Archív

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » ned 26 dub, 2020 4:53 pm

Usazené špulky jsem přilepil a zajistil výdřevou.
Model vozu je hotov. Možná, že by stálo ještě model lehce patinovat.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Střelec » úte 28 dub, 2020 5:10 pm

Díky za vyčerpávající odpověď.
Osobně bych asi zátěž nenaloženého vozu řešil právě podlahou nákladového prostoru s orytým plechem, zvenčí by byl plast, na který by se chytla kinematika ve správné rovině. Nebo by byla zátěž pod lehce zvýšenou podlahou uvnitř vozu. Nebo bych rezignoval na modelový spodek a desku zátěže vlepil mezi postranice rámu. Na ni pak vteřiňákem nebo epoxidem nakašíroval vše, co by mělo být na jedoucím vagónu vidět. Není to košer, ale pro domácí provoz je to bohařě postačující.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 04 kvě, 2020 7:23 pm

Vybral jsem čtyřnápravový plošinový vůz řady Pa 3.13561.
Délka rámu 12.0 m
Šířka rámu 2.82 m
Rozvor dvou podvozků 8.0 m.
Rozvor podvozku 2 m.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 04 kvě, 2020 7:34 pm

Tenhle dvounápravový podvozek nikdo nedělá, tak se musím pustit do výroby. Do odlitých rozsoch se přidají bronzová ložiska. Postupně se slepí bok podvozku. Pak se bočnice slepí a kontrola rozchodu a funkčnosti podvozku se provede montáží dvojkolí. Potom se přilepí střední část podvozku, která nese rám vozu. Do každého rohu se ještě přidají trojúhelníkově výztuhy.
Při stavbě podvozku jsem použil tenhle nákres dvounápravové podvozku. Podvozek patří vozu řady „Ga“. Ano vím, že podvozek je jiný, ale aspoň jsou zde nějaké rozměry a představa, jak má podvozek vypadat na voze řady „Pa“.
Naposledy upravil Tempotaxi dne pon 04 kvě, 2020 9:13 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 04 kvě, 2020 7:39 pm

Do rámu vozu se postupně vlepí plastové destičky, tak aby se zajistila správná výška vozu nad temenem kolejnice. Pak se naměří střed uložení dvounápravové podvozku, vyvrtají se díry, do jedné se přilepí kolík a nasadí se podvozek. Zajištění podvozku se provede až po nastříkání.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 04 kvě, 2020 7:43 pm

Takhle pak vypadá plošinový vůz, když se usadí na koleje. Model jsem vyzkoušel a projíždí poloměrem 380 mm.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 kvě, 2020 9:31 am

Hlavním předpokladem je udělat jezdící plošinový vůz. Při pohledu do stávajícího modelu je mně naprosto jasné, že se tam žádná kinematika nevejde a za předpokladu, že bude zachována pevnost dvounápravového podvozku. To znamená, že čelní vzpěra by se musela u podvozku sundat, tak aby se tam mohla dát kinematika a stejně by byl problém s natáčením podvozku.
Jediná cesta je zamontovat očkové spřáhlo do podvozku. Je nutné tedy přidat plastovou destičku, na které se přilepí, spřáhlo.
Ale než přilepíme spřáhlo je potřeba na čelní rám vozu přilepit nárazníky, abych pak přesně věděl do jaké vzdálenosti mám přilepit spřáhlo na podvozek. Vše musí sedět. Po úpravě se model vyzkoušel na poloměru 380 mm a v soupravě vozů. Žádný problém jsem neshledal. Dál se už může jen vylepšovat rám vozu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod jipol57 » úte 05 kvě, 2020 12:06 pm

Sleduji tvojí tvorbu a musím uznat tvé vysoké modelářské umění. Pan Modelář s velkým "M".
Ale trochu se divím, že na všechny své modely dáváš kinematiku, a přitom vždycky s očkovým spřáhlem. Problémem se spřáhly se poslední dobou zabývám a vím, že kinematika se s očkovými spřáhly nesnáší. Když se to tahá, tak je to jedno, ale při sunutí se kinematika šprajcne a většinou to končí vykolejením. Nestává se ti to? Jezdíš se svými modely?
Sám jsem prošel takovým vývojem, že jsem byl nejprv rozhodnutý na dvounápravových vozech kinematiky zpevnit a na podvozkových dát spřáhla na podvozky, jako teď popisuješ. Je to osvědčený způsob používaný v minulém století. Už jsem si tak pár současných vozů předělal, ale nakonec jsem se zhlídl v krátkém spojení, vše vrátil do původního stavu, a naopak na starší vozy, co chci provozovat, kinematiky dodělávám. Ale používám spřáhla Fleischmann. Jediná nevýhoda je nemožnost spřažení v oblouku.
viewtopic.php?f=5&t=12597#p270556
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 kvě, 2020 6:24 pm

Spřáhla, tak to je téma, které se stále opakuje v různých článcích.
Můj názor je asi tento.
Dříve, byla plechová spřáhla, která měla pérka, což vlastně byla také kinematika.
Mám také plno starých modelů, kde jsou, původní spřáhla. Je pravda, že do některých modelů se kinematika nevejde. U některých modelů je potřeba úplně změnit nebo vyměnit podvozek vozu.
Další problém je u starších lokomotiv, ale tenhle problém je i u novějších lokomotiv, kde se udělá jen tažný hák. Změnit něco a předělat, když nevím, jak to bude fungovat a vrátit se pak spět do původního stavu už většinou nepůjde.
Další problém je, že každý výrobce, dříve používal jiná spřáhla, spojovat dohromady nešla, každé spřáhlo, bylo v jiné výšce a sjednotit je v jednotné spřáhlo, dalo nějakou práci a měnit to u těchto vozů je zase konstrukční problém. Dnes je aspoň výhoda, že všechny spřáhla, mají šachtu, tak výměna zabere jen pár minut. Ale přesto se může stát, že vyměníte, spřáhla za jiné, a přesto se Vám nepodaří oba vozy spojit. Bohužel zde je problém, že každá kinematika je na jiném místě. Možná jediná náprava je vyměnit ještě nárazníky za pružné nárazníky. Také se mně stalo, že vyndám, spřáhlo ze šachty a jiné spřáhlo do šachty se nevejde.
Dále je pravda, že očkové spřáhlo, lze v oblouku rozvěsit a svěsit.
Spřáhla, mám asi takto rozdělena:
Ucelené soupravy (třeba osobní vozy) mají, spřáhla Roco, Fleischmann atd. Tohle platí třeba i nákladních ucelených souprav, jako jsou uhelné vlaky atd. U souprav vlečkových, manipulačních atd. je vždy očkové spřáhlo.
Právě kinematika mně dovoluje, dát očkové spřáhlo do takového prostoru, aby co nejblíže byl nárazník na nárazníku. Bohužel jsou i postavené modely, kam kinematiku nelze dát, tak se očkové spřáhlo, přilepí na tvrdo. Tím pádem bude vše vyrovnávat očko.
Ano není to ideální, ale měnit to už nehodlám. To bych musel vše prodat a začít modelařit znova, krátké jednotné spřáhlo, kinematika, pružné nárazníky a digitální provoz. Na stará kolena už začínat znova se mně nevyplatí. A třeba za dalších 20let bude zase něco nového a dnešních modelů se budou modeláři zbavovat, protože zase budou nedokonalá a zastaralá.
Ale základem je mít správně položené kolejnice. Dále postupné stoupání a klesání tratě. Pokud možno nedělat začátek stoupání nebo klesání v oblouku, ale začít už na rovném úseku. Pokud je to možné, tak přechod mezi rovnou kolejí a obloukem udělat přechodovou část. Mezi protilehlé oblouky, dát rovnou kolej, aspoň na délku nejdelšího vagonu provozovaného na této trati.
Dále těžká vozidla dát v soupravě dopředu. Vozy, které mají vysoko těžiště, dát do zadu. Vozy, které jsou náchylné na převrácení, vykolejení, dát také do zadu soupravy. Než pustím soupravu na trať, tak se souprava postupně sestavuje, až je vše v pořádku a na kolejišti nedělá žádný problém. Ale přesto se stane, že někde něco vykolejí, ale bez toho to opravdu nejde. Takto sestavené soupravě se hodí k lokomotiva, která má nějakou tažnou sílu a při jízdě po kolejišti nebude žádný problém.
Ještě jsem zapomněl, jízdní vlastnosti vozů jsou rozdílné.
Stačí jednoduchá zkouška, sestavím koleje, část kolejí dám do stoupání a pouštím vozy, kam až dojedou. Vozy, které brzdí z nějakého důvodu, dám v soupravě dopředu a do zadu dám vozy, které jezdí bez problému. Vyhnu se tím převrácení soupravy a to, jako vždy v tom blbě přístupném místě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 kvě, 2020 6:57 pm

Dále ke stavbě modelu. Do podélníku jsem přilepil kus plastové destičky, na kterou se pak nabarví brzdový obdélník. Pak se přidala mazací krabice. Postupně se slepí vzpínadlo. Pak se přilepí třmeny klanic. Do prostřední části rámu se přilepila ještě prkenná podlaha. Před přilepení spodní část podlahy je možné přidat ještě olověný plech, jako zátěž. Ale zde bude zátěž náklad.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 06 kvě, 2020 4:46 pm

Do rámu jsem ještě dodělal příčníky a podélnou výztuhu. Pak se vše natřelo. Dvounápravový podvozek je nasazen na kolíček, na který se pak nasadí krátká trubička, která se pak zakápne lepidlem proti vypadnutí. Pak ještě stačí přilepit a nabarvit uvazovací oka.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 06 kvě, 2020 4:51 pm

Nakonec jsem sestřihal obtisky a aplikoval jsem je na model. Potom ještě patina modelu a konečné stříknutí lakem. Čtyřnápravový plošinový vůz dostal číslo Pa 3.13572.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Střelec » stř 06 kvě, 2020 5:55 pm

Luxusní kousek. Ty nárazníky jsou BDDP? Rozsochy jsou kombinace odlitku a (lepené?) plastové konstrukce. Ty rozsochy jsou na zakázku, nebo je má někdo v běžné nabídce? Na pár vozech mám leptané, ale jejich pájení z mnoha vrstev mi jde hodně mizerně. Jedna vrstva plechu s ložiskem krytá odlitkem jako maskou by mi dost zjednodušila práci a navíc to o dost líp vypadá.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 06 kvě, 2020 8:43 pm

Nárazníky a rozsochy jsou odlitky, které si nechávám profesionálně odlívat.
Do rozsoch jsou jen vlepena bronzová pouzdra. Jinak podvozek je sestaven pomocí profilů evergreenn, ale základ je odlitek rozsochy. Vše se lepí vteřinovým lepidlem.
Leptané díly jsou dobré, pokud je lept autentický, tak postavím přesný model. Ale čím více dílů, tím je více práce a pokud mám udělat i model pro někoho jiného musí se výroba modelu zjednodušit a vyrábět továrním způsobem.
Nejlepší je sestavit si jeden vzorek a pak si nechat vzorek rozmnožit odlitím. Takhle mám odlito plno stavebních dílů.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 20 kvě, 2020 11:57 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový plošinový vůz Pa 3.13561 až 574.

Příspěvekod hank » pát 15 kvě, 2020 2:23 pm

Tempotaxi píše:Rozvor dvou podvozků 8.0 m.


Prosím o upřesnění. Jde o celkový rozvor od krajní ke krajní nápravě, o vzdálenost středů podvozků nebo vzdálenost otočných bodů podvozků?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků