Přeprava vína firmou Palugyay.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 5:49 pm

S vínem obchodovali v druhé polovině 19. Století úspěšní prešposkí podnikatelé Palugyovci, kteří pocházeli z Polúdzky. Víno se nejprve kupovalo a pak vznikl vlastní vinařský podnik, který měl vlastní vinice. Sklady vinařského podniku ústili do tehdejší železniční stanice. Hospodářská krize po 1. světové válce postihla i tuto firmu, kterou pak převzala bratislavská vinařská rodina Ludwigovců, která vlastnila podnik až do zestátnění v roce 1945.
Před několika lety mně kamarád poslal knižní fotku dvounápravového zavřeného vozu na přepravu vína. Vůz patří pod železniční společnost K.k.priv Süd-B (Cs.k.szab Déli V.) a vůz má číslo Gv 503522.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 6:01 pm

Protože mám i jiné fotky na přepravu vína po železnici, tak jsem se začal ptát na různých místech.
Bohužel o železničních vozech, barvách a popisech se nic nedozvíte.
Zde je pár emailů:

Dobrý deň, pán riaditeľ Múzea mesta Braislavy mi dal na vybavenie Váš dotaz. Infomácie o firme Palugyay.
V roku 1844 založil Jakub Palugyay hostinec na Železnej studienke(výletné miesto pri Bratislave). Po roku 1848 vlastnil hotel K zelenému stromu v meste, po roku 1851 začal obchodovať s vínom, podnikateľ a hoteliér, zakladateľ svetoznámej firmy Jakub Palugyay a synovia(1872-1918.Dodával víno na mnohé dvory po celej Európe. Reprezetnačná budova firmy pod Hlavnou stanicou v Bratislave, dopravoval víno aj železničnými vagónmi.Kvalita fotogrfaie nei je jasná aby sme Vám to mohli dobre rozlúštiť.
S pozdravom Kurincová.

Je mi líto, ale neumím pomoci. Přečíslovací seznam nákladních vozů MÁV na ČSD, zpracovaný v roce 1925, uvádí jen vozy v majetku státních drah, tedy soukromé vozy v něm nejsou. Seznam nákladních vozů ČSD ani seznam soukromých vozů z roku 1930 nezná žádný vůz, u něhož by se v názvu podniku vyskytovalo "vinařství", "vinný", "víno" atd. ani jméno Palugay či Ludwig, v seznamu soukromých vozů z roku 1930 není žádný vůz, který by měl domovskou stanici v Bratislavě a mohl by odpovídat pro přepravu vína, jsou tam jen vozy pivovaru a chemických závodů.
Jedním z možných vysvětlení je, že firma z nějakého důvodu přestala potřebovat speciální vozy a využívala vozy "z volného oběhu", k čemuž mohlo dojít např. tím, že se víno začalo rozvážet v lahvích nebo v jiných mobilních nádobách a ne ve velkých sudech, pevně zabudovaných v železničním voze.
O tom, jak přesně a v jaké době probíhalo přeznačování soukromých vozů po rozpadu monarchie; u vozů státních drah to bylo složitější, bylo tam nějaké přechodné období, kdy musela být původní vlastnická značka viditelná atd. a k definitivnímu přečíslování došlo až počínaje rokem 1925 (nový systém ČSD, zavedený 1920/21, se zpočátku aplikoval jen u nově dodávaných vozů). Někde k tomu mám i nějaké archivní materiály, jen nevím, kdy se mi dostanou pod ruku, abych je naskenoval. V seznamu soukromých vozů z roku 1930 jsou
nejstarší zařaditelské smlouvy, s nimiž zřejmě souvisel i příděl nového čísla vozu a možná i změna vlastnické značky, až z roku 1923.
S pozdravem I. Mahel
Naposledy upravil Tempotaxi dne ned 01 zář, 2019 10:08 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 6:07 pm

Druhý vůz, který se bude pak stavět je už pod železniční společnosti MÁV a má číslo G 99868.
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne ned 01 zář, 2019 6:21 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 6:14 pm

Vinařská firma vlastní i sudové plošinové vozy.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 6:21 pm

U další fotky je tento popis:
Vozy Palugyay R 505019 a R 505008, rok 1944 Stockholm.
Další čísla vozů jsou už nečitelná.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 6:28 pm

Nejprve se bude stavět vůz Gv 503522, který má pravděpodobně rozvor 3800 mm nebo 3794 mm.
Na stavbu použiju plánek jiné vozu. Hlavně mně jde o rozměry brzdařské budky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 6:30 pm

Na stavbu vozu jsem použil plastové destičky a profily. Na hrubo je skříň hotová.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 8:24 pm

MÁV byly založeny v roce 1868 jako Magyar Királyi Államvasutak (Maďarské královské státní dráhy). Základním strategickým cílem bylo vybudovat celonárodní železniční systém, který by urychlil hospodářský růst země. První maďarskou státní dráhou byla trať Budapest – Hatvan – Salgótarján, vybudovaná v témže roce. V roce 1891 převzala společnost MÁV na uherském území tratě Rakousko-Uherských železnic. Délka státních železnic byla v tomto roce 7 411 km, dalších 4 226 km bylo majetkem soukromých firem. V roce 1931 a 1932 vykoupil stát většinu soukromých tratí, poslední byly pod MÁV převedeny po roce 1945.
Zdroj: Wikipedie.
Tak asi proto mají železniční vozy Bratislavských firem na bočnicích logo MÁV, před rokem 1918.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 8:32 pm

K sudovým železničním vozům mám jen tento nákres.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 8:54 pm

Problém nastane, až se bude vytvářet brzdařská budka. Na fotce je vidět jedna boční strana, která má výkroj a zadní část budky, kde je okno. Stejná budka je na nákresu vozu. Ale maďarské vozy mají i jiný typ brzdařské budky, která má jednu boční stranu a část přední stěny plně zakrytou.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod JanoH0e » ned 01 zář, 2019 9:09 pm

Nuž máš to nejak domotáne, ako s Palugyayovcami, tak s MÁV. Oni neskrachovali, len im nesvedčil vzduch 1. ČSR. Tak sa zbalili, čo mohli predali a odťahovali sa do Maďarska. Firma sídlila v Budafóku. Preto aj sa skvie na sudových vozňoch MÁV a domovská stanica Budafok. S MAV to tiež bolo inak, ale k téme to bližší vzťah nemá. K prevozu vína na území 1.ČSR sa používali cisterny. Potravinárske. Určite boli jeden čas aj kryté vagóny so sudmi vo vnútri, ale do roku 1924 boli buď zrušené alebo predané.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 9:41 pm

Jsem rád, že se někdo ozval. Děkuji za upřesnění.
Bohužel sehnat potřebné informace je problém. Obrátil jsem na muzea, archívy a přišel mně jen jedna odpověď, druzí aspoň napsaly, že nemají potřebné informace. O této rodině je několik článků.
Jedni kopírují toho druhého a třetí vyvrací vše, co bylo napsáno. Bohužel ani historii MÁV jsem si nevycucal s prstu, ale použil jsem wikipedia.
Po těchto vozech už pátrám přes pět let a výsledek je tokový, že pořád nevím nic. Obrátil jsem se na kde koho a bohužel také nic. Probíral jsem to na různých modelářských, železničních fórech také nic.
Mám jen pár fotek, nákresů, reklam a pár řádek opěvovaného textu o firmě.

Budu velice rád, za každou informaci.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 9:59 pm

Zde je plné znění zdroje:

www.bratislavskenoviny.sk.

S vínom z prevažnej väčšiny z nich v druhej polovici 19. storočia obchodovali úspešní prešporskí podnikatelia Palugyayovci. Pochádzali z Palúdzky a zakladateľ prešporskej vetvy sa sem dostal ako služobník kniežaťa Antona Grassalkovicha.

Bohatstvo prinieslo premyslené prevádzkovanie hotela pri kúpeľoch cisára Františka (Franzesbad - Železná studnička) a neskôr aj hotela U zeleného stromu v centre mesta (západná časť hotela Carlton). S hoteliérstvom súviseli vyhľadávané reštaurácie so široko-ďaleko preslávenou kuchyňou. A s reštauráciami aj spotreba vína.
Múdrejšie ako víno neustále kupovať bolo mať vlastné víno. A tak vznikol vinársky podnik, ktorého produkty boli na mnohých výstavách ocenené poprednými medailami. Sklady podniku, hlboké pivnice pod vinohradmi, ústili do dvora pri vtedajšej železničnej stanici, za colnou hranicou mesta. Bolo to veľmi výhodné, pretože nebolo potrebné za víno pri jeho doprave na stanicu, či zo stanice platiť mestu mýto.
Pri výrobni si dali majitelia postaviť palácovú prevádzkovú budovu, ktorú projektoval a realizoval tunajší renomovaný stavebný podnikateľ Ignác Feigler (1879). Víno z tejto výrobne nieslo značku Chateau Palugyay. Hospodárska kríza po prvej svetovej vojne postihla aj tento podnik. Firmu prevzala bratislavská rodina vinohradníkov Ludwigovcov, po roku 1945 ju zoštátnili. Dnes v rekonštruovanom Chateau Palugyay sídli ministerstvo zahraničných vecí.
Štefan Holčík
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 10:05 pm

Druhý zdroj: bleskovky:

Chateau Palugyay
Budova famózneho vinárskeho podniku Chateau Palugyay, založeného v roku 1863. Palugyay sa dostal do Bratislavy ako služobník kniežaťa Grassalkovicha. V tomto podniku vyrábal kvalitné vína. Ako vidno na svahoch v okolí dnešnej Hlbokej ulice (za budovou) sa rozprestierali rozsiahle vinice. Dnes už je táto časť mesta úplne zastavaná. Po I. svetovej vojne Palugyay podnik predal, neskôr po II. svetovej vojne bol znárodnený a pôvodné objekty prestavané a slúžiace rôznym účelom. Dnes je táto budova zrekonštruovaná a patrí Ministerstvu zahraničných vecí .
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 10:13 pm

Zde na dvou zdrojích je vidět, červeně, dva rozdílné oficiální texty. Ale který je ten správný se už nikde nedovíte.

Tak ještě jednou, budu velice rád za každou informaci, fotku, či náčrtek. :idea: :idea:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků