Stránka 3 z 8

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 2:25 pm
od radeksindy
Technická stránka věci není hlavní problém, ale obecně lidé, kteří staví nebo kupují detailní modely, si je nepořizují ve velikosti N nebo TT. Výhody těchto velikostí mají být jinde, takže ani neznám kolejiště v těchto velikostech, kde by se někdo pokoušel o provoz se šroubovkou. Jen Nkový spolek kolem Jense, jejichž "šroubovka" je spíše zjednodušeninou očkového spřáhla než šroubovkou. Váha vozů se musí řešit pro každou velikost a spřáhlo, tady problém nebude ani v TT. Problém je, že se v TT nedá koupit většina věcí co v H0 nebo větších velikostech. Znamená to sám dělat a to je pro většinu lidí nerealizovatelné nebo drahé. Další problémy totiž odhalíš až později. V H0 je spojování a rozpojování docela náročná věc na přesnou a pevnou ruku. Velká většina lidí to nezvládá a dříve nebo později s tím končí. V TT to bude o hodně horší. Půlka lidí rozhází vlak po nádraží než se jim podaří dva vozy spojit.

Například jedno krásné kolejiště H0 kombinující RP25 a finescale normy pro kola vozidel, která se spřahují se šroubovkama, byl v roce 2015 ve speciálu Eisenbahn Journalu s názvem Die Goldenen Zwanziger.

Možná by vám pomohlo spíše skusit si do TT převést tento typ spřáhla (OBK Kupplung)

http://www.h0fine.com/shop/product_info ... ucts_id=55

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 2:54 pm
od UncleFardy
No víc už tady od stolu nevymyslíme. je třeba vyrobit více kusů a udělat dlouhou soupravu. pak to vyzkoušet na modulovém kolejišti a prodebatovat výsledky.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 5:25 pm
od Tempotaxi
V knize „Železniční modelářství“, L. Kotnauer a Z. Maruna, NADAS 1961.
Je tento obrázek funkce nárazníků a šroubovky. Šroubovka a nárazníky jsou pružné. Jen připomínám, že model je v měřítku 1:50. Podobný princip se možná může zhotovit i ve velikost HO, ale ve velikosti TT to bude problém. Spíše se bude jednat o problém vhodných pružin.
Obrázek

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 6:20 pm
od UncleFardy
Zajímavé řešení, vhodné pro krátké soupravy....

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 7:04 pm
od radeksindy
To je řešení z rychlíkových vozů kkStB. Pro model je asi moc komplikované a ne nejvhodnější, obzvlášte u menších nákladních.

Tempotaxi: Funkční šroubovka do kinematiky je nesmysl, protože obě věci mají svoji vlastní, zcela nekompatibilní fyziku.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 7:45 pm
od UncleFardy
No jasně, v takovém spojení by bylo moc kloubů. To je jako couvat na přesnost s traktorem a třema vlečkama….

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 8:18 pm
od Tempotaxi
Brawa 2250 Pevné spřáhlo, imitace háků a šroubovky.
Obrázek
Šroubovka do kinematiky.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 8:21 pm
od Tempotaxi

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 8:32 pm
od Tempotaxi
hák a šroubovka, mosaz, Romford jr10 velikost HO.
Obrázek

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 9:02 pm
od radeksindy
Tempotaxi: Já osobně bych přivítal funkční šroubovku, která se může dát do kinematiky.

je potřeba si ujasnit, co znamená pojem funkční šroubovka. Pominu-li stahování k sobě pomocí závitů, tak funkční znamená, že jde rozvěsit a skládá se ze stajných dílů jako originál, včetně pohyblivosti. To co si sem vložil, jsou jen různé vzhledové imitace. Podstatné na funkci šroubovky je to, že se při tlačení prověsí a tlačné síly jsou stejně jako ve skutečnosti přenášeny přes nárazníky. A to je v přímém rozporu s požadavkem pevného spřáhla pro kinematiky, proto chtít funkční šroubovku pro kinematiku je nesmysl.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: úte 31 črc, 2018 10:28 pm
od UncleFardy
Nedělejme zde prosím rešerši všeho možného, co jen trochu zavání hákem a šroubovkou. Cíl tohoto vlákna je jiný. Chtěl jsem představit naše kompromisní jednoduché řešení, nechat ho podrobit odborné kritice a odhadnout pravděpodobnou oblast použitelnosti. Názory na to zde vyslovené jsou podnětné. Pořád si stojím za tím, že naše první vyrobené vzorky se povedly a působí esteticky dobře, další upravíme dle některých zdejších příspěvků, o testech budeme informovat, ale hlavně si myslím, že oblast použitelnosti splní očekávání do řešení vložená, tedy že řešení bude fungovat za přijatelných podmínek. Jako další výstup z diskuse uvítám náměty na modifikaci řešení pro extrémní vozy. Bohužel jsem udělal průzkum v klubu a u nás testovat nemůžeme. Naše moduly mají velmi přísné parametry, na nich nic jiného než spolehlivé fungování nezjistíme :D :D :D a jinak máme k dispozici domácí kolejiště s minimálními poloměry 286 mm a s EW1, takže budu muset se soupravou vozů někdy koncem srpna za někým vyrazit, tak cca do 100 km od Ústí nad Labem, kde bude možné vyzkoušet provoz na kolejišti se zhlavím z EW2 a s poloměry od 700 mm. Doufám že se najde někdo, kdo našemu experimentování bude nakloněn a tím se ho zúčastní. Basu piv přibalím s sebou :lol:

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: stř 01 srp, 2018 11:30 am
od UncleFardy
Děkuji, v týdnu 13.-19.8 jsem pryč, hned po návratu se ozvu.

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: stř 01 srp, 2018 8:09 pm
od UncleFardy
Dnes jsem sestavoval šachty pro uchycení háků a po nalepení na jeden vůz jsem se rozhodl, že je nechám raději proschnout a zbytek na vozy přilepím zítra. Ukazuje se každopádně, že práce posunovače bude opravdu náročná. Posunovač bude muset mít trpělivost sociálního pracovníka, zrak rytce známek a ruce chirurga :D

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 3:56 am
od mlha
UncleFardy píše:Dnes jsem sestavoval šachty pro uchycení háků a po nalepení na jeden vůz jsem se rozhodl, že je nechám raději proschnout a zbytek na vozy přilepím zítra. Ukazuje se každopádně, že práce posunovače bude opravdu náročná. Posunovač bude muset mít trpělivost sociálního pracovníka, zrak rytce známek a ruce chirurga :D

V tom případě nevím, jestli jdete správným směrem, aby se ze hry nakonec nestalo permanentní nasírání........

Re: TT hák a šroubovka

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2018 11:28 am
od UncleFardy
Přesně tak. Kinematika a spřáhlo TILLIG na vagonku se skříní dlouhou 39 mm vypadají monstrózně. Jeden kolega z klubu přešel kompletně na Kadee, myslím že používá velikost určenou pro N. To ale zase není kompatibilní s ostatníma. S tím si jezdí na svém domácím kolejišti. A Kadee není všeobecně rozšířené - tedy "normované" pro modulový provoz v ČR. Takže u nás vyzkoušíme jiné řešení.