Vozy Oppeln u ČSD

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » čtv 31 led, 2019 11:16 pm

Zakládám samostatné vlákno k vozům Oppeln u ČSD, protože zde během pár dní ukážu první vývojovou verzi stavebnice (opět proto, že chci těch vozů na kolejiště více) z naší dílničky ve spolupráci se Stav-Model. Tentokrát se už na nic čekat nebude. Je odzkoušená skříň, teď vyzkoušíme pojezd, leptané detaily mám na stole. Jediné co nemám jsou popisy, ale jejich zhotovení bude záležitost na pár dní, alespoň ve verzi Zr. Jakmile se tedy vše odzkouší, stavebnici budeme schopni poskytnout i ostatním kolegům modelářům. Mám spoustu mezer ve vědomostech o těchto vozech u ČSD, většinu toho vím z knihy pana Carstense, ale to jsou spíše všeobecné informace o provozu v Německu a trochu v ostatních zemích Evropy. Vůz se vyráběl (nebo později dovybavil) ve verzích uzpůsobených pro výměnu dvojkolí na široký rozchod i bez této možnosti, s potrubím parního topení, s kabelem elektrického topení, s vytápěným ložným prostorem, s ložnou vahou pod i nad 19 tun, takže vozy u ČSD, podle toho, co jsem dosud vypátral, měly řadové označení Z, Zr, Zt, Zrs, Zrsc. Existovaly i vozy Zrc, ale z nějaké fotky, kterou mám uloženou, si nejsem jistý, že to byl Oppeln, protože vozy Zrc na fotce vypadají jakoby měly jinak umístěnou šikmou výztuhu kostry skříně. Nevím jaký byl rozdíl mezi Zrs a Zr, to s mi tam přebývá. Co na něm bylo tak speciálního, že měl s, ale ne tolik speciálního, že neměl c. Zajímalo by mě, jestli byly všechny vozy u ČSD kořistní nebo byly vyrobeny i přímo pro ČSD. Byl to ale spíše vůz z období války, tak možná je vyráběly i české vagonky. O tom nevím nic, na rozdíl od jiných vozů. Samozřejmě mám problém s číselnými intervaly - mám fotku vozu Z, fotky Zr, vím jedno číslo varianty Zt, Zrsc nevím vůbec a zajímalo by mě, jestli jsme ukořistili nějakou vytápěnou variantu. Prototyp leptaných dílů obsahuje nějaké náznaky dílů pro vozy nezařaditelné i zařaditelné do osobních vlaků, tak to tu postupně ukážu. Jde mi o to, aby ty varianty byly správně a odpovídaly realitě. A sestavíme k nim správný popis, který bych chtěl zpočátku situovat do období po válce do přeznačení v roce 1949. Model Oppelnu jsem inicioval proto, že verze od Tilliga je mimo proporce skutečného vozu. Možná se to zdá zbytečné snažení,když to dělá TILLIG ale tak uvidíme, jak ten náš obstojí. Model bude mít nášlapné plochy všech stupaček překližkové mořené, skříň z překližky, spoustu leptaných detailů včetně takových těch vnějších "patek" úchytů vnitřního vybavení, leptanou střechu se samostatnými nasunovacími švy (to jsem zvědav, jak bude vypadat), leptané U profily a ostatní profily skříně (jsou jemné), leptané páky rozvaděčů, pojezd je zatím plastový ale neuvěřitelně jemný, díly rozsoch budou leptané (teď nejsou, zatím je náhradní řešení, zapomněli jsme na ně) a budou upevněny zevnitř podélníku, aby se listové pružiny s koníky opíraly u spodní hranu podélníku. Podélník má naznačený U profil. Budu to stavět o víkendu tak snad v neděli nebo v pondělí ukážu, jak model vypadá. Děkuji za jakýkoliv postřeh ke skutečným vozům ČSD. Dlouho jsem tu nic nového neukázal, protože popisuji uhláky a stavím nějaké vozy od MŽ pro účely modulových setkání, které se blíží (ucelenka St, nějaké Oa, Paov a Sav) a nechtěl jsem to tu plevelit již známými věcmi.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 01 úno, 2019 8:06 am

Odpověď je celkem jednoduchá. Vozy Oppeln se za války vyrobily jak pro BMB-ČMD, tak pro SŽ, u nás i v cizině. K tomu přibyla ještě další spousta kořistních, takže to byl poměrně rozšířený typ u ČSD. Značná část měla z výroby možnost zavázání dvojkolí na široký rozchod, tato vlastnost se později nepřidávala, ale jen naopak odstraňovala. Vozy s potrubím parního topení byly jak ve výrobě před válkou, ale pokud se k nám nějaký dostal, tak bylo odstraněno. U nás měly řadu Zr nebo Z, Zrs jsou jiné vozy. Výztuhy se na ně dávaly až pozdě u DB, ale na rozdíl od G10 jen zřídka. U nás bylo jen původní provedení, jak kompletně bez brzdy, tak jen tlakovou, i provedení s budkou, u kterého se později ponechávala někdy jen plošina.

Drobná oprava: U řadového označení beru stav po roce 1949, Zrs řadu skutečně u nás měly, ale to je totéž jako Zr po roce 1949. "s" bylo převzato od DR a po roce 1949opět vymizelo, znamená jen schopnost řazení do rychlých nákladních vlaků.

Vozy vyrobené u nás měly čísla 1-35500 a výše, přečíslování u vozů SŽ známo není, kořistní byly hned v několika intervalech, např. 1-34..., 1-70..., 2-98.. a 2-99..., ale i mnoho dalších.

Tillig je mimo, protože to není Oppeln ale Kassel. Už ten by rozměrově zprzněný a teď jen pod něj hodily jiný spodek.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod hank » pát 01 úno, 2019 8:38 am

Když jeden menší polský výrobce vydal v r. 2017 papírový model tohoto vozu v měřítku 1:25, napsal jsem k tomu na fórum papírových modelářů následující kousek osvětového textu, který si sem dovolím zkopírovat.

Německé vozy svařované konstrukce G(h)s/Oppeln a jim podobné (s plošinou nebo brzdařskou budkou) byly v různých variantách vyráběny od začátku 30. let až do konce války v tisícových sériích (uvádí se celkem skoro 30 000 kusů) a staly se tak vůbec nejpočetnějšími německými nákladními vozy správy DR období 1933 - 1945. Historicky jsou spjaty s vojenskou dopravou na všech evropských frontách WWII i s transporty do všech hitlerovských koncentračních a vyhlazovacích táborů. Značné množství vozů se v r. 1945 stalo válečnou kořistí a dost jich tak přešlo i k ČSD, kde byly provozovány až do 80. let, nejdříve jako řada Zr, po přečíslování v r. 1966 dostaly mezinárodní označení Gklm. Několik se jich u nás dochovalo dodnes a prezentovanému modelu odpovídá například vůz Zr 1.74968 ze sbírky klubu KHKD. Rozdíl mezi vozy Gs a Ghs je jen v dosazeném parním potrubí, jinak jsou na pohled stejné.

Při hledání podkladů k tomuto textu jsem narazil na informaci, že NVA (Národní lidová armáda) DDR používala tyto vozy v 50. - 70. letech jako tzv. Mannschaftswagen pro vojenské přepravy osob. Vozy dostaly kamna a lavice, některé dokonce i kuchyňské vybavení. A ještě jedna poněkud obskurní informace, z dnešního pohledu naprostá šílenost. V r. 1973, kdy se na přelomu července a srpna ve východním Berlíně konala světová monstrakce - X. Světový festival mládeže a studentstva, jich bylo v těchto vojenských úpravách údajně v provozu ještě 2500. Sloužily v soupravách vlaků pro tuzemské účastníky festivalu, kterých údajně 400 zvláštních vlaků složených z těchto vozů odvezlo zdarma ze všech koutů NDR do Berlína až 200 000. Aby se východoněmecké DR těmto přepravami nezahltily, účastníci festivalu nesměli používat pravidelných vlaků. Jak vidno, jsou-li v naší komunitě příznivci soudruhů z NDR, i oni si nepochybně přijdou na své...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 01 úno, 2019 9:49 am

hank: Tak si to prosím oprav. Oppeln se vyrábí až od roku 1937, nikoli od začátku třicátých let. Nejpočetnějším vozem v parku DR (ani v uvedeném období) nemohl být, protože zavřených vozů Verbandsbauart podle výkresu A2 bylo vyrobeno skoro čtyřikrát tolik, o Om12 ani nemluvě. A kdyby si tím myslel jen vozy vyrobené v daném období pro DRG, tak nejpočetnějším byl Villach, i Klagenfurt byl početnější než Oppeln.

O řadách už tu byla řeč dříve, jejich kompletní označení v německém zápisu je G(rehh)s - tj. Gs je základní označení vozů s ložnou vahou 15 t s možností řazení do rychlých nákladních vlaků do 90 km/h. Další písmenka přibyla pokud měl výměnná dvojkolí (r), elektrické topení (e), potrubí parního topení (h) nebo parní topení (hh). Zr bylo asi nejčastější, ale vozů Z bylo také hodně, protžoe třeba slovenské neměly výměná dvojkolí. A poslední série vozů už měly ložnou váhu 19 t a tím dostaly označení po roce 1949 jako Zt. Podle předpisu z roku 1949 se potrubí topení v řadovém označování těchto vozů ignorovalo a zřejmě se i fyzicky odstraňovalo. Bez ohledu na předchozí značení, dostaly všechny později řadu Gklm.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod hank » pát 01 úno, 2019 10:50 am

Děkuji. Převzato z německých internetových diskusí. Mínily se tím zavřené vozy, ale máš pravdu, mělo to být napsáno.
A o tom datu se dá taky diskutovat. V té skupině vozů Oppeln se svařovanou kostrou jsou i vozy o rozvoru 7 m a ty se podle toho zdroje, který jsem si nepoznamenal, začaly vyrábět už v r. 1934. (Původně ale byly označeny jako Glhs Dresden; na Ghs byly přeznačeny a do skupiny Oppeln přešly právě až v tom r. 1937.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 01 úno, 2019 12:23 pm

hank: Právě, v roce 1934 se začaly stavět prototypy Glhs Dresden, série se postavily v letech 1936/37. Ale Gattungsbezirk Oppeln se z nich stal až administrativní změnou hranic pro velkoprosotorový vůz z roku 1937. Je to tedy jednoznačně jiný vůz. Je nutné nezamněnovat Gattungsbezirk jako souhrnné označení pro určitou typovou skupinu vozů a konkrétní typ. Třeba Villach byl jen jeden, tam je typ roven Gattungsbezirku, u Dresden nebo Oppeln to neplatí, není to jeden typ.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » pát 01 úno, 2019 4:27 pm

Děkuji za zajímavé postřehy. Dnes jsem s chřipkou na antibiotikách, úplně odstaven od modelaření. Tak snad zítra....
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » pát 08 úno, 2019 11:34 pm

Fotky ze stavby vozu Oppeln. Střecha je v procesu ohýbání, uvidím zítra jak zapůsobila noha od stolu....


FaTTva_Zr_Rozestaveny1.jpg


FaTTva_Zr_Rozestaveny2.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » sob 09 úno, 2019 9:38 am

Co se povedlo a co ne z technického hlediska - bohužel, neukážu vůz zastřešený. Střecha vylezla užší o cca 1,5 mm. Po vytvarování nepokryje celou šířku vozu. Udělali jsme ale samostatné díly švů a ty padnou. Takže dojde k rozměrové korekci. Máme špatnou rozteč děr pro madla posunovače, to jsem zde napravil. A máme je zdublované na rohovém L profilu a na skříni. To se ještě poradíme, kde je necháme. S těmi na skříni se pracuje lépe ale modelově správně budou ty na L profilu. Předěláme díl stupaček pod středními dveřmi. Uděláme jej jako jeden celý díl přes šířku spodku, alespoň\ń to sehraje i úlohu závaží a zpevní to pojezd. Rohové stupačky posunovače jsou na formě pouze jako nosníky, po nastříkání přijde ještě dolepit nášlapnou plochu, která je z překližky a bude mořená na tmavě hnědo. Nášlapná plocha je ze dvou stran lemovaná, tak jak na fotkách některých vozů. Celková výška vozu mi vylezla o 0,5 mm vyšší, ale to jde na vrub nepřesnosti usazení dílů střechy (zde není vidět) a skříně na pojezdu při jejich volném sesazení. Po nastříkání a slepení bude vůz vysoký přesně mírně nad 34 mm, jak má být. Bál jsem se lepení detailů skříně, ale stavba jde plynule ku předu, na ničem jsem se nezasekl. Otázkou je, jestli neudělat variantu bez těch vnějších kování vnitřního vybavení. Po nastříkání budou nenápadná, přece jen jich je na skříni dost a jejich upevnění hodinku a půl zabralo.... Ještě zde dám fotku různých přestavovačů, abych je na vůz správně umístil (různé páky, jestli mají být v poloze vlevo či vpravo a tak podobně).
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod milan ferdián » sob 09 úno, 2019 9:42 am

Jsi fakt dobrej,TT-ečkaři si tě vůbec nezaslouží co pro ně děláš :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » sob 09 úno, 2019 11:40 am

Milane dík. Ještě to ale není hotové. Pár dílů se bude muset přepracovat. Ale ukazuje se, že zvolená cesta vede k cíli, to je hlavní. Tímto vozem si testujeme konstrukční řešení pro spoustu dalších. Mnoho dílů bude společných. Hlavně že se to dá stavět. Třeba ten záraz posuvných dveří je ze dvou dílů, ten mi dal zabrat v tom smyslu, že mi ty pididílky vystřelovaly z pinzety a furt jsem je hledal na linoleu téže barvy.... Nebo třeba dole na ložiskovém domku je vidět takový jakoby výřez. Tam patří ta nálevka na dolévání oleje. Ale to je tak drobný dílek, že ho nemám do čeho uchopit, tak jsem ho tam nedal. Po vyřezání z aršíku vypadá jako smetí po pilování či zabrušování... Přesuneme to k leptaným dílům a vyřešíme to vyhnutím. Atd. Námětů k úpravám je zde více....
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod Trixt » sob 09 úno, 2019 7:42 pm

Vypadá to více než dobře, ale mně neznalému nedošlo až doteď, že je to v TTčku. O to je to lepší, ba přímo skvělé. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » ned 10 úno, 2019 7:23 pm

Ano, je to TT. Ještě máme jeden konstrukční problém. Už jsme zkusili asi 3 varianty řešení a pořád to není ono. Ložiskový domek máme pořád takový humpolácký. Musíme vycházet z dostupného mosazného pouzdra pro hrotové uložení. V TT jsou k dispozici v zásadě pouzdra od dvou výrobců - to jedno mi připadá jako lisované, výrobce neznám, a je třeba součástí stavebnic Malé železnice. To druhé je soustružené PEHO. Pouzdro od PEHO má mírně menší rozměry - vnější průměr 2 mm a vnější výška 1,9 mm. Toto pouzdro je třeba ložiskovým domkem "obalit". Průměr 2 mm je asi tak 0,5 mm na výšku, pak jde pouzdro do špičky. To znamená leptaný plech 0,3 mm na nosnou část rozsochy a pak musí být ještě jedna vrstva z leptaného plechu. Nabízí se vrstva s leptanými pružinami, hraníky (oblíky, závěskami) a koníky, kterou zamýšlíme jako celý podélník (Rozsochy budou vlepeny zevnitř). Po 0,6 mm máme pořád "díru" o průměru 2 mm. Měl by následovat ložiskový domek o základně s vnitřní světlostí 2 mm. To je moc. Teď musí být tedy nějaká mezivrstva, nabízí se plast 0,7 mm. To máme celkem 1,3 mm a pořád nám z pouzdra PEHO čouhá 0,6 mm. Sice už to je jen špička, ale je třeba ji zakrýt. Nějaká 3D skládačka ložiskového domku? Alternativou je díl podélníku s koníky, závěskami a listovými pružinami z plastu 0,7 mm a zevnitř vlepená rozsocha, to je 0,3 mm plech + 0,7 mm plast = 1 mm, + další vrstva plastu 0,7 mm jako "základna" ložiskového domku se sponou listových pružin, to už je 1,7 mm. Vrchní kryt ložiskového domku by byla "plošná skládačka", v jedné části by byl ještě malý otvor pro zbytek špičky mosazného pouzdra, přes tuto vrstvu by se přehnul vrchní kryt a zespoda by se přehnul malý pididílek znázorňující (nevím, jak se to jmenuje ale leje se tama do ložiska olej) nálevku na olej. Tak by to šlo. To jen na vysvětlenou, proč má tak vcelku snad uspokojivě řešený model takové neohrabané ložiskové domky. Pan Lepieš to má řešené otvorem pro čepové uložení (on tedy píše že se do naznačeného otvoru, kde je ztenčený plech, vyrazí důlek, ale to nefunguje) a ložiskový domek má jako 3D skládačku. Nicméně my musíme řešit jak obalit to mosazné pouzdro. Teoreticky existuje i třetí možnost - PEHO dodává "kloboučková" pouzdra hrotového uložení. To by se dalo využít u vozů novější konstrukce s válcovým průřezem ložiskového domku. Třeba u vozu Oppeln. Na klobouček by se pak přilepilo jen víko ložiskového domku s nálevkou na olej a naznačenými 4 šrouby. No nevím. Budeme to kreslit v úterý a ve středu, tak snad něco vymyslíme. Celková skládačka pouze z mosazného plechu vychází až s nezdravě velkým počtem vrstev. To nechci.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » ned 10 úno, 2019 8:47 pm

A někteří dokonce přijímají podobojí...
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » ned 10 úno, 2019 8:54 pm

Už se nemůžu dočkat, až si zajezdíme....
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků