Vagónování stavební techniky

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 23 pro, 2019 10:28 pm

Dnes se sestavila pohonná jednotka jeřábu.
Tatra pak ještě dostala pár drobností.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » úte 24 pro, 2019 10:31 pm

Jeřáb dostal kabinu jeřábníka. Dále jsem sestavil základní konstrukci výložníku. Jeřáb jsem projel obrysnicí NEM 101 a model naprosto vyhovuje.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » úte 24 pro, 2019 10:36 pm

Zde je ještě pár fotek. Autojeřáb je celkem hotov, ještě pár drobností a model bude pak hotov.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 26 pro, 2019 9:46 pm

Dále jsem pokračoval na přívěsu, kde jsou naložené čtyři výložníky. Po jejich uložení
(horní skupina výložníků není přilepena) se takto naložený přívěs nevejde do obrysnice. Výškově by to šlo, ale vadí dva horní rohy v obrysnici. A stabilita takového nákladu by byla pochybná.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 26 pro, 2019 9:51 pm

Lepší bude náklad rozdělit na dva kusy. A to znamená postavit dva železniční vagony nebo postavit jeden vagon a náklad naložit podle fotek.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 26 pro, 2019 11:47 pm

Ve filmu (1979) – Tatra n. p. Kopřivnice – Nástavby na podvozcích tatra, je záběr na Tatru 813 a jeřáb AD 350. Oproti fotkám, které jsou výše, má kabina natřeně bíle střechu a v zadní části jsou na nástavbě žluté majáky. Na dveřích je logo podniku Doprastav.
Obrázek
Obrázek

Historie podnik:
"Národný podnik Doprastav vznikol v roku 1953. Prioritne sa zameriaval na dopravné stavby. V priebehu roku 1958 sa činnosť národného podniku rozšírila o vodohospodárske a ekologické stavby. Zo stavbárskeho hľadiska je zaujímavým medzníkom rok 1962, kedy národný podnik použil pri po prvýkrát na Slovensku prefabrikované predpäté prvky pri výstavbe mostov, ako aj rok 1969, v ktorom sa začala výstavba diaľničnej siete. Štátny podnik Doprastav, š.p. vznikol v roku 1988." ...atd.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pát 27 pro, 2019 8:12 am

Ve stavebnici je několik fotografií.
První fotka udává příklad sestavení výložníků. Dále na fotce je zajímavá, že autojeřáb nemá rezervní kolo.
Obrázek
Druhá skupina fotek je autojeřáb a přívěsný vůz. Na vleku je SPZ (Brno město) BM-69-97.
Obrázek
Na těch pár fotografií je vidět několik barevných úprav autojeřábu a pár drobných odlišností v detailech.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Brejla » pát 27 pro, 2019 9:04 am

Tempotaxi píše: ... Dále na fotce je zajímavá, že autojeřáb nemá rezervní kolo.


Zřejmě si ho někdo vypůjčil. V originále ho samozřejmě měl.
https://autodarublog.blog.hu/2010/10/18/tatra_t_813_ad_350
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pát 27 pro, 2019 1:34 pm

Děkuji za info, ale tuhle stránku jsem také našel. Ale zde je právě zajímavý přívěs na výložníky. Přívěs je delší a výložníky jsou usazeny po celé délce přívěsu. Výška přívěsu je také zajímavá. Má daleko menší kola.
Na fotce výše na přívěsu je cedulka na nejvyšší povolenou rychlost, je nečitelná, ale počítám, že tam je 50 nebo 60 km/h.
Tenhle krátký přívěs, který je na modelu, je podle velkého vzoru, ale váha výložníků není rozložena na celý přívěs a více je zatížena zadní část přívěsu. Dále celková výška přívěsu s nákladem je ve stejné výšce, jako je nejvyšší bod na Tatře. Ale vrchní šířka výložníků může dělat problém pod některým klenutým mostem.
Bohužel fotek a informací je málo a opravdu nevím, zda všechny postavené jeřáby měly naprosto stejné přívěsy. Nebo je na přiloženém náčrtku jen náznak, představa, jak má souprava vypadat.
Obrázek
Dále si myslím, že při sestavování celého jeřábu AD 350, byl potřeba další automobilový jeřáb a pojízdná dílna.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » sob 28 pro, 2019 2:15 pm

V knížkách se vždy dá něco zajímavého najít.
Zde je třeba přeprava bagru. Bagr je částečně rozebrán. Na fotce je krásně vidět, jak pásy přečuhují přes okraj vozu a jak je bagr zajištěn proti posunu na ložné ploše.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » sob 28 pro, 2019 2:40 pm

Dále jsou i jednopatrové jednotky řady PP, které jsou určeny většinou pro přepravu osobních automobilů. Ale je zde i příklad naložení tří přívěsů. Co všechno se dalo na těchto vozech přepravovat při odebrání horní plošiny, si každý už může jen domýšlet. Já žádné další informace nemám.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » úte 31 pro, 2019 9:30 am

Na přepravu přívěsu se bude muset postavit nízkostěnný vagon řady Res.
Vybral jsem si tenhle vůz: http://parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=18&odkud=0&obdobi=0&ktere=4&razeni=0
Obrázek
Stavba vozu je jednoduchá, zde je pak základní rám vozu.
Dvounápravové podvozky jsou od firmy: Malá železnice.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Jarda H. » úte 31 pro, 2019 10:59 am

Zeptal bych se na jeden malý problém (rozdíl reality a modelařiny) - jak máte fixovány naložené stroje a zařízení /zejména kolovou techniku/ na vagonech při provozu na kolejišti ?! Dle fotek to vypadá, že je to přilepeno "natvrdo". Děkuji za odpověď.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » úte 31 pro, 2019 2:01 pm

Veškerá kolová nebo pásová technika je na ložné ploše vozu přilepena.
Ono to ani jinak nelze udělat.
Je opravdu jen jeden způsob zajištění a to pomocí magnetů. Jedna část magnetu se dá do podlahy vozu a druhá část se vloží do přepravovaného nákladu. Popřípadě se náklad přilepí na dřevěný rošt, která se pak vsune do nízkostěnného nebo vysokostěnného vozu a dřevěný rošt se opře o stěny vozu. Ale tohle nejde dělat u plošinových a hlubinných vagónů.
Pak nelze ani zajistit znázornění úvazků.
Další problém je umístit náklad na správné místo, aby byl vagon váhově správně naložen. Aby vyhovoval všem průjezdným profilům. Bohužel zde se nemůžu řídit modelářskou obrysnicí, která právě s takovým nákladem nepočítá.
Obrázek
Dalším problémem je zajistit náklad.
A to mocí dřevěných hranolů a klínů. To lze na modelu částečně udělat. Bohužel někdy vám nejde zajistit hranolem boční posun kola, protože buď tam není místo, nebo hranol do plechu nezatluču.
Dále jsou to různé druhy úvazků, lanové, drátové a řetězové.
Pokud má model naznačené úvazkové háky, tak se dají částečně znázornit a převážený náklad zde uvázat. Ale pokud má model naznačené úvazkové kroužky, tak bych musel všechny kroužky udělat funkční. Ono přilepit úvazek na kroužek je vlastně blbost.
Dále je problém, kam úvazek dát na přepravovaném nákladu. Většina takových strojů mají háky na upevnění, ale ty na modelu nejsou. Uvázat za rám vozu se Vám také nepodaří, protože podlaha vozu je přilepena na rámu vozu.
Jediná cesta je prohlídnout si dobové nebo součastné fotky, kde je naložena kolová nebo pásová technika a přenést, jak naložení, tak i upevnění nákladu na model. Mně je naprosto jasné, že vše tam nemohu v rámci měřítka dát. Že pozorovatel si bude muset něco domyslet.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování stavební techniky

Příspěvekod Tempotaxi » stř 01 led, 2020 9:25 am

Přidám jednu fotku, kde je stalinec naložen na dvounápravovém nízkostěnném voze.
Váha traktoru bude kolem 9,5 tun, což je na hraně únosnosti vozu.
Dále traktor musel být naložen autojeřábem, stěny vozu nejdou sundat.
Zajištění traktoru. Pás je zajištěn dřevěným klínem. Pro drátěný úvazek se musel vyvrtat otvor do traktoru a do vozu, kde je oko. Jenže drátěný úvazek je napínán přes prkennou stěnu vozu, která se musí úvazkem zničit.
Obrázek
Prostě pěkný model, ale realita je opravdu někde jinde.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků