4 nápravové kotlové vozy ČSD

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod _lt_ » úte 23 říj, 2018 7:54 am

Za mě určitě zájem bude, ten první kotel na pohonné látky, druhý na mazut či hydroxid sodný. Co víc si přát? Různé armatury, aby se dal vozit i zbytek tekutin. Z toho plynou různé obtisky různých podniků. Tajně věřím, že někdo podklady mít bude. Něco jde dohledat na starších fotkách lokomotiv a za nimi šikovně umístěných cisteren.

Jak píše statistik, v průběhu času se rám i viditelně trochu měnil. Když se kouknu na úvodní fotky Jenika, tak má připraven lept rámu vozů víceméně konstrukční skupiny 10. Už na něj bude mít kotel na plyny, nyní se pustí do kotle 400hl s izolací a bez. Pro začátek z toho může vzniknout velice obsáhlý soubor vozů.
Ze statistikova seznamu odzhora dolů.

Zas (Ra) 10 300hl na kyselinu sírovou bez fotky, zde předpokládám podobnost se stejným vozem určení skupiny 11. Kotel a čepička ze stavebnice LPH. Zbytek lept?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 010-02.jpg
Zas (Ra) 10 400hl podle podniku na paliva, změkčovadla, hydroxidy...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 3-2004.jpg
Zas (Rai) 10 400hl na latex
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 3-2004.jpg
Zaes (Rah) 10 400hl na hydroxid, toluen, glycerin, změkčovadla... zase dle podniku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 004-10.jpg
Zaes (Rahi) 10 400hl izolovaný na latex, hydroxidy, dehet, asfalt, mazut... zase dle podniku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 011-11.jpg

Otázka na statistika, je tam v seznamu i Zagkks skupiny 10 číslo 791 6, ale již s novějším rámem.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 011-09.jpg
Existoval i takový vůz na kapalný chlór se starším provedením rámu jako má Jenik? Pak by šel vytvořit i tento vůz.

Vozy s novějším rámem, ten co je povětšinou u vozů konstrukční skupiny 11, třeba Jenik udělá jako pokračování příběhu. Nyní to i takhle bude na něj dost.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » pát 26 říj, 2018 1:41 pm

Ahojte,

no tak cíle bychom měli stanovené, teď se k nim nějak dohrabat.

Já to klidně nakreslím a připravím z toho stavebnice, ale k tomu potřebuji alespoň minimum podkladů. Pouze podle fotografií z internetu se mi to vážně dělat nechce a asi bych to ani nedokázal. Když už se do toho bude investovat čas, tak ať to přiměřeně odpovídá, jinak z toho vznikne paskvil jako cisterna od LPH.

Bohužel už nejsem v situaci, kdy bych měl čas bloudit po nádražích a hledal příslušné vozy. Myslím, že změření a nafocení není v tomto případě velká věda. Většina z toho, se dá změřit ze země: Nosiče kotle, jejich poloha na rámu, velikost cedulí, základní rozměr nějakých detailů, ... Nafotit bych potřeboval konkrétní armatury, konkrétní vzhled rámu v místech mezi nosiči a nějaké další drobnosti. K tomu pak vyfotit celý vůz ze všech stran.
A ještě bych potřeboval nafotit nějaký vůz zespodu, respektive zjistit, jak jsou vedeny táhla brzdového mechanizmu. Sice jsem si to kdysi dávno fotil, ale nějak mi to nesedí a jsem na pochybách.

Takže pokud je někdo, kdo ví o nějakém odstaveném voze a je ochoten tam zajít s metrem a foťákem, ozvěte se mi prosím na e-mail.
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » úte 30 říj, 2018 8:07 am

Jak již bylo avizováno, nějaké podklady bych měl. Dovolím si Vás ale nasměrovat na můj e-mail (stat@email.cz), protože do téhle diskuze pravidelně nechodím a moc to tu z vícero důvodů nesleduji (mj. i proto, že mě už unavují neustálé problémy s funkčností hesla a přihlašováním).
Prosím zároveň, abyste se předem obrnili jistou dávkou trpělivosti, protože nejsem doma sám, nejsem v důchodu, nekopu se někde v paneláku nudou do zadku a mám tudíž jiné životní priority...
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 47
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » úte 30 říj, 2018 8:27 am

Většina z toho, se dá změřit ze země: Nosiče kotle, jejich poloha na rámu, velikost cedulí, základní rozměr nějakých detailů, ...


Většina ano, všechno ne. Problém je třeba s lávkou kolem vrchní armatury a s topným potrubím a registry, to už musíte nahoru na rám (na vůz). Totéž nosiče u hliníkových kotlů. Nicméně nafoceno a naměřeno mám za ty roky dost, nějaký ten výkres by se taky samozřejmě našel.

Nafotit bych potřeboval konkrétní armatury, konkrétní vzhled rámu v místech mezi nosiči a nějaké další drobnosti. K tomu pak vyfotit celý vůz ze všech stran.

Ve většině případů kompletní fotodokumentaci neseženete a už nepořídíte. Ale něco nafoceno mám, zbytek se dá (musí) odvodit z toho, co je. Typové výkresy (zejména podsestavy) jsou vesměs nedostupné.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 47
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » úte 30 říj, 2018 8:48 am

Zas (Ra) 10 300hl na kyselinu sírovou bez fotky, zde předpokládám podobnost se stejným vozem určení skupiny 11.

Pouze kotel je podobný. Ale podklady k němu nějaké jsou, pro potřeby nějakého rozumného modelu jsou postačující. Vůz vypadal zhruba takhle: [url]https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_českých_a_slovenských_železničních_nákladních_vozů#/media/File:W7866124-3354_stat_Nymburk_2009-05.jpg[/url]

Zas (Rai) 10 400hl na latex

Správná fotka je pod tímto odkazem: [url]https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_českých_a_slovenských_železničních_nákladních_vozů#/media/File:W7884805-8456_stat_CTrebova2005-04.jpg[/url]. Nicméně nutno si tento vůz představit s izolací, kterou už vůz na fotce nemám, jelikož ji na přepravu umělých hnojiv nepotřebuje. Z hlediska výroby modelu je tohle asi nejjednodušší na ztvárnění v H0 při použití izolovaného kotle od Bramosu (s nezbytným přimhouřením oka).

Zaes (Rah) 10 400hl na hydroxid, toluen, glycerin, změkčovadla... zase dle podniku.

Rozdíl oproti Rah 400 popsanému jako "paliva, změkčovadla, hydroxidy" je zjednodušeně pouze v tom, že tento vůz ze Slovnaftu má bimetalový kotel s jinou velikostí pasů plechu a jinou strukturou svarů. Jinak je to prakticky totéž až na nějaké detaily samozřejmě, které bych asi pro potřeby modelu s nějakou mírou rozumného kompromisu zanedbal.

Zaes (Rahi) 10 400hl izolovaný na latex, hydroxidy, dehet, asfalt, mazut... zase dle podniku.

Viz latexový Rai výše s tím rozdílem, že kotel má navíc vytápění, a to jak vyjímatelné, tak nevyjímatelné, což se na vzhledu pláště kotle projevuje. A pro oba (Rai i Rahi) byly v zásadě dva typy nosičů a tři typy rámů, které lze pro potřeby modelu zjednodušit na dva rámy. Vůz Rahi v obou verzích rámu/nosičů/potrubí se dá navíc vyrobit ve verzi ČSD. Drtivá většina ostatních vozů byly pouze soukromé.

Otázka na statistika, je tam v seznamu i Zagkks skupiny 10 číslo 791 6, ale již s novějším rámem. Existoval i takový vůz na kapalný chlór se starším provedením rámu jako má Jenik?

Podle mých dosavadních informací pravděpodobně neexistoval, nejstarší provedení by mělo být to, na které odkazujete. Je jen jediná možnost, že by existovalo i starší provedení, a to v případě výroby v KPS Brno kolem roku 1960 ještě podle nějakého starého výkresu z číslováním z EVIKy před zavedením jednotných typových výkresových čísel. Období výroby čtyřnápravových vozů na žebřinovém spodku v KPS Brno bohužel není moc dobře zmapováno. To se týká zejména prvních čpavkových Ra 560 hl, než byla výroba předána do Studénky. Takže není vyloučeno, že byl, ale Studénka s pravděpodobností 99,9 % vyráběla jen ten typ s trošku novějším rámem a hlavně zjednodušeným nosičem, což je vůz na mojí fotce ve Wikipedii.

PS: Hyperlinky si prosím zkopírujte to okna prohlížeče, nějak se tu automaticky nepřevádějí, i když formátuji tagem URL...
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 47
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Sandy » sob 16 led, 2021 2:05 pm

Milan (mcx) mě postrčil k tomu, že jsem probral skladové zásoby a vytáhl komponenty od Bramosu na stavbu kotlových vozů. To, co je k dispozici, prý vykazuje spoustu nedostatků. Nedokáži to posoudit, protože to nevidím.
Navíc případné odchylky od skutečnosti tolik neprožívám. Stačí mi přibližný vzhled a skutečnost, že park vozů alespoň trochu oživím.
Základem stavby je notoricky známý rám s hranatým zábradlím. Přidal jsem k němu jen madla z drátku a UIC držáky ze stupaček Bramos.

P1103637.JPG


Před několika lety jsem na burze zakoupil pár budek z provenience Kleinmodelbahn.Dodnes mě mrzí, že jsem nekoupil vše, co dotyčný nabízel (kinematiky, budky, spřáhla - vše Kleinmodelbahn)
Na kotel jsem přilepil horní armaturu ze starého PIKO kotle. K hranatému zábradlí prý patří lomený nosič. Tak jsem ten bramosácký nosič oblepil pásky z bezpečnostní tabulky. Rozměrově to moc nevychází, protože jsem zapomněl započítat sílu destičky. A odlehčovací otvory jsem také nedal. Jsou jen na čele nosiče. Kotel jsem musel posunout asi o 2 mm dozadu, jinak se budka na plošinu nevejde.

Na zadním čele jsem naznačil kryt vytápěcí armatury a z drátu vytvaroval potrubí. Ovládací kohout je z vypouštěcí armatury pod kotlem. Menší rozměry nedávám.
V tuto chvíli je vůz připraven k nástřiku základovkou. Ve finále bude celý černý.
Popis asi z Uacs/Rahi, co dříve nabízel rkwa.
Přílohy
P1163616.JPG
P1103650.JPG
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod George V. » úte 23 bře, 2021 11:50 am

Zdravím všechny. Pořídil jsem si 5ks stavebnici modelů vozů Zaes (Rah) ČSD v TT od Igry. Zajímalo by mne skutečné barevné provedení vozů, které mají natřeny stejnou barvou cisternu i rám; zajímalo by mne barevné provedení madel a stupátek u brzdařské lávky. Skutečně byly natřeny stejnou barvou jako vůz? Také by mne zajímal skutečný odstín olivové zelené na těchto vozech (RAL, FS). Jaký odstín používáte třeba vy? Předem děkuji za odpovědi.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Mcx » úte 23 bře, 2021 5:06 pm

A nebylo by vhodné snímeček modelu ať se nemusí pátrat co je to za vozy a do kterého období mají být dělány :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod George V. » stř 24 bře, 2021 4:45 am

Snímeček modelu je tady (jiný marking...):

http://igramodel.cz/1858-thickbox_default/zaes-zssk-cargo-1.jpg

Problém je, že tento vůz není vůbec popsán na Parostroji, natož aby tam byly nějaké fotky a výkres. A vůbec i fotek z běžného provozu je na netu poskrovnu.
Jinak modely ze zmíněné stavebnice by měly patřit do IV. epochy.

Stavebnice:

http://igramodel.cz/2326-thickbox_default/zaesrah-csd-stavebnice-set-5-ks.jpg
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » čtv 25 bře, 2021 2:01 pm

Tak první z připravovaných modelů je v prodeji https://www.hekttor.biz/index.php?lng=C ... &kod=12172
Obrázek
Další varinaty snad budou pokračovat.
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Milan.D. » ned 06 lis, 2022 11:48 am

Podařilo se mi dokončit několik kotlových vozů od firmy Bramos. Inspirací mi byl článek na stránkách Ostramo o úpravách izolovaných kotlových vozů Rahi. Největší proměnou prošel rám, kde jsem vodorovné desky na čelech i uprostřed vyřezal a nahradil nosníky z profilu Evergreen, přičemž původní kulisa kinematiky zůstala zachována. Doplněna byla vytápěcí armatura zábradlí brzdařské plošiny a u některých vozů i leptané žebříky a plošiny na kotli z produkce pana Maliny. Obtisky jsou od pana Kwasnicy. Dnes už obtisky na tyto vozy nabízí pan Matoušek, protože od Parostroje se už asi sehnat nedají. Vozy vznikly v rozpětí několika let, takže u těch prvních jsem ponechal třeba stupačky, které jsem později nahrazoval leptem. A tou světle šedou barvou jednoho kotle si taky nejsem úplně jistý, ale byl to první upravený vůz a já jsem slepě převzal barevné schéma od Bramosu. Znalci jistě najdou spoustu nedostatků, pro mne je ale důležité, že ve vlaku vypadají docela věrohodně.
Přílohy
DSCN3943.JPG
DSCN5879.JPG
DSCN5443.JPG
Naposledy upravil Milan.D. dne pon 16 říj, 2023 6:51 pm, celkově upraveno 1
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod George V. » ned 06 lis, 2022 11:57 am

Pokud vím, tak Bramos dělal i tento typ kotle. Stačilo sáhnout po správné stavebnici. Ušetřil by sis kus práce.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Milan.D. » ned 06 lis, 2022 12:41 pm

Ano, vím, tohle jsou modely postavené přímo ze stavebnic s izolovaným kotlem, případně úprava hotového modelu. Důležité jsou úpravy rámu, protože původní rám je hodně zjednodušený a ta vodorovná placka pod čely kotle opravdu nevypadá moc dobře.
Přílohy
DSCN5422.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Mcx » ned 13 lis, 2022 6:40 pm

Tak jsem taky pomalu dostal k dokončování vozu Uahs 775 1449 - základ Bramos. Ještě chybí nějaké drobnosti a bude mít lehkou patinu. Svůj vzor má zde
Uahs_07.jpg

škoda že není budka s otevřenými dveřmi, ale vyrábět jeden kus se mi nechtělo, jinak úprava spodku, nové nosiče kotle, stupačky, budka, brzda na spodku vozu a další detaily jako vytápění
Uahs_12.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod Milan.D. » úte 15 lis, 2022 6:27 pm

No, pěknej kousek, obzvlášť se mi líbí ta budka, škoda že ji nikdo nevyrábí, hodila by se i na jiné modely. Od koho jsou obtisky?
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků