TT hák a šroubovka

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » pon 10 zář, 2018 7:08 am

Včera proběhly první větší testy háku a šroubovky. Celkem měla souprava 36 náprav, obsahovala vozy velmi krátké, nejdelší byly pak Rybák a Nsk. Při tažení nedocházelo k žádným problémům a souprava se ani jednou nerozpojila. Při sunutí docházelo k zaseknutí háku a šroubovky u spojení dlouhých vozů. Zaseknutím je myšleno to, že šroubovka zatuhla buďto v kloubu nebo na spřaženém háku, nevrátila se do původní polohy a spřažené vozy vykolejily. Souprava pouze z kratších vozů St plus služebního Ddy při sunutí projížděla "esíčka" dobře. neplechu dělal jeden vůz, ale příčina byla jinde, protože po jeho vyřazení ze soupravy problémy zmizely. Kvůli delším vozům byla šroubovka o 0,2 mm rozšířena a na háku byl zvětšen otvor, za který je zavěšena. Tvar a velikost háku zůstaly oproti prototypům nezvětšeny. Budeme se muset zamyslet nad konstrukčním řešením, protože původní úzká šroubovka pracuje dobře, na voze Nsk nebo Ce-Rybák však nemůže být při použití EW 2 nebo esíček 700/700 mm, protože hák brání v jejím potřebném natočení. Dále je fakt, že při použité technologii laser-cut mají hák i šroubovka ostré hrany a proto k zaseknutí dojde snadno. Objektivní ano/ne budeme moci konstatovat až poté, co se odstraní příčiny zaseknutí. Tedy poté, co šroubovka zůstane volně pohyblivá a vozy buďto projedou nebo vykolejí. Řeč je ale o dlouhých vozech. Samozřejmě se ukazovaly i věci vyplývající z nepřesné instalace - hák musí být u všech vozů ve stejné výšce, což zrovna u Rybáku a Nsk nebyl, a musí být uprostřed vozu v ose koleje. U Rybáku jsem chtěl mít co nejlepší jízdní vlastnosti a poprvé jsem zde použil mosazná pouzdra PEHO. Vzal jsem k tomu zakoupený vrták, vnitřní důlky rozsoch jsem navrtal až po zásek na vrtáčku a bylo vymalováno. Ti co tuto zkušenost již nabyli tak vědí, že pouzdra pak zapadla hluboko do důlku, v tuto chvíli vypadajícího spíše jako jáma, dvojkolí v takto zmršených ložiscích plandá neuvěřitelným způsobem a vůz sedí minimálně o milimetr, ne-li víc, níže. A má fakt blbé jízdní vlastnosti. Takže je třeba mosazná pouzdra vypreparovat, ložiskové jámy zatmelit a udělat z nich znova důlky. A vrtáčky k aplikaci těchto pouzder hodit z okna do veliké dálky. Vrták 2 mm udělá v tomto mnohem lepší službu. Vůz Ddy se choval spolehlivě. Střední náprava pohyblivá pouze v mezích vnitřních rozsoch a s vnějšími rozsochami pevnými měla dostatečný stranový posun, zvolené konstrukční řešení je tedy pro modulovou normu "Zababov" vyhovující. V nejbližších dnech se pokusíme eliminovat výše uvedené nedostatky a další testy chceme udělat na setkání v Rokytnici, již s opravenými šroubovkami, pokud nám tam kolegové dají prostor pro jízdy se zkušební soupravou. V tahu problém není, souprava projede vše, sunutí si pak budeme ověřovat na nádražích s výtažnou kolejí. Co se týče spojování a rozpojování, tak přítomní kolegové konstatovali, že to není taková hrůza, jak očekávali. Používal se magnet a pinzeta, já na to měl udělaný přípravek z drátku 0,3 mm s tvarem U na konci. Chyba byla v drátku - pruží (ve smyslu péruje). Musí se to udělat z nepružného materiálu. Kolega používal magnet a pinzetu, tedy dvě ruce, což není ideální. Spřahovat lze i v oblouku, ale na sestavování vlaků v časech, na které jsme zvyklí, to není. Nicméně lze na to získat po krátké chvíli grif. Při použití magnetu se díly po chvíli (mírně) zmagnetizují. V jednom případě jsem zaznamenal, že hák šroubovku (mírně) odpuzoval :-) Kladně bylo konstatováno, že estetická úroveň spojení je vynikající, takže stojí zato ještě nad řešením zalaborovat. Tolik k vyčerpání tématu, nikoliv čtenáře.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod modelarTT/TTe » pon 10 zář, 2018 7:39 am

Přednosta žst. Moldava v Čechách potvrzuje úplnou správnost předchozí depeše. Bylo to nádherné poetické odpoledne. Hák a šroubovka po doladění popsaných konstrukčních detailů má šanci se v relacích, pro které se hodí, uplatnit. Jde o další důkaz, že jsme naštěstí nevěděli, že to nejde.
Na výhybkách EW 3 žádný problém není.

Zkušební jízdy pro Jaroměř 2019 a trasy zkušebních vlaků o min. 40 nápravách na sestavě výhybek EW 2 již byly objednány.

Modelářsky a esteticky je to veliká krása.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 52
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » sob 29 zář, 2018 5:42 pm

Udělali jsme nové vzorky šroubovek s upravenými tvary některých částí, při zachování celkové šířky i délky, ale bohužel jsme je nemohli odzkoušet. S největší pravděpodobností byl mírně (v rámci tolerancí) silnější plech, ze kterého byly vypáleny, a nebylo možné je navléci do předpálených otvorů stávajících háků. Navlékli jsme dvě a šest jich přitom zničili, takže jsme rozhodli udělat i nové háky a osazení vozů změnit kompletně. Provozně jsme tedy zkoušeli pouze soupravu vozů Ds+10x St+Ddy. Jezdil jsem s ní jedno celé odpoledne křížem krážem po layoutu. Pokud byla dodržena norma, tedy minimální oblouk 700 mm případně výhybka Tillig EW 2, tak to nikde nevykolejilo a ani jednou se souprava nerozpojila. Samozřejmě došlo k vykolejení všude, kde byl poloměr menší (třeba vratné smyčky skryťáku, oblouky některých vleček), ale to bylo předem známo, že se stane, spojení na takové parametry není konstruováno. Při sunutí souprava taky zvládla normované pasáže bez problémů. Vozy delších délek jsme nezkoušeli, protože víme, že tyto vyžadují upravenou šroubovku. Další kolo testů musíme tedy posunout dokud nebudeme mít komplet nové sady háků a šroubovek.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Střelec » čtv 25 říj, 2018 4:00 pm

Pokud vývoj pokročí do tržního stádia, tak to bude chtít pro instalaci dělat šablonu.
Střelec
 
Příspěvky: 724
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » čtv 25 říj, 2018 5:39 pm

Dostal jsem ke zkouknutí první vzorek šroubovky s mírnými úpravami, které jsme si následně odsouhlasili, a teď čekám na zhotovení dostatečného množství sad k instalaci na vozy. Kolem Vánoc zprovozníme naše nádraží "Šebík", tam to odzkoušíme a s kolegy ze Zababova budou následně realizovány další ostré provozní jízdy. S novými šroubovkami již k žádnému zasekávání docházet nebude, takže už to bude čistě jen o testu chování různých typů spojených vozů při sunutí. K "normě" je ještě daleko ale nakonec ji uděláme.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník