Kotlové vozy Apollo Bratislava

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » ned 20 kvě, 2018 5:59 pm

Dalším kotlovým vozem do soupravy bude původně maďarský dvounápravový vůz kotlový vůz R 550143.
Vůz má brzdu, rozvor vozu je 3.80 m, jímka 176.0 hl., průměrná váha 8780 kg a ložná váha 15.0 t.
Jiné rozměry neznám, jako je délka rámu a průměr jímky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pon 21 kvě, 2018 8:46 am

Ještě poznámka k předešlému kotlovému vozu R 550146.
Psal jsem:
Podle mě vůz nebude mít tlakovou brzdu, ale bude zde jen průběžné potrubí tlakové brzdy.
Vůz bude mít jen ruční mechanickou brzdu a táhla k brzdovým špalkům se doplní až po lakování celého modelu.
Po dlouhém váhání jsem na model žádný náznak táhel nedával. Když spojím obě brzdové zdrže, tak se nebude moc někdy v budoucnu demontovat dvojkolí. Táhlo bude vadit. Dále kinematika je moc dlouhá a přidat tyč, která propojuje obě dvoukolí a jejich brzdové zdrže se tam prostě nedá umístit.
Jednoduše, žádná brzdová táhla tam nebudou.
Obrázek
To samé bude platit i pro kotlový vůz R 550143.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 kvě, 2018 9:30 am

Na výkrese vypadá sestava brzdy asi takto.
Obrázek
Jen upozorním, že jak na plánku, tak i fotce jsou jiné rozsochy, než jsou na modelu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 kvě, 2018 9:34 am

Obrázek
A zde už je sestavený rám budoucího jímkového vozu R 550143. Postup sestavení je stejný, jako u předešlých jímkových vozů.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod radeksindy » pát 25 kvě, 2018 11:27 am

Problém vyjímání dvojkolí u starších typů brzdového pákoví řeším tak, že táhlo má na konci napájený malý kousek nařízlé trubičky a dá se nasunout na rozporu. V tomto případě jsem udělal táhlo rovnou z ocelové struny, takže je to dost pružné. Vlevo je táhlo nasazené, vpravo sundané a dá se pod něj vložit dvojkolí.

_IMG_0109.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 1691
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 kvě, 2018 3:40 pm

radeksindy píše:Problém vyjímání dvojkolí u starších typů brzdového pákoví řeším tak, že táhlo má na konci napájený malý kousek nařízlé trubičky a dá se nasunout na rozporu. V tomto případě jsem udělal táhlo rovnou z ocelové struny, takže je to dost pružné. Vlevo je táhlo nasazené, vpravo sundané a dá se pod něj vložit dvojkolí.

Já vím, že to vždy nějak lze udělat.
Ono opravdu není problém spojit přední a zadní část brzdových zdrží na jednom dvojkolí. Popravdě řečeno kolikrát kdo sundává dvojkolí z modelu. Toto táhlo se může znázornit drátkem, pružinou, která bude zasunuta do předvrtaných dírek a zajištěna proti vypadnutím, třeba ohnutím obou konců.
Ale problém do správné výšky dát táhlo, které spojí obě dvojkolí a jejich brzdové zdrže. Tomuto táhlu právě vadí zvolená kinematika Roco, která je stavebně na délku moc dlouhá. Šířka se musí také upravit odříznutím obou pacek na přidělání k podlaze vozu. Packy právě vadí zase dvojkolí.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 kvě, 2018 3:43 pm

Na rám vozu je přidělána jímka. Jsou přilepeny nýtovací proužky. Jímka je zhotovena ze záclonové tyče.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 kvě, 2018 4:20 pm

Problém vždy nastává, pokud chceme model vybavit funkční kinematikou.
Na trhu se jich prodává několik typů, které mají také jiné vlastnosti a požadavky na stavební prostor.
Jako nejvýhodnější jsou kinematiky od Gützolda a od firmy Ribu. Ale obě jsou nevýhodné, že šachta pro spřáhlo musí jít až pod dvojkolí. Do těchto kinematik lze dát všechny druhy spřáhel až po spojení takzvaně na tvrdo (táhlem).
Obrázek
Obrázek
Další vhodnou kinematikou je od firmy Fleischmann. Lze ji umístit do čela vozu. Dvojkolí a brzdám stavebně nevadí a je funkčně jemná. Ale nevýhodou je, že do této kinematiky lze namontovat jen jeden typ spřáhla.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 kvě, 2018 4:31 pm

Každý modelář preferuje svoje spřahla. Ale každé spřáhlo, chce spolehlivě funkční kinematiku, která je opravdu rozdílná. Nejen spolehlivostí ale i stavebním záborem v podlaze vozu.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » sob 26 kvě, 2018 5:44 pm

Byl jsem upozorněn kamarádem, že do kinematiky Fleischman, jsou kmáni ještě další spřáhla. Ale tyto spřáhla, většinou nejsou dostupná na našem modelářském trhu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Na modelářském trhu jsou i stavebnice kinematiky.
http://www.apogee-vapeur.ch/27-collection-le-detaillage/attelages/63-attelage-a-elongation-nem-363-montage?itemid=142
Tohle řešení by bylo např. ideální pro kinematiku kde je málo místa, ale vzhledem k malé stavební délce stačí jen výkyv spřáhla, pružinka zajišťuje návrat do střední polohy..
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » ned 27 kvě, 2018 1:46 pm

Jak pokračovat dále. Na fotce jímkového vozu R 550143 jsou obě popisové tabule a tak není vidět, jak jsou zakončeny nosiče kotle. Část výztuhy nosiče je na fotce vidět. Na pomoc jsem si vzal podobný jímkový vůz maďarské konstrukce.
Obrázek
Dále, jak vyrobit plnicí hrdlo. Na stavbu jsem si pořídil dva výřezy jímkových vozů.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » ned 27 kvě, 2018 1:50 pm

Nejprve se na modelu stavěl výztuhy nosiče kotle. Pak se vyrobilo plnící hrdlo a vše kolem co patří k lávce. A takhle to dopadlo.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » ned 27 kvě, 2018 2:01 pm

V šuplíku mám odlité brzdařské budky, které se budou muset pro model jímkového vozu upravit.
Obrázek
Zadní část brzdařské budky má vyhlídkové okno, které se musí odstranit. Přijde tam plná prkenná stěna. Dále dveře mají okna. Dveře se musejí vyříznout a nahradit jiným typem dveří. Pokud se budou nové dveře dosazovat, mohou se nechat otevřené nebo přivřené. Oživí se tím model. Ale dosazení dveří se provede až po sestavení zábradlí na brzdařské budce.
Pro představu brzdařská budka bude na modelu vypadat asi takhle.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pon 28 kvě, 2018 8:19 pm

Před vlastním stříkáním matné černé barvy jsem dodělal pásky pro upevnění jímky.
Na podélníku rámu jsou vyrobené obtisky.
Popisové tabule jsou vlastně fotografie.
Zadní stěna popisové desky je začerněna temperovou barvou. Jen se nesmí zapomenout natřít také hranu fotky.
Pak je vše přelakováno matným lakem.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » úte 29 kvě, 2018 9:36 am

Na jímkový vůz jsem přilepil upravenou brzdařskou budku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2267
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků