Stránka 1 z 23

Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 28 led, 2020 10:48 am
od Mcx
Protože nechci tříštit informace do x sekcí, založil jsem zde novou, kde budu dávat odkazy na články, které popisují historii a techniku skutečných nákladních vozů, které mohou sloužit jako základ pro modelářskou motivaci něco stavět, případně je budu konfrontovat s modelovým provedením prodávaným.
Takže na webu parostroj.net jsou mimo vozy Oa nově i další dva články:
K oplenovým vozům Lcps/Otdo, které moc modelové realizaci nemají, ale jsou to jednoduché vozy vhodné pro samostatnou stavbu:
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Otdo/vozy_Otdo.php
Další článek je ke kontejnerovým vozům Sgjs/Kas, tyto nemají rovněž modelovou realizaci, pominu-li přetisk nějakého zcela jiného kontejneráku ve velikosti TT na vůz Sgjs, kdyby potiskli cisternu jako Sgjs vyjde to na stejno.
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Kas/vozy_Kas.php
Obrázek

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pát 15 kvě, 2020 11:07 am
od Starlifter
Zdravím.
V souvislosti s kontejnerovými vozy bych měl dva,přiznam se že asi hloupé,dotazy.
Za prvé,když se nakládají třeba na 40´ stopé vozy 2 20´ kontejnery,davají se dveřmi
k sobě(aba do toho nemohl někdo vlézt) nebo od sebe(aby se třeba dalo hasit kdyby ty čínský baterie do I-phonů začaly hořet :D )?
Nebo je to jedno a jak to prostě operátor chytne tak to naloží a je?
A za druhé,ty madla pr posunovače na koncích byvají sklopná nebo se s nimi i jezdí ve vlaku?

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pát 15 kvě, 2020 11:14 am
od mlha
Můžu sloužit informací o ložení na automobilové návěsy, dávaly se pevnou stěnou k sobě kvůli kontrole celních plomb. Tato se dělala i při tranzitu přes naše území

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pát 15 kvě, 2020 11:18 am
od sidlo

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pát 15 kvě, 2020 11:39 am
od statistik_2018-09
sidlo píše:Má tento vůz od PIKO reálnou předlohu?


Popis má předlohu ve vozech Eal/Vsa československé a bulharské výroby v provedení s ruční brzdou, které byly dodávané ČSD. Skutečný vůz Eal/Vsa ČSD ale vypadal jinak, než model (jiné podvozky, jiná skříň, menší počet dveří, zmíněná ruční brzda - s ohledem na použité číslo vozu v modelu).
Model odpovídá jednomu z provedení vozů řady Eas dodávaných DR, které ale nikdy k ČSD dodávány nebyly.
Je to tedy obvyklý paskvil velkovýrobců, kdy popis vozu Eal/Vsa ČSD byl aplikovaný na velmi vzdáleně podobný model vozu Eas DR.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 09 čer, 2020 12:06 pm
od Mcx
V rámci vytahování různých rozestavěných vozů a dílů z minulosti spatřil světlo světa i rozestavěný model vozu Vz, vyroben ve třech kusech v kolínské vagónce v roce 1938, je to typově předchůdce vozů Vtr. Zatím mám k němu jen číslo s kterým byl vyroben, ale třeba se mi podaří dopátrat jak to s nimi bylo dál.
Vz.jpg


Vůz po vyrobení vypadal takto:
Vz_orig.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 09 čer, 2020 8:08 pm
od Mcx
Další model, který je dlouhá léta nedokončen je Eas z odlitků BVmodel, kdysi jsem pro něj upravoval skříň Klein - doplňoval rohové sloupky, rohové výztuhy, upravoval čelnice..., nakonec mně doma zůstal jeden kus, který se nyní blíží dokončení. Tento model to má k originálu nejblíže :wink:
Eas.jpg

veškeré jiné pokusy o Eas skončily trochu dále od skutečnosti, tady jeden originál (už v nátěru barvou RAL8012), vzhledem k výztuhám pod dveřmi na modelu musí dostat číslo 31 54 597 9xxx-x, nižší čísla mají žebra zevnitř
Eas_orig.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 11:02 am
od zaplef
Mcx píše:Další model, který je dlouhá léta nedokončen je Eas...

Dotaz k barvě: to je prosím LC66 stříkaná na bílou základovku? Děkuji.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 11:18 am
od Mcx
Ano je to LC66 Lifecolor a bez základovky.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 11:59 am
od zaplef
Mcx píše:Ano je to LC66 Lifecolor a bez základovky.

Děkuji za rychkou reakci. Chtěl jsem to vědět abych měl vzor barvy. Sám používám Tamiye, Gunze a Gaiacolor.

Edit: vůz Eas ze stavebnice Bramos neodpovídá reálné předloze?

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 2:50 pm
od Mcx
Ale odpovídá, ale je tam taková hodně viditelná chyba - podélník je příliš nízký a pak jako kdyby křídlové dveře jsou nad podlahou, ale je to dáno tím, že naznačený svar mezi vnějším podélníkem a plechem skříně je viditelně níž než by měl být - na bočnici je ještě zesílení plechu skříně - viditelně takový pásek nad hranou podélníku a to je u modelu popleteno s horní hranou podélníku a tím ta bočnice působí divně. No a pak takové drobnosti jako čelní vazník, který má rovnou horní hranu..... a celkově nekvalitní výlisek bez ostrých hran....
Na těchto snímcích je to vidět, dnes to již na vozech nenajdete - mají vyměněné plechy skříně, výřez modelu Mnitky
Eas_01.jpg

skutečnost po vyrobení - v tom stavu je udělán model
Eas_02.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 3:04 pm
od Mcx
To Gags je podle mne od VDV lepší, Hadgs se z něj dělá obtížně, protože jsou tam chyby a nedostatky na výsypkách + odvládací kolečka na skládání minleptík.... no nevím, to je lepší pak úprava na odlitku od rkwa, ale na skříni zejména posuvných dveřích je zase vcelku zbytečně více práce. Ale má upravené čelní sloupky a je k němu lept. Já to VDV kombinoval s leptem od r.mal a tak musel plošinu na střeše přizpůsobovat.
Ovšem VDV dnes nesehnatelné tak jedině rkwa. Zde rozestavěný Gags od VDV - ještě brzda na spodku a popis jako ČSD s OPW.
Gags_10.jpg

a tady originál, již se zjednodušeným nátěrem
Gags_10_a.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 3:37 pm
od jipol57
A co "Zetky" od MTB. Například Taes, ale i jiné. https://mtb-model.com/pages/product.php ... meritko=H0
Mám je. Je to lepší než nic, ale podle mně jsou nějak moc opticky vysoké. Asi není správně zalomená střecha, nebo poměr skříně a střechy. Oměřoval to někdo, kde soudruzi z MTB udělali chybu?

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 5:45 pm
od Mcx
Z těchto snah MTB mám pouze Taes, který prošel úpravou, u vozu Gags jsou ty chyby v podstatě shodné:
- nahrazeny široké žebříky na čelech za žebříky správného rozměru
- nahrazeny podvozky MTB podvozkami Bramos, taky to není žádný zázrak, ale vypadá to jak podvozek
- doplněn okap nad dveřmi - opticky to sníží bočnici vozu - důležitá vzhledová úprava (Evergreen)
- odstraněny mohutné stupačky do vozu a nahrazeny kovovými z žrádla do koníku
- doplněna brzda na spodku vozu
- nátěr Lifecolor LC66 + a nový popis (70. léta)
co by se ještě dalo doplnit - nové vyšší zábradlí na plošinkách na čele vozu a madla pro otevírání střechy, jsou ve středu vozu na střeše
co nejde upravit - poloha větracích klapek o cca 1mm výše než by měly být, měly byt zároveň se spodní hranou okapu, na modelu jsou v prostřed okapu
Taes_1.jpg

a jak vypadá originál
Taes_2.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 10 čer, 2020 6:35 pm
od jipol57
Díky, a teď jak jsi dal ty obrázky nad sebe to vidím. I na tom tvém modelu.
Ty clony na větracích mřížkách - nebo jak to mám pojmenovat, mají být níže. Nad nimi, pod střechou má být kousek plochého místa. Tím by se ten vagon opticky snížil. Ty clony mají být níž, než ty okapy nad velkými dveřmi.
Kdysi dávno už tady někdo napsal, že mu připomínají ty americké vysoké vagony.