Archív

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz N 3-20750

Příspěvekod Tempotaxi » stř 11 bře, 2020 11:49 am

Doplnil jsem upínací kroužky. Pak se model stříknul, dále jsem vyrobil obtisky, patinoval model, doplnil kinematiku a naložil náklad jako zátěž modelu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz N 3-20750

Příspěvekod Tempotaxi » stř 11 bře, 2020 3:29 pm

Mám jen takovou teorii. Když zadám 10 modelářům postavit stejný železniční vagon, tak jistě bude každý jiný. Každý model bude mít jinak zpracovaný detail. Jeden modelář je úchylný na zpracování něčeho, dalšímu to stačí jen mít naznačené, popřípadě některé detaily vynechá, protože jsou pracné a výrobně zdlouhavé. Někdo to má hotové za pár dní a další se s tím moří a patlá hodně dlouhou dobu. Ale všech 10 modelářů se snaží udělat model poctivě a co možná se nejblíže přiblížit ke skutečnosti. Ale hlavně s toho máme všichni radost, protože pak nezlobíme – že …. :lol: :oops: :lol:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Archív

Příspěvekod Tempotaxi » ned 29 bře, 2020 5:45 pm

Dalším model bude dvounápravový oplenový vůz řady Ol, maďarské konstrukce, který byl rekonstruován na větší hmotnost nákladu.
Ředitelství státních drah Bratislavě v roce 1935 informuje ministerstvo, že byla provedena rekonstrukce vozů Ol 9-14625 až 722, kde byla, zvýšena ložná váha 12.5 t na 15.0 t. Dále byl upraven oplen, který má sklopné klanice.
Kopie výkresu a jeho úprava je zde.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Rekonstrukce oplenových vozů Ol 9-14625 - 722

Příspěvekod Tempotaxi » ned 29 bře, 2020 5:56 pm

Model je stříknut černou barvou. Dále se postavil sklopený oplen.
Olověný plech na spodku vozu dělá zátěž.
Kinematika a dvojkolí Roco.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Rekonstrukce oplenových vozů Ol 9-14625 - 722

Příspěvekod Polabský » ned 29 bře, 2020 8:30 pm

Pěkný, má to jen maličký nedostatek.
Šikmé vzpěry rozsoch jsou špatně. V originále jsou zanýtované o kus výše aby špičky rozsoch mohla propojit spona chycená přesnými šrouby. Takhle podivně to měly jen některé holanské a tuším belgické vozy, pokud si pamatuji.
Hezký večer, Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Rekonstrukce oplenových vozů Ol 9-14625 - 722

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 bře, 2020 4:38 pm

Doplnění uvazovacích kroužků a popisové tabule.
Nákladem je benzínová lokomobila K + P Ježek Blansko.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » úte 21 dub, 2020 6:17 pm

Další stavbou bude dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk 4.31500 až 823.
Na železnici bylo těchto vozů hodně. Jednalo se o řady Vl, V, Vlk, Vk, Vlo, Vo, Vd, Vld, Vtd, Vu a Vut. Na vozech se převáželo kde co, a v modelu se nákladem oživí Vaše nákladní souprava. I prázdná souprava má své kouzlo. Fotek a plánků vozů je málo, ale pořád se dá něco pěkného najít.
Tuhle fotku vozu Vk 4.31781 jsem sem už dával.
Plánek nebo náčrtek nemám.
Ale znám aspoň potřebné rozměry na stavbu.
Vnitřní délka 8.10 m.
Vnitřní šířka 2.65 m.
Výška stěn 0.96 m.
Rozvor 4.35 m.
Klanice 4.
Vůz je bez brzdy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » úte 21 dub, 2020 6:27 pm

Pokud je pro někoho problém vymyslet náklad, tak se můžeme inspirovat ze skutečnosti.
Ve Škodě Plzeň, se přepravoval náklad, který musel mít chráněn proti nevlídnému počasí. Na vůz se udělal dřevěný rošt, který se potáhl pak plachtovinou.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » úte 21 dub, 2020 6:48 pm

Nejprve jsem postavil plastovou krabičku pomocí Evergreenu. Přilepil jsem odlité klanice. Dále jsem použil mosazný profil „T“. Takže základ vozu už je hotov.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » pát 24 dub, 2020 9:44 am

Dále se pokračovalo výrobou třemů pro klanice, které jsou uloženy v horním a dolním pražci spodku. Na boční klapce jsou zhotovena dvě madla a je naznačeno zavírání klapky. Vše je pak stříknuto barvou. Potom jsou dosazeny čtyřpatrové nárazníky a odlité rozsochy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » pát 24 dub, 2020 9:48 am

Na voze jsou podle dochované fotky naložené tři špulky. Já mám bohužel jiný průměr špulek, a pokud mám zachovat i váhu nákladu, tak budu muset dát na vůz jen dvě špulky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Polabský » pát 24 dub, 2020 1:20 pm

Vladimíre,
vzhledem k tomu, že máte špulky bedněné, jedná se zřejmě o drahý citlivý kabel slaboproudý s vnitřními papírovými isolacemi. Ta špulka proto nemusí být tak těžká :P .
Na bubnu Vám ale chybí číslo, které je také zaznamenáno v dodáku. Číslo bubnu, druh kabelu, metráž a další údaje.
Přeji Vám hezký den do Kladna a okolí :D .
Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Střelec » sob 25 dub, 2020 11:02 am

Dotaz - bočnice jsou ze dvou vrstev, nebo jsou prkna zevnitř dorytý? Byla by informace, co je to za druh evrgreenu? Dělají desky s několika roztečema prken, nerad bych to jen odhadoval.
Na poslední burze jsem u pana Murase zahlédl mosazné rozsochy, snad na staré nákladní vozy. Myslím, že pokud by byly správného typu, mohly by spolu s prkennou podlahou narytou do olověného plechu pomoci řešit otázku vyvážení menších plošinových a oplenových vozů.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » sob 25 dub, 2020 9:36 pm

Ale na výpočty nepotřebuji žádnou vysokou školu.
V textu výše je, že stěna vozu je vysoká 0,96 m, což je ve velikosti HO 11 mm.
Odpovídající evergreen je pod číslem 2100. Což je deska, kde je peřejka (prkno) o výšce 2.5 mm. Deska je silná 0.5 mm, a když slepím dvě desky, tak mám přibližnou i tloušťku stěny.
A pokud to potřebuješ přesnou výšku stěny, tak je následující postup.
Každá prkenná podlaha má na každém kraji ocelový pásek, aby se fošna jen tak lehce neničila.
Takže na plastovou podlahu se přilepí kolem dokola plastový pásek a na ten pásek se pak přilepí stěna. A tím pádem má skoro přesnou výšku stěny.

Nemusím nic rýt a vyřezávat, proč si mám přidělávat práci.

A zase proč mám něco vyrývat do olověného plechu.
Mezi dvě plastové destičky ten olověný plech můžu dát a to za předpokladu že vůz bude prázdný.
Postup je docela jednoduchý.
Na podlahu vozu přilepím ze spodu dvě čelní desky a dva podélníky. Do zhotoveného obdélníku (kostry spodku vozu), pak můžu přilepit olověný plech, který zase zakryji plastovou deskou. Dále podle typu kinematiky bude potřena nedávat olověný plech pod kinematiku, protože pak se nevejdu, do správné výšky spřáhla.
A pokud bude mít vůz náklad, tak přidám nějakou zátěž do nákladu.
U mě je zátěž ve špulce.
Vše se dá řešit docela jednoduše. Čím více bude pracnější stavba, tím více bude stavebních problémů a tím pádem bude i více kompromisů při stavbě. A tím pádem bude i více nepřesností a nakonec rozdělaný model skončí v šuplíku nebo v koši.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový vysokostěnný nákladní vůz Vk

Příspěvekod Tempotaxi » ned 26 dub, 2020 4:48 pm

Dále jsem použil obtisky od pana Jírana. Potřebné číslo se muselo sestříhat ČSD Vk 4.31502. V dalším poli je text, který jsem si vyrobil.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků