TT hák a šroubovka

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » čtv 02 srp, 2018 6:20 pm

Tempotaxi: To všechno jsou složitá polovičatá řešení. To, co předkládáme do placu k posouzení, je naprostá banalita (v podstatě se tak dají spojovat větší dřevěné hračky) s jediným parametrem - vzdáleností mezi talíři nárazníků korigovanou předsazením háku před čelník. Buď to vyjde pro normu minimálního poloměru 700 mm přijatelně nebo ne. Se vším ostatním se dá pracovat - délka pevné šroubovky ještě není maximální, dá se prodloužit až o 0,7 mm, pokud bude ocel 0,3 mm slabá, udělá se to z 0,4 mm. Aby bylo spojování a rozpojování snažší, dá se mírně prodloužit koncové očko šroubovky. Má to dost možností dalších korekcí než bude znám finální verdikt.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 02 srp, 2018 8:36 pm

Podle mě se zabýváte něčím, co už je dávno vyřešený.
Ruční rozpojování a spojování vozů je výchovné pro kolektiv mladých modelářů.
Sám pak budete nějaký čas tuto operaci dělat, ale pak se na to ….
Dával jsem sem schválně příklady ve velikosti HO, protože téma šroubovky je společné pro obě modelová měřítka.
Než vymýšlet ruční projekt šroubovky, která se dá koupit v leptu, tak přemýšlet jak udělat šroubovku, která se bude ovládat mechanickým nájezdem nebo elektrickým rozpojovačem. Zatím nejlepší řešení bylo spřáhlo od Pika „i“, ale v tehdejší době se nějak neujalo a přesto se dá pořád koupit. Každý výrobce železničních modelů, má svoje spřáhla, která časem inovoval. Ale hlavní změna ve spřáhlech byla včlenit do podvozku kinematiku.
Dále se jistě neobejdete bez pružných nárazníků, ale zase se vyrábějí jen v jednom typu. Ostatní typy budete muset vyrobit.
Dále budete mít dokonalí model, který bude ozdobou kolejišť. Ale zase čím víc bude model propracován do detailů, tak se s ním špatně zachází na kolejišti. Hlavně ruka šmátralka je dost nebezpečná.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » čtv 02 srp, 2018 8:48 pm

Už se zdržím jakýchkoliv dalších komentářů. Cílem bylo nahradit spřáhlová monstra. Nevím jak se mám vyjádřit k tomu, že náhrada spřáhlových monster je už dávno vymyšlena, ale byla nahrazena spřáhlovými monstry.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » pát 03 srp, 2018 7:07 am

Nemám doma žádné flexi kolejivo, ale nedalo mi to po všech těch příspěvcích tady na vlákně a musel jsem těch 700 mm vyzkoušet. Vzal jsem pravítko, odměřil jsem si 700 mm, přivázal propisku na provázek a na papír si udělal kousek kružnice. Pak jsem na to postavil spojené vozy. Vzdálenost mezi talíři nárazníků je u výsypných vozů St v pořádku. Vnoci jsem dal háky se šroubovkama ještě na jeden uhlák s rozvorem 2500 mm (tedy 20,83 mm TT) a baj oko trochu vzdálenost mezi talíři zmenšil. Výsledek byl při spojení se služebním vozem Ds na hraně. Takže se ukazuje, že poloměr 700 mm se dá běžnými vozy zvládnout při vůli mezi nárazníky jaká je u kinematik. Rybák nebo něco delšího doma nemám, ale není problém si dva objednat a k testu je připravit. Trošku jsem se těch 700 mm bál, ale nebylo proč. Teď už věřím tomu, že žádné odpružené nárazníky nebudou třeba a že daní za přílišnou modelovost bude manipulace při spojování a věci, které můžou vyplynout z testů. Co bylo možné vyzkoušet doteď tak zatím použitelnost neomezuje... Mám tedy spojenou soupravu ze služebáku Ds, nejkratšího uhláku Ul a 4 vozů St. Tím jsem využil všechny háky se šroubovkama a musím počkat až budou vyrobeny další... Zatím tedy vše OK.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » pát 03 srp, 2018 11:50 am

V každé leptané stavebníci od firmy http://www.modely-mašinek.cz je vyleptán tažný hák a šroubovka.
Stejné pokusy jsem dělal i Já. Výsledek je ten, že háky se přilepí do otvoru v čelnici a leptaná šroubovka se zasune volně do háků. Bohužel při provozu se párkrát stalo, že leptaná šroubovka vypadla. Tento díl se jedině hodí přilepit na konec vlaku místo modelového spřáhla.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » pát 03 srp, 2018 11:53 am

Kniha:
Modely nákladních vozů, ing. Z. Maruna, NADAS 1971.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » pát 03 srp, 2018 12:18 pm

Ano, znám ty věci. O řešení dle Modelů mašinek jsem se již dříve i zmiňoval. Vyleptání z mosazného plechu jsme zavrhli pro měkkost materiálu. Nemuselo by to obstát u sunutí soupravy při jemnosti, jakou jsme zamýšleli. Napsal jsem dnes druhý článek jako celkovou reakci na příspěvky ostatních zde na vlákně a shrnutí dosavadních poznatků, jenže správcem našich stránek je kolega Ladiz, a ten je t.č. na druhé straně zeměkoule, má-li ji zeměkoule vůbec, když není dutá. Takže až se vzpamatuje po cestě tam, přehlédne neomezené možnosti, které se mu za velkou louží otevřely, a spočítá si, co z toho může zaplatit, tak článek na stránky dá... Předpokládám tak dva-tři dny že by to mohlo trvat.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » pát 03 srp, 2018 2:53 pm

Ano, na krátké modely bude šroubovka bez problémů fungovat.
Ale problém nastane u dlouhých vozů, kde celková délka vozu je 10 až 12 m o rozvoru 6 až 8 m. Jejich čela v oblouku hodně v modelech vybočují, ale záleží i na zvoleném oblouku.
Bude se právě jednat o vozy do Vaší epochy:
Zd, Zld, Zdv, Md.
Vd, Vdn, Vld, Vtd.
Nd, Ndd.
Pd, Ptd.
Od, Old, Otd.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » pát 03 srp, 2018 3:31 pm

Pokud budeme uvažovat v TT poloměry od min. 700 mm, pak se skutečný problém bude redukovat na vozy, kde je předloha delší než 12 m přes nárazníky. Tedy zejména všechny varianty Zdv včetně sdružené dvojice, nejdelší varianty Pd a Nd, dále delší vozy čtyřnápravové. Druhou skupinou mohou být vozy, které mají např. rozvor 5.5 m a délku skříně 10 m, tj. část Zd, Zld nebo resp. vše, co je relativně dlouhé a má krátký rozvor. Nicméně oblouk 700 mm je nejen dostatečně malý, ale i dostatečně velký, takže předpokládám, že půjde o problém překonatelný. U středně dlouhých vozů typu Xd, Xld, Xtd, Xtdr s rozvorem 6-6,5 m a délkou skříně 10 m neočekávám potíže ani příliš velký nárok na minimální vzdálenost mezi talíři nárazníků. Samozřejmě řešení pro Rybáky a vozy "Ndd" si teď neumím představit v tom smyslu, že netuším, co vyjde z testů. Jestli 2,5 mm (OK) nebo 4 mm (to už by asi bylo moc) pro vůli mezi nárazníky. V případě druhé varianty se bude muset volit kompromis a pracovat se všemi parametry řešení (délka nárazníků, délka šroubovky, průměr talířů nárazníků, předsazení háku před čelník). Navíc oblouk 700 mm je normovaný pro vlečky a lokálky. Naše stanice HSŠ je modelovaná tak, že nic není zkráceno, a přece se na staniční kolej vleze vlak dlouhý jen něco kolem 20 - 25 vozů mixu z řad Z a Ztr, což tedy odpovídá reálným délkám vlaků, které se mohly na trati vyskytovat. Při takto dlouhé lokálkové soupravě by ještě nemusely převážit síly, které mají tendenci vůz při případném sunutí vykolejit nebo převrátit. Hlavní trať je něco jiného, ale tam je zase tato hrozba eliminována normou minimálního poloměru oblouku 1250 mm, což umožňuje v klidu sestavit delší soupravu. Nakonec ještě technická poznámka: Souprava 25 vozů Z-Ztr je docela těžká na rozjezd a tažení, byť vozy mají velmi dobré jízdní vlastnosti, takže je otázkou, čeho bude dříve dosaženo - jestli limitu funkčnosti háku a šroubovky nebo schopnosti lokomotivy utáhnout vlak.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » pát 03 srp, 2018 3:47 pm

TT - Starre Kupplung, Art. Nr.: 900002
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » sob 04 srp, 2018 10:50 am

Ráno se člověk probudí a má v mnoha věcech jasno, takže než si lámat hlavu a složitě se dopracovávat k jednoduchým vzorečkům, se dá věc vyřešit exaktním nákresem v přesných mírách v CORELLu. Takže jsme nakreslili oblouk o poloměru 631 mm (poloměr výhybek TILLIG EW-2), tímto obloukem jsme proložili obdélníčky velikosti 166 x 18,6 mm, což je obrys vozu pro převoz 3 kontejnerů v délce přes nárazníky 166 mm a šířce přes nárazníky 18.6 mm (počítám talíř o průměru 4 mm), no a ukázalo se, že maximální nutná vzdálenost mezi talíři nárazníků dvou takových vozů spojených k sobě je 2,43 mm. To si myslím, že je přijatelné, vzhledem k tomu, že to je extrém. Pro délku od středu čelníku ke středu čelníku sousedního vozu pak vychází 2,43 mm plus součet délky použitých nárazníků. Takže žádné 4 mm, jak jsem se obával. Navíc ve 2.epoše se nepoužívaly hranaté nárazníky, takže je tam ještě rezerva vyplývající z normálního TT nárazníku s kruhovým tvarem talíře o průměru do 3,5 mm. Zatím jsem neřešil převislé délky nad rozvor, protože jsem přesvědčen, že na tyto dvě hodnoty nemají žádný vliv. Tímto je ovlivněna nutná minimální hodnota průměru talíře nárazníků, ale protože při uvedených hodnotách se talíře nárazníků přiblíží ne víc jak na dotek, tak žádné vzpříčení nehrozí a tudíž vkládat do výpočtů ještě tyto převislé délky není podle mě třeba. Dále nepředpokládám použití háku a šroubovky na vozy s přechodovými měchy či návalky, tam je aplikace nevhodná z důvodů téměř nemožné manipulace při spojování, takže si myslím, že limitní délka přes nárazníky 166 mm pro čtyřnápravové nákladní vozy a osobní vozy bez krytých přechodů je OK. Dále jsem při návrhu toho nákresu odhalil nutnost mírné úpravy tvaru šroubovky na konci, kde visí na háku, což bude nutné u dlouhých vozů. U těch St a Ds, na kterých to už mám zabudované, tato nutnost není, nicméně by nebylo vhodné konstruovat pro každý vůz jinou variantu, tak v další zhotovované sérii se tvar upraví, aby to bylo v jedné verzi použitelné obecně. Během dneška soupravu nafotíme a fotky sem vyvěsím.
Naposledy upravil UncleFardy dne sob 04 srp, 2018 4:38 pm, celkově upraveno 1
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » sob 04 srp, 2018 12:53 pm

Pár nových fotek jsem umístil zatím na facebook Fardy Fardy. Něco viz i zde v dalším příspěvku.
Naposledy upravil UncleFardy dne sob 04 srp, 2018 4:35 pm, celkově upraveno 1
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » sob 04 srp, 2018 4:25 pm

ustti-cz_Hak-Sroubovka_Foto-07_Orez.jpg
ustti-cz_Hak-Sroubovka_Foto-04_Orez.jpg
ustti-cz_Hak-Sroubovka_Foto-02_Orez.jpg


Pár fotek jako další ukázka
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod radekkrupka » sob 04 srp, 2018 6:20 pm

Nebude to cinkat o výhubky? Hlavně při sunutí by to mohlo zlobit...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1913
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » sob 04 srp, 2018 7:16 pm

Pokud je dodržena zababovská norma, tak to o nic nezavadí...
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků