od Bw_Ig » úte 24 dub, 2018 12:30 pm
Mě se něco nezdá - na těch údajích.
Tak jsem si vzal do ruky expediční knihu Královopolské vozovky, rok 1909 a hledal jsem..., ale marně. Podle uvedených rozměrů (rozvor 2,90 m, objem 86,60 hl) jsem tyto uvedené vozy nenašel. Tak jsem hledal rok předtím, i potom, ale uvedené vozy kotlové, natož pro APOLLO - Královopolská vozvka nevyrobila.
Tedy kde je jeich původ?
Když jsem tento typ vozu dle přiložené fotky viděl a jeho rozměry, no nechcu kecat, ale mě to spíše připomíná kotlový vůz na přperavu kysliny, které byly především produkovány v těchto "malých" rozměrech, krátky rozvor a malý objem cisterny.
Třeba KPS v září 1899 produkovala kotlové vozy na kyselinu rozvoru 3,80, objemu 70 hl, v.vl. 8,90 t, továr.č. 1634, 1635, 1636 poznačené čísly 503851 StEG a 502701 - 502702 ÖNWB.
Mě osobně ale tento vůz na foto připomíná tuto story:
Zcela novým zákazníkem KPS a to i dosti dlouholetým, se právě roku 1895 stala nově založená Uherská rafinérie minerálních olejů APOLLO a.s. Bratislava. Již od doby založení firmy ji KPS dodala kompletní vybavení rafinérské technologie pro krakování ropy a výroby ropných derivátů. Na to pak navázala i výroba kotlových vozů pro přepravu ropy a produktů po železnici. Od září do listopadu 1895 to byla pro APOLLO Bratislava první produkce 35 kotlových vozů objemu 140 hl. zařazené do parku MÁV.
Jak už bylo zvykem u KPS tak k výrobě kotlových vozů i pro tuto firmu se dostala přes dodávku rafinérsko-chemické technologie. V letech 1895 a 1896 dodala KPS pro rafinérii Apollo Bratislava celou chemickou technologii, chladící zařízení, zásobní nádrže (8 kusů průměru 3000 mm, délky 8000 mm), krakovací kotel (průměru 2680 mm, výšky 2000 mm) a mj. roku 1895 první vysokotlaký parní stroj (průměr válce 160 mm, zdvih pístu 200 mm). Rafinérie minerálních olejů APOLLO Bratislava byla založená teprve roku 1895, tedy KPS byla hlavní firma pro dodávku nových rafinérských technologií. Tato rafinérie patřila pod koncern Haličsko-karpatské petrolejářské společnosti a.s. a zpracovávala ropu z Haliči, Rumunska a i ruskou ropu z Kavkazu. V roce 1902 k rafinérii byl přistavěn závod na výrobu parafinu.
Ale...
K výrobě klasických kotlových vozů se přidávala výroba vozů se speciální kotlovou nádobou objemu 70 nebo 81 hl. na přepravu kyselin. Z této produkce vybočovala v září 1895 zcela netypickými rozměry produkce 4 kotlových vozů na kyselinu pro uherskou rafinérskou společnost „HUNGARIA“ v Budapešti a její pobočnou továrnu v Žilině.
Ty sice měly cisternu objemu 81 hl., ale pojezd bez ruční brzdy měl rozvor náprav jen 2900 mm. Byly podle norem Košicko-bohumínské dráhy K.O.B. / Ks.Od.V. s označením č. 102011 až 102014 (továr.č. 505 - 508) a domovskou stanicí Žilina, kde byla pobočná chemická továrna.
Společnost „HUNGARIA - Kunstdünger-, Schwefelsäure- und chemische Industrie-A. G. v Budapešti“ byla hodně specifickou záležitostí mající provázání na několik jiných společností. Největším pobočným podnikem HUNGARIA se na Slovensku stala Žilinská továrna na umělá hnojiva a chemické produkty. Tím se také vysvětluje proč byly kotlové vozy vyrobené v KPS zařazeny do parku soukromé Košicko-bohumínské dráhy. Do společnosti „HUNGARIA“ roku 1914 vstoupila vyhlášená česko-belgická firma Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí nad Labem, s níž uzavřela zájmové společenství.
Proto přikládám tovární foto KPS z 12.9.1895 tohoto vozu, který je mu nejvíce podobný i rozměry.
- Přílohy
-