Stránka 2 z 2

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 9:21 am
od hoenig
Pavle, nerad bych, abys ať už možná kvůli mému chabému citu pro patinu či neumětelství, zanevřel obecně na patinování vozů, lokomotiv ale i ostatního železničního příslušenství. Můj osobní názor je, že nepatinované vozy/lokomotivy vypadají na modulišti/kolejišti vedle svých "patinovaných kolegů" více jako hračky než modely.

Určitě se ale Tvoji radou budu napříště řídit a pokusím se o vůz s opravdu malým provozním opotřebením - souhlasím, že takových vozů jezdilo plno (pravdu samozřejmě máš i v tom, že patina může schovat plno nedokonalostí - o to mi ale u tohoto modelu moc nešlo). Jsem rád, že jsi zmínil interiér, neboť na ten přijde také řada. Tam nebude na patinu moc místo :) .

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 9:39 am
od sidlo
Patinování je věcí osobních preferencí. Já dávám přednost minimální patině. Takové ty výtvory, které ukazují lokomotivy těsně před zrušením se mi vůbec nelíbí.
Za vrchol patice považuji starou Gützold V100, která má pouze slabě zašpiněnou střechu stanoviště strojvedoucího.

Obrázek

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 12:35 pm
od greenery
.... já bych se tedy naopak zastal........ sama stavba modelu je krásná čistá práce a použitá patina mi nepřijde jako přehnaná.
Patina je určitě vysokou školou modelařiny, a kdo ji zvládá, má můj obdiv.
Najít barevné foto z období plného provozu není jednoduché, navíc si myslím, že s postupujícím časem si člověk vzpomínky idealizuje.

Tady je vidět, že vozy do jisté míry flekaté být mohly navzdory leštění http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/801315.jpg. Nakolik je to kvalitou foto nevím, a starší jsem nenašel, ale iluze o tom, že všechny vozy v té době byly vypulírované bez poskvrnky si nedělám. Obzvlášť má-li jít o přívěšák.
Souhlasím s tím, že by měla převládat spíš plošná sešlost povrchu - zmatovění, než výrazné fleky, ale ukázaná patina mi rozhodně nepřijde jako zkažený model.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 12:44 pm
od greenery
... a naopak ukázaná "patina" modré V100 je amatérský pokus, určitě ne příklad povedené úpravy.

Jakákoliv provozní patina (pokud nejde o nový lak) musí začít ve větší nebo menší míře napodobením - nejlíp nástřikem - usazené směsi prachu, mastnoty a brusu na vodorovných plochách. http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/714377.jpg.
Bez toho je jakýkoliv pokus o patinu divný a je lepší se na ni vybodnout.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 12:48 pm
od greenery
tady http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/716000.jpg je vidět na kratším představku vrstva usazené špíny a naopak začouzení kolem výfuku je minimální.
Omlouvám se za zaplevelení, ale jde přeci o diskusi.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 1:14 pm
od radeksindy
Patina na modré V100 mě taky zrovna neuchvátila, když už tak asi takto:

http://www.aw-speziguzi.de/lokgalerie/v100 , ale i další vozidla z jiných galerií stojí za prohlédnutí

Patina hnacích vozidel je složitější, protože jsou vozidla udržovanější a spíše se projevují ruzné jiné efekty než jen zašpinění prachem a šmírem. Co na patinovaném přívěšáku nevypadá moc přirozeně je právě zašpinění pouze fleky. Ještě by se měla objevit špína v různých spárách a pak nějaká plošnější postaření laku. A také si uvědomit, že špínu formuje stékající voda.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 1:17 pm
od Brejla
greenery píše:... a naopak ukázaná "patina" modré V100 je amatérský pokus, určitě ne příklad povedené úpravy.

Jakákoliv provozní patina (pokud nejde o nový lak) musí začít ve větší nebo menší míře napodobením - nejlíp nástřikem - usazené směsi prachu, mastnoty a brusu na vodorovných plochách. http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/714377.jpg.
Bez toho je jakýkoliv pokus o patinu divný a je lepší se na ni vybodnout.


S touto "patinou" na střeše kabiny byl model dodáván již od výrobce. Pár jich mám a mají to všechny stejné. Na červených BR110 to nebylo tak patrné.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 2:21 pm
od hummus
No, nevím, nevím. Kdysi jsem BR110 od Pika měl, ale střecha byla bez jakékoliv patiny. Tak jako na obrázku.
Obrázek

A co se týče patiny na přivěsném voze Blm v tomto vlákně, tak ta je podle mě velmi zdařilá. Celkově se mi patina i na ostatnich Hoenigových vozech libí, ať už se jedná o vozy Bai, Vtr, Ztr nebo Z.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: úte 05 zář, 2017 8:35 am
od hoenig
Nejdříve jeden obrázek pro Pavla, abych doložil, proč se postupně snažím své vozy patinovat - ráno jsem v rychlosti vyfotil dva identické vozy Roco (nový je poprvé vyndaný z krabičky bez nalepených madel a s odmontovaným standardním třemnovým spřáhlem). Samozřejmě s patinou vždy přichází i přeznačení vozu.
Roco.jpg


Podle mě máte pravdu - Sidlo a Hummus - oba :) - myslím si, že modrá i červená V100 v počátcích "vyjížděly z PIKO továrny" se začerněnou střechou (v jejich katalogu jsou obě na kolejišti vyfocené se začerněním, modrou V100 jsi se začerněnou střechou pamatuji i jako model), později PIKO dodávalo červenou verzi určitě bez začernění střechy (tu jsem vlastnil včetně těch gumových nárazníků :D ).

Děkuji Greenery a Radkovi za skvělé obrázky a tipy - primárně se snažím napodobit provozní zašpinění a působení počasí, "fleky" jsem dodal pocitově pro rozbití větších celistvých ploch a je pravda, že nemají na voze opodstatnění (teda kromě jednoho na bočnici, který je jen "šťastnou" náhodou nad bufíkem :D ) :o . Pokusil jsem se udělat větší detail dveří a části poprsnice, kde je lépe vidět můj pokus o provozní zašpinění a stékání vody. Obecně je ale těžké foťákem postihnout model tak, jak model vypadá za denního světla ve své skutečné velikosti - tam nejsou jak provozní zašpinění, tak "fleky" tak výrazné zejména kvůli tomu měřítku (při patinování používám lupu ,obrázky jsou detaily). Navíc na patinování je úžasné to, že je možné model dál upravovat (zesvětlit bočnice, zmírnit fleky a pod) :) .

Tady je větší detail (na mém monitoru je klika vozu větší než koruna :D )
Detail.jpg

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: úte 05 zář, 2017 1:55 pm
od Brejla
hummus píše:No, nevím, nevím. Kdysi jsem BR110 od Pika měl, ale střecha byla bez jakékoliv patiny. Tak jako na obrázku.
Obrázek

A co se týče patiny na přivěsném voze Blm v tomto vlákně, tak ta je podle mě velmi zdařilá. Celkově se mi patina i na ostatnich Hoenigových vozech libí, ať už se jedná o vozy Bai, Vtr, Ztr nebo Z.


Budeš si muset rozšířit obzory. Těch verzí bylo více.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2017 6:08 am
od hoenig
Střecha byla jednou z částí modelu, která zasloužila větší úpravu. Střecha je prohnutá, spáry i větráky nejsou odlity čistě. Proto jsem začal tím, že jsem nejdříve vybrousil spáry a větráky, poté jsem střechu vytmelil a nastříkal silnou vrstvou Tamiya Surface.Primer L. Po vybroušení jsem znovu naměřil místa spár a větráků.

Blm54_Photo53small.jpg


Na spáry jsem použil plastikový profil EverGreen 0,4 x 0,5mm. Věděl jsem, že větráky nechci znovu modelovat. Nakonec jsem narazil na výrobce odlitku, který je určen pro vozy Y (proto jsem původně také odlitky koupil). Je to samozřejmě chyba modelu. Vizuálně vypadají ale větráky na modelu věrohodně.
Blm54_Photo54small.jpg

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: pát 08 zář, 2017 3:19 pm
od Petr Zatrepalek
hoenig píše:Pavle, nerad bych, abys ať už možná kvůli mému chabému citu pro patinu či neumětelství, zanevřel obecně na patinování vozů, lokomotiv ale i ostatního železničního příslušenství. Můj osobní názor je, že nepatinované vozy/lokomotivy vypadají na modulišti/kolejišti vedle svých "patinovaných kolegů" více jako hračky než modely.

Určitě se ale Tvoji radou budu napříště řídit a pokusím se o vůz s opravdu malým provozním opotřebením - souhlasím, že takových vozů jezdilo plno (pravdu samozřejmě máš i v tom, že patina může schovat plno nedokonalostí - o to mi ale u tohoto modelu moc nešlo). Jsem rád, že jsi zmínil interiér, neboť na ten přijde také řada. Tam nebude na patinu moc místo :) .


Nedá mi to... Mně se naopak ta patina líbí, jen bych ještě doplnil stečeniny - tzn vertikální špinavé šmouhy od deště (přípravek Rainmarks for NATO tank od AK a sem tam pak olejovky van dyck hnědá s payn šedou). Tohle tomu podle mě ještě chybí. Chce to ale dělat teprve až budete mít hotovou střechu vozu, líp pak sladíte vzhled patiny a odstíny.

Pokud jde o patinu interiéru - i tam se můžete vyřádit - v podobě různých odstínů dřeva, zasvinění oken, olupující se barvy, vystínovaných figurek a bagáže... Ale až na ty figurky a bagáž to je práce docela zbytečná, pokud na to nebudete koukat lupou nebo přes objektiv foťáku.

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

PříspěvekNapsal: čtv 19 zář, 2019 7:22 am
od skalamep
Vrátím se ještě ke spodku vozu, trošku se v tom ztrácím - co by měl mít naspodku vůz BDlm bez světel a s dvoudílnými dveřmi (s velkým jedním představkem) popř. jak rozmístěné? Hledal jsem dost dlouho a žádnému jednoznačnému rozumnému závěru jsem nedošel, hlavně kvůli přestavbám vozů..ale . Nějak už to sice mám splácané, vůz ale půjde teprv do barvy, tak má poslední šanci s tím ještě něco provést. Zrovna u tohodle vozu je spodek celkem na očích. Díky :-)