od UncleFardy » úte 31 črc, 2018 6:30 am
To ano, to je ten krut, o kterém jsem psal. Nicméně to se dostáváme jinam. Funkční hák a šroubovka se vším všudy v TT existuje, pokud vím, a existovala již v 70. letech minulého století, a k ní je třeba odpružených nárazníků. To jsem ale nechtěl vymýšlet, to už vymyšlené je. Chtěl jsem řešení, které si každý může dopřát při takovém tom svém malém domácím modelaření. To znamená nemám odpružené nárazníky a chci nahradit průmyslové spřáhlo nějakým přijatelným modelem háku a šroubovky. Až to budeme testovat, tak zhruba tuším, co zjistíme, protože průběh sil mezi vozy bude podobný, jako při spřažení průmyslovým spřáhlem. Taky je tam ten rozklad sil, pouze má maličko jiné parametry - upevňovací trn spřáhla je kousek za čelníkem, řekněme 1,5 mm. Takže v podstatě nepůjde o nic jiného, než zjistit, jaká musí být vzdálenost mezi nárazníky pro provoz na kolejišti s normou "Zababov", když nebude aplikovaná kinematika. Kouknu do prastarých tabulek pana Maruny, jestli jsou pro tento účel použitelné, ale tam šlo o něco jiného - jaký musí být průměr modelového talíře nárazníku. Kritická hodnota bude pro dva sousední vozy Nsk nebo Rybáky. Buďto to vyjde ještě přijatelně modelově, nebo ne. Ono se to dá asi spočítat, ale do konstrukce těch vzorců bych se po tak dlouhé době od absolvování VŠ nerad pouštěl. Zjistíme zhruba to, že 1) při tažení problém nebude 2) při sunutí na našich modulech problém nebude, protože máme reálné geometrie výhybek i traťových oblouků (ty traťové jsou cca 4 m) 3) při vzdálenosti mezi nárazníky 1,5 mm dva sousední vozy Nsk či Rybák projedou oblouk o minimálním poloměru x mm (bude x menší nebo větší než 700 mm ?) 4) Průjezd soupravy v obou směrech přes zhlaví stanice z výhybek TILLIG EW2 při vzdálenosti mezi nárazníky 1,5 mm všechny vozy zvládnou nebo některé ne a které ne? Vznikne korekce délky mezi nárazníky pro určité typy vozů 5) Sunutí souprav bude fungovat do délky soupravy x metrů - bude x dostačující?
Večer jsem ještě asi tak 2 minuty klimbal sem a tam s tou dvojicí vozů a šroubovka se v zaháknutém háku pohybovala pouze dopředu a dozadu, nikdy ne vzhůru. Prostě při simulaci vodorovného třesu se vozy nepodařilo rozpojit. Tím neříkám, že se to nerozpojí. Osobně si myslím, když udělám ucelenku 25 vozů NSK od SDV model a dám na ně kinematiky a spřáhla TILLIG a budu sunout, tak to nemusí dopadnout zrovna nejlíp. Když jich budu sunout 5, tak asi problém nebude. Je otázka, jestli to s našim hákem a šroubovkou bude obdobné nebo horší. V žádném případě není ten hák a šroubovka určen pro domácí kolejiště. Jde o to zjistit, jestli obstojí na modulové normě. Zjednodušeně řečeno se pouštíme do průzkumu od jakých poloměrů lze kinematiku nahradit přijatelnou vůlí mezi talíři nárazníků. O nic jiného vlastně nejde.