Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 úno, 2020 9:32 am

Dalším modelem bude dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955, který je také ve filmu „U nás v Kocourkově“, nafilmován v roce 1934. Vůz patřil dříve dráze KFNB a v roce 1927 se uvádí, že vozy mají čísla u ČSD 4 – 10542 až 4 – 10995, což je 451 vozů. Všechny vozy jsou bez brzdy.
Bohužel plánek nemám, ale mám jen rozměry vozů.
Vnitřní délka 8.18 m
Vnitřní šířka 2.5 m
Výška stěny 0.71 m
Rozvor 4.44 m
Ložná plocha 20.40 m2
Váha ložná 13.0 t
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Na snímcích je pan herec Jan Werich.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 úno, 2020 9:40 am

Pořízené filmové snímky se nedají použít na stavbu modelu.
Na stavbu použiji jiné fotky.
První fotka je nízkostěnný vůz KFNB Jn 72519. Dále jsem si zhotovil pár stavebních detailů.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 úno, 2020 9:43 am

Druhá fotka je nízkostěnný vůz KFNB Jn 72745.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 úno, 2020 10:41 am

Při sundání jedné čelnice a bočnice vypadá podlaha vozu takhle. U bočnic jsou sloupy zapuštěné do podlahy vozu a u čelnice jsou sloupky zajištěny venkovně na rámu.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod hank » pát 14 úno, 2020 12:40 pm

Nechápu, podle jaké logiky je nízkostěnný vůz označen jako Vl... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod radeksindy » pát 14 úno, 2020 2:42 pm

Nechápu, podle jaké logiky je nízkostěnný vůz označen jako Vl...

Podle meziválečné logiky ČSD to byl vůz vysokostěnný, nízkostěnný byl v chápání KFNB resp. kkStB.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 úno, 2020 3:03 pm

Podle řadového označení vozů ČSD ze dne 12 října 1922 má být dosavadní řada „Jn“ přeznačena na novou řadu „N“ (nízkostěnný) vůz. A to se má ještě brát v úvahu nosnost vozu.
Řada „V“, což je vysokostěnný vůz a má mít výšku stěn nad 80 cm a dveře musí být po celé výšce stěny.
Ale na uvedeném voze „Vl“ jsou stěny, které mají výšku 71 cm.
A podle řadového označení dráhy KFNB je vůz „Jn“ (nízkostěnný s odebratelnými stěnami), následně má stejnou řadu „Jn“ na dráze KkStB a u ČSD se uvádí, že vozy jsou přeznačovány na řady „Vl“, „N“ a „Nř“.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod hank » pát 14 úno, 2020 3:05 pm

Kde byla ta hranice mezi N a V u kkStB, kde u ČSD za 1. republiky, kde po r. 1945 a kde je dnes?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 úno, 2020 3:19 pm

Jestli u tohoto vozu nebyl brán zřetel, že všechny strany (stěny) a hlavně čelnice jsou odebratelné a tím se udává, že vůz se může naložit určitým přepravovaným zbožím. Jinak mně nic kloudného nenapadá.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » sob 15 úno, 2020 5:48 pm

Nejprve se slepí podlaha, tak aby plastové fošny byly na obou stranách podlahy. Pak se přilepí čelnice, která se trošku utopí. Nakonec vlepíme podélník. Na čelní desku pak přilepíme pásek, který bude znázorňovat profil „U“. Do odlitých rozsoch přidáme bronzová ložiska a přilepíme na rám. Odlité košové nárazníky také přilepíme. Nákladní prostor podlahy oblepíme páskem na hraně prkenné podlahy. Dále nesmíme zapomenout na rohy podlahy přilepit rohové plechové vyztužení proti poškození rohu podlahy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » sob 15 úno, 2020 6:02 pm

Postupně přilepíme dokola podlahy krátké klanice, či jak se to správně jmenuje. U čelních klanic znázorníme uložení klanice, do profilu „U“. Jen připomínám, že boční klanice jsou zapuštěné do podlahy, tak je stačí přilepit je podlahový pásek. Boční klanice jsou přepásány plechem a zajištěny pevnostně ještě trojúhelníkem, který je usazen do podélníků a podlahy vozu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Tempotaxi » sob 15 úno, 2020 6:16 pm

Tak, jak udělat prkennou bočnici a čelnici, když na výšku stěn jsou jen tři prkna.
Zavzpomínal jsem na pravěké stavění modelů.
Nejlepší je vrstvený papír, kde se jedna vrstva papíru vyškrábe a tím se znázorní drážka prkna.
Pak se dva kousky slepí, tak aby na obou stranách byla prkna. Potom se papír napustí barvou.
No a takhle to dopadlo. :o
Obrázek
Obrázek

Ale tenhle způsob zhotovení stěn se nebude mnohým modelářům líbit. :roll: :cry:
Takže čekám, nějakou kritiku. :oops:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod Colonel32 » ned 16 úno, 2020 9:20 am

Tempotaxi píše:Takže čekám, nějakou kritiku. :oops:


Ta čárka tam být nemá. Jde o aplikaci Cunninghamova pravidla?
Colonel32
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod radeksindy » ned 16 úno, 2020 2:51 pm

U ČSD do roku 1949 nebyla výška stěn explicitně uvedena. U ČSD lze z parametrů vozů říct, že hranicí bylo 60 cm. Vozy nad tuto hranici jsou již vysokostěnné. Limit 80 cm je výslovně zmíněn až v předpisech po roce 1949.

U kkStB nebylo zakladní dělení dáno jen výškou stěny, ale i jejich konstrukčním provedením, určeníma dalšími detaily. Navíc se to časem měnilo, protože původně byl u KFNB tento vůz zařazen mezi plošinové s nízkými bočnicemi, teprve později je označován jako otevřený s nízkými stěnami.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Dvounápravový nízkostěnný nákladní vůz Vl 4.10955

Příspěvekod hank » ned 16 úno, 2020 3:58 pm

Tempotaxi píše: Ale tenhle způsob zhotovení stěn se nebude mnohým modelářům líbit.


Proč myslíš?

A když použiješ knihařskou lepenku potřebné tloušťky, u nás je běžně k sehnání až do 3 mm, stačí ti 1 vrstva, která se dá narýhovat nebo nadrážkovat (kartonážníci a knihaři říkají narylovat, z německého rillen) z obou stran vhodným tupým předmětem. Knihařská lepenka je - na rozdíl od kartonážní - právě proto knihařská, že v těch rýhách/drážkách nepouští chlupy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků