Nákladní vozy skutečnost a model

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod čenda » čtv 09 bře, 2023 6:08 pm

Dovolím si taky poznámku.

1. "Bíle" ušpiněné byly vozy i s přeprav umělých hnojiv nebo nějakých jiných chemikálií. Výběr vozu k nakládce a regulace se rozlišovalo 2 napr nebo 4 napr, připadně čistý např. na brambory a Zts kvůli šiřce dveři a zajíždění desty, jinak zetka jak zetka hlavně že byla, což nebylo vždy.

2. viz obrázek, více méně běžné do roku 90,občas jela zetka celá černá jak vozila saze
Přílohy
zts.jpg
čenda
 
Příspěvky: 25
Registrován: úte 03 dub, 2018 12:10 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » ned 12 bře, 2023 11:32 am

radeksindy píše:2. Bočnice se buď ušpinila zvenku při návštěvě vápenky (všeobecně, kde se co otřelo, nakládací otvory), při vykládce (dveře a okolí), nebo v místech kde se mohl za jízdy materiál vyfoukávat (tj. typicky dole u dveří). Ušpinění větracích otvorů a plochy pod nimi dolů nedává smysl.


A já myslím, že i pood větracími otvory je to zcela běžné - viz přiložené obrázky nebo předešlý příspěvek. Asi to měli tak hodně naložené, že jim to těmi otvory padalo ven.
Přílohy
Výstřižek2.JPG
Výstřižek.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Petr Barchánek » ned 12 bře, 2023 12:13 pm

Moc hezká fotka -původně anglický nebo americký vagon, dodaný ČSD v akci UNRRA na přepravu mezi ČSSR a Anglií lodním trajektem přes kanál La Manche, zde už po odebrání mezinárodní přechodnosti degradovaný na vnitrostátní vozbu sypkého sajrajtu na dnes už neexistující nakládkové koleji v Praze-Bubenči.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 262
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » ned 12 bře, 2023 12:36 pm

Tak ještě jednou Ztff bez zašpinění vápnem... Zde je krásně viditelný rozdíl, jak vypadá vůz po dílná a vůz po pár letech provozu. A tak by to mělo vypadat i v modelu, něco pěkné, něco schmutzig.
Přílohy
Výstřižek.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Petr Barchánek » ned 12 bře, 2023 2:01 pm

Super fotky.
Spolu s odebráním pákové zajišťovací brzdy a RIV se taky změnila řada vozu.

Taky je vidět, kde si v roce 1964 vzali designeři Škodovky inspiraci při tvorbě MBčka: Volkswagen 1600 typ 3 z roku 1961.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 262
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » ned 12 bře, 2023 2:18 pm

čenda, cer.t: Podívejte se ale, jaké typy klapek/větracích otvorů mají vozy na fotkách. Plechová klapka zvenku, uvnitř jsou obvykle pevné nebo sklopné mříže, podle toho zda jde o nakládací nebo větrací otvor. Jenomže patinovaný Dresden má stejně jako naše vozy pevnou dřevěnou klapku zevnitř, která ucpává otvor a zvenku lamely (naše vozy mříž). Z těchto vozů to takto nestékalo, znám je různě zašpiněné od cementu a podobného materiálu, ale ne takto. A dlouhý Dresden jsem v přepravách těchto materiálů nezaregistroval. Ale pokud máte fotku, rád se nechám přesvědčit :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » ned 12 bře, 2023 4:05 pm

ad radeksindy: Tak kdyby jsi to předtím napsal takto, tak s tebou souhlasím, ale tvá předchozí reakce byla obecná bez určení typu klapek nebo vozu...
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » ned 12 bře, 2023 4:47 pm

cer.t: Moje původní reakce byla výhradně na patinu modelu vozu typu Dresden. Je to dobrá ukázka toho, jak je důležité znát konstrukci vozu, protože třeba ovlivňuje způsoby špinění skříně a tím i patinaci.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Milan.D. » ned 12 bře, 2023 6:47 pm

Na té výtce k patině určitě něco je, naštěstí jsou to jen práškové patinátory bez fixace, takže nebude problém to hodně utlumit. Stačí to zalakovat a bude toho víc než polovina pryč. Je škoda, že k typu Dresden je málo fotek z konce provozu, já nemám s dvanáctimístným číslem vlastně ani jednu. Tipnul bych si, že na konci své životní pouti už se s nimi nezacházelo zrovna v rukavičkách, takže se do nich nakládalo kde co. Tak si dovolím vystavit fotky krátkých zetek, kde je snad patina správně. :?:
Přílohy
DSCN6826.JPG
DSCN6825.JPG
DSCN5325.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 173
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » pon 13 bře, 2023 7:54 am

Taky je si třeba uvědomit, že takto špinavých vozů bylo v síti minimum, na přepravě vápna, hnojiv se točily stále ty stejné vozy. A co bylo bílé u vápeňáků, to byla střecha. Ale je to naprosto zanedbatelná množina krytých vozů, já bych to u krytých vozů v 70. letech spíše vynechal.
V Berouně měly bílé střechy i lokomotivy :D
Beroun_3.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » pon 13 bře, 2023 8:00 am

Tady na fotce z archívu TASR je vidět na překladišti v Čierne n. T. kolik těch bílých vozů bylo, a zrovna vedle Ztr bílých je Dresden - nebílý.
Cierna_1.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » pon 13 bře, 2023 9:40 am

Milan.D: Souhlasím s Milanem (Mcx), takto znečištěných vozů bylo na našich kolejích relativně málo. Největší část vozů měla na sobě jen běžnou patinu, tu v původním významu toho slova. Patina je změněný povrch věcí vlivem času, počasí, běžného zaprášení, stárnutí materiálu atd. Krásný příklad je dvojice vozů Ztff na fotce F.Wilkeho výše - vlevo z dílen, vpravo běžná provozní patina. Tak by to mělo být na většině vozů, různě odstupňováno podle doby do dílen.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod hank » pon 13 bře, 2023 10:40 am

A když už se někdo chce vyřádit, tak ať zkusí zaprášení vozů Utz nebo Raj. Ty byly po dílnách čisté jen do první nakládky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » pon 13 bře, 2023 4:44 pm

Tak jsem se a to podíval znova :) a upřesním...
1) Tvrzení, že přes zevnitř zavírané klapky nemohou být špinavé.
Tvrzení je nepravdivé. I přes zevnitř zavírané klapky substrát "protékal". Pravděpodobně v důsledku "vyfoukávání" z vozu škvírami za jízdy.
Přílohy
Výstřižek2.JPG
Výstřižek.JPG
Naposledy upravil cer.t dne pon 13 bře, 2023 4:52 pm, celkově upraveno 1
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » pon 13 bře, 2023 4:51 pm

2) Tvrzení - Vozů obdobně znečištěných bylo minimum.
Takové tvrzení se nemá o co opřít, tedy je to domněnka z pocitů z fotografií. Stejně není zcela vypovídající z důvodu omezeného vzorku, když jsem si udělal průzkum z fotek ze Švédska, kde v 60. letech je z 45 nafocených krytých vozů celkem 13 znečištěných, tedy řekněmě 25 %. V 70.letech je těch znečištěných již jen asi třetina toho, co bylo v 60. letech.

Takže bych to neviděl jako minimum, ale část vozů takto vypadala zcela běžně.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků