Michal Šuhajda píše:O tom byla řeč před časem, v sousedním tématu o vagonování vojenské techniky, kde se mluvilo o nakládce kombajnů.
Vagónování vojenské techniky jsem založil, protože na naších kolejištích, jak domácích, tak i klubových nebo na kolejištích výstavních se prohání vojenské soupravy. Ale vždy se vojenská přeprava vejde do průjezdného profilu. A jen jsem chtěl naznačit, jak správně vojenskou techniku naložit, zabezpečit a přepravit na požadované místo. Je pravda, že část vojenské techniky, jakou jsou nákladní auta, cisterny, jeřáby, bagry atd. jsou totožné s civilními stroji. A tyto stroje jdou lehce naložit.
Dále vagónování zemědělské techniky je další téma a možná že bude příště. Fotek mám dost a zde je zase specifické nakládání strojů a vleků. Nakládalo se tak, aby se co nejvíce přepraveného zboží vešlo na určitý vagon.
Ale stavební technika je většinou objemně větší. Je pravda, že velká část těchto strojů se přepravuje po silnici a to v rozebraném stavu, která je naložena na několik podvalníků, či návěsů. Ale část bagrů, jeřábů, buldozerů, zhutňovačů, dumperů atd. se přepravuje po železnici. A zde je problém, že nikdo takové fotky nedělal. Jsou jen fotky strojů ze staveb, ale jak taková technika na velké budovatelské akce jezdila přes půlku republiky, už nikdo neví a ani nefotil. Zda se stroj naložil v celku nebo se rozebral. Ano, stroj se musí vejít do průjezdného profilu.
Ale je zde ještě další možnost přepravy stroje a to „překročení ložné míry“ jak dokládá pár fotek přepravy válcovací stolice. Mně jen jde o to, abych modeloval skutečně možnou přepravu stavebního stroje a ne nějakou fikci. Určit si hranice, kam až můžu zajít.
Ale zase nazpátek k přepravě stavebních strojů.
ZŤS Detva v roce 1981.