Schichtovy závody v Polsku.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 21 kvě, 2017 6:31 pm

Před několika lety jsem dělal článek o železničních vozech na přepravu margarínu.
Zde je pak celý článek.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/_Clanky2012/ZelezniceMargarin/Margarin.pdf
Obrázek
Chladírenské vozy ČSD Lp 511195 a KkStB Gb 323371.

Schichtovy závody se postupně rozšiřují i do sousedního Polska.
V roce 1899 je ve Varšavě ve Švédské ulici číslo 20 založena chemická továrna akciové společnosti „Praga“. V roce 1925 chemickou továrnu kupuje koncern Schicht, který se tak v Polsku stává největší výrobcem na zpracování tuků, glycerínu a mýdla. V roce 1926 Schicht kupuje další továrnu na výrobu mastných výrobků, která byla založena v roce 1900 ve městě Trzebinia a továrna patřila do společnosti, která vyráběla tuk Konerol. Pro tuto továrnu v roce 1927 -28 se ve vagónce Sanoku (založena v roce 1832) vyrobilo několik chladírenských vozů na přepravu margarínu. V roce 1873 byla postavena do Sanoku železnice (trať Humenné – Medzilaborce – Řešov). V seznamech se uvádí, že bylo celkem 14 vagónů. Po druhé světové válce se uvádí už jen 12 chladírenských vozů.
V roce 1949 se uvádí v seznamu, že chladírenský vůz 530 167 byl poslán do továrny Setuza a postupně se údajně v Ústí nad Labem nacházejí i další polské chladírenské vozy. Chladírenský vůz 530 265 byl poslán do Mariánských Lázní, kde se pak ztratil. Další chladírenské vozy 530 227 a 530 264 jsou už ztraceny v roce 1943 v Německu. Konečně chladírenský vůz 530 371 byl v roce 1946 zabrán Rudou armádou.
Poznatky o chladírenských vagónech poskytl pan dr. Ariel Ciechański.

Obrázek
Na fotce je chladírenský vůz Slz 530 228, který byl vyroben v roce 1927.
Tento chladírenský vůz 530 228 bude předlohou pro můj model.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 21 kvě, 2017 7:36 pm

Chemická továrna Praga měla několik názvů a pod továrním jménem „Fatty-Schicht“ měla továrna 12 cisternových vozů 552 314 až 319 a 551 699 až 704.
Obrázek
Cisternový vůz R 551 729 "Saturnia"
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 09 čer, 2017 4:14 pm

Pomocí plastových destiček a profilů se sestavila skříň. Střecha je papírová.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 čer, 2017 9:58 am

Brzdařská budka dostala zábradlí. Na rám vozu jsou přilepené nárazníky a sestavené rozsochy, které mají bronzová ložiska.
Všechny stupačka a schody jsou zbytky ze stavebnic od Malé železnice. To znamená plast a papírové nášlapky. Budka, nárazníky, rozsochy, části brzd jsou moje odlitky.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 čer, 2017 10:32 pm

Chladírenský vůz dostal leptaná madla a žebřík na střechu. Na střeše jsou pak dva ledovací otvory a ochozy.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Střelec » úte 13 čer, 2017 4:15 pm

Střechy na Zl podle střihů od pana Lepieše jsou dvouvrstvé z plastu (evrgreen tl 0,3-0,4, číslo pro tl 0,4 9015). Vnější díl může být hladký nebo podle potřeby orytý a tvoří viditelnou část střechy. Vnitřní díl je podélně hustě, rýhovaný (pro snadné ohnutí - po zpracování rydlem se začne prohýbat samovolně) a zapadá na těsno do vnitřku skříně. Obě vrstvy jsou slepené v potřebném prohnutí a pak lepené na vagón. Slepení vrstev je dobré dělat ''svařovacím'' lepidlem postupně, hustší lepidlo se při lepení najednou (bez možnosti odvětrání v celé ploše) prožere plastem. Takhle jsem si zlikvidoval první pokus... Jinak předpokládám, že rohy skříně jsou zevnitř vyztuženy hranolyplastu, aby spoje měly větší plochu a líp držely.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 15 čer, 2017 10:21 am

Vlastní výroba obtisků a aplikace na model. Pak jsou ještě přelakovány.
Obrázek
Obrázek
Ještě na model se přilepí pár drobností, lehká patina a kinematika.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod amirinda » čtv 15 čer, 2017 10:55 am

je to pěkný, to tiskneš na nějakej ten potiskovej papír?
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 15 čer, 2017 4:38 pm

Obtiskový papír:
Inkoustová tiskárna.
APC10001 - Obtiskový papír pro inkoustové tiskárny - čirý
APC10002 - Obtiskový papír pro inkoustové tiskárny - bílý

Arch obtiskového papíru velikosti A4 se speciální vrstvou pro tisk na inkoustových tiskárnách umožňuje vlastní výrobu obtisků. Jednoduše vytisknete motiv, přelakujete a nanášíte jako běžné vodové obtisky.
Pomocí grafického programu (Corel Draw, Adobe Ilustrator, Gimp…) vytvořte obrázek. Obrázek vytiskněte na inkoustové tiskárně, kvalitu tisku nastavte na co nejvyšší, typ papíru nastavte na fotopapír, velikost papíru nastavte A4. Po vytištění přestříkejte celý motiv lakem. Doporučujeme lesklý autolak ve spreji Motip nebo Dupli-Color.
Obtisky nanášejte vždy na lesklý a dokonale proschlý povrch. Model nastříkejte lesklými barvami nebo matný model přestříkejte lesklým bezbarvým lakem.
Obtisk vystřihněte s přibližně 1mm okrajem. Položte obtisk na hladinu vody teplé 50-60°C na tak dlouhou dobu, dokud se zcela nesmočí. Dbejte na to, aby se obtisk neoddělil od spodního papíru. Poté ho přeneste na hladkou nesavou podložku a počkejte, dokud nebude možné obtisk po papíru volně posunovat.
Stáhněte obtisk na model a vlhkým hadříkem přitlačte.
Po zaschnutí obtisk přestříkejte lakem, nejlépe napřed lesklým a pak dle vaší potřeby.
Použití obtiskových vodiček typu SET a SOL je možné dle vašich zvyklostí, účinnost vodiček je závislá na typu laku použitého pro přelakování a je nutné ji vyzkoušet.
Upozornění:
Inkoustová tiskárna míchá všechny odstíny barvy ze čtyř základních odstínů. Azurové, purpurové, žluté a černé. Kromě černé jsou všechny odstíny transparentní. Pokud tedy nanesete obtisk vytištěný na čirém papíře na tmavý podklad, bude barva podkladu obtiskem prosvítat. Obtisky určené na tmavé podklady je tedy nutné tisknout na papír s bílou vrstvou a obtisk přesně oříznout, nebo místo pod obtiskem nastříkat přes šablonu bílou barvou.

Laserová tiskárna.
APC10003 - Obtiskový papír pro laserové tiskárny - čirý
APC10004 - Obtiskový papír pro laserové tiskárny - bílý

Arch obtiskového papíru velikosti A4 se speciální vrstvou pro tisk na laserových tiskárnách umožňuje vlastní výrobu obtisků. Jednoduše vytisknete motiv a nanášíte jako běžné obtisky.
Zdroj: http://www.vinar.cz/about
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod amirinda » čtv 15 čer, 2017 4:51 pm

super, díky moc :wink:
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 15 čer, 2017 5:01 pm

Všechny obtisky jsou tištěné na inkoustové tiskárně.
Černý tisk a polská orlice je tištěná na čirém obtiskovém papíru.
Logo Ceres je tištěno na bílém obtiskovém papíru.
Oba obtisky pak dvakrát stříknul sprejem, který je jako změkčovadlo na plasty.
Pak se obtisk aplikuje a nakonec se stříkne matným lakem na nábytek.
Je zde určitá nevýhoda těchto inkoustových obtisku. Obtisk nemá rád dlouhé urovnávání a hlazení nebo silou vymačkávání vody. Tisk se pak začne rozpíjet. Patinování obtisků je taky problematické. Dále u obtisku je problém tvarování na nerovném povrchu.
Další problém je vlastní tisk blech, tak aby blecha byla čitelná.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 17 čer, 2017 12:46 pm

Na model jsem doplnit držáky světel a kličku na soudílné dveře. Na spodek vozu přibyla kinematika Roco a naznačil jsem profilem rám vozu. Na konec lehká patina střechy a model je pak stříknut zase matným lakem.
Obrázek
A zde už jsou modely chladírenských vozů, které mohly potkat, třeba v jednom podniku a i v soupravě.
ČSD Lp 511195 a PKP Slz 530228.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Schichtovy závody v Polsku.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 19 čer, 2017 11:57 am

Obrázek
A takhle jsem našel na internetu zpracovaný model chladírenského vozu Saturnia.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno


Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků