Stránka 3 z 4

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: úte 06 dub, 2021 1:54 pm
od milan ferdián
Radku, vozy fajn, ale mě zaujal tvůj rozpracovaný modul. Kde lze najít další nesmělé snímky tvého modulu? :wink:
Milan

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: úte 06 dub, 2021 8:43 pm
od radeksindy
Kde lze najít další nesmělé snímky tvého modulu?


Něco by se našlo na mém počítači, ale tolik zase nefotím. Hlavně je problém v tom, že pracovat na modulech můžu kvůli prostoru jen velmi omezeně. Sice kvůli covidu nemusím trávit hodiny na cestách a po hotelech, ale doma je furt plno a najít místo kde rozložit moduly je skoro nemožné. Druhý problém je osvětlení, protože práce je možná povětšinou jen v prostorech bez oken.

Ale aby si měl představu, tak tady je pohled na tři ze čtyř modulů v době pokládání kolejí a jedna motivační fotka, souvislost si najdi sám :D Časem založím samostatné vlákno v modulech, ale to má ještě čas.

Moduly:

_IMG_4932.jpg


Motiv:

_Decin_1927.jpg

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: úte 06 dub, 2021 8:49 pm
od radeksindy
Zpátky k vagónům, M 6.vozové skupiny ze stavebnice RST-Modellbau:

Čelobok:

_IMG_6174.jpg


Bok:

_IMG_6180.jpg


Spodek:

_IMG_6190.jpg


Kromě šroubovky a drobného doplnění rámu v místech kinematiky, je všechno ve stavebnici. Samozřejmě ve stavebnici jsou kola RP25 a pevné nárazníky, ale v mém příůadě jsou Proto87 kola s odpruženým nárazníkem.

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: stř 07 dub, 2021 11:58 am
od Zippich
Motiv samozřejmě poznávám, chválím a velmi se těším na další zprávy ze stavby, Radku...

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: stř 07 dub, 2021 3:44 pm
od milan ferdián
radeksindy píše:
Kde lze najít další nesmělé snímky tvého modulu?


Něco by se našlo na mém počítači, ale tolik zase nefotím. Hlavně je problém v tom, že pracovat na modulech můžu kvůli prostoru jen velmi omezeně. Sice kvůli covidu nemusím trávit hodiny na cestách a po hotelech, ale doma je furt plno a najít místo kde rozložit moduly je skoro nemožné. Druhý problém je osvětlení, protože práce je možná povětšinou jen v prostorech bez oken.

Ale aby si měl představu, tak tady je pohled na tři ze čtyř modulů v době pokládání kolejí a jedna motivační fotka, souvislost si najdi sám :D Časem založím samostatné vlákno v modulech, ale to má ještě čas.

Díky a těším se na pokračování. Námět je velmi zajímavý.
-m-

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: čtv 08 dub, 2021 8:24 am
od Mcx
radeksindy píše:M 6.vozové skupiny ze stavebnice RST-Modellbau

Pěkné, ale spodek by měl být celý černý, stříkal se černou vždy až byl vůz kompletní.

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: čtv 08 dub, 2021 11:26 am
od radeksindy
Pěkné, ale spodek by měl být celý černý, stříkal se černou vždy až byl vůz kompletní.


Ale od kdy? Za kkStB, u ČSD po první světové válce a v Německu u DRG platilo, že dřevěné podlahy běžných vozů se nenatírají, pouze se mořily. Natíraly se pouze zvenitř u některých řad. Teprve v roce 1935 je v Německých manuálech uvedeno, že nemořené dřevo na spodku vozu se natírá tmavě šedou. Infomace ze 30. let u nás chybí, ale nepředpokládám, že by se z ničeho nic začal spodek natírat. To by stálo peníze a těch nebylo nazbyt. Za války se tady jelo podle německých pravidel, po válce už informace zcela chybí. Otázka zní, odkdy se začalo s kompletními nátěry spodků? Nedokážu třeba vůbec říct, v jakém stavu vyjížděly po válce vozy Ztr.

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: čtv 08 dub, 2021 12:15 pm
od cer.t
Nater prken ze spodu v opravnach bych videl od dob pouzivani nateru strikanim. Pri nateru stetkou to samozrejme asi nedelali. Takze kdo napovi od kdy se strika?
Jinak ani dnes se tomu spodku na vagonech moc neda...

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: čtv 08 dub, 2021 12:54 pm
od radeksindy
cer.t : To by dávalo smysl. Stříkat se začalo ve 30. letech, asi bych to dokázal specifikovat přesněji u Ringhoffera, ale třeba v Kolíně byla pořádná lakovna postavená až v roce 1949. U dílen nemám tušení, ale dokážu si představit, že to v průběhu 50. let přišlo postupně do všech dílen. Možná to bude v té publikaci o dílnách z počátku 90. let.

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: čtv 08 dub, 2021 3:03 pm
od Mcx
Stříkání nesouvisí s lakovnou až tak úzce. Protoře nejdříve se stříkalo v normálních halách, jen trochu oddělené pracoviště - tak to bylo v dílnách ještě v 70. letech , řekl bych, že používání vzduchu v dílnách se datuje okolo roku 1910-1920, ale většinou se termín stříkání objevuje u nátěrů v 30. letech - ono se všude stále jen píše lakýrna - lakýrnici :D .
A místa - haly označované v dílnách jako lakovna či někde taky lakýrna jsou již na výkresech okolo roku 1910 někde i dříve.
Protože stříkání je vcelku trivální záležitost - vzduch ten všude v dílnách byl (na nýtování ho bylo třeba už hodně brzy) a vzduchová stříkací pistole to je jednoduchá stará záležitost. Bezvzduché stříkání, to je samozřejmě věc pozdější válečná či poválečná.
A tak jsem hledal, u Ostravy jsem nic nenašel, ale u Krnova je v pasportu z roku 1949 uvedena kompresorovna a její využítí, no a vzhledem k datu výroby kompresorů se stříkání barev objevilo asi dost brzy.
vzduch.jpg

a tady stříkání ve vagonce Franz Kaminski za války, vypadá že již bezvzduché, vagonky i opravovaly vozy, proto ten archaický kus před podvozkem
strikani.jpg

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: sob 10 dub, 2021 2:48 pm
od radeksindy
Zjišťoval jsem jak to bylo po válce a moc informací není, jen k vozům Px se v roce 1955 udávají železné části vozu černé a podlaha z fošen máčených v karbolinu. Takže zatím nevidím důvod, proč by nemohl být ještě ve III.epoše vůz se spodkem bez nátěru barvou, což ovšem neznamená, že ho jiné nemohly mít.

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: ned 11 dub, 2021 4:46 am
od cer.t
Videl bych, Radku, velky rozdil mezi opravou a novovyrobou. U novovyroby bych i mohl cekat montaz prken u plosinovych vozu az po nateru kostry. U krytych vozu v oprave urcite probihal nater i s podlahou. A jak jsem si cetl ve zminovane knize o opravarenstvi, tak ve vetsine dilen vznikaly lakovny a kompresorovny v prubehu 20. a 30. let, takze nater strikanim vidim od teto doby.
Nicmene, ono ten spodek stejne na koleji nejde videt, tak bych to asi neresil...

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: pon 12 dub, 2021 6:00 pm
od Mcx
Tento příspěvek snad ukončí debatu o nátěrech spodku nákladních vozů - je to výřez z výkresu popisu a nátěru vozu Vtr, výkres č. 92284, Uspořádání nápisů, ze dne 26.7.1950
Je zde naprosto jasně napsáno - že dřevěná podlaha je z obou stran černá - v novovýrobě. Při opravách je to ještě jasnější, že podlaha je zespod černá - protože podlaha většinou se neměnila celá ani u otevřených vozů při revizi, u krytých vozů skoro ani jedno prkno se neměnilo při revizi a proto stříkací pistole a zespodu se jelo černou z kanálu pod celým vozem - zespodu vše černé, minimálně od války, spíše již dříve a při opravě zevnitř nic - žádná barva, to na rozdíl od novovýroby třeba u Vtr
Vtr_barvy.jpg

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: pon 12 dub, 2021 6:20 pm
od Mcx
A ještě z jednoho výkresu - vůz Sa - Uspořádání nápisů, č.v. 26-20, z 3.4.1951, i zde podlaha plošiny oboustranně černá, vevnitř nenatřen - sypák, ty se nenatíraly vevnitř ani v novovýrobě. Z venku khaki - je to doloženo i fotkama, že část vozů takto byla.
Sa_barvy.jpg

Re: Vozy nákladní i osobní - dRake

PříspěvekNapsal: pon 12 dub, 2021 7:43 pm
od radeksindy
Já věděl, že jsem to někde viděl :) U Zsr je napsáno jen spodek celý černý, explicitně uvedená podlaha oboustranně uvedená není. Můj vůz holt v dílnách natřen nebyl.

A ještě jedna, tentokrát DRG verze:

_IMG_6156.jpg


_xIMG_6181.jpg


_xIMG_6191.jpg