Oplenový vůz Jd

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 21 čer, 2018 6:47 am

Na fotce, kde jsou tři oplenové vozy, které jsou naloženy svazkem kolejnic, lze úspěšně provést i na modelu. Vyzkoušel jsem na oblouku 380 mm a nic nevypadává. Jen malá poznámka, krajní opleny musí být o něco výš než prostřední oplen. Dále největší šířka nákladu musí být 18 mm na obloku 380 mm. Při větších obloucích se může šířka nákladu zvětšit.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 21 čer, 2018 6:50 am

Na náklad mám připravenou dvojici oplenových vozů Ot 9-27530 a 9-27532.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Polabský » čtv 21 čer, 2018 12:13 pm

Kolejnice naložené na třech oplenech musely být v reálu ukotveny aby neputovaly.
Dokázaly se samozřejmě v oblouku ohnout.
Pokud budou v modelu takto znázorněny, jako neohebná destička :shock: , tak se jedná pouze o kompromis.
Jinak by musely být ze silonu, nebo něčeho podobně ohebného.
Na dvou oplenech by to ale šlo :D
Je to stejné, jako přeprava kolejnic na Mamatějích za MUV-kou.
Jako obvykle, v modelu je nutno hledat kompromis.
Hezký den Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 590
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 21 čer, 2018 4:17 pm

Na dva oplenové vozy je zhotoven náklad a jeho uložení na oplen. Při volném položení je náklad dost špatně vyvážen. Takhle by se vše převrátilo. Na náklad je potřeba na spodní část přidat další konstrukci, jako protizávaží.
Obrázek
Obrázek
Zatím je to první pokus, tak uvidíme tak to dopadne. Zda se to povede nebo se to zahodí.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 21 čer, 2018 9:03 pm

Na nákladu přibyla základová deska, vše se pak stříklo a nabarvilo. Na nákladu byla zvýrazněna opracovaná část bílou barvou a v horní části je logo Vítkovic. Náklad je zatím jen volně položen na oplenech. Tak snad to bude to pravé.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Střelec » pát 22 čer, 2018 4:44 am

Vypadá to dobře, ale jak je zajištěno, aby se v modelu souprava s nepropojenými opleny naloženými třeba dlouhým dřívím netrhala? Klády či jiný dlouhý náklad v modelu bohužel nemusí mít dostatečnou hmotnost a tření, aby udržely sestavu pohromadě. Používá se nějaké dlouhé spojovací zařízení?

K ozubení vidlice oplenu - možná by šlo nabouchat raznicí do tenkého plechu (čajová svíčka, plech kryjící špunt u lepšího vína) a pak jím střed vidlice potáhnout. Jako nástroj by mohlo posloužit nějaké hrubší "nýtovací kolečko" pro plastikové modeláře, resp. ozubené kolečko s potřebnou velikostí zubů osazené v nějaké rukojeti.
Střelec
 
Příspěvky: 796
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod radeksindy » pát 22 čer, 2018 7:25 am

Vložený vůz mezi dva opleny se používal místo spojovací tyče, protože byly obvykle k vozu jedna nebo dvě délky a nemuselo to vždy vyhovovat. Připevněny k oplenu nemusely být pouze kmeny nad 12cm v průměru,jiné náklady se musely zajistit. U modelu se musí zajistit všechno, z vlastní zkušenosti vím, že to vypadává. Asi nejlépe je zespodu připravit z dřevěných profilů sedlo, kterým se to posadí na oplen. Předpokládám, že oplen je otočný.

Tempotaxi: Přeprava nákladů na provizorním mostě mezi dvěma opleny musela mít svůj důvod. Obvykle tvar a rozměry nákladu neumožňovaly ložit na běžný vůz. Všimni si, že náklad na první stránce této diskuze má prakticky čtvercové vnější rozměry a není ho jak otočit, aby si sedl na vůz a vešel se do profilu. Stejně tak velké ozubené kolo. Tvůj přepravovaný výrobek je poměrně úzký a dal by se položit dlouhou hranou na plošinový vůz. Pokud by se ani tak nevešel do profilu, kvůli stabilitě by se zřejmě uchytil ve stejné úpoloze, tj. o 90 stupňů otočený.
radeksindy
 
Příspěvky: 1795
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 22 čer, 2018 1:07 pm

Zajištění nákladu je řetězem. Při zhotovování výřezů fotek je krásně vidět, že po obou stranách přepravovaného výrobku jsou řetězy, které zabezpečují stabilitu výrobku.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 22 čer, 2018 1:22 pm

Vítkovice mají pro přepravu kruhového výrobku speciální čtyřnápravový plošinový vůz. Podle výkresu lze přepravovat výrobek do průměru 4 500 mm, což je ve velikosti HO průměr 51,7 mm. Počítám, že na oplenové vozy se mohl naložit náklad o průměru v HO 45 mm, což je ve skutečnosti skoro 4 000 mm. Jen připomínám, že ložná váha vozu Jd je 15 tun.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 22 čer, 2018 1:33 pm

Přepravovat výrobek lze i takto.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 22 čer, 2018 1:50 pm

Dále uchycení převozního rámu v oplenu. Na oplenové zoubky je položeno prkno, přes něj je položen profil „U“ nebo dva profily „L“, které jsou přišroubovaný do převozního rámu. Tím pádem je zajištěn náklad proti posunu a je zajištění spojení dvou oplenových vozů mostem. Boční posuv je vymezen dřevěnou výplní, která je zase zajištěna kramlí.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod sukovf » pát 22 čer, 2018 2:05 pm

Tempotaxi píše:Dále uchycení převozního rámu v oplenu. Na oplenové zoubky je položeno prkno, přes něj je položen profil „U“ nebo dva profily „L“, které jsou přišroubovaný do převozního rámu. Tím pádem je zajištěn náklad proti posunu a je zajištění spojení dvou oplenových vozů mostem. Boční posuv je vymezen dřevěnou výplní, která je zase zajištěna kramlí.

Ty zoubky na oplenech vážně stačily k zajištění toho, aby se to celé nerozjelo :shock: ?
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod hank » pát 22 čer, 2018 2:41 pm

sukovf píše: Ty zoubky na oplenech vážně stačily k zajištění toho, aby se to celé nerozjelo :shock: ?

Ty zuby se do dřeva zamáčkly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3192
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 22 čer, 2018 2:54 pm

Jak to mám napsat srozumitelněji. Profil „U“ nebo „L“ musí mít tak vysokou stěnu, aby zakryla prkno, fošnu a přesahovalo ještě částečně přes tělo oplenu. Prkno, lépe řečeno fošna dělá vlastně pružné uložení mostu, aby se dřevo nevymáčklo do strany, je právě zajištěno profilem. Na tom profilu vlastně záleží, ten vlastně táhne nebo sune vůz.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2510
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod sukovf » pát 22 čer, 2018 3:12 pm

hank píše:
sukovf píše: Ty zoubky na oplenech vážně stačily k zajištění toho, aby se to celé nerozjelo :shock: ?

Ty zuby se do dřeva zamáčkly.


Jasně, tomu rozumím, jen jsem si nedokázal představit, že ten "spoj" bude až tak pevný. Vždycky jsem si představoval, že na oplenech jsou spíše vroubky než přímo zuby. Další věc je, že jsem si vždycky myslel, že byly vozy spojovány přímo mezi sebou, ne prostřednictvím mostu s nákladem. Další díra ve vědomostech :D .
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků