Stavebnice WAP / f. SDV

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod Mirek Moc » úte 31 říj, 2017 7:32 pm

Tak jsem téměř před dokončením 7 vozů Fallas od SDV. Mám dotaz jak vám seděli čela . Při první várce se odkláněly a musel jsem je lepit na dvakrát jak popisuje třeba Jacek. Nyní jsem zvolil jiný postup - přilepit čela na bočnici , potom vložit střed a nakonec druhé čelo - viz foto.
Dále mám ještě trochu problém s drhnutím dvojkolí 7,7 mm o dno vozu. Podvozky jsem vypodložil 0,4 mm proužky a je to v pohodě.
Pak ještě musím potvrdit postup nanášení obtisků od Petra Zatřepálka = nanesení Hypersolu na obtisk. I když se zdá že obtisk dokonale přilnul , někdy se po čase objeví světlá "mapa" a zkazí to celou práci.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Mirek Moc
 
Příspěvky: 231
Registrován: pon 14 led, 2008 4:26 pm
Bydliště: Kolín

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod sukovf » úte 31 říj, 2017 8:46 pm

Mirek Moc píše:Tak jsem téměř před dokončením 7 vozů Fallas od SDV. Mám dotaz jak vám seděli čela . Při první várce se odkláněly a musel jsem je lepit na dvakrát jak popisuje třeba Jacek. Nyní jsem zvolil jiný postup - přilepit čela na bočnici , potom vložit střed a nakonec druhé čelo - viz foto.
Dále mám ještě trochu problém s drhnutím dvojkolí 7,7 mm o dno vozu. Podvozky jsem vypodložil 0,4 mm proužky a je to v pohodě.
Pak ještě musím potvrdit postup nanášení obtisků od Petra Zatřepálka = nanesení Hypersolu na obtisk. I když se zdá že obtisk dokonale přilnul , někdy se po čase objeví světlá "mapa" a zkazí to celou práci.

img 1 - 5


Před dvěma týdny jsem nafasoval Fallsku v barvách AWT a s žádnými problémy při sestavování jsem se nesetkal. Přilepil jsem obě bočnice ke středovému dílu jen na střední "stříšce", takže vše drželo pohromadě jen na několikamilimetrových spojích. Vůz byl tou dobou sice mírně pokroucen do vrtule, nicméně dosazením čel se perfektně vyrovnal a dokonce tato nebylo nutné ani lepit, aby neupadla (přilepené samozřejmě nakonec jsou) - tak dobře vše pasovalo. Nakonec jsem lepidlem zakápl všechny spoje a bylo hotovo.

Zkušebně jsem si postavil vůz na podvozky a bohužel musím potvrdit, že okolky dvojkolí 7,7mm drhnou o dno :( . Sice se to neděje na perfektně rovné koleji, nicméně při přejezdu výhybek je to dobře znát. Už na pohled je jasné, že konstrukční mezera je velká jen několik desetin milimetru v ideálním případě.

S obtisky poslední dobou neuvěřitelně zápasím :cry: - hned u dvou Easů od SDV se mi nedávno stalo, že pod průhlednou částí obtisků zůstala po zaschnutí jakási mlha, či ona světlá mapa. Nechápu, proč se to děje. Obtisky jsou stále ty samé, nanáším je stále stejně na vrstvu lesklého laku, ale přesto se setkávám s tímto problémem. Do nedávné doby se nic takového nedělo. Na stejný problém tu a tam narážím i s obtisky jiných výrobců. Nedávno jsem dokončil leptaný Sgnss, na který mám obtisky vyrobeny až v daleké Tasmánii, a tam žádný problém nenastal. Obtisky po zaschnutí přestříknu matným lakem. Mám pod něj snad začít dávat ještě lesklý lak?
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 31 říj, 2017 10:05 pm

Ještě něco málo zkušeností... Ta mapa bývá někdy způsobena lepidlem (tedy přesněji emulzí co dělá obtiskový papír obtiskovým). Mně pomáhá nechat to odmočit o něco dýl - tedy obtisk i s papírkem nechám v louži vody na Olfa podložce i dvě či tři minuty a teprve pak ho přenesu na model. Předtím ještě dekálované místo na modelu namočím vodou a párkrát obtiskem na té vodní vrstvě pinzetou "šoupu". Lepidlo pak zmizí a mapa "lepidlová" už by se dělat neměla. Druhý typ mapy dělají samotné dekálové vodičky. Jejich chemické složení narušuje nejen samotný povrch dekálu, ale často i vrstev barvy pod ním. Proto bývá pak vidět po přestříkání nadekálovaného modelu lakem "mapa" v místech, kde jsou zaschlé kapičky dekálových vodiček. Je dobré po zavadnutí obtisku (tedy po pár hodinách) zbytky dekálových vodiček odmýt z povrchu obtisku i modelu pomocí vody se saponátem. Já jsem dost často líný chodit z pracovny dolů do kuchyně jen pro jar a misku, tak to někdy "myju" jen nasliněným prstem. Třetí možností je, že pod dekálem přesto zůstaly vzduchové bubliny, a ty způsobí mapu z drobných bublinek. Ty je následně vždy nutné propíchat špičkou skalpelu a znovu použít Hypersol, tentokrát nanášený špičkou tenkého štětce.

Ale hlavně je nutné při dekálování za každých okolností dodržet pravidlo číslo jedna - nikdy ale opravdu nikdy nedávat dekály na matný nebo krupicovitý povrch! Pak to ty mapy ze vzduchových bublinek bude dělat stoprocentně.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod sukovf » úte 31 říj, 2017 10:20 pm

@Petr Zatrepalek: Díky za postřehy. Mě se zřejmě bude týkat hned první bod, tedy delší namočení obtisku ve vodě - většinou nemáčím déle než půl minuty. Žádnou chemii jsem nikdy nepoužil. Jen je opravdu divné, že celý život nanáším obtisky různých výrobců stále stejným způsobem, ale mapy pod nimi se zkrátka začaly objevovat teprve nedávno. Mám hrůzu z toho, co uvidím na Fallsce jednoho rána, až ji předchozího večera obtisknu :( ...

Můj problém (zřejmě stejný, jako má kolega výše) je velmi dobře viditelný na prvním prototypu mého Sgnss. Když trochu potrápím hlavu, matně si vybavím, že obtisky po nanesení a zaschnutí vypadaly dobře, ale až po nástřiku matným lakem (akrylová Agama) se objevila ona mlha. Je to téměř rok, takže už si nepamatuji detaily, je ale možné, aby byl zdroj problému v tomto?
Obrázek
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod Petr Zatrepalek » stř 01 lis, 2017 9:07 am

No možné to je... Agama (krom lihovek a leštitelných metalizérů) je hrozný svinstvo, které jsem dávno vyhodil z domu. Právě bezbarvé laky Agama mi už před patnácti lety dělaly skoro pořád to, že po jejich nástřiku se dělala na modelu "mlha". Skončilo to nakonec tenkrát jedním modelem v koši a jednou vylekanou kočkou, co se nacházela pod oknem v místě dopadu agama laků... A i mě se často stávalo, že po bezprostředním nástřiku dekálů matem i jiného výrobce, mi to takto na dekálech zbělalo. Já proto pokaždé modely preventivně stříkám přes dekály nejdřív polomatem gunze c181 - je to lepší jednak kvůli následné patině oleji, tak i reálnějšímu vzhledu. Teprve potom případně stříkám na některých místech model gunze matem, znovu polomatem nebo ještě i lesklým lakem gunze super clear GX100. Na každém modelu mám tak několikery vrstvy laku - jednu lesklou pod dekál, pak polomat na celém modelu, následně lokálně mat, znovu polomat a nakonec lesk. Docílí se tak vzhledu jako v reálu - některá místa matná, jiná polomatná a další vyleštěná do lesku. Se slušnou stříkací pistolí se dá takto napodobit i zvlnění povrchu - do matného a pololesklého povrchu se stříkají oválky a obdélníky lesklého laku, případně obráceně. Podle potřeby a chutě každého "soudruha" :D .

Ještě jedna poznámka - někteří výrobci obtisků začínají používat ne moc kvalitní krycí laky na obtisky samotné. Je to bohužel dnešní problém u všeho - snaha o snižování nákladů na úkor kvality, a hlavně nebetyčná snaha různých bruselských blbců s razítky. Například jsem dosud nenašel žádnou pořádnou náhradu za "zakázaný" modrý Gunze Mr. Mark Setter MS232 pod obtisky, co si dokázal poradit s usazením jakýchkoliv obtisků. Kam se na něj hrabe Hypersol, který sice rychleji působí, ale nefunguje zase moc dobře na prkenné obtisky s tvrdým krycím lakem. Jediná šance jak ale dnes tento Mark setter sehnat, je bohužel E-bay... Ten v EU prodávaný "neo" gunze mark setter 234 je sice EU friendly, ale naprosto neúčinný na jakékoliv dekály. A tak to je dneska bohužel s vícero věcmi.

Zkuste ten odekálovaný vagon stříknout lesklým lakem, někdo to pomůže.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod Mirek Moc » ned 05 lis, 2017 7:07 pm

Stavba 7 vozů a nákladu dokončena .
Obrázek
Video ze stavby a zkušební jízda
https://www.youtube.com/watch?v=kSksHvMdWl8
Uživatelský avatar
Mirek Moc
 
Příspěvky: 231
Registrován: pon 14 led, 2008 4:26 pm
Bydliště: Kolín

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod Mcx » pon 06 lis, 2017 5:12 am

Matný a polomatný lak syntetika AGAMA používám na final přes různé barvy - zejména vodovky jako např. Lifecolor již hodně roků a zcela bez problémů. Mléčný podklad pod obtisky (většinou způsobený matnou barvou podkladu a nemá nic společného s lakem) lze i po letech odstranit přiměřeným kápnutím lepidla Supercementu od Tamya na okraj obtisku (pokud není přelitý silnou vrstvou laku), zateče pod obtisk a ten přilne. Chce to s citem, vyzkoušejte na na menších a pak ten velký s hlavním popisem vozu.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Stavebnice WAP / f. SDV

Příspěvekod jirie123 » úte 07 lis, 2017 8:18 pm

Dovolím si jeden můj osobní postřeh.
Před pár lety jsem navštívil jednu akci přerovských modelářů a právě jejich Wapky na mě silně zapůsobily svým perfektním povrchem.
Na můj dotaz k technologii stavby mi bylo sděleno, že základem jak se dobrat kýženého efektu je v první řadě zbrousit tu příšernou strukturu na povrchu "střechy" a klapek. Chápu, že je to velmi náročná operace, ale výsledek je po opakovaném nástřiku surfaceru a broušení pod vodou přímo úžasný.
Vůz nevypadá jako vytesany sbíječkou z kamene, ale jako plechový včetně ostřejších hran :wink:
jirie123
 
Příspěvky: 470
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků