od Petr Barchánek » ned 02 dub, 2023 9:00 am
Vozy PP-80 z roku 1962 jsou po služebních vozech Daad-k (Ds) a plošinách Smmps-54 (Pao) třetí nejdéle sloužícími vozy v pravidelné nákladní dopravě.
Předloha vozu od ČS Trainu je mladší, takže se potkat mohly a v praxi i potkávaly.
Stejně je to skoro neuvěřitelné, že se dnešní produkce automobilky Škoda exportuje na vagonech, stavěných pro export Spartaků 440 a import aut Warszawa, SIMCA a Wartburg 311.
Edit: Ještě upravuju, že ten model podle popisu - bez UIC čísla - a toho, že má sklopné čelní klapky - odpovídá stavu zhruba v letech 1962-1967. Akorát nárazníky jsou blbě, chtělo by to kulaté. Dále by to chtělo i odpovídající náklad, třeba SIMCy 1500, Octavie "s křidélky", VW Brouky, Wartburgy 311, Cortiny Mk1, nebo SAABy 96*), a podobně. V dnešní době 3D tisků a 3D modelů volně nebo za levno ke stažení by to neměl být zas až takový problém.
*)Zlínský (v té době spíše Gottwaldovský), z Ameriky pocházející, filmový režisér (Eu)Gene Deitch - čtí džín dajč - jistě si to jméno pamatujete z večerníčkových titulků - kdysi psal v nějakém rozhovoru pro nějaký motoristický časopis, jak se stal majitelem prvního do ČSSR dovezného SAABu a že je tehdy dovezli na nákladové nádraží Žižkov. Jeho auto nešlo na vagonu nastartovat a když otevřeli haupnu, tak našli v sání motoru hnízdo i s ptáčkem sedícím na vajíčkách celou cestu z Trollhatänu až na Žižkov. To sice bylo už v roce 1960, ale 96tky se k nám vozily i později, jednu měl i Karel Gott.