Stránka 1 z 8

Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: sob 14 dub, 2018 5:59 pm
od Tempotaxi
Před nedávnem mne kamarád požádal, zda bych mu nepostavil několik dvounápravových kotlových vozů, které měla Bratislavská chemická továrna Apollo.
Prvním kotlovým vozem byl vybrán vůz, který byl vyroben v roce 1909 Královopolskými strojírnami v Brně. V roce 1927 jsou u ČSD dva kotlové vozy pod číslem R 550 500 a 501. Rozvor vozu je 2.90 m a objem jímky 86.60 hl. Další informace mně nejsou známy.
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: sob 14 dub, 2018 6:20 pm
od Tempotaxi
Na stavbu modelu jsem použil ještě fotku kotlového vozu Hungaria Ks.Od. R 102014 a výkresy kotlových vozů, kde je menší rozvor.
Základní rám musí být navržen, tak aby se do rámu vešla funkční kinematika. Základem kostry spodku vozu je čelník a podélník. Na stavbu kostry jsem použil plastové profily Evergreenu. Pak je postupně vlepena upravená kinematika od Roca. Podle potřeby se vlepí ještě příčníky pro lepší stabilitu kinematiky a proti překrucování kostry spodku vozu. Do odlitých rozsoch, jsou vlepena bronzová ložiska Romford. Pak jsou rozsochy přilepeny na podélník. Na model patří loukoťová dvojkolí od Fleischmanna.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Vím, že kostra spodku neodpovídá žádnému výkresu kotlových vozů, ale hlavní důraz je kladen na funkčnost kinematiky a na jízdní vlastnosti krátkého dvounápravového kotlového vozu. Ale přesto se budu snažit ještě vzhledově rám trochu vylepšit.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: pon 16 dub, 2018 8:53 pm
od Tempotaxi
Trochu jsem vylepšil kostru spodku vozu. Vlepily se podélné výztuhy a šikmé vzpěry. Podélné výztuhy se nad kinematikou prodloužily páskem, tak aby funkčnost kinematiky nebyla narušena.
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: stř 18 dub, 2018 5:10 pm
od Tempotaxi
Na čelník jsou přilepeny odlité dvoupatkové nárazníky. Dále jsou přilepeny madla pro spřahače.
Na jednom čelníku je znázorněna podlaha z fošen.
Obrázek
Obrázek
Podle mě, i když kostra spodku vozu není stavěna podle plánku, který nemám, ale bral jsem tehdejší zvyklosti, jak takový rám se stavěl, tak to vypadá docela dobře. Kinematika je částečně zamaskována a až se vše natře černou barvou, tak to bude ještě vypadat lépe.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: pon 23 dub, 2018 4:25 pm
od Tempotaxi
Rám vozu je hotov jen zbývá zhotovit rámy na uložení jímky. Narýsovat tvar a vystřihnout papírové díly není žádný problém. Díly jsou ještě opásány páskem a přilepeny na rám vozu.
Obrázek
V šuplíku kde je všehochuť dílů, odřezků a všeho možné jsem našel odpovídající průměr budoucí jímky. Jen se musí zkrátit na požadovanou délku. Před zásahem to dílu jsem jen tak zkusmo položil budoucí jímku na vůz, jak to bude vypadat v reálu.
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: úte 24 dub, 2018 12:30 pm
od Bw_Ig
Mě se něco nezdá - na těch údajích.
Tak jsem si vzal do ruky expediční knihu Královopolské vozovky, rok 1909 a hledal jsem..., ale marně. Podle uvedených rozměrů (rozvor 2,90 m, objem 86,60 hl) jsem tyto uvedené vozy nenašel. Tak jsem hledal rok předtím, i potom, ale uvedené vozy kotlové, natož pro APOLLO - Královopolská vozvka nevyrobila.
Tedy kde je jeich původ?
Když jsem tento typ vozu dle přiložené fotky viděl a jeho rozměry, no nechcu kecat, ale mě to spíše připomíná kotlový vůz na přperavu kysliny, které byly především produkovány v těchto "malých" rozměrech, krátky rozvor a malý objem cisterny.
Třeba KPS v září 1899 produkovala kotlové vozy na kyselinu rozvoru 3,80, objemu 70 hl, v.vl. 8,90 t, továr.č. 1634, 1635, 1636 poznačené čísly 503851 StEG a 502701 - 502702 ÖNWB.

Mě osobně ale tento vůz na foto připomíná tuto story:
Zcela novým zákazníkem KPS a to i dosti dlouholetým, se právě roku 1895 stala nově založená Uherská rafinérie minerálních olejů APOLLO a.s. Bratislava. Již od doby založení firmy ji KPS dodala kompletní vybavení rafinérské technologie pro krakování ropy a výroby ropných derivátů. Na to pak navázala i výroba kotlových vozů pro přepravu ropy a produktů po železnici. Od září do listopadu 1895 to byla pro APOLLO Bratislava první produkce 35 kotlových vozů objemu 140 hl. zařazené do parku MÁV.
Jak už bylo zvykem u KPS tak k výrobě kotlových vozů i pro tuto firmu se dostala přes dodávku rafinérsko-chemické technologie. V letech 1895 a 1896 dodala KPS pro rafinérii Apollo Bratislava celou chemickou technologii, chladící zařízení, zásobní nádrže (8 kusů průměru 3000 mm, délky 8000 mm), krakovací kotel (průměru 2680 mm, výšky 2000 mm) a mj. roku 1895 první vysokotlaký parní stroj (průměr válce 160 mm, zdvih pístu 200 mm). Rafinérie minerálních olejů APOLLO Bratislava byla založená teprve roku 1895, tedy KPS byla hlavní firma pro dodávku nových rafinérských technologií. Tato rafinérie patřila pod koncern Haličsko-karpatské petrolejářské společnosti a.s. a zpracovávala ropu z Haliči, Rumunska a i ruskou ropu z Kavkazu. V roce 1902 k rafinérii byl přistavěn závod na výrobu parafinu.
Ale...
K výrobě klasických kotlových vozů se přidávala výroba vozů se speciální kotlovou nádobou objemu 70 nebo 81 hl. na přepravu kyselin. Z této produkce vybočovala v září 1895 zcela netypickými rozměry produkce 4 kotlových vozů na kyselinu pro uherskou rafinérskou společnost „HUNGARIA“ v Budapešti a její pobočnou továrnu v Žilině.
Ty sice měly cisternu objemu 81 hl., ale pojezd bez ruční brzdy měl rozvor náprav jen 2900 mm. Byly podle norem Košicko-bohumínské dráhy K.O.B. / Ks.Od.V. s označením č. 102011 až 102014 (továr.č. 505 - 508) a domovskou stanicí Žilina, kde byla pobočná chemická továrna.
Společnost „HUNGARIA - Kunstdünger-, Schwefelsäure- und chemische Industrie-A. G. v Budapešti“ byla hodně specifickou záležitostí mající provázání na několik jiných společností. Největším pobočným podnikem HUNGARIA se na Slovensku stala Žilinská továrna na umělá hnojiva a chemické produkty. Tím se také vysvětluje proč byly kotlové vozy vyrobené v KPS zařazeny do parku soukromé Košicko-bohumínské dráhy. Do společnosti „HUNGARIA“ roku 1914 vstoupila vyhlášená česko-belgická firma Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí nad Labem, s níž uzavřela zájmové společenství.

Proto přikládám tovární foto KPS z 12.9.1895 tohoto vozu, který je mu nejvíce podobný i rozměry.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: úte 24 dub, 2018 1:06 pm
od radeksindy
Bw_Ig: Nesmíte brát údaje od Tempotaxiho vážně, s ním to takto chodí vždycky. Vůz je pochopitelně starší, parametry o tom svědčí. Vyrobil ho Ganz, ale není jasné kdy a jestli bylo Apollo prvním majitelem. Vozy zmíněné zakázky KsOd pro Hungarii se dostaly k ČSD.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: úte 24 dub, 2018 1:22 pm
od Bw_Ig
Ad Sindy Já jsem předpokládal pane kolego že budete reagovat.
Ale zpět k tomu vozu od KPS - přidám zde ještě tři výřezy tovární fotky výše uvedeného vozu od KPS, pro lepší modelářské předlohy a detaily, sice není od Ganze, ale jako předloha pro detaily by se to dalo použít:

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: úte 24 dub, 2018 2:02 pm
od Tempotaxi
Obrázek
Pod obrázkem je tento text:
Vagón na přepravu ropy vyráběný Králopolskými strojírnami v Brně v roce 1909

Ale jinak děkuji moc za další informace kolem vozu. Nikdy nemohu říci, že co je napsáno, je také pravdivé. Ale musím vždy nějakým informacím věřit, i když jsou zavádějící.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: úte 24 dub, 2018 2:33 pm
od Tempotaxi
V seznamu nákladních vozů z roku 1927 se píše.
Vozy R 550 500 a 501, dvounápravový vůz bez brzdy, bývalé maďarské dráhy, 86,60 hl, 2.90 rozvor, 7180 kg průměrná váha, 12.0 ložná váha.
Možná, že opravdu výrobcem obou vozů je Ganz.
Na stavbu vozu jsem použil právě vůz od KPS, který jsem graficky zmenšil do požadovaného rozměru a míry vozu jsem pak přenášel na model.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: stř 25 dub, 2018 11:45 am
od Tempotaxi
Dále jsem pokračoval na stavbě. Nejprve se zhotovila jímka, přilepila se pak na místo a pak se vyrobilo nahrubo víko a výpusť jímky.
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 3:50 pm
od Tempotaxi
Dále jsem pokračoval na jímce. Trochu se upravilo plnící hrdlo o detaily. Jímka dostala nýtované pásky, které dělá Eduard. Dělají se dva typy pásků a to positiv a negativ. Já jsem použil positiv.
Jen musím upozornit, že nýtovací pásek je v měřítku 1/72. Ale jak je vidět vjem bude daleko lepší než hladká jímka.
Obrázek
Nýtovací proužky:
https://www.eduard.com/store/cs/eduard/nytovane-prouzky-%28pozitivni%29.html?force_sid=aab343dc17ff9656de4a7e27a814d404
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: pát 27 dub, 2018 4:29 pm
od Tempotaxi
O další nýtovací proužky se doplnila jímka. Tři podpěry jímky se spojily páskem a elkem.
Model dostává pomalu svůj vzhled podle fotky.
Obrázek

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: sob 28 dub, 2018 5:11 pm
od Tempotaxi
Dále bylo potřeba ještě zajistit jímku páskem. Jímka má tři upevňovací pásky. Pak se přilepila příční lávka se zábradlím u plnícího otvoru. K lávce jsou přilepeny spodní vzpěry a žebříky. K plošině na rámu jsou přilepeny dvojité stupačky. Na plošinu se přidělá bedna.
Obrázek
Obrázek
Před základním nástřikem modelu je ještě potřeba zhotovit výpustné potrubí.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

PříspěvekNapsal: ned 29 dub, 2018 4:23 pm
od Tempotaxi
Nejprve se doplnilo výpustné potrubí, které mám odlité. Jen se musela upravit odtoková roura.
Pak se model stříknul základní barvou. Pak se model zase stříknul černou matnou barvou. Na některá místa se špatně stříká, tak posloužil starý osvědčený štětec a barva Agama, černá a matná. Odebírací těsnící víka a kličky jsou natřeny červeně.
Obrázek
Obrázek