od UncleFardy » čtv 31 led, 2019 11:16 pm
Zakládám samostatné vlákno k vozům Oppeln u ČSD, protože zde během pár dní ukážu první vývojovou verzi stavebnice (opět proto, že chci těch vozů na kolejiště více) z naší dílničky ve spolupráci se Stav-Model. Tentokrát se už na nic čekat nebude. Je odzkoušená skříň, teď vyzkoušíme pojezd, leptané detaily mám na stole. Jediné co nemám jsou popisy, ale jejich zhotovení bude záležitost na pár dní, alespoň ve verzi Zr. Jakmile se tedy vše odzkouší, stavebnici budeme schopni poskytnout i ostatním kolegům modelářům. Mám spoustu mezer ve vědomostech o těchto vozech u ČSD, většinu toho vím z knihy pana Carstense, ale to jsou spíše všeobecné informace o provozu v Německu a trochu v ostatních zemích Evropy. Vůz se vyráběl (nebo později dovybavil) ve verzích uzpůsobených pro výměnu dvojkolí na široký rozchod i bez této možnosti, s potrubím parního topení, s kabelem elektrického topení, s vytápěným ložným prostorem, s ložnou vahou pod i nad 19 tun, takže vozy u ČSD, podle toho, co jsem dosud vypátral, měly řadové označení Z, Zr, Zt, Zrs, Zrsc. Existovaly i vozy Zrc, ale z nějaké fotky, kterou mám uloženou, si nejsem jistý, že to byl Oppeln, protože vozy Zrc na fotce vypadají jakoby měly jinak umístěnou šikmou výztuhu kostry skříně. Nevím jaký byl rozdíl mezi Zrs a Zr, to s mi tam přebývá. Co na něm bylo tak speciálního, že měl s, ale ne tolik speciálního, že neměl c. Zajímalo by mě, jestli byly všechny vozy u ČSD kořistní nebo byly vyrobeny i přímo pro ČSD. Byl to ale spíše vůz z období války, tak možná je vyráběly i české vagonky. O tom nevím nic, na rozdíl od jiných vozů. Samozřejmě mám problém s číselnými intervaly - mám fotku vozu Z, fotky Zr, vím jedno číslo varianty Zt, Zrsc nevím vůbec a zajímalo by mě, jestli jsme ukořistili nějakou vytápěnou variantu. Prototyp leptaných dílů obsahuje nějaké náznaky dílů pro vozy nezařaditelné i zařaditelné do osobních vlaků, tak to tu postupně ukážu. Jde mi o to, aby ty varianty byly správně a odpovídaly realitě. A sestavíme k nim správný popis, který bych chtěl zpočátku situovat do období po válce do přeznačení v roce 1949. Model Oppelnu jsem inicioval proto, že verze od Tilliga je mimo proporce skutečného vozu. Možná se to zdá zbytečné snažení,když to dělá TILLIG ale tak uvidíme, jak ten náš obstojí. Model bude mít nášlapné plochy všech stupaček překližkové mořené, skříň z překližky, spoustu leptaných detailů včetně takových těch vnějších "patek" úchytů vnitřního vybavení, leptanou střechu se samostatnými nasunovacími švy (to jsem zvědav, jak bude vypadat), leptané U profily a ostatní profily skříně (jsou jemné), leptané páky rozvaděčů, pojezd je zatím plastový ale neuvěřitelně jemný, díly rozsoch budou leptané (teď nejsou, zatím je náhradní řešení, zapomněli jsme na ně) a budou upevněny zevnitř podélníku, aby se listové pružiny s koníky opíraly u spodní hranu podélníku. Podélník má naznačený U profil. Budu to stavět o víkendu tak snad v neděli nebo v pondělí ukážu, jak model vypadá. Děkuji za jakýkoliv postřeh ke skutečným vozům ČSD. Dlouho jsem tu nic nového neukázal, protože popisuji uhláky a stavím nějaké vozy od MŽ pro účely modulových setkání, které se blíží (ucelenka St, nějaké Oa, Paov a Sav) a nechtěl jsem to tu plevelit již známými věcmi.