Vojenský tankový transport se v 70. letech minulého století nakládal podle jistých pravidel, vlak tvořil zpravidla prapor, tvořený třemi četami po třech družstvech o celkovém počtu 30 tanků T 55 + 1 velitelský. Součástí soupravy byl vyprošťovací tank VT 55 A, pojízdná automobilová dílna PV3S PAD-1, obrněný transportér OT-64 R3 sloužící jako velitelsko-spojovací stanoviště, případně sanitní vozidlo či automobil UAZ, pokud nejely po vlastní ose.
Na konce soupravy by zpravidla přivěšen ještě tzv. strážní vůz, sloužící k přepravě ostrahy vlaku, kdy při jeho odjezdu kvůli zajištění zabezpečení vojáci naskakovali postupně a při každém zastavení byli povinni zajistit bezpečnost transportu včetně zamezení jeho fotografování. K tomu účelu byly využívány vozy z běžného provozu zpravidla v horším technickém stavu.
Samotná nakládka probíhala nejčastěji po četách a to tak, že první tank o otočenou hlavní najel až na poslední vůz přistavené soupravy. Následně najel druhý na stejný vůz tak, aby bylo možné obě hlavně svázat lanem. Další speciální fixace se vzhledem ke hmotnosti obou vozidel neprováděla, krom založení dílem pásu. Takto byly naloženy další vozy a postupně sestavena budoucí souprava včetně vozů s pomocnou vojenskou technikou. Vytvoření trvalo i několik dní, jednak z důvodu, že tanky nepřijely k nakládce naráz a jednak bylo třeba vše konat s nejvyšší opatrností, protože řidič tanku při najíždění měl velmi omezený výhled na vagón a byl odkázán na to, co mu ukazoval voják před ním.
Vlastní střední tank T 55 byl vyvinut v Sovětském svazu, jako náhrada za legendární T 34. Z předchozí verzí T 54 jsou si velmi podobné. Stroj má nízkou siluetu, díky níž je méně zranitelný. Nevýhodou je omezený prostor pro posádku o čtyřech mužích, z nichž tři sedí v jedné řadě což v případě zásahu vyřadí většinu posádky. Kromě SSSR se vyráběl i v Polsku a rovněž v letech 1957-1983 ve slovenském Martině pro státy Varšavské smlouvy. Jako typ 59 se vyráběl i v Číně. Nasazení těchto zbraní je spojeno např. s maďarským povstáním v roce 1956, válkách na Blízkém Východě, Vietnamu, Afghánistánu, Jugoslávii, ale především pro nás, opatřeny bílým pruhem, jako představitelé okupačních vojsk v roce 1968.
Vyprošťovací tank VT 55 byl postaven na podvozku tanku T 55. Jeho hlavním cílem je odtažení havarované nebo poškozené techniky v různých podmínkách. Je vybaven nejen jeřábem , který zvládne břemena do hmotnosti 1,5 tuny, ale také velmi silným navijákem. Neméně důležitým účelem tanku je doprava náhradních dílů k poškozené technice.
Dalším součástí vlakové soupravy je skříňové vozidlo Praga V3Sa se samostatnou dílenskou jednotkou schopnou zabezpečit opravy a ošetření vojenské techniky přímo na bojišti včetně svařování, veškerých zámečnických prací či jako zdroj pro startování.
Posledním nezbytným vozidlem je obrněný transportér SKOT s označením OT 64 R3, což je speciální verze postavená na podvozku OT 64 s určením jako velitelské stanoviště pro zabezpečení velení veliteli a jeho štábu včetně zajištění spojení. Tato vozidla byla vyráběna v Polsku, přičemž řada komponentů (např. motor Tatra, převodovka Praga a podvozek) byly dodávány z Československa.
Zdroj:
http://www.kzmtt.cz/preprava-tankoveho-vojskaTakže v modelu by byla souprava složená takto:16 vozů Pxx – pásová technika
1 vůz Res – kolová technika
1 vůz Bai