Stránka 4 z 8

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 11:35 am
od mlha
Možná jsme se nepochopili, být posunovačem, který se bude bát o vůz, spřáhlo nebo vůbec rozpojovat vozy by mě opravdu nebavilo. Navíc ještě naštvaný pohled majitele vozu při jeho byť i nechtěném poškození. Zkuste uvažovat i tímto směrem.....

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 1:05 pm
od UncleFardy
Odpovědi budu znát po testech. Zatím to spojuji a rozpojuji špejlí, ale to není to správné udělátko, které má každý k dispozici při modulovém ježdění. Udělám si ho a pak poreferuji. Nejde o nic jiného než přizvednout a rozpojit, totéž se, na rozdíl od průmyslových spřáhel, musí udělat při spojování. Stejně jako ve skutečnosti. Díly jsou jemné protože pracujeme v měřítku 1/120. Mě rozhodně pohled na "nové spojení" fascinuje. Nic z toho, co se dosud běžně používá, tak blízko skutečnosti není. Nevěřil jsem, že se dá té skutečnosti přiblížit natolik. A pokud se bude muset kvůli tomu pořídit ještě jedno maličko jiné udělátko, tak to bude ta nejmenší daň, kterou je třeba za tohle zaplatit. A když se to nerozšíří a zavrhne, no tak se svět nezboří. Spojíme si tím ucelenky, to nikomu vadit nemůže, a zbytek karavany půjde dál jako dosud i bez štěkotu psů... Když jsem byl na posledním ježdění, tak společné třínápravové podvozky soupravy Bpoj mi na mém úseku pořád vykolejovaly (cca 5 x během jedné jízdy), ucelenka Easů se mi při další jízdě neméněkrát rozpojila. A měl jsem být naštvaný? Následná jízda se solo stojednatřicítkou moc zážitek nebyl, to raději hezká pára a rozpojující se Easy. Spojování a rozpojování vagonů jsem zas tak často neprováděl. Navíc na všechno člověk získá po několikerém pokusu grif a pak už to jde snadno. Uvědomme si, že děláme v TT a jestli je další přiblížení ke skutečnosti, od které jsme na hony vzdáleni, žádoucí či nikoliv. Prostor zde rozhodně je... První testovací souprava bude do konce měsíce připravena a pak se věci projasní...

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 1:20 pm
od Tempotaxi
Pocit, že mám model dokonale postaven, většinou nikoho nebude zajímat.
Každý to bude obdivovat na fotce, ale v reálu je to úplně jiné.
Většinou jde názor, že stejně koukám od jednoho metru na jízdu soupravy a nic není vidět a proto většina těchto modelářů má v ucelené soupravě několik stejných vozů pod jedním číslem.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 1:49 pm
od UncleFardy
Kus pravdy v tom je, ale ne celá. Opravdu skvělá modelářská práce je na kolejišti nepřehlédnutelná. V Zákupech či Jaroměři, kde jsem byl, bylo jen letos možné vidět několik pozoruhodných modelů, které mezi jinými upoutaly hned při prvním pohledu. Ať již vzhledem k detailnímu zpracování, naprosto přirozené a věrné patině, nebo k úrovni modelářské zručnosti. A to platí nejen pro vozidla, ale i pro velmi realistické ztvárnění krajiny. Viděl jsem traťové moduly, jejichž krajina byla pastvou pro oči a průjezd jimi opravdovým zážitkem. Dobrá modelařina vidět rozhodně je.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 2:26 pm
od MiG
Z toho, co bylo prozatím napsáno bych řekl, že v mé stanici budou vozy s takovými spřáhly bez manipulace.
Oči ani ruce už nejsou, co bývaly.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 3:00 pm
od JanoH0e
Pokiaľ je problém manipulácia, je treba vyriešiť uchytenie šrúbovky. Buď mechanický, robia to tak puristi v H0 a 0 - tyčka s očkom, háčikom z drôtu alebo na to ísť elektricky - eletromagnet alebo magnet s otáčaním pólov na tyčke.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 4:32 pm
od mlha
modelarTT/TTe píše:
mlha píše:Možná jsme se nepochopili, být posunovačem, který se bude bát o vůz, spřáhlo nebo vůbec rozpojovat vozy by mě opravdu nebavilo. Navíc ještě naštvaný pohled majitele vozu při jeho byť i nechtěném poškození. Zkuste uvažovat i tímto směrem.....


Ano, nepochopili jsme se. Prosím, aby nám bylo dovoleno uvažovat, zkoušet a modelařit tak, jak se nám chce. Nikoho nenutíme, aby dělal něco, co nechce. Díky. Nějak mě to vaše stupňované přesvědčování, že se nám to určitě nepovede a že to určitě nejde a nepůjde, přestává bavit a naopak mě to šprajcuje ukázat, že to jde, protože my naštěstí zatím nevíme, že to nejde. A dovolte, abychom si na to, že to nejde, přišli sami na základě vlastní osobní zkušenosti. Ještě jednou díky.

Modelařte si jak jenom chcete, já jsem jenom nastínil situaci při manipulaci s vozy, budete vždy rozpojovat jenom Vy majitel a tvůrci nebo bude souprava v layoutu pro všechny? Pak se poškození nevyhnete a věřte, že to hodně štve

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 5:05 pm
od UncleFardy
Ta manipulace není zas taková katastrofa. Rozpojit to jde snadno pouhým nadvzednutím šroubovky a případně, jak by řekl Luděk Nekuda, nepatrným odpřipoposunutím jednoho z vozů druhou rukou. Na spojování bude ideální držátko propiskového typu, ze kterého bude trčet cokoliv tenkého (drátek) s tvarem V na konci. S tím to zvládne každý. Mám už hotovou soupravičku 5 vozů a musím tedy čekat na dodávku stavebnic a dalších spřáhel. Fakt ta manipulace s tím není tak hrozná jak by se mohlo myslet.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 5:39 pm
od Tempotaxi
Dříve se prodávalo spřáhlo Piko „i“, které bylo napodobeninou šroubovky, a očkového spřáhla. Projekt se také neujal.
http://anlagenideen.blogspot.com/2014/0 ... plung.html
Obrázek

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 6:20 pm
od UncleFardy
Tempotaxi: To všechno jsou složitá polovičatá řešení. To, co předkládáme do placu k posouzení, je naprostá banalita (v podstatě se tak dají spojovat větší dřevěné hračky) s jediným parametrem - vzdáleností mezi talíři nárazníků korigovanou předsazením háku před čelník. Buď to vyjde pro normu minimálního poloměru 700 mm přijatelně nebo ne. Se vším ostatním se dá pracovat - délka pevné šroubovky ještě není maximální, dá se prodloužit až o 0,7 mm, pokud bude ocel 0,3 mm slabá, udělá se to z 0,4 mm. Aby bylo spojování a rozpojování snažší, dá se mírně prodloužit koncové očko šroubovky. Má to dost možností dalších korekcí než bude znám finální verdikt.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 8:36 pm
od Tempotaxi
Podle mě se zabýváte něčím, co už je dávno vyřešený.
Ruční rozpojování a spojování vozů je výchovné pro kolektiv mladých modelářů.
Sám pak budete nějaký čas tuto operaci dělat, ale pak se na to ….
Dával jsem sem schválně příklady ve velikosti HO, protože téma šroubovky je společné pro obě modelová měřítka.
Než vymýšlet ruční projekt šroubovky, která se dá koupit v leptu, tak přemýšlet jak udělat šroubovku, která se bude ovládat mechanickým nájezdem nebo elektrickým rozpojovačem. Zatím nejlepší řešení bylo spřáhlo od Pika „i“, ale v tehdejší době se nějak neujalo a přesto se dá pořád koupit. Každý výrobce železničních modelů, má svoje spřáhla, která časem inovoval. Ale hlavní změna ve spřáhlech byla včlenit do podvozku kinematiku.
Dále se jistě neobejdete bez pružných nárazníků, ale zase se vyrábějí jen v jednom typu. Ostatní typy budete muset vyrobit.
Dále budete mít dokonalí model, který bude ozdobou kolejišť. Ale zase čím víc bude model propracován do detailů, tak se s ním špatně zachází na kolejišti. Hlavně ruka šmátralka je dost nebezpečná.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 8:48 pm
od UncleFardy
Už se zdržím jakýchkoliv dalších komentářů. Cílem bylo nahradit spřáhlová monstra. Nevím jak se mám vyjádřit k tomu, že náhrada spřáhlových monster je už dávno vymyšlena, ale byla nahrazena spřáhlovými monstry.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pát 03 srp, 2018 7:07 am
od UncleFardy
Nemám doma žádné flexi kolejivo, ale nedalo mi to po všech těch příspěvcích tady na vlákně a musel jsem těch 700 mm vyzkoušet. Vzal jsem pravítko, odměřil jsem si 700 mm, přivázal propisku na provázek a na papír si udělal kousek kružnice. Pak jsem na to postavil spojené vozy. Vzdálenost mezi talíři nárazníků je u výsypných vozů St v pořádku. Vnoci jsem dal háky se šroubovkama ještě na jeden uhlák s rozvorem 2500 mm (tedy 20,83 mm TT) a baj oko trochu vzdálenost mezi talíři zmenšil. Výsledek byl při spojení se služebním vozem Ds na hraně. Takže se ukazuje, že poloměr 700 mm se dá běžnými vozy zvládnout při vůli mezi nárazníky jaká je u kinematik. Rybák nebo něco delšího doma nemám, ale není problém si dva objednat a k testu je připravit. Trošku jsem se těch 700 mm bál, ale nebylo proč. Teď už věřím tomu, že žádné odpružené nárazníky nebudou třeba a že daní za přílišnou modelovost bude manipulace při spojování a věci, které můžou vyplynout z testů. Co bylo možné vyzkoušet doteď tak zatím použitelnost neomezuje... Mám tedy spojenou soupravu ze služebáku Ds, nejkratšího uhláku Ul a 4 vozů St. Tím jsem využil všechny háky se šroubovkama a musím počkat až budou vyrobeny další... Zatím tedy vše OK.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pát 03 srp, 2018 11:50 am
od Tempotaxi
V každé leptané stavebníci od firmy http://www.modely-mašinek.cz je vyleptán tažný hák a šroubovka.
Stejné pokusy jsem dělal i Já. Výsledek je ten, že háky se přilepí do otvoru v čelnici a leptaná šroubovka se zasune volně do háků. Bohužel při provozu se párkrát stalo, že leptaná šroubovka vypadla. Tento díl se jedině hodí přilepit na konec vlaku místo modelového spřáhla.
Obrázek

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: pát 03 srp, 2018 11:53 am
od Tempotaxi
Kniha:
Modely nákladních vozů, ing. Z. Maruna, NADAS 1971.
Obrázek