Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 dub, 2020 6:40 pm

V další stavbě si chci ověřit, jak se bude stavět podvozek, kde je několik dvojkolí pohromadě.
Vybral jsem si čtyřnápravové plošinové vozy řady Pz 530017 až 020. Vozy provozuje Škoda akc. spol. Plzeň a slouží k přepravě těžkých výkovků v kovárně.
Vnitřní délka vozu 5.80 m.
Vnitřní šířka vozu 2.90 m.
Výška stěny 0.26 m.
Rozvor vozu 3.90 m.
Zde jsou pak historické snímky původních vozů Jaak.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 dub, 2020 7:01 pm

V časopise Železničář v roce 1975 autor Miroslav Černý seznamuje modelářskou veřejnost z těmito vozy. Zde je přetisk části textů a pár zajímavých fotek.
Obrázek
Obrázek
Fotka vozu P 29 (bývalý Pz 530017) po poslední opravě a rekonstrukci v únoru 1975.
Obrázek
Fotka vozu P 9 (bývalý Pz 530019). Na voze je ještě schránka na nálepky z dob, kdy měl vůz ještě povolen přechod na ČSD. Na voze je provedena úprava bočnic a čelnic, které se dají odebrat.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 dub, 2020 7:14 pm

Bohužel v žádném textu se už nepíše, jak vozy vypadají pod logem ČSD.
V roce 1927 se vozy uvádějí v seznamu nákladních vozů ČSD.

Takže pod ČSD bylo číslo vozu Pz 530017 P.
Dále pod číslem nebo vedle byl nápis „povolen přechod na ČSD“.
Pak tam byl ještě další nápis „Škodovy závody akc. spol. Plzeň“.
Jistě tam byla domovská stanice Plzeň xxxx.

Dále barva vozu.
Předpokládám, že celý vůz byl černý a písmo bílé.

Byl bych opravdu rád, kdyby měl někdo nějaké informace na doplnění. :idea:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 dub, 2020 7:23 pm

Nejprve si postavím základ vozu.
Nejprve se udělají dvě bočnice rámu. Vyvrtají se otvory, do kterých se pak zasunou bronzová ložiska. Aby to vše drželo, tak se rámy přilepí na podlahu vozu. Pak se ještě přidají čelnice a bočnice rámu vozu. Podvozek jsem pak vyzkoušel a opravdu to jezdí.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod radeksindy » úte 28 dub, 2020 7:32 pm

Tempotaxi: Vozy Pz 530017 až 020 nemají nic společného s vozy na fotografiích. Článek si autor vymyslel jen podle svých dojmů a pocitů. Nízkostěnné vozy Škoda s ložnou váhou 40 t nebyly nikdy u ČSD zařazené.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 dub, 2020 7:55 pm

A proč jsou tedy uvedeny v seznamu vozy Pz 530017 až 020.
Jaké vozy to tedy jsou?
Jsou to vozy podle dvou horních historických fotek. Vozy číslo 1 a 10.
K vozu číslo 10 mám jen poznámku, rok výroby 1916 pod výrobním číslem 98251.
Dále byl v témže roce dodán vůz číslo 11, pod výrobním číslem 98252.
Podobné vozy jsou dodány v roce 1919. A to čtyři vozy. Jsou to prosím zrovna ty to vozy. :?:
Zatím děkuji za odpověď.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod radeksindy » úte 28 dub, 2020 8:57 pm

Tempotaxi: Jsou to vozy podle dvou horních historických fotek. Vozy číslo 1 a 10.

Kde je to napsáno?

Jednak autor článku předpokládá, že by se mohlo jednat o původní podvozky vozu Jaak, ale s tím je mimo. Jedná se zřejmě o vozy zadané Škodovkou do výroby až koncem roku 1917, dodané kolem převratu. Zatímco původní vozy vyráběné od roku 1915 podle jednoho výkresu, dostaly čísla 9 až 11, tak v roce 1917 se zadala do výroby další čtveřice, která měla dostat čísla 12 až 16. Ta je v jiném provedení, svědčí o tom jak číslo výkresu, tak i to, že vozy byly ve válečném provedení. Ovšem fotka ani výkres není, takže nevíme jak přesně vypadaly. V každém případě to pozdější přidělení vnitropodnikových čísel je uděláno autorem ad-hoc, jak se mu to zdálo podle parametrů, ale právě podle typů ložisek je vidět, že každý vůz pochází z jiné série a nejsou těmi původními 530017 až 530020. Ale to už je vedlejší.

V každém případě ?

Dále pod číslem nebo vedle byl nápis „povolen přechod na ČSD“.

Takový nápis na soukromých vozech nebyl. Zařazením do vozového parku ČSD mohl vůz na koleje ČSD.

Předpokládám, že celý vůz byl černý a písmo bílé.

Zcela evidentně byly vozy původně šedivé, takže se skříň vozu natírala odlišnou barvou než spodek. Proč by tedy měl být celý černý? Asi nejlepší je držet se původního barevného a nápisového provedení zobrazeného na fotografii než vymýšlet ČSD variantu..
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 dub, 2020 9:43 pm

Ještě poznámka k fotce vozu číslo 10.
Škoda Jab 999-902 vznikl z jednoho ze čtyř podvozků šestnáctinápravového Jaak 283802 z roku 1911 (Ringhoffer č. 78500) - viz Železničář 23-25 1975.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod radeksindy » stř 29 dub, 2020 7:06 am

Škoda Jab 999-902 vznikl z jednoho ze čtyř podvozků šestnáctinápravového Jaak 283802 z roku 1911 (Ringhoffer č. 78500) - viz Železničář 23-25 1975.

Nevznikl, vždyť to píšu. Velký vůz Jaak 283802 skončil mimo Československo a konec článku byl doplněn bez vědomí autora. Článek původně končil konstatováním, že historii neznáme, to co je na str. 48 je doplněno později někým jiným.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 29 dub, 2020 10:53 am

Nejprve děkuji za vysvětlení.
Ale na mně to dělá dojem, že vše co bylo dříve nebo dnes napsáno o železnici v časopisech nebo v knížkách, tak to vlastně nemusí být žádná pravda. Potom je opravdu těžké něco stavět, když jsou rozdílné informace.
Nechci polemizovat, ale mně více baví stavět modely.

Jen jsem si chtěl ověřit některé stavební postupy, které se mně budou pak hodit při stavbách jiných podobných vozů, jako jsou vozy Jha a Oz.

Při odlívání a při manipulaci s odlitky, se může něco poškodit a právě takové nedodělky jsem použil dále při stavbě modelu. Tak jsem využil odlitky ložiskových domků a listových per. Uchycení per jsou jen naznačena. Dále jsem přidal brzdu a nárazníky.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Bw_Ig » stř 29 dub, 2020 12:48 pm

To se už řešilo. Je tomu asi tak 4 roky, na stránce K-reportu. To jsem zavinil já, tu diskuzi, neboť jsem hledal původ tohoto rámového vozu Škodovky použitý na přepravu kašny po nekonečné dráze z Mrákotína do stanice Telč, 5.9.1923.
Monolit1,doprava,rybnik,1923,09b_RIC,400.jpg

Monolit1,Mrakotin,vlak,1923,09,05b_RIC,400.jpg

RICa,Monolit1,vlak,nehoda,1923,09,08a.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Bw_Ig » stř 29 dub, 2020 12:53 pm

Tehdy na káčku se psalo toto:

Omlouvám se za špatný dotaz. Na fotu s naloženou kašnou je očividně vůz Jn 903-700. Tedy ten stejný vůz jaký byl použitý k přepravě prvního monolitu i při něm byl rozbit.
Ale moje otázka zůstává co je vůz Jh 900-02 (možná špatně naspané číslo)?, který uvádí st.kronika Telč, že na něj byla prý kašna naložena. Což tedy očividně není pravda.
Děkuji za odpověď.

Ten vůz číslo Jh 900-02 patří správně k druhému monolitu. Vůz přijel do Telče ze Škody Plzeň k nakládce druhého monolitu a naložen 26.11.1925.
Foto viz příspěvek Tempotaxi č. 2016, kde je tento vůz vyobrazen.
Takže otázka zůstává co je to za vůz - parametry, historie?
děkuji.

To číslo 900-02 je zjevně chybné, v novějším rakouském číslovacím systému, kam toto číslo patří, byly za pomlčkou vždy tři číslice (a v tom starším systému byla čísla bez pomlčky). Ty podvozky ze zmíněného příspěvku (Tempotaxi 2016) v zásadě odpovídají pozdějšímu Paz 530014,jen jim chybějí čelní partie...

Jen doplním, že pod čísly 900-xxx se skrývaly samovýsypné vozy Kes ostravské montání dráhy. Takže těžko soudit, co chtěli do kroniky napsat. Ale na fotografii u rybníka je vidět, že kašna je naložena na voze 999-902 (vidět je však jen 902), takže půjde asi o zkomoleninu tohoto čísla.

Ten Jab 999-902 je jeden z pozdějších Pz 530 017 až 20.
Výrobce Ringhoffer, data pohledám.

No a ten druhý Jh 900-703 později Paz 530 014.

Ten čtyřnápravový Jab 999-902 vznikl z jednoho ze čtyř podvozků šestnáctinápravového Jaak 283802 z roku 1911 (Ringhoffer č. 78500) - viz Železničář 23-24/1975

Doplnění k Paz 530014: vyroben jako Jh(Brücke) 330904, Ringhoffer v.č. 79010/1911, od roku 1913 Jh(Brücke) 903-700, u ČSD od roku 1925 Paz 530014. Existuje vícero fotografií s různými mosty.

Osudy velkého vozu Jaak 283802 jsou nejasné. K článku lze jen doplnit, že vůz dostal po r. 1913 označení Jaak 744-000. V článku je sice uvedeno, že z něj vznikly Jab 999-90x, ale podle autora článku to byla jen doměnka a k finální podobě článku to bylo doplněno bez jeho vědomí.

K té doměnce svádí fakt, že vozy Jaab 999-90x zařadila Škoda až po roce 1918 a jejich původ je neznámý. Škoda je zřejmě zařadila smlouvou kolem roku 1920, která byla nahrazena smlouvou novou v roce 1925, kde byly teprve všechny vozy přečíslovány.

V každém případě je potřeba si uvědomit, že nebyl žádný majetkový vztah mezi tímto vozem a Škodou. Vůz byl majetkem státních drah, pouze jeho číslo z číslovacího plánu před rokem 1913 je v oblasti, kde byly řazeny soukromé otevřené vozy. Po přeznačení v roce 1913 to už bylo napraveno. Takže pokud by se tento vůz měl ve Škodovce přestavět, tak by se nejdříve musely vyjasnit majetkové vztahy a pak si ho koupit. K tomu by jen těžko mohlo dojít před rokem 1925. Podle pár nejasných indicí se zdá že zůstal v Itálii.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 29 dub, 2020 1:44 pm

Ono ani není proč se omlouvat.
Při stavbě modelů a hlavně mně lákají modely, které nikdo nedělá a ani dělat nebude.
Je pravda, že internet je velká drbárna, ale vždy se tam něco najde, co je potřeba se dozvědět.
Pak jsou další informace v časopisech, knihách, fotkách, výkresech a v seznamech. Někdy je problém se v tom vyznat. Protože, každý říká něco jiného. Ale právě při stavbě modelu si musím najít jen jeden názor, který bude správný nebo naopak bude zavádějící. Ale s tím musím počítat. Ale opravdu se nemá cenu o tom hádat. Problém je, kde je rozhraní hádání a vysvětlování.

Ale tohle přepsání textu, je také ano nebo ne. Takže si mám vybrat.
Spíše mně zajímá model vozu, který nebude podnikový, ale bude patřit pod křídla KkStB nebo ČSD.

Ještě na modelu je hodně práce, ale už musím také řešit postupně popis vozu a barvu vozu.
Takže mám tři možnosti:
1 – udělat model podle fotky. Škodovy závody.
Spodek vozu, nárazníky – černý, skříň - šedivá, písmo - bílé.
2 – udělat model jako, KkStB, Jab 999-902, ZÁV.v PLZNI, dom. stanice: Plzeň Škodovy závody.
Spodek vozu, nárazníky – černý, skříň - šedivá, písmo - bílé.
3 – udělat model jako, ČSD, Pz 530017, ZÁV.v PLZNI, dom. stanice: Plzeň Škodovy závody.
Spodek vozu, nárazníky – černý, skříň – šedivá nebo červenohnědá, písmo - bílé.

A zde je právě problém, vůz Jab 999-902 je opravdu ten vůz, který je uveden v seznamu vozů v roce 1927, jako plošinový vůz Pz 530017 až 20.
Protože zde jsou aspoň známy rozměry vozu, které jsou potřeba při jeho stavbě. Fotka už udává jen jeho vzhled.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod radeksindy » stř 29 dub, 2020 3:02 pm

2 – udělat model jako, KkStB, Jab 999-902, ZÁV.v PLZNI, dom. stanice: Plzeň Škodovy závody.
Spodek vozu, nárazníky – černý, skříň - šedivá, písmo - bílé.


Kombinace s nápisem kkStB není možná, vozy byly zařazeny až za dob ČSD.

Jab 999-901 až 904 jsou budoucí 530017 až 020. Jenomže z fotek Jab 999-902 není zřejmé, jak přesně vypadal, resp. jestli je skutečně tvarově shodný s vozem č. 10 na fotografii. Bohužel není vidět spodek a ani sundavací bočnice.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pz 530017 až 020.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 29 dub, 2020 3:27 pm

Tak opravdu nevím, ale mně se zdá, že vozy jsou stejné.
Vůz Škoda č. 10 = vůz Jab 999-901 až 904 = vůz Pz 530017 až 20.
Už jen vyřešit barvu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků