vybaven tzv. nosiči plachty, to jsou ty čárkovaně naznačené. Přes ně se natahovala plachta. V technické zprávě ke schválení, je bohužel jen jediná věta o konstrukci skříně, kde ale jasně mluví o "abnehmbaren Dachbogen". Z toho mi plyne, že jsou vynadavací a střecha byla oblouková, nikoli trapézová. Plachta se bude vždycky lépe natahovat přes hladce tvarovaný oblouk než přes zalomené nosiče plachty. S velkou pravděpodobností se po přestavbě bočnice nezměnily, ale vyloučit to nelze.
Otázka je, jak byla tvarovaná trvalá střecha zřízená později. S největší pravděpodobností byla doplněna střecha velmi jednoduše. Dřevěné držáky daly napevno, možná doplnily další a pokrylo se to standardní střechou (s ohledem na období, kdy to bylo provedeno asi dehtový papír, plech po válce moc nebyl). Soudím tak na základě jiných reknstrukcí. Ačkoli se to nezdá, tak většina vozů na přepravu nábytku byla vyrobena jako plošinová. Nábytek se jen zabalil na cestu, naskládal na podlahu, přikurtoval a přehodila se plachta. Ale tyto vozy u ČSD prakticky chybí, protože byly rychle vybaveny stěnami a střechou. Ale bylo to opět s ohledem na dobu pořízení udělaáno asi velice levně, protože v letech 1927 až 1929 byla značná část vyřazena nebo znovu rekonstruována bytelnějším způsobem. V každém případě víme, že stěny byly jednoduchým spůsobem zasunuty do držáků klanic! Jak vypadaly nebo jak vypadala střecha nevíme, ale bylo to hodně jednoduše uděláno. Proto si myslím, že se s nově tvarovanou střechou nikdo nepáral. Ale je to jen teorie, ale pokud někdo chce tento vůz u ČSD s řadou G/Zld, tak si myslím, že doplnění obloukové střechy by udělalo dost parády.
A teď historická odbočka k typákům. Účelem typáků bylo popsat základní parametry vozu, ať už kvůli schválení nebo do katalogu. Pokud jsou to typáky do katalogu, se lze spolehnout na ložné parametry, pokud to byly schvalovací nebo předprodukční typáky, pak se dá spolehnout jenom na parametry, které slouží k výpočtu nápravového tlaku a zatížení na metr délky vozidla (tj. spolehlivé jsou rozvor, celková délka a převisy rámu na obou stranách, objem kotle). Ale graficky mohou být přejaty z jiné zakázky. Úplně typické je to u kotláků, kde byl každý jiný a nikomu se nechtělo pořád malovat nový. Tak se vzal starý, vygumovaly se staré hodnoty, ale nakreslený zůstal starý. Pak ho můžete přeměřovat jak chcete, ale model z toho postavit nepůjde. Vůz Thonet je klasickou ukázkou, protože je naštěstí k dispozici dvojice fotek, jedna z výroby a jedna z provozu. Víme jak typák lže a bočnice na obou stranách od dveří byla ve skutečnosti rozdělena na 4 pole. Tady se lze opřít i o fotky vozu bez brzdy a o jeho typák a doplnit případně informacemi z typáku vozu s brzdou, ale vždy kontrolovat proti fotce.
Jenom teď v rychlosti nevím, jak byly oba vozy vzájemně provedeny ve smyslu délky. Buď byl stejně dlouhý rám a udělala se u vozu s budkou kratší skříň, nebo byl u vozy s brzdou delší rám. To teď nevím.
Ale jinak opakuji, že vůbec nehodnotím Tempotaxiho vozy z pohledu modelářského. Do stavby a hodnocení nijak nevstupuji, kvalita řezání, lepení a barvení mě nechává zcela chaldným. S tím musí být spokojený hlavně autor. Ovšem mlhu, kterou vytvoří kolem hisotrie vozů nemohu nechat přejít jen tak. Jen proto, že mám pocit, že si dělá z člověka doslova prdel, když v jednom příspěvku správně napíše předané informace a pak je prskne na jiný vůz. Proč? Kdyby celá stavba začínala slovy: " O vozech moc nevím a tak jsem si to vymyslel", tak každý bude vědět na čem jsme. Zcela zásadně na něj ostře startuji, pokud si začne vytvářet smyšlenky na téma historie vozů. Pokud k tomu nemá informace, tak ať se zdrží mudrování, protože tu jsou další čtenáři, kteří nemusí být schopni vůbec vyhodnotit jejich pravdivost. Navíc internet si pamatuje hodně a už si pár lidí naběhlo tím, že mu věřilo.