Stránka 1 z 9

TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 1:30 pm
od UncleFardy
Dnes jsme v usTTi.cz spojili první dva vozy "polo"modelem háku a šroubovky z dílny HOforTT-Fardy.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 1:44 pm
od ladiznet
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 1:49 pm
od UncleFardy
Na fotkách jsou vidět háky se šroubovkou, tak jak byly z oceli vypáleny laserem, aplikované na čelech prvních dvou vozů. Jedná se o prototypy. Návrh je ode mě, výkres a zhotovení zajistil HOforTT .

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 1:59 pm
od UncleFardy
Šroubovka má malý estetický nedostatek, ale to je záměr - na prototypu zatím chybí klika utahovací matice či jak se tomu nadává, a to proto, aby při tažení "nenapadala" na jednu stranu a nezkreslovala tak následující provozní testování. V půli července jsem se zase po delší přestávce pustil intenzivně do modelaření a během 14 dní zpracoval veškerý materiál, který jsem měl, takže mi došly stavebnice, lepty, dvojkolí, nárazníky, prostě vše, a když dorazila zásilka od HOforTTa, tak nezbývalo nic než sprásknout ruce a prohrabat, co se dalo. Měl jsem v krabičce pár nasouvacích nárazníků ještě od prastarých rozbitých vozů TT ZEUKE a Berliner TT Bahnen, tak jsem je dal na vozy St, které zrovna byly ve výstavbě. Pořídil jsem si totiž model 555.0 a ucelenka 30 vozů St k ní bude to pravé ořechové. Tyto nárazníky ale mají délku od čelníku vozu 6 mm, což je víc než třeba (než ve skutečnosti), takže hák musel být trochu předsazen. Tyto nárazníky jsou ale nejhorší možná varianta. Soustružené nárazníky dodávané Detailem mají 4,5 mm, a to je jiné kafe.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 2:20 pm
od UncleFardy
A něco málo ke konstrukčním parametrům: Materiál je ocelový plech. Pokud je hák přesně ve středu čelníku, resp. ve středu roviny nárazníků, tak šroubovka je udělaná tak, aby visela do hloubky 1 mm nad temeno kolejnice. Pro nárazníky dlouhé 4,5 mm nemusí být hák předsazen před čelník a mezera mezi nárazníky bude při tažení 1,5 mm. Nabízí se otázka - není 1 mm nad temeno kolejnice moc? A 1,5 mm mezi nárazníky? Pomohlo by, kdyby to mohlo být 0,5 mm nad temeno kolejnice a méně mezi nárazníky. Kolegové, kteří pokládají kolejivo a zapojují výhybky, říkají, že by to při menší vůli mohlo zadrhávat o drátek posunující s přehazovanou částí výhybek. Šroubovka je jakýmsi "polo"modelem v tom smyslu, že není složitelná jako ve skutečnosti. Jedna šroubovka u sousedních spojených vozidel vždy bude viset dolů. Otázka je tedy, jestli přísní kolegové ze Zababova - TT provoz - budou nad tímto řešením nevrlí :-). Nicméně právě tato skutečnost umožnila vyhnout se všem bludům, pověrám a mystifikacím o tom, že hák a šroubovka vyžadují odpružené nárazníky a hák má být povytahovávatelný na pružině. Vtip řešení spočívá v tom, že šroubovka přenese i sílu při tlačení soupravy, díky zvolenému tvaru háku přitom nebude vypadávat a souprava zůstane spojená. Teď tedy zbývá dosadit zbylé vzorky na dalších 5 vozů a otestovat funkčnost, je-li zvolené řešení včetně tvaru háku správné. Hák a šroubovka jsou vyvíjeny pro modulový provoz, tedy min. poloměr 700 mm. Znalejší kolegy a zkušené modeláře tímto prosím o informaci, jaké mají zkušenosti s minimální vzdáleností mezi nárazníky při dodržení "zababovských" norem a co si myslí o minimální délce šroubovky - jestli 1 mm nad temeno kolejnice by šlo bez komplikací při provozu zmenšit a na kolik. Vývoj se tím urychlí. Děkuji předem.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 2:29 pm
od MiG
Přísní kolegové ze Zababova TT provoz budou nevrlí v případě, že budou muset mít dvoje a vícero nářadí na spojování a rozpojování vozů, případně, když budou mít problémy se sunutím vozů ve všech jinak použitelných stanicích a nákladištích.
Přičemž předpokládájí, že tažení bude snad vždy bez problémů.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 2:39 pm
od UncleFardy
V modelárně na našem modelu HSŠ s projížděním spřažených dvou vozů problém nebyl, ale tam máme poloměr 2800 mm či tak něco a výhybky mají rovněž reálnou geometrii. Teď jsem doma prohnal vozy obloukem 286 mm a levý to projelo a pravý ne, tudíž osazení nemám symetricky. Ale jak už jsem psal výše - použité nárazníky jsou nemodelově delší a vše se dá regulovat délkou předsunutí háku před čelník. Na ukázkových fotkách je předsunutí snad maximální. U nárazníků 4,5 mm by bylo nulové při mezeře mezi nárazníky 1,5 mm. A i to je pro normu min. 700 mm moc. Takže i pro modelové nárazníky 620 mm v TT to bude opticky v pohodě. A pokud bude možné šroubovku alespoň o 0,5 mm prodloužit, tak to bude ještě modelovější. Doufám tedy, že jsem tímto naše navržené řešení a prototypy popsal uceleně a kompletně.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 2:44 pm
od UncleFardy
Ad MiG: Řešení bude testováno s cílem nemít při sunutí žádné problémy a na spřahování a rozpojování vozů by měl stačit bazmek, který je k tomu všeobecně používaný doteď pro spřáhla TILLIG. Jen to bude chtít mít nechvějící ruku a ostřejší oči, čemuž po padesátce není mnohdy lehké vyhovět :roll: Výsledkem by rovněž měla být jakási norma tvaru háku, co nejvíc podobná skutečnému vzoru, aby naše vozy mohly být spojovány s vozy ostatních modelářů, které budou mít normální spřáhlo, ale dávají na čelník hák, do kterého bude možné šroubovku zaháknout. Aby to vyhovovalo minimálně při tažení. Kompatibilita je nutná.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 3:28 pm
od modelarTT/TTe
Přísní kolegové ze Zababova TT provoz nejsou ani přísní, ani nevrlí. On je to taky takový pěkný blud, pověra a mystifikace :-) Oni si jen rádi hrají na provoz a mají v oblibě funkční řešení. Ukázka vypadá pěkně. Z opatrnosti, tedy bezpečnostních důvodů a zachování funkčnosti bych hlasoval pro zachování výšky 1 mm nad temeno kolejnice, ale bude-li vždy dodrženo alespoň oněch 0,5 mm nad temenem, asi nelze nic namítat. Špingle, drátky, struny a podobné vehementy pohybující přestavníkovou tyčí u výhybek musí být vždy pod temenem kolejnice, a to aspoň 0,2 mm. To vychází z požadavku normy, která říká, že hlavy kolejnic musí z okolního terénu (dláždění, nástupiště atd.) vystupovat aspoň právě těch 0,2 mm. Otázka je, jak kvalitně je všude položen (přilepen) svršek ve výhybkách .... jsou to už dnes stovky míst.

K minimalizaci mezery mezi nárazníky nevím, podle mě rozhodnou praktické zkoušky, a to u delších souprav - aspoň těch 60 náprav, což je dnes obvyklý počet v provozu běžně používaný kvůli kinematikám kulis krátkého spřáhla, které dělají u delších vlaků občas pěknou neplechu.

Bude-li k rozpojování stačit jeden bazmek, tj. na jednu ruku, pak za mě ok.

Ovšem, napadá mě závažný časový a personální problém při spojování vozů: u tohoto typu spřáhla nefunguje automatika, každý vůz se musí spojit ručně nadzdvihnutím šroubovky a jejím zaklesnutím do háku - nebo se mýlím? U ranžíru se stovkami vozů by to vyžadovalo extra zručného posunovače, který by celý boží den nedělal nic jiného. Pozor, nehledám důvody, proč to nejde, hledám popisem okolností způsob a řešení, aby to šlo...

Smím-li poprosit, pak zkoušky a vývoj směřujte na použitelnost ve výhybkách Tillig EW 2 s poloměrem odbočné větve 631 mm. Je jich v síti hodně, v klíčových stanicích a není šance je přestavět na výhybky delší.

Naopak poloměr 500 mm pro oblouk ve skryťáku a vlečce v normách TT - provoz vznikl u skryťáků z historických důvodů, které se nenaplnily (dtto poloměr dvoukolejky 1000 mm) a nepoužívají se, u vleček kvůli několika místům (vím o dvou), ta by snad byla řešitelná.

Myslím, že prvním zkušebním kandidátem budou osobní vozy. Pár jich bez zabudovaných spřáhel mám, pokud by nebyly námitky, rád bych se s nimi do tohoto druhu testů zapojil.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 4:00 pm
od milan ferdián
Velmi zajímavá práce.Že by se plnil dávný sen modelářů?Já mám jen jednu otázku.Vydrží šroubovky tah dalších vozů cca 20 vozů :?: Milan

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 4:03 pm
od UncleFardy
Děkuji za reakci. Musím s kolegou HOforTTem probrat vyhotovení dalších prototypů. Nezávislé testování jen urychlí dokončení vývoje, to je skvělý návrh. Minulý týden mě bylo sděleno, že existuje technologie leptání z ocelového plechu. Tím by se dalo zhotovit rychle větší množství, takže to interně projednáme a nechám si ověřit možnost výroby touto cestou. S příslušným zástupcem firmy, kterou máme za humny a která to nabízí, jsem již o tom mluvil. A co se týče toho posunovače, tak ten bude třeba. Vždyť v druhé epoše mělo každé nádraží, kde se sestavovaly a rozpouštěly vlaky nebo dělal rozsáhlejší posun na vlečkách, posunovačů poměrně dost. Zkrátka nám přibude práce :D K čepicím a plácačkám už si šijme červené praporky! Byť tedy mám v hlavě návrh na rozpojovací-spojovací kolej, ale ta by mohla být pouze na místě, kde se hodně spojuje a rozpojuje. nemůže jich být plná stanice. Za mě tedy jasně ano - s kým jiným tomu vychytat mouchy než s vámi!!!!!!

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 4:09 pm
od UncleFardy
Ad Milan Ferdián: Prý ano, tah i tlak. Bude to třeba ale ověřit. Mělo by to unést soupravy v obou směrech, které se vejdou na modulová nádraží. Samozřejmě nevím, jak by dopadla souprava modelující hnutí těžkotonážníků… Spíš vidím problém jinde. Na modulových setkáních jsem zpozoroval potíže s tažením vlaku parními lokomotivami s pohonem v tendrech. Ten by mohl být pro nás druhoepocháře zásadnější. Ale to je věc k diskusi na jiném než tomto vlákně.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 4:20 pm
od radekkrupka
A nebude se to při "tlačení" rozpojovat? Buď při posunu, nebo při brždění (vlivem setrvačnosti vozů), nebo prostě při jízdě "z kopce" ?

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 4:34 pm
od UncleFardy
Při tlačení by se to rozpojovat nemělo, to je zajištěno tvarem háku (hák je oboustranný, je hákem jak pro tažení, tak pro tlačení. Šroubovka se při tlačení zaklíní a nemá volnost pohybu směrem nahoru z háku ven. Co nevíme a co ukáží testy je jak se to bude chovat při neustáleném pohybu - cukání, to jest přesně třeba jízda z kopce nebo při změně stoupání v klesání, na špatně nastavených spojích mezi moduly a podobně. Zde existuje obava, že může dojít k rozpojení. Fakt je ale ten, že šroubovka v háku pěkně klouže a pokud bude stejná (normovaná) výše uchycení šroubovky, to znamená pokud bude mezi vozy důsledně vodorovně, tak by komplikace měly být minimální. To ale ukáží až testy.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pon 30 črc, 2018 5:10 pm
od radeksindy
Vzhledem k tomu, že obdobně konstruovaná atrapa šroubovky existuje i v N, tak si myslím, že v TT to zkonstruovat půjde také. Ale nemyslím si, že to bude nějak široce použitelné. V H0 je to pořádně dost složitá manipulace a pro každého není. Problém při tlačení není šroubovka samotná, pokud se nebude hák vzpřičovat. Problém bude vzpřičování nárazníků, zaklesávání talířů atd. Jestli to bude fungovat i v tlaku si můžeš vyzkoušet nanečisto bez spřáhel, jen nárazník na nárazník. Pokud to nebude fungovat, tak s atrapou to bude ještě horší. K cukání dochází prakticky pořád, tomu nelze zabránit. Naopak souprava má vždy svoji dynamiku. Je nutné mít všude odpovídající poloměry, zejména ve výhybkách. Je potřeba se hodně přiblížit k poloměrům v přepočtu. Na provoz na normálních modulech zapomeňte, to fakt nebude fungovat.