TT hák a šroubovka

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » úte 07 srp, 2018 8:28 pm

Večer mi to už nemyslelo - na druhých koncích vozů to není opačně, je to podle toho, co tam je spřaženo, takže může i nemusí to být opačně. Každopádně tam nepříznivé síly vznikají.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » stř 08 srp, 2018 3:31 pm

Mám dotaz na kolegy ze Zababova, týkající se tzv. esíček na širé trati (nikoliv tedy u zhlaví stanic): Na skutečné železnici je normována určitá délka přímé koleje mezi oblouky opačného směru. Ve vaší normě "vlastnosti modulů" k tomu nic není, ale co si tak zhruba pamatuji, tak esíčka bez mezilehlé přímé koleje se na modulových sestavách na setkáních vyskytují. Je tomu tak? Jestli ano, je tomu tak výhradně u poloměrů 1250 mm a více? Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 srp, 2018 4:04 pm

Konstrukce oblouku.
Obrázek
V modelářské praxi se přechodnice většinou nedělá, ale ve starší modelářské literatuře se uvádí: Na začátku oblouku se má dát větší průměr oblouku a postupně snižovat průměr do požadovaného oblouku a pak zase obráceně postupovat až do přímého směru. Také se uvádí, že u takzvaných esíček má být vložená přímá kolej na jeden vůz nebo lokomotivu. Zlepší se tím průjezd lokomotiv, které mají přední a zadní běhouny.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod radekkrupka » stř 08 srp, 2018 4:10 pm

Vkládání přechodnic na skutečné železnici však nijak nesouvisí se spřažením vozů. Vkládání přechodnic má zcela jiný důvod, stejně jako převýšení koleje v oblouku a pod. Souvisí to zejména s cestovní pohodou cestujících. Přechodnice je křivka, která na svém začátku je defacto přímá a na konci má poloměr oblouku. Na železnici je to parabola třetího stupně. Konec technické vsuvky.

Nejmenší oblouky na železnici (vyjma vleček) se vyskytují na výhybkách a zhlavích. A zrovna výhybky (nepočítám-li pro vyšší rychlosti) přechodnice v klasické podobě nemají.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » stř 08 srp, 2018 4:49 pm

Děkuji za příspěvky, ale můj dotaz má jiné pozadí - potřebuji vědět, s jakými parametry tratě mám počítat. Tento můj příspěvek asi vzbudí pestrou polemiku, tak pojďme do ní. Pokud bych čelil esíčku 700/700 mm bez čehokoliv uvnitř (přímé koleje či přechodnice), pak tato situace je kritická, nemá obdobu v realitě a samozřejmě se na takovou situaci realita napasovat nedá. Z této situace pak vyplývají modelové šroubovky různých motýlkovitých patvarů, které různí přispěvatelé na tomto vláknu již prezentovali. Potřebuji odhadnout meze použitelnosti našeho návrhu. I za tu cenu, že vznikne jakási přísnější "naše" verze normy, která bude friendly pro provoz háku a šroubovky, aniž by došlo ke znásilnění jejich tvarů, a která bude kompatibilní s normou Zababov v tom smyslu, že kdo staví podle přísnější normy, může na modulová setkání i tam, kde platí norma Zababov, ale obráceně to nepůjde. Bude to běh na střední, nikoliv však dlouhou, trať. Ukazuje se, že protioblouk 700/700 mm už vyžaduje zpotvoření šroubovky a do toho se mi nechce. Nevylezu li na vysokou horu, musím ji snížit. To vypadá absurdně jen do té doby, než ji snížím. Pak už z ní jen všeobecné - No jasně! Nebo jak říkal nejmenovaný sochař v době, kdy se uvažovalo o snížení jisté věkové hranice: Mají mě za nemocného a chtějí mě léčit. Pak se změní zákon - a jsem zdravej!! Takže - na mnohých modulech již dnes lze spatřit výhybky v reálné geometrii, spojky dvojkolejné tratě v reálné geometrii, širou trať v reálné geometrii. Tedy řada modulářů již teď "přísnější" normu splňuje. A jak nádherně to vypadá. Rozhodně bych se toho nebál.... Navíc nebudeme muset potvořit ani modely, aby se podvozek mohl natočit o 45 stupňů... Esíčka EW 2 - EW 2 provizorně testuji v pátek, teď potřebuji upřesnit, jak je to tedy se současnou normou TT a esíčky v modulových sestavách.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » stř 08 srp, 2018 4:52 pm

Příspěvky jsme psali současně s modelářem TT/TTe, takže děkuji. Zatím tedy děláme přesné obrázky od stolu, které poměrně přesně dokáží odhadnout nebo simulovat testy. Nechce se mi jen tak 14 dní sedět se založenýma rukama a čekat. Tak přemýšlím a hledám problémy a jejich řešení...
Naposledy upravil UncleFardy dne stř 08 srp, 2018 4:53 pm, celkově upraveno 1
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » stř 08 srp, 2018 4:56 pm

No, třeba v Jaroměři velký prostor je, v Zákupech je asi menší, ale pořád veliký, ale tam jezdí hodně účastníků a layoutář má asi hodně práce. V Jaroměři je pro nás krásná rezerva, tam ve 2019 určitě pojedeme :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » stř 08 srp, 2018 5:06 pm

Jinak v našem klubu jsme se rozhodli převýšení kolejnic nedělat, a to z důvodů kompatibility se stávající normou. A zatím tedy ani mezi námi nejsou tendence opačné. Tedy opoziční hlasy říkající převýšení dělat. Přechodnice jsou otázkou určení soumodulí, ktará pak ale ještě více svazují stavbu layoutu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 srp, 2018 5:16 pm

Převýšení se na modelu nedělá.
Také jsem o tom nepsal.
Ale přechodnice je v modelu možná.
Příklad: v HO.
1 díl poloměru 600 mm
1 díl poloměru 550 mm
1 díl poloměru 500 mm
A další díly jsou třeba poloměry 440 mm.
Pak se pokračuje obráceně.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 srp, 2018 5:32 pm

Pokud bude oblouk v TT 700 mm, tak je možno oblouk konstrukčně postavit takto:
Na stavbu použiji flexi kolej.
Od přímé koleje začnu obloukem 1000 mm a postupně snižuji na oblouk 700 mm. Stavebně může být přechodnice na vzdálenost 500 mm.
Problém je ten, že se oblouky rozšiřují do strany a tak je potřeba mít dostatek místa.
Ale jízda je pak plynulá a u delších vozů je vjem přirozený, než když se souprava ohne do pravého úhlu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod milan ferdián » stř 08 srp, 2018 5:37 pm

Jen drobnost.Obloukové moduly jsou navrhovány o úhlech 15°a 30°. :wink:
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod milan ferdián » stř 08 srp, 2018 6:16 pm

Jo v pohodě.Zas tak vaše moduly a normy od vás moc neznám. :wink: Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 srp, 2018 6:37 pm

Poloměry oblouků jsou přeci podle dovolené rychlosti v daném úseku.
Zde je příkladová tabulka. Pro modelové ztvárnění se vynechá převýšení trati.
Poloměry oblouků se mohou přepočítat do modelového měřítka a výsledek lze pak sladit, s výrobním programem výrobců kolejiva.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » stř 08 srp, 2018 7:58 pm

Kolega HOforTT, který je autorem geometrických vyobrazení, mě upozornil, že je to kresleno pro poloměr 631 mm, tedy poloměr odpovídající výhybkám EW 2. Na to jsem zapomněl při psaní příspěvků. Co se týče výhybek, tak EW 1 má za srdcovkou přímou kolej. Nevím, jestli je tomu tak i u EW 2. Z obrázků to vypadá že ne, že u EW 2 je oblouk v celé délce odbočné větve. Jednu levou a jednu pravou budu mít v pátek pučené, tak uvidím. Krátké vozy, co mám doma (nejdelší je hytlák Ds-k) téměř projedou EW 1, takže na EW 2 problém nebude.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod mlha » čtv 09 srp, 2018 12:11 pm

Existuje výkres montáže sestavy do čela modulu?
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků