Přeprava vína firmou Palugyay.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod JanoH0e » ned 01 zář, 2019 10:47 pm

Ono je to všetko "trochu" zložitejšie. Takže najprv k Palugayovcom. Oni nevyrábali klasické víno, ale sekt. Taký stredný. Niečo ako Matonka u minerálok. Po 1 sv. vojne a strate území, zdrojov, kapacít atď., sa Horty rozhodol, že "stiahne" odborníkov - Maďarov zo stratených území a v malom Maďarsku rozbehne výrobu. Jedným z oslovených bol aj Palugay, ktorému boli ponúknuté štátne pivnice v Budafóku, kde pokračoval vo výrobe. Takže tu mohol rozšíriť výrobu, mal štátne garancie atď. Toľko prečo odišiel z Presburgu. Ludwiga neznárodnili, ale ako náckovi zhabali majetok podľa dekrétov.
K vagónom sudovým- ČSD nemala o tieto vagóny záujem, pretože bežné konzumné víno sa mohlo voziť v cisternách a sektu sa vyrábalo v ČSR málo. V podstate nemali čo voziť. Tak sa menili, predávali, vyraďovali. Preto takýchto sudových vagónov bolo veľa napr. vo Francúzsku. Drevené sudy boli preto, aby bublinky mohli dýchať a šampaňo nestratilo chuť síry. Dnes je to už vyriešené inak, ale vtedy to bolo najjednoduchšie a najlacnejšie riešenie. Tieto vagóny sú v múzeu vína a na maďarských weboch železničných sú rozobrané do detailov, obe druhy vagónov. Napr. tu http://iho.hu/hir/borivoknak-valo-150322, alebo http://www.promontoriumcasino.hu/a-fold ... lso-fazis/ . Kľúčové slova sú pre Coogle " Borszállító kocsi ".
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 10:48 pm

Ještě jsem našel jiný zdroj o firmě po roce 1918. Zde je to popisováno také jinak.

Zdroj:https://bratislavskerozky.sk/preco-bol-palugyay-zasahom-do-cierneho/

......., keď sa firma po vytýčení nových štátnych hraníc v roku 1920 rozpadla na kúsky: komunikáciu a obchodovanie medzi jej pobočkami v rôznych častiach monarchie sťažovali nové clá. Napriek tomu bola firma Palugyay v Bratislave schopná ešte aj v roku 1924 produkovať zisk. No ako celý svet smeroval do hospodárskej krízy, ani jej majitelia už nedokázali splácať dlhy, a tak sa v prvej polovici 30. rokov minulého storočia budova dostala pod správu jednej z bánk a v roku 1940 prišiel nový majiteľ v osobe Carla Ludwiga, ktorý si nehnuteľnosť kúpil od Živnostenskej banky. Slúžila mu do roku 1945, keď ju znárodnili a od roku 2002 ju – najmä na reprezentačné účely – využíva Ministerstvo zahraničných vecí SR.

István Veres
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 11:03 pm

Před nedávnem přišel kamarád, přinesl si železniční vagon a žádal předělat ho podle fotky.
Nejprve se udělal návrh popisu a pak se polepil vůz.
A takhle to dopadlo.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 11:06 pm

Model vozu neodpovídá velkému vzoru, ale je to jeho model. Já se budu snažit se držet fotky. Ale to bude stavba až druhého vozu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod radeksindy » pon 02 zář, 2019 8:00 am

K vagónom sudovým- ČSD nemala o tieto vagóny záujem, pretože bežné konzumné víno sa mohlo voziť v cisternách a sektu sa vyrábalo v ČSR málo. V podstate nemali čo voziť. Tak sa menili, predávali, vyraďovali.

Jen malá oprava některých tvrzení, jinak máš pravdu. Žádná ze státních železničních správ (kkStB, MÁV), ani soukromých železničních správ (SB a mnoho dalších) neměla ve svém vozovém parku vlastní vozy na víno. Všechny byly zařazeny soukromými majiteli, takže ČSD je nemohly prodávat, měnit ani vyřazovat. Každý majitel si snimi mohl po 1. sv. válce naložit, jak se mu zalíbilo. Jak píšeš, Palugayovci si je vzali a zůstali s nimi v Maďarsku. Samozřejmě se tady příliš mnoho vína nepěstovalo, nebylo by v nich co vozit. Víno se nevozilo se ani v běžných cisternách, to by proto musela být určená, ale žádná taková na našem území nebyla. Pokud u nás někdo chtěl ve větším množství dovézt víno, tak se půjčovaly vozy ze zahraničí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 02 zář, 2019 8:01 am

JanoH0e píše:Tieto vagóny sú v múzeu vína a na maďarských weboch železničných sú rozobrané do detailov, obe druhy vagónov. Napr. tu http://iho.hu/hir/borivoknak-valo-150322, alebo http://www.promontoriumcasino.hu/a-fold ... lso-fazis/ . Kľúčové slova sú pre Coogle " Borszállító kocsi ".

Obě stránky znám. Na druhé stránce jsou historické fotky vozů na přepravu vína, ale dochované vozy, které se v článku prezentují, jsou úplné jiné.
Mám opravdu dostatek fotek Francouzských, Německých, Španělských, Italských i Lucemburských vozů na přepravu vína. Mám jak otevřené, tak i zavřené sudové vozy. Mám i fotky vozu, který jezdil pod logem ČSD. Dokonce v Holešovickém přístavu v Praze byla i stáčírna vína. Ale problém je sehnat vozy na víno před a po roce 1918 na našem území. Když je fotka, tak je jen černobílá, má neúplné popisy, které se nedají někdy přečíst.
Měl jsem dotazy na muzea, na archívy ohledně barvy vozů, barvy popisů, doplnění nečitelného textu a na vozy na přepravu vína, které zde zůstaly na našem území a nikdy se nedočkaly přečíslování.
Zda popis na vozech je v maďarském i německém jazyce na bočnicích a popisových tabulích.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 02 zář, 2019 8:12 am

Dále je problém v textu:
Někde se píše toto:
J. Palugyay a Sohne.
A v druhém textu se píše:
J. Palugyay a Söhne.
Který popis je ten správný?
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod radeksindy » pon 02 zář, 2019 8:15 am

Tempotaxi: Ale problém je sehnat vozy na víno před a po roce 1918 na našem území.

Souhrn vozů na víno zařazených po roce 1918 u ČSD je celkem jednoduchý. V roce 1937 byl prodán a přestavěn jeden pivák Prazdroje. Dovnitř se daly sudy a nový majitel si ho zařadil s domovskou stanicí Berehovo. Osudy jsou neznámé, není jisté zda vůbec jezdil. V roce 1947 bylo postaveno 14 vozů Zsr se sudy na víno (Studénka). Víc toho nikdy nebylo. Jiné vozy na víno u nás nikdy nebyly.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod JanoH0e » pon 02 zář, 2019 9:03 am

Firma sa oficiálne volala J.P. & synovia. Teda J. Palugyay a Söhne. V maďarčine " és fiai " . Ale je možné, že určitú dobu, keď mal iba jedno dieťa bola firma J.P. a syn - sohne. Ale to muselo byť pred rokom 1873.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 02 zář, 2019 11:34 am

Na modelu se pokračovalo dále. První změna jsou posuvné dveře.
Obrázek

A když už jsme u dveří, tak tu máme další problém.
Skříň vozu bude asi bílá nebo šedivá. Drážní popis bude černý. Ale reklamní tabule bude jaká? Podle knižní fotky bude půda reklamní cedule stejná, jako je barva vozu. Popis reklamní tabule bude černý nebo flaškově zelený. Ale je jisté, že písmo není stínované. Dále k popisu, na dveřích bude jen maďarský nápis nebo na druhé straně bude i německý nápis firmy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 02 zář, 2019 8:11 pm

A zase se pokračovalo se stavbou vozu. Na čelníky se přidal tažný hák a nárazníky. Vůz dostal rozsochy, ve kterých jsou bronzová pouzdra. Jízdu budou zajišťovat loukoťová dvojkolí.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 03 zář, 2019 10:41 am

Do jednoho vozu je vlepena upravená kinematika Roco a do druhého je vlepena kinematika Vacek.
Pak se vlepí brzdové zdrže, které mám odlité. Pro zlepšení vzhledu spodku vozu je naznačen vnitřní rám vozu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod JenikPluto » úte 03 zář, 2019 12:56 pm

Tempotaxi píše:Dále je problém v textu:
Někde se píše toto:
J. Palugyay a Sohne.
A v druhém textu se píše:
J. Palugyay a Söhne.
Který popis je ten správný?


Ciste gramaticky, varianta J. Palugyay & Söhne je nepochybne spravna, s jednim synem by firma byla J. Palugyay & Sohn. Chybejici prehlaska nejspis bude v anglickych textech...

Jinak se musim priznat, ze to tohohle vlakna si chodim oddechnout... Palecnahoru

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod BohousP » úte 03 zář, 2019 2:49 pm

Tempotaxi píše:Ještě jsem našel jiný zdroj o firmě po roce 1918. Zde je to popisováno také jinak.
.... Slúžila mu do roku 1945, keď ju znárodnili a od roku 2002 ju – najmä na reprezentačné účely – využíva Ministerstvo zahraničných vecí SR

Chybějících cca 50 let (do devadesátých let 20.st.) patřila budova n.p. Vinárske závody Bratislava. Byly tam sklady a distribuce vína, ovšem už automobily. Po roce 1990 sprivatizované a rozkradené. Budovu noví majitelé pronajímali na sklady, dílny a kanceláře. Hodně chátrala. Nakonec ji získalo sousední Min.zahraničí SR.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Přeprava vína firmou Palugyay.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 04 zář, 2019 8:18 pm

Nejprve se vyřezala díra do střechy a usadilo se dřevěné sedadlo pro brzdaře. Pak se postupně přilepí stěny brzdařské budky, která se zakončí střechou. Brzdařská budka je hotová. Na střechu se postupně přidají dekly, pod kterými, je zátka od sudu. Střecha je plechová, tak se musejí znázornit švy a přidají se lávky.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků