Kotlové vozy Apollo Bratislava

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod mlha » pon 27 srp, 2018 9:53 am

radeksindy píše:1. ledna 1949 se rafinérka dělí na Slovnaft a Benzinol.

To je nesmysl, překrucujěš i věci, které si sem nakopíroval výše. Benzinol byla distribuční firma na českém území, Slovnaft na slovenském. Obě v podstatě nahradily do té doby existující soukromé distributory pohonných hmot a olejů. Apollo byla jedna konkrétní výrobní firma a nemohla se tedy rozdělit na dvě distribuční. Proto Slovnaft ve své historii uvádí, že není právním zástupcem Apolla.

1. ledna 1950 se zase dělí, vzniká dubovská rafinérie, banskobystrická Techma (vzniká n. p. Petrochema Dubová), dále vzniká n. p. Obuva Partizánské a Sviečkarnu v Hlohovci přebírá tukový průmysl.

Motáš spoustu věcí dohromady, uvedené dělení se pochopitelně netýká Apolla, ale struktury státního chemického koncernu.

Radku v českých zemích byla Benzina, Benzinol byl slovenský
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod radeksindy » pon 27 srp, 2018 10:15 am

Radku v českých zemích byla Benzina, Benzinol byl slovenský

Benzina vznikla až k 1.4.1958, to je zase o kus dál. Hlavně Benzinol má několik vývojových stádií a od 1.7.1951 do konce roku 1952 představoval celorepublikový ustřední orgán, který měl pod palcem celou petrochemii v Československu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod BohousP » pon 27 srp, 2018 10:51 am

radeksindy píše:Radku v českých zemích byla Benzina, Benzinol byl slovenský

Benzina vznikla až k 1.4.1958, to je zase o kus dál. Hlavně Benzinol má několik vývojových stádií a od 1.7.1951 do konce roku 1952 představoval celorepublikový ustřední orgán, který měl pod palcem celou petrochemii v Československu.

Ona ta Benzina byla distribuční firmou i na Slovensku. Až po vzniku federace (1969) se některé celostátní firmy začaly dělit, a Benzina zůstala česká, Benzinol slovenský (distribuce - pumpy atd.)
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 srp, 2018 11:31 am

Vznik a aplikace značky souvisí s komplikovanou historií ropného průmyslu a distribuce pohonných hmot (a také motorových olejů) po roce 1945. Tehdy byly soukromé podniky znárodněny a sloučeny do jedné centrálně řízené obchodní sítě, v roce 1949 nazvané Benzinol. Společnost si jako svou značku zvolila okřídleného koně, alegorický symbol v automobilismu často užívaný - kůň byl de facto předchůdce motorových dopravních prostředků, což se odrazilo i v jednotce měření strojového výkonu koňskými silami. Kůň byl zobrazen ve skoku před čerpadlovým stojanem provedeným ve světlejším odstínu. Značku doplňoval nápis ve vázaném písmu, v reklamě tehdy oblíbeném. Logo však bylo až příliš komplikované a málo úderné, proto jej Benzinol záhy nahradil novou verzí, už mnohem stylizovanější a pádnější. Z koně převzalo jen jeho křídla a zejména hlavu s charakteristickou hřívou vytvořenou několika drobnými kruhovými výkroji. Ve spodní části na ní plynule navázal kruh jako další symbol motorismu. Logo však neslo několik další volných významových asociací: především celé připomínalo malé písmeno „b“, spodní část pak „o“, což odkazovalo k oběma základním produktům, které Benzinol nabízel a jež se pak promítly i do jeho názvu: BENZIN a OLeje.

1. ledna 1953 byl Benzinol nahrazen společností novou - národním podnikem Chema. Nové logo však už tehdy bylo vnímáno jako zdařilé a zavedené, a tak se na benzinových pumpách používalo nadále spolu s novým jménem společnosti. V roce 1953 se však souběžně poprvé objevuje i název Benzina, a to pro zásobovací závod Roudnice n. L., který se z Chemy k témuž datu vyčlenil. K 1. dubnu 1958 proběhla další velká reorganizace ropného průmyslu: v jejím rámci z Chemy vznikl národní podnik Benzina, začleněný do Sdružení čsl. rafinerií minerálních olejů. A právě toto zastřešující sdružení převzalo již zavedenou značku, kterou si téhož roku zaregistrovalo. (Najdeme ji proto i na motorových olejích, které produkovaly rafinerie v Pardubicích a v Kolíně patřící pod Sdružení, jako je např. legendární automobilový olej Trysk, uvedený na trh v roce 1960.) Sdružení začalo modernizovat síť čerpacích stanic, které byly poprvé označeny značkou Benzina v písmu navazujícím na starší Benzinol. A do hry poprvé vstupuje i barva: v roce 1959 dostala síť jednotný barevný styl v kombinaci červené a bílé, což se odrazilo i v barevnosti logotypu. Definitivně se tak zformoval vizuální styl, který zůstal zachován dodnes.

V rámci federalizace Československa došlo v roce 1969 k rozdělení tuzemské distribuční sítě. Zatímco v Čechách a na Moravě si podnik podržel označení Benzina, na Slovensku byla po 16 letech obnovena značka Benzinol. Její logo - okřídlené písmeno v červené barvě – však na logotyp Benziny u zjevně navazuje. Po roce 1989 bylo logo Benziny přinejmenším dvakrát zásadněji redesignováno.

Zdroj: Miroslav Štochl, Zeno Čižmář, Benzina v proměnách času, Benzina, s.r.o. 2008; Zeno Čižmář, Jana Iovlevová, Paramo. Ohlédnutí v čase. Paramo, a.s. 2009.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 srp, 2018 11:42 am

¬radeksindy - ono je to těžký.
Pro rychlou orientaci je dobrý internet. Ale zde je také problém, že nemusí souhlasit datumové rozhraní, text a smysl textu. Já jsem si vzal na pomoc podnikovou neprodejnou knížku. A zde je to napsáno, jak jsem naskenoval. Zase je problém, jak text je v knížce myšlen.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Bw_Ig » pon 27 dub, 2020 7:26 am

Jen jsem pročítal starší příspěvky a našel jsem tuto fotku s popisem, od Královopolské strojírny. Tak doplním lepší provedení vozu (ale jiné foto z druhé strany) a i předání první skupiny vozů.
IMG_20200402_102912.jpg

IMG_20200402_093001.jpg

Jen je trochu drobný rozdíl, zatímco na vozech je číselný rozestup inventárních čísel od R 569020 a výše, tak expediční kniha KPS uvádí čísla R 569030 a výše.
To asi vysvětlí někdo povolanější proč došlo k změně inventárních čísle ještě před expedicí vozů.
P1120037_vyrez1.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod radeksindy » pon 27 dub, 2020 9:43 am

To asi vysvětlí někdo povolanější proč došlo k změně inventárních čísle ještě před expedicí vozů.

K žádné změně čísel nedošlo, vozy k této zakázce vůbec nepatří. Patří k zakázce 860036.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Bw_Ig » pon 27 dub, 2020 10:20 am

Jéé to je trapárna, já se fakt přehlédl. Omluva.
Děkuji za upozornění na překlep.
Až jsem nasadil silnější brejle, tak tu chybu vidím.
Tedy původní příspěvek beru zpět - tedy foto knihy.
Ale fotky zůstávají v platnosti nadále.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod radeksindy » pon 27 dub, 2020 11:25 am

Nic se neděje, krásný fotky. Zajímavé je, že fotografie vozu R 569021 směrem od budky byla mnohokrát oficiálně publikována a je zařazena od r. 1952 do kolekce fotek Ringhoffer, resp. vagónka Tatra. Fotku s nápisy popsal v Železničáři kdysi i Zdeněk Maruna. Ale nemůžu to teď najít.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Bw_Ig » pon 27 dub, 2020 2:31 pm

Já jsem dohledal u tohoto vozu tři fotky - Královopolské strojírny, tedy od budky, odzadku a pak tu kolonu při předání. Dvě fotky jsem již uvedl dříve, tak ještě tu od budky.
KPS_26423_R569021,CSD_1948,11,12_VMSt,ofoto_110213.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod radeksindy » pon 27 dub, 2020 3:51 pm

Bw_Ig: To je ona, používala se pro různé publikační účely.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod jagg » úte 28 dub, 2020 5:47 am

Jak ty cisterny na tom byly barevně? Spodek černá? Vršek šedá? Zelená? A bouda? Hnědá? Popisy asi bílé na pozadí barvy podkladu, logo jen bílé nebo Slovnaft v černém podkladu?
jagg
 
Příspěvky: 61
Registrován: pon 12 čer, 2017 8:40 am

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod radeksindy » úte 28 dub, 2020 6:58 am

jagg: Spodek černý, bouda i kotel khaki, podklad tabule vpravo i loga Slovnaftu černé, nápisy bílé.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kotlové vozy Apollo Bratislava

Příspěvekod Střelec » úte 28 dub, 2020 4:52 pm

Tempotaxi píše:¬radeksindy - ono je to těžký.
Pro rychlou orientaci je dobrý internet. Ale zde je také problém, že nemusí souhlasit datumové rozhraní, text a smysl textu. Já jsem si vzal na pomoc podnikovou neprodejnou knížku. A zde je to napsáno, jak jsem naskenoval. Zase je problém, jak text je v knížce myšlen.


Obecně problém socialistických organizací spočívá v tom, že změna byla dána nějakým zákonem, nebo nařízením a dále byla upravována vyhláškami, ale realita v organizaci mohla mít dost výrazné zpoždění. Tudíž je třeba brát v potaz datum vydání právní normy, datum, které jako organizační změnu/vznik určila právní norma a skutečné datum realizace změny. Občas došlo k další změně dřív, než první vstoupila v platnost. Do toho ještě vnáší zmatek neblahý úsporný zvyk používat stará razítka a zásoby hlavičkových papírů. jako archivář se s tím potkávám při pořádání fondů socialistických organizací relativně často. Navíc 50. léta byla obdobím organizačního zmatku, kdy se po znárodnění vytvořily celostátní kolosy. Ty se nedaly uřídit centrálně - rozhodně ne s narychlo dosazenými amatéry se skvělým kádrovým profilem a nulovou zkušeností s řízením čehokoliv, takže rychle nastala tu větší, tu menší decentralizace. V 60. letech následovala vlna organizačních opatření,jejich cílem bylo zjednodušit papírování a vynechat některé organizační stupně. Většinou se to neosvědčilo a návrat k osvědčeným systémům začal ještě před normalizací.

Vzhledem ke stavu spisoven podniků a organizací měli podnikoví kronikáři a později historici dost problematickou práci, takže není výjimkou narazit na několik dat kolem jedné změny, aby se při pořádání v archivu nakonec zjistilo, že všechno bylo jinak.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků