od UncleFardy » pát 10 srp, 2018 2:50 pm
Tempotaxi, zkusím to vysvětlit srozumitelně:
1. Navržené řešení má všechny ty nesmysly s pružinkama a odpruženýma nárazníkama eliminovat. Buď se to povede, nebo ne. Nechceme nikomu udělat z modelaření pakárnu. Pokud odpružím hák, tak 30 vagonů, pokud budou nedejbože z leptů, tak při tažení tu pružinku natáhnou na maximum, a je úplně jedno, jestli bude hák odpružený, nebo ne, vzdálenost mezi nárazníky bude stejná, jako u našeho řešení. Navíc souprava pojede neuvěřitelným píďalkovitým způsobem, a všechno bude úplně nahovno.
2. Pokud bude tato souprava sunutá, tak těch třicet leptaných vagonů bude tak těžkých, že nárazníky budou stlačeny na absolutní maximum, a při vjezdu do oblouku nebo průjezdu esíčkem bude jedno, jestli jsou odpružené, nebo ne, protože už tam žádná další vůle ke stlačení nebude, a to je úplně stejná situace jako u naší pevné šroubovky, u které se alespoň v takové situaci vnitřní nárazníky opřou o sebe při vůli šroubovky na háku a pomohou zabránit zkáze, aby to nebylo tak nahovno jako u pružných nárazníků (nárazníky by se stlačily a šroubovka zlomila). Navíc při modulových poloměrech musí být talíře dosti velké, aby nedošlo k jejich zaklesnutí. U pružného nárazníku je podle mě zaklesnutí rizikovější a talíře musí být ještě větší.
3. To co tady předvádíš, všechny ty alternativní řešení, která mají být lepší než naše, a jsou dávno vymyšlená, jsou pro poloměry oblouků 700 mm úplně nahovno, a nebyla vymyšlená pro takové podmínky (pro reálné zmenšení reálných poloměrů jsou pochopitelně v pořádku a tisíckrát lepší, než naše) a proto se za takových podmínek nepoužívají. Snažím se najít řešení, které použít lze, a zjistit, za jakých okolností se použít na poloměrech kolem 700 mm dá. Dnes jsem zjistil, že při správném předsazení háků je v kritických situacích dotyk pevných nárazníků hotovým božím požehnáním. Pružné nárazníky by způsobily, že naše pevná šroubovka by byla úplně nahovno. To znamená, že už jsem o našem návrhu pochyboval, neboť spojení dlouhý a krátký vůz v esíčku 700/700 mm vypadalo z nákresů pravděpodobně na vykolejení spojené se zlomením šroubovky. Tím, že se o sebe opřou nárazníky, k ničemu takovému nedojde. Aspoň tak jsem to dnes viděl v reálu v malém.
4. Jsem přesvědčen o tom, že funkční háky a šroubovky modeláři znají, a proto je nepoužívají. Používají se v systému HOpur, FineScale, teď nevím přesně, jak se obdoba tohoto jmenuje v TT, a radeksindy by nám tu mohl sdělit, jaké jsou podmínky pro ježdění s funkčním hákem a šroubovkou, navíc k tomu patří i úplně jiné normy na kolejivo a dvojkolí. S modelem HOPur vůbec nelze projet normální výhybku (nebo Finescale, teď nevím). Což jsem zjistil, když jsem uvažoval o výrobě dvojkolí, které by mělo styčnou plochu kola s kolejnicí 1,2 až 1,5 mm širokou. To vše s modelovým hákem a šroubovkou souvisí, a to vše se snažím obejít nebo alespoň zjistit, jestli to obejít lze. Normální modulové normy jsou od toho daleko. Takže se snažíme navrhnout řešení, které je vhodné při provozu dle současných norem. Sice jsem psal, že když ne, tak se normy zpevní, ale to bych nerad. Byl bych rád, kdyby se to mohlo udělat tak, aby stávající normy vyhovovaly. Zatím nic nenesvědčuje tomu, že to nepůjde. Zároveň chci zjistit, jestli se to všechno dá vymyslet tak, aby šroubovka nemusela mít tvar motýlka! To by taky bylo úplně nahovno.
5. Zůstaňme prosím u tématu. Tématem je pevný hák, pevná šroubovka, pevné nárazníky, zababovská norma a jestli to skloubit lze a jak. Odpruženinám nechť slouží jiné vlákno. Děkuji