od Tempotaxi » úte 05 kvě, 2020 6:24 pm
Spřáhla, tak to je téma, které se stále opakuje v různých článcích.
Můj názor je asi tento.
Dříve, byla plechová spřáhla, která měla pérka, což vlastně byla také kinematika.
Mám také plno starých modelů, kde jsou, původní spřáhla. Je pravda, že do některých modelů se kinematika nevejde. U některých modelů je potřeba úplně změnit nebo vyměnit podvozek vozu.
Další problém je u starších lokomotiv, ale tenhle problém je i u novějších lokomotiv, kde se udělá jen tažný hák. Změnit něco a předělat, když nevím, jak to bude fungovat a vrátit se pak spět do původního stavu už většinou nepůjde.
Další problém je, že každý výrobce, dříve používal jiná spřáhla, spojovat dohromady nešla, každé spřáhlo, bylo v jiné výšce a sjednotit je v jednotné spřáhlo, dalo nějakou práci a měnit to u těchto vozů je zase konstrukční problém. Dnes je aspoň výhoda, že všechny spřáhla, mají šachtu, tak výměna zabere jen pár minut. Ale přesto se může stát, že vyměníte, spřáhla za jiné, a přesto se Vám nepodaří oba vozy spojit. Bohužel zde je problém, že každá kinematika je na jiném místě. Možná jediná náprava je vyměnit ještě nárazníky za pružné nárazníky. Také se mně stalo, že vyndám, spřáhlo ze šachty a jiné spřáhlo do šachty se nevejde.
Dále je pravda, že očkové spřáhlo, lze v oblouku rozvěsit a svěsit.
Spřáhla, mám asi takto rozdělena:
Ucelené soupravy (třeba osobní vozy) mají, spřáhla Roco, Fleischmann atd. Tohle platí třeba i nákladních ucelených souprav, jako jsou uhelné vlaky atd. U souprav vlečkových, manipulačních atd. je vždy očkové spřáhlo.
Právě kinematika mně dovoluje, dát očkové spřáhlo do takového prostoru, aby co nejblíže byl nárazník na nárazníku. Bohužel jsou i postavené modely, kam kinematiku nelze dát, tak se očkové spřáhlo, přilepí na tvrdo. Tím pádem bude vše vyrovnávat očko.
Ano není to ideální, ale měnit to už nehodlám. To bych musel vše prodat a začít modelařit znova, krátké jednotné spřáhlo, kinematika, pružné nárazníky a digitální provoz. Na stará kolena už začínat znova se mně nevyplatí. A třeba za dalších 20let bude zase něco nového a dnešních modelů se budou modeláři zbavovat, protože zase budou nedokonalá a zastaralá.
Ale základem je mít správně položené kolejnice. Dále postupné stoupání a klesání tratě. Pokud možno nedělat začátek stoupání nebo klesání v oblouku, ale začít už na rovném úseku. Pokud je to možné, tak přechod mezi rovnou kolejí a obloukem udělat přechodovou část. Mezi protilehlé oblouky, dát rovnou kolej, aspoň na délku nejdelšího vagonu provozovaného na této trati.
Dále těžká vozidla dát v soupravě dopředu. Vozy, které mají vysoko těžiště, dát do zadu. Vozy, které jsou náchylné na převrácení, vykolejení, dát také do zadu soupravy. Než pustím soupravu na trať, tak se souprava postupně sestavuje, až je vše v pořádku a na kolejišti nedělá žádný problém. Ale přesto se stane, že někde něco vykolejí, ale bez toho to opravdu nejde. Takto sestavené soupravě se hodí k lokomotiva, která má nějakou tažnou sílu a při jízdě po kolejišti nebude žádný problém.
Ještě jsem zapomněl, jízdní vlastnosti vozů jsou rozdílné.
Stačí jednoduchá zkouška, sestavím koleje, část kolejí dám do stoupání a pouštím vozy, kam až dojedou. Vozy, které brzdí z nějakého důvodu, dám v soupravě dopředu a do zadu dám vozy, které jezdí bez problému. Vyhnu se tím převrácení soupravy a to, jako vždy v tom blbě přístupném místě.