Specialwagen Thonet.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 kvě, 2020 12:38 pm

Model jsem postavil podle plánku, náčrtku, typáku nebo jak chcete ten cár papíru nazývat.
Zatím nehodlám na postaveném voze nic měnit.
Počkám na další informace.
Protože do společnosti „Thonet-Mundus“ patřilo několik dalších podniků a je možné, že vůz se bude hodit pro jinou fabriku. To není žádná konspirace, ale hledání využití vozu.

Rakouská společnost Mundus AG byla založena za účasti Creditanstalt 15. července 1907 židovským obchodníkem Leopoldem Pilzerem (1871-1961) z Galicie jako sdružení několika malých výrobců nábytku z ohýbaného dřeva. Po rakouské společnosti Mundus AG založil Pilzer krátce nato maďarskou společnost Mundus se sídlem v Budapešti.

Rakouská společnost Mundus AG spojila těchto sedm společností:
• kk privilegovaná továrna na pevně zakřivený nábytek Rudolf Weill & Co, Buczkowice
• Josef Hofmann Nachf., Bielitz
• Nábytkové továrny Josef Jaworek, Teschen (Těšín)
• Rudolf Lazar, Niemes (Mimoň)
• Friedrich Flaschner, Bodenbach (Děčín)
• J. Sommer, Moravský Weißkirchen (Hranice na Moravě)
• Schlosser a Hückel, Drholec (Drnholec nad Lubinou)

V maďarské společnosti Mundus AG bylo sloučeno těchto šest společností:
• Johann Weitzer, továrna na stroje a vozy a slévárna železa, Boros-Jenö
• Ungvárer Elektrizitäts-AG, Ungwar (Užgorod)
• Una Holzindustrie AG, Warasdin
• Josias Eissler & Sons, Kaschau (Košice)
• Fiumaner Möbelfabriks-AG, Vrata
• kuk priv. Neusohlerova továrna na nábytek z masivního ohýbaného dříví, dříve Harnisch & Co, Neusohl (Banská Bystrica)
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 kvě, 2020 12:48 pm

Zatím se budu zabývat jinou stavbou nábytkářského vozu.
Dvounápravový zavřený vůz ČSD Ge 201-292. Takže, vůz by byl u ČSD Zld 520504.
Vnitřní délka 11,96 m.
Vnitřní šířka 2,71 m
Výška stěny 2,73 m.
Rozvor vozu 6,50 m.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 kvě, 2020 12:57 pm

Při dodatečném zvětšení detailu vozu se opravdu jedná o vůz řady „Ge“.
Když tak prosím o potvrzení řady. Děkuji.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 kvě, 2020 1:03 pm

Model stavím podle typového listu.
Jsem strojař a pro mě typový list je srdeční záležitost.
Základem jako vždy je slepená krabička.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod hank » sob 16 kvě, 2020 1:24 pm

Tempotaxi: S pojmy je nutno zacházet korektně. Kdokoli s nimi zachází jinak, musí počítat s tím, že bude působit (v nejlepším případě) nedůvěryhodně.

Co třeba takový zeměpisný název Galicie? Kdo ze čtenářů tohoto textu ví, co to je nebo bylo?

V dnešní češtině se názvu Galicie používá výhradně pro severozápadní oblast Španělska. (Španělsky se to píše Galicia, portugalsky Galiza). Ano, je to ta část Španělska, jejímž správním střediskem je známé Santiago de Compostella, cíl poutníků z celé Evropy.

Nicméně co má pojem Galicie - použitý v češtině - společného s bývalou rakousko-uherskou monarchií?

Dá se říci, že vůbec nic a že jde o úplný nesmysl. Ten nesmysl vznikl nesprávným českým překladem a/nebo přepisem názvu jednoho z historických území habsburské monarchie na pomezí dnešního jihovýchodního Polska a západní Ukrajiny. Toto království se nazývalo latinsky Galicia, německy Galizien, polsky Galicja, ukrajinsky Галичина (pro ty, kdo už nečtou azbuku ani cyrilici: Halyčyna), no a česky - vždy a výhradně - Halič.

Takže když o zakladateli fy Mundus AG píšeme česky, musíme napsat, že pocházel z Haliče a nikoli z Galicie...

Nedivím se, že v dnešní postpravdivé době už historické názvy tohoto druhu málokomu něco řeknou. Nicméně i badatelé zkoumající historii technických oborů by měli respektovat související obecné reálie a zacházet s nimi zodpovědně. Mj. třeba proto, aby mohli být považováni za důvěryhodné i v oboru, ve kterém se cítí být doma.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Bw_Ig » sob 16 kvě, 2020 2:48 pm

Jestli chcete vůz dostat do reálného prostředí, tak zde situace vlečky Thonet v Bystřici. Rok 1884.
IMAG0081aa.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod radeksindy » sob 16 kvě, 2020 3:17 pm

Já nikoho nenutím, aby někdo stavěl modely podle mě.

To je ale hodně velký alibismus. Uvědom si, že po té co si deset let tapetoval svými články a modely celý web a mnoho z nich je doplněno nesmyslnou historií vozů, nelze jen tak říct, že nikoho nenutíš, aby věřil tvým údajům a modelům.
Pod to, co píše hank se podepisuji. Musíš zacházet s pojmy korektně, aby tvoje věty dávaly smyl. Někteří lidé investují do stavby modelu více času a práce než ty a nepřesnosti vzniklé podáním špatných informací je můžou o dost více mrzet.

Vůz Ge 201-292 je skutečně pozdější Zld 520504. Ve formě v jaké je na schvalovacím výkrese existoval pouze od roku 1923 do roku 1930 jako ČSD Zld 520504.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 kvě, 2020 4:42 pm

Hank – děkuji za upřesnění, ale zde je originál - https://de.wikipedia.org/wiki/Mundus_AG
Die österreichische Mundus AG wurde unter Teilnahme der Creditanstalt am 15. Juli 1907 vom jüdischen Kaufmann Leopold Pilzer (1871–1961) aus Galizien als Zusammenschluss einiger kleiner Produzenten von Bugholzmöbeln gegründet. Nach der österreichischen Mundus AG wurde kurze Zeit später ebenfalls von Pilzer eine ungarische Firma Mundus mit Sitz in Budapest ins Leben gerufen.[1]

Dále zdroj: https://de.wikipedia.org/wiki/Galizien.
Galizien (ukrainisch Галичина Halytschyna, polnisch Galicja, russisch Галиция Galizija) ist eine historische Landschaft in der Westukraine (Ostgalizien) und in Südpolen (Westgalizien).
Das Territorium gelangte im Jahr 1772 im Rahmen der ersten Teilung Polens als Kronland Königreich Galizien und Lodomerien an das österreichische Haus Habsburg und wurde 1804 Bestandteil des Kaisertums Österreich. Von 1867 bis 1918 war es Kronland im cisleithanischen (österreichischen) Teil Österreich-Ungarns.

Tak by také musel někdo na těchto stránkách přepsat nebo dát do historických souvislostí.
Uznávám, že není všechno dostupné na internetu pravda.
Ale děkuji, že to někdo aspoň zde opravil.
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 16 kvě, 2020 5:04 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 kvě, 2020 5:00 pm

Se stavbou se pokračovalo. Nejprve střecha a pak čela skříně.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod hank » sob 16 kvě, 2020 8:32 pm

Tempotaxi píše:Hank – děkuji za upřesnění, ale zde je originál - https://de.wikipedia.org/wiki/Mundus_AG
... Tak by také musel někdo na těchto stránkách přepsat nebo dát do historických souvislostí. Uznávám, že není všechno dostupné na internetu pravda. Ale děkuji, že to někdo aspoň zde opravil.


Ach jo...

V tom německém textu přece není ani slovo nepravdivé.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 kvě, 2020 7:27 am

Přidal jsem rozsochy a košové nárazníky. Pak se musí rozměřit střední část bočnice. Postupně se přilepuje boční část bedny. Pak se doplní boční sloupky a dvoukřídlové dveře. Na konec se spodek skříně zakončí pražcem spodku, který je na pravé a levé straně.
Obrázek
Obrázek
Dále pod dveře se přilepí otočný práh.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 kvě, 2020 10:43 am

Postupně jsem přilepil zbylé boční sloupky a šikmé výztuhy. Do dveří se vlepila ještě peřejková deska a udělala se vzpěra. Dále se doplní dveře panty a otevírací kličkou. Práh dostane otočný čep.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 kvě, 2020 1:56 pm

Dále, se dodělá spodní část bedny, která je zešikmená směrem dovnitř vozu. Přidají stupačky pod dvoukřídlé dveře. Potom se doplní naznačené kování u bočních sloupků a šikmých výztuh. Nakonec se přidají do bočnic a čelnic výztuhové tyče.
Obrázek
Zbývá ještě dodělat dno bedny.
Takto prozatím model jsem vyzkoušel na kolejišti. Projíždí vše v pohodě.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 18 kvě, 2020 7:56 am

Zde je pak zhotovená bedna pod vozem
Obrázek
Model je pak opravdu stříknut základovou barvou.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Specialwagen Thonet.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 18 kvě, 2020 8:39 am

Postup při barvení modelu.
Zásadně se model stříká a to každý, když jsou k dispozici obtisky. Obtisky se dají i sestříhávat.
Je úplně jedno, zda jsou vozy stříkány pistolí nebo sprejem. Detaily jsou pak domalovány ručně.

Vůz, který má mít patinu, tak buď se stříká, nebo se natírá štětcem a to ve směru stékající vody.
Na patinu používám křídy nebo pudry. Také záleží jak má vůz vypadat a zde je vůz plechový nebo dřevěný. Záleží zda, vůz má být poškozený (prohnuté a nabouchané plechy). Na rez se dá použít sůl.

Další technika je dobarvování vozu. Na vyrobený vůz se vyrobí a usadí obtisky. Místo obtisků se může použít i papír. Na papír se provede nátisk a pak se papír postupně odvrství, až zbude jen tenká blanka a ta se pak přilepí na model. Pak se štětcem model nabarví a pak se musí rozdíl barev patinovat. Zde je názorná fotodokumentace.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků