od Tempotaxi » ned 01 zář, 2019 6:01 pm
Protože mám i jiné fotky na přepravu vína po železnici, tak jsem se začal ptát na různých místech.
Bohužel o železničních vozech, barvách a popisech se nic nedozvíte.
Zde je pár emailů:
Dobrý deň, pán riaditeľ Múzea mesta Braislavy mi dal na vybavenie Váš dotaz. Infomácie o firme Palugyay.
V roku 1844 založil Jakub Palugyay hostinec na Železnej studienke(výletné miesto pri Bratislave). Po roku 1848 vlastnil hotel K zelenému stromu v meste, po roku 1851 začal obchodovať s vínom, podnikateľ a hoteliér, zakladateľ svetoznámej firmy Jakub Palugyay a synovia(1872-1918.Dodával víno na mnohé dvory po celej Európe. Reprezetnačná budova firmy pod Hlavnou stanicou v Bratislave, dopravoval víno aj železničnými vagónmi.Kvalita fotogrfaie nei je jasná aby sme Vám to mohli dobre rozlúštiť.
S pozdravom Kurincová.
Je mi líto, ale neumím pomoci. Přečíslovací seznam nákladních vozů MÁV na ČSD, zpracovaný v roce 1925, uvádí jen vozy v majetku státních drah, tedy soukromé vozy v něm nejsou. Seznam nákladních vozů ČSD ani seznam soukromých vozů z roku 1930 nezná žádný vůz, u něhož by se v názvu podniku vyskytovalo "vinařství", "vinný", "víno" atd. ani jméno Palugay či Ludwig, v seznamu soukromých vozů z roku 1930 není žádný vůz, který by měl domovskou stanici v Bratislavě a mohl by odpovídat pro přepravu vína, jsou tam jen vozy pivovaru a chemických závodů.
Jedním z možných vysvětlení je, že firma z nějakého důvodu přestala potřebovat speciální vozy a využívala vozy "z volného oběhu", k čemuž mohlo dojít např. tím, že se víno začalo rozvážet v lahvích nebo v jiných mobilních nádobách a ne ve velkých sudech, pevně zabudovaných v železničním voze.
O tom, jak přesně a v jaké době probíhalo přeznačování soukromých vozů po rozpadu monarchie; u vozů státních drah to bylo složitější, bylo tam nějaké přechodné období, kdy musela být původní vlastnická značka viditelná atd. a k definitivnímu přečíslování došlo až počínaje rokem 1925 (nový systém ČSD, zavedený 1920/21, se zpočátku aplikoval jen u nově dodávaných vozů). Někde k tomu mám i nějaké archivní materiály, jen nevím, kdy se mi dostanou pod ruku, abych je naskenoval. V seznamu soukromých vozů z roku 1930 jsou
nejstarší zařaditelské smlouvy, s nimiž zřejmě souvisel i příděl nového čísla vozu a možná i změna vlastnické značky, až z roku 1923.
S pozdravem I. Mahel
Naposledy upravil
Tempotaxi dne ned 01 zář, 2019 10:08 pm, celkově upraveno 2