Nákladní vozy skutečnost a model

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod jirka8 » ned 21 úno, 2021 12:50 pm

Děkuji
Uživatelský avatar
jirka8
 
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 28 led, 2021 3:15 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod jagg » pon 22 úno, 2021 9:41 pm

Škody 1200 byly skvělý vývozní artikl a většina jich šla na západní trhy, převážně asi takto, jako tyto v roce 1954:
Obrázek
jagg
 
Příspěvky: 61
Registrován: pon 12 čer, 2017 8:40 am

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Dan Buchtela » pon 01 bře, 2021 2:33 pm

statistik_2018-09 píše:21 54 725 4047-9 - tedy verze bez topení, což odpovídá stavu z 50. let. V padesátých letech Pardubická rafinerie minerálních olejů. Jestli v podílové přepravě v dom. stanici Pardubice nebo přímo v pronájmu Paramu zůstal i s číslem UIC, to už nelze doložit, ale ani vyvrátit.
Dobrý den, dovolím si poprosit, číslo k tomuto vozu před přečíslováním byste někde nenašel? Případně jiný parudbický Uerdingen 630 hl, pokud ne tento zmíněný. Díky moc.
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod statistik_2018-09 » pon 01 bře, 2021 9:06 pm

Dan Buchtela: píšu SZ.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 47
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » úte 02 lis, 2021 8:24 pm

Na webu OstraMo je vložen článek pojednávající o barevných odstínech vnějších nátěrů vozů ČSD řady Raj/Uacs. Je to pokračování článků a barevných odstínech vozů ČSD. Vozy Raj si zasloužily samostatný článek.
http://ostramo.parostroj.net/vozidla/ba ... _NV_3.html
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » sob 11 pro, 2021 5:24 pm

Na webu Parostroj jsem vložil článek o vozech řady L z roku 1959 dodávaných pro ČSD z vagónky VEB Waggonbau Dessau http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/L_UIC_2/L_UIC_2.php. Popisuji zde jak techniku, tak i vývoj řadového označení, čísel a malé seznámení se životem vozů. Je to rozšíření znalostí o těchto vozech, které dnes má ve velikosti H0 v nabídce firma Tillig.
04.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod _lt_ » pon 20 pro, 2021 2:47 pm

Pánové, mohl bych poprosit Mcx, Statistika a jiné o objasnění mi číselné intervaly vozů Utz?
V katalogu na parostroji se informace o starých intervalech nevyskytují, ktežto na wikipedii jsou intervaly uvedeny pro vozy z České Lípy (572 6 – 572 8, 574 8 a 574 9) a z Jugoslávie (572 5). Ovšem zde na druhé stránce a na parostroji jsou tovární fotky vozů Utz z České Lípy s čísly 572 5 xxx. Jaký tedy skutečný číselný interval byl napsán na jugoslávských vozech dříve i poté? Jo a ještě někde jsem zaznamenal poznámku o přečíslování vozů Utz na interval 072 někdy až v roce 1990, jak tomu bylo, kdy se měnila čísla? 1982 jako u ostatních vozů nebo někdy jindy?
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » úte 28 pro, 2021 5:52 pm

Na vozy Utz sk 31 volně navazovaly Utz sk. 10, takže Jugo s RB 572 5002 až 5049 a pak od 5052 Utz sk. 10, bez RB tak stejně od 572 5702 pokračovaly Utz sk. 10
Změna na interval 0725 nastala někdy koncem 80. let se změnou UIC 438-2, ještě v roce 1985 v UIC interval 7255 až 8. Interval s nulou se nedal použít dřív, protože ještě v roce 1985 jezdily některé soukromé vozy s 0 na začátku intervalu. V roce 1990 již interval 0725, tedy ještě s ČSD.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod mnet33 » čtv 20 led, 2022 7:01 pm

Modelov týchto vagónikov je veľa od rôznych výrobcov:
8360.jpg
8360.jpg (19.84 KiB) Zobrazeno 4107 krát

Ale záberov na tento "Z" vagón presne tejto nemeckej konštrukcie na ČSD kde by bolo aj čitateľné číslo je veľmi málo. Môžeme teda použiť toto číslo na preznačenie:
(Čierna nad Tisou, 50. roky)
Z162810-Cierna-nad-Tisou-50te.jpg

ČSD
Z 1.62810


Je to vagón bez brzdárskej búdky, tá búdka vzadu hore patrí už tomu druhému vagónu (dá sa to poznať aj podľa okien). Ale brzdy asi bude mať, tieto nemecké už väčšinou mali.
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod mnet33 » čtv 20 led, 2022 9:54 pm

A ešte

Na tom nemeckom vagóne v strede, vedel by niekto zistiť - overiť, aké je to číslo?
Je to asi: Z 1.3555, alebo: 1.3565 ?
Stupava-1956-obr0001.jpg
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » pát 28 led, 2022 6:43 pm

Na webu Parostroj je nový článek o vozech Utz - od vzniku po jejich rušení. Autoři vám přejí pěkné čtení.
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Utz/Utz.php
05.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Zippich » ned 30 led, 2022 6:24 pm

Colonel32 píše:Jinak v měřítku TT Tillig oznámil novinku na letošní rok, stejný vůz, ale s dřevěnými klapkami (což mne trochu překvapuje, protože v měřítku H0 ho udělali s kovovými).
Má někdo informaci, že by fotka byla ilustrační a skutečný vůz by měl být s kovovými klapkami? Nebo naopak, že si Tillig za provedením stojí?


Tak letos je tu jako novinka pro změnu vůz s kovovými klapkami, jako Ke v epoše II.
https://www.elriwa.de/neuheiten/tillig/ ... -csd-ep.ii
Čekal jsem spíš ten loňský s peřejkovými v novém nátěru.
https://www.elriwa.de/produkte/wagen/sp ... csd-ep.iii
Ale vypadá to na novou formu podle modelu HO...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » ned 30 led, 2022 6:59 pm

Zippich: U vozů je udána délka 83 mm přes nárazníky, což odpovídá téměř 10 m. I podle vzhledu jde o vozu stavěné podle výkresů kkStB, které měly pouze dřevěné klapky. Až vozy ČSD měly plechové klapky, ale zárověň byly o 1m kratší (taky o dost vyšší skříň). Takže v modelovosti krok zpět.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Zippich » ned 30 led, 2022 7:07 pm

radeksindy píše: Takže v modelovosti krok zpět.

Toho jsem se bál. Každopádně díky Radku za vyjasnění. Taky už bys mohl vydat nějakou knížku, ať v tom i my, laici, máme konečně přehled...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » pon 31 led, 2022 1:43 pm

Ještě se vrátím k předchozím příspěvkům.

Vůz Z 1.62810 je bezpochyby s tlakovou brzdou, protože má v krajních polích výztuhy. Ty se dávaly na vůz právě proto, že po doplnění tlakové brzdy vzrostla hmotnost vozu a při vyšších rychlostech skříň trpěla. Konstrukce vozu pocházela z roku 1910 a s tlakovou brzdou a rychlými nákladními vlaky moc nepočítala. DRG začaly dělat tyto úpravy po roce 1935, ale stalo se tak jen u menší části vozů, pokračovalo se až po válce.

A k fotografii ze Stupavy. Číslo musí být šestimístné, tak s největší pravděpodobností 1-31585 nebo něco podobného. Ověřit to ale nelze.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků