Stránka 7 z 8

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: pát 24 srp, 2018 6:34 pm
od Tempotaxi
Zdroj: https://slovnaft.sk/sk/o-nas/nasa-spolo ... a-historia
História SLOVNAFTu je súčasťou histórie spracovania ropy v Bratislave a na Slovensku. Predchodcom SLOVNAFTu bola rafinéria Apollo, založená v roku 1895, počas 2. svetovej vojny z väčšej časti zničená, po roku 1948 znárodnená a rozdelená na výrobný a distribučný podnik. Právna kontinuita sa tak prerušila. Neskôr vytvorený národný podnik SLOVNAFT poskytol pracovnú príležitosť odborníkom ktorí vyrástli v Apolke aby v novej lokalite Bratislavy , vo Vlčom hrdle, rozvinuli tradíciu tohoto priemyselného odvetvia, SLOVNAFT však nie je právnym nástupcom rafinérie Apollo. V súčasnosti je akciová spoločnosť SLOVNAFT súčasťou regionálnej Skupiny MOL. :idea:

Vozy R 556355 a R 556361 rok 1937.
Obrázek
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: pát 24 srp, 2018 6:57 pm
od Tempotaxi
Kniha: SLOVNAFT 100, vydala Slovakia, sestavili: E. Kudlička a P. Valo.
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: pát 24 srp, 2018 7:21 pm
od Tempotaxi
Jarda H. píše:Jen tak dotaz ke kotlákům firmy APOLLO - do jakých let lze zhruba "datovat" kotlový vůz ČSD řady R, který má na plášti jak znak s nápisem SLOVNAFT, tak i nápis vč. názvu APOLLO" v rámečku (na kotli) ?


R 569021
Obrázek
Datum fotky vozu neznám, ale snad někdo podle čísla vozů řekne přibližný rok vzniku fotky.
Ale podle příspěvků, které jsem dal, tak počítám, tak rok 1955 až 56.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: sob 25 srp, 2018 6:49 am
od Jarda H.
Tempotaxi píše: ... Predchodcom SLOVNAFTu bola rafinéria Apollo, založená v roku 1895, ... po roku 1948 znárodnená ....Právna kontinuita sa tak prerušila. Neskôr vytvorený národný podnik SLOVNAFT ....
SLOVNAFT však nie je právnym nástupcom rafinérie Apollo. .....


No právě proto bych nečekal na kotli jak znak SLOVNAFTu, tak nápis APOLLO. Dík za informace.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: sob 25 srp, 2018 8:32 am
od radeksindy
Fotografie vozu R 569021 je z roku 1948. Samostaný výrobní podnik Apollo v roce 1946 zanikl (znárodnění proběhlo podle dekretů z roku 1945 a ne až v roce 1948) a vznikly Slovenské rafinerie minerálních olejů, které byly i zařaditelem toho vozu. Slovnaft původně vznikl jako distribuční firma, ale od roku 1949 se tak jmenuje celá společnost (tehdy jak součást Čsl. chemických závodů, později samostatný podnik). Oba nápisy se objevily současně jen ve velmi krátkém období cca 1947-1949 a to zřejmě jen na omezené skupině vozů.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: sob 25 srp, 2018 5:35 pm
od Tempotaxi
19. března 1895 se vydává povolení.
9. dubna 1895 je založena akciová společnost APOLLO.
4. dubna 1945 rafinérku APOLLO obsazují sovětská vojska.
21. září 1945 je ustanoven národní správcem ing. K. Schmid, C. Haluška a A. Vitaloša.
1. ledna 1946 je rafinérka zestátněna (Slovenské rafinérie minerálnych olejov n. p.).
19. 5. 1946 ředitel ing. V. Veselí.
10. prosince 1947 je první zmínka no výstavbě nového závodu.
V dubnu 1948 je rozhodnuto o výstavbě nového podniku.
1. ledna 1949 se rafinérka dělí na Slovnaft a Benzinol.
1. ledna 1950 se zase dělí, vzniká dubovská rafinérie, banskobystrická Techma (vzniká n. p. Petrochema Dubová), dále vzniká n. p. Obuva Partizánské a Sviečkarnu v Hlohovci přebírá tukový průmysl.
V roce 1950 je základem Slovnaftu je Apollka a Neolín. V témže roce je započata výstavba nového podniku.
V roce 1950 je užíváno nové logo rafinérky Slovnaft od ing. V. Veselého a ing. M. Zanzottiho.
V únoru 1963 starý závod zaniká.

Na sestavení časové osy jsem použil podnikovou publikaci.

Je zajímavé, že na internetu má rafinérka někde jiná data.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 9:41 am
od BohousP
Schází tam 16.června 1944 - po bombardování americkým letectvem zničeno 80 procent továrny, přes stovku mrtvých.
https://history.hnonline.sk/2-svetova-v ... onci-vojny

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 12:18 pm
od Tempotaxi
Ono tam toho schází více.
Do rafinérky vstupují a odcházejí majitelé a spolumajitelé.
Při dobrém kapitálovém zisku se kupují a stavějí další provozy a investuje se do podobných rafinérek.
Postupně také přichází i konkurenční kapitál na rozvoj rafinérky a na jiné aktivity.
Při špatných hospodářských výsledcích je zase postup opačný.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 12:23 pm
od Tempotaxi
A zde je už dokončený model dvounápravového jímkového vozu R 551166.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 3:05 pm
od BohousP
Paráda...

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 4:39 pm
od radeksindy
1. ledna 1949 se rafinérka dělí na Slovnaft a Benzinol.

To je nesmysl, překrucujěš i věci, které si sem nakopíroval výše. Benzinol byla distribuční firma na českém území, Slovnaft na slovenském. Obě v podstatě nahradily do té doby existující soukromé distributory pohonných hmot a olejů. Apollo byla jedna konkrétní výrobní firma a nemohla se tedy rozdělit na dvě distribuční. Proto Slovnaft ve své historii uvádí, že není právním zástupcem Apolla.

1. ledna 1950 se zase dělí, vzniká dubovská rafinérie, banskobystrická Techma (vzniká n. p. Petrochema Dubová), dále vzniká n. p. Obuva Partizánské a Sviečkarnu v Hlohovci přebírá tukový průmysl.

Motáš spoustu věcí dohromady, uvedené dělení se pochopitelně netýká Apolla, ale struktury státního chemického koncernu.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 6:04 pm
od Jarda H.
radeksindy píše: ... Benzinol byla distribuční firma na českém území, Slovnaft na slovenském. Obě v podstatě nahradily do té doby existující soukromé distributory pohonných hmot a olejů. Apollo byla jedna konkrétní výrobní firma a nemohla se tedy rozdělit na dvě distribuční. Proto Slovnaft ve své historii uvádí, že není právním zástupcem Apolla. ....


Díky za osvětu, tím se vysvětluje na jednom kotli nápis SLOVNAFT i APOLLO :D ! A je tím i bliže datováno použití takto označeného vozu, jak jsi psal již výše ...

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 10:08 pm
od Tempotaxi

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 26 srp, 2018 10:42 pm
od Tempotaxi
Já jsem napsal, že Apollka se: 1. ledna 1946 je rafinérka zestátněna (Slovenské rafinérie minerálnych olejov n. p.) a pak se rafinérka dělí 1. ledna 1949 se rafinérka dělí na Slovnaft a Benzinol a o Apollce tam není zmínka.
Obrázek
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: pon 27 srp, 2018 8:29 am
od radeksindy
pak se rafinérka dělí 1. ledna 1949 se rafinérka dělí na Slovnaft a Benzinol a o Apollce tam není zmínka.

Když se tu bavíme o Apollu, tak když napíšeš rafinerka, tak se tím bez další specifikace bude myslet Apollo. V každém případě se žádná rafinerie nemohla rozdělit na Benzinol a Slovnaft.

Bohužel některé slovenské weby opakují rozdělení národního podniku Slovenské rafinerie minerálních olejů na Benzinol a Slovnaft, ale vůbec jim nevadí, že každý vznikl jinak a zahrnoval úplně jiné firmy, o územní působnosti ani nemluvím. Jak by se dělením slovenských rafineriíí dostaly do Benzinolu české firmy nikoho netrápí. Někteří stejně jako ty bez přemýšlení opisují nesmysly.