Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 bře, 2018 11:33 am

Podle těchto nákresů lze postavit nádoba. Problém bude správně sestavit výpustní otvor. Dále je známá výška nádoby, ale není známa celková výška nádoby + podpěrné konstrukce nad temenem kolejnice. O podpěrné konstrukci není v knize ani čárka. Použitý materiál a rozmístění všech vzpěr.
Je zde jen upevnění nádoby k plošině vozu osmi ocelovými kotevními závěsy.
Čtyři závěsy z kulatiny průměru 20 m, délky 572 mm.
Čtyři závěsy z kulatiny průměru 20 m, délky 772 mm.
Dále na voze je ještě svařovaná plechová skřínka na nářadí 466 x 336 x 210 mm.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 bře, 2018 12:38 pm

Podle mě má takto vypadat spodek cisternové nádoby:
Názorné schéma.
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 17 bře, 2018 1:56 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 bře, 2018 2:08 pm

Těžko se někde sežene celkový boční náhled na čtyřnápravový vůz POSISTA ke zjištění dalších rozměrů. Ale jediná šance je, že potřebné rozměry budou asi totožné, jako u čtyřnápravového vozu MILEVSKO.
To znamená, že nádoby a cisternová nádoba bude mít výšku 3075 mm od podlahy vozu. Výška celého vozu nad temenem kolejnice bude asi podobná výška, jako u nádobového vozu a to 4 525 mm.
Zatím neznám způsob, kde potřebné rozměry získat.
Dále podpěrná konstrukce se bude muset okopírovat z továrního modelu od Bramose. Fotky vraku nemám a ani nevím, jestli nějaký vrak ještě je k vidění a přeměření.
Další problém bude správné uložení cisterny. Ano píše se, že je nádoba připevněna k plošině vozu osmi smrkovými trámci průřezu 200 x 100 mm, délky 1410 mm a osmí ocelovými kotevními závěsy, které jsem už popsal.
Dále bude potřeba zajistit v modelu dobré jízdní vlastnosti. Velký důraz je v knížce brán na technickou prohlídku kotevních závěsů. Protože těžiště naloženého a prázdného vozu je poměrně vysoko nad temenem kolejnice a hrozí tím pádem převrácení nebo spadnutí nádoby. Což u modelu nehrozí, ale k převrácení modelu může dojit při špatné funkci kinematiky a položených kolejnic.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 16 bře, 2018 2:24 pm

Ještě přiložím detail spodku nádoby. Na spodní části nádoby je vidět čeřící žlab a rozvod vzduchového potrubí. Dále jsou zde čelní a boční kotevní závěsy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod krakora » sob 17 bře, 2018 12:52 am

Celková výška nádrže s kleci je dle měření 3026.
Nad klec ještě vystupují dřevěné lávky a plnící otvory, rozměry ted nemám u sebe.
Takže už zbývá jen zjistit jak vypadalo vypouštění a je to komplet.
Petr
krakora
 
Příspěvky: 96
Registrován: úte 10 říj, 2006 7:55 am

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 bře, 2018 9:52 am

Názorné čelní schéma.
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 17 bře, 2018 1:42 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 bře, 2018 10:02 am

Vypouštěni bylo jednoduché.
Obrázek
Výpustné hrdlo na dně čeřící krabici. Do hrdla se pak zasouvá plechová uzávěra.

Trychtýřovitý nástavec, který je, uprostřed nádoby je vyroben z ocelových plechů ve dvou velikostech a to čelných plechů 545 x 300 mm a bočných plechů 1200 x 230 mm. Do tohoto nástavce je vsazen hlavní čeřící krabice, která je zde na náčrtku a jsou, pravděpodobně na čelní straně. Na boční straně je usazena pomocná čeřící krabice.
Na dně čeřící krabice je mechanická šoupátková plechová uzávěra, která se pohybuje ve dvou přírubách. Převod mezi uzávěrou a mechanizmem zajišťuje ozubený hřeben.
Obrázek
1 - uzávěra výpoustného otvoru
2 - ozubený hřeben
3 - dvě vodící kladky
4 - dvě ozubená kola
5 - ozubené kolo
6 - pohybová hřídel
8 - ruční klika (délka ramene kliky 250 mm, délka rukojeti kliky 120 mm, průměr kliky 19,5 mm) Klika je při přepravě chráněna chránitkem z ocelové pásu 25 x 5 mm, délka 328 mm.
Obrázek
Plechový uzávěr.

Na modelu se to provede docela jednoduše.
Na čeřící krabici se přilepí čtvercová podložka a pak výpustní potrubí. Od podložky se povede táhlo k převodové skříni, která je upevněna k základnímu rámu klece. Od Převodovky je drátem vyvedena tyč k ruční klice.
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 17 bře, 2018 1:14 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 bře, 2018 12:36 pm

Dále v knize není žádná zmínka o přechodových lávkách. Zda je lávka uprostřed nádoby a lávka je přerušena plnícími víky a vzdušnými víky. Rozměry vík jsou na náčrtku podélného řezu nádobou. Nebo jsou lávky dvě, vždy na okraji nádoby. Na leptaném modelu jsou lávky zhotoveny z roštu a jsou na okraji cisterny.
Další krátké lávky musí být také na konci žebříku. Na náčrtku příčného řezu, také nic není namalováno.
Dále v technologickém postupu pro plnění cisterny vozu řady Paoj volně loženým cementem není žádná zmínka, jak se má pracovník pohybovat na cisterně.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod krakora » sob 17 bře, 2018 4:15 pm

Správné rozmístění lávek má na svém modelu "beran 1970", byly dřevěné , každá posazena na dvou Uprofilech 100, vždy jen na šířku lávky.
Rozmístění je vidět na té jediné slušné fotografii soupravy, první vozy mají lávku v každém poli a asi pátý vůz je má ob jedno.
Ještě k vypraznování, pod šoupátkem byl prý T kus, aby šlo vyprazdnovat na obě strany, ale nevím jaká tam byla příruba s uzávěrem.
Petr
krakora
 
Příspěvky: 96
Registrován: úte 10 říj, 2006 7:55 am

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 bře, 2018 5:39 pm

Zdroj: Beran 1970
Obrázek
Rozmístění dřevěných lávek.

Zdroj: dh-loko.cz
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 bře, 2018 6:08 pm

V knize bohužel žádné informace nejsou k vozu „Posista“.
Ale předpokládám, že od uzávěru byl „T“ kus a výpustné potrubí bylo zakončeno kloubovou rychlospojkou „Js 80“, jako u vozů „Milevsko“. V technologickém postupu je jen zmínka, že se odebere uzavírací zátka a po vyprázdnění se uzavírací zátka nasadí. Zátka je zavěšena na řetízku.
Stejné provedení je i u vozů řady Raj.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod krakora » pon 19 bře, 2018 1:50 pm

Beznzvu_2.jpg


Spodni trubka je vyosená,protože nádoba má ve středu také podpěry.
krakora
 
Příspěvky: 96
Registrován: úte 10 říj, 2006 7:55 am

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 19 bře, 2018 6:41 pm

Děkuji za připomínku. Bohužel v knize zase není žádná zmínka o vedení potrubí, jeho uložení a v jaké výšce je vedeno od podlahy vozu. Bez detailních fotek to bude těžké to správně postavit. Další problém bude sestavit správně celou klec.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 19 bře, 2018 9:35 pm

Další problém je v zakoupeném dílu Posista. Pokud je výška celé nástavby 3 026 mm, tak ve velikosti HO je výška dílu 34,7 mm. Díl je opravdu daleko menší, a proto se tam spodní část cisterny do klece nevejde. Je tam jen naznačeno vzduchové potrubí, trychtýř a čeřící skříň tam není.
Obrázek
Obrázek
Správná výška celé nástavby odpovídá modelu, který vyráběl Bramos (na fotce vůz vpravo). Ale spodní část se musí dodělat. To nebude problém, výška klece je dostatečná, ale přesto to bude problém to tam vše nacpat. Zakoupený díl je na fotce vlevo. Úsudek si udělá jistě každý sám.
Obrázek
Jediná schůdná cesta ke stavbě modelu bude postavit celou cisternu podle náčrtku cisterny a rozměry kontrolovat a přizpůsobit rozměrům cisterny od Bramose. Vozy od Bramose se už neseženou a to je škoda.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod krakora » úte 20 bře, 2018 2:14 pm

Něco málo ke kleci
008celo.jpg

Tohle na spodek nepatří
001spodek.jpg

Doufám že nevadí když si půjčuju tvoje obrázky k úpravám

Petr
Naposledy upravil krakora dne úte 20 bře, 2018 8:12 pm, celkově upraveno 1
krakora
 
Příspěvky: 96
Registrován: úte 10 říj, 2006 7:55 am

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků