Vagónování vojenské techniky

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » ned 26 úno, 2017 1:51 pm

Nejlepší způsob jak zjistit průjezdný profil, je zhotovit si průjezdní šablonu. Já jsem si vyrobil šablonu (podle normy NEM 102) do oblouku a postupně jsem pokládal do šablony rovnou kolej a různé oblouky a tak jsem zjišťoval průjezd naloženého nákladu.
Obrázek
Kolový nakladač ŠT 180 N se na normálním plošinovém voze vejde do průjezdného profilu.
Obrázek
Traktor Kirovec K 700 se tam vejde také. Ale je tam opravdu natěsno. Stačí špatně výškově postavený most, lávka a podobné stavby, tak tam se už neprojede. Bude lepší budku odebrat a uložit přímo na plošinový vůz.
Obrázek
Zkoušel jsem i různé oblouky a vše je naprosto stejné. Fotky jsem nedělal.
Naposledy upravil Tempotaxi dne ned 26 úno, 2017 7:09 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » ned 26 úno, 2017 7:05 pm

Normy NEM 101 – obrys vozidel – horní ohraničení pro parní a motorový provoz a el. lokomotivy se staženými sběrači – je 58 mm nad temenem kolejnice.

Normy NEM 102 – průjezdný průřez – pro parní a motorový provoz a el. lokomotivy se staženými sběrači – je 60 mm nad temenem kolejnice.

Normy NEM 101 – obrys vozidel – nejnižší pracovní poloha sběrače – je 62 mm nad temenem kolejnice.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Petr Berka » pon 27 úno, 2017 8:34 am

Máš to špatně, šablonu jsi měl dělat podle NEM 301 - obrys vozidel. Maximální přípustná výška je 57mm nad TK. Šířka 40mm. Tato norma je rozhodující.

NEM 101 neexistuje, asi jsi myslel NEM 102 - průjezdný průřez v přímé koleji a NEM 103 - průjezdný průřez v oblouku. Obě určují min. výšku profilu 59mm. Všechny 3 normy by měly být na každém kolejišti bezpodmínečně dodrženy. Pak nemusíš přemýšlet, jestli je to natěsno nebo ne.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod milan ferdián » pon 27 úno, 2017 9:47 am

Petr Berka píše:NEM 101 neexistuje, asi jsi myslel NEM 102 - průjezdný průřez v přímé koleji a NEM 103 - průjezdný průřez v oblouku. Obě určují min. výšku profilu 59mm. Všechny 3 normy by měly být na každém kolejišti bezpodmínečně dodrženy. Pak nemusíš přemýšlet, jestli je to natěsno nebo ne.


Ale existuje NEM101 obrys vozidel.Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 9:51 am

NEM 101 a NEM 102.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Norma NEM je jedná část a druhá část je přeprava nákladu podle směrnice PLM (překročená ložná míra) a jak tuto směrnici uplatnit v modelovém provozu.

Dále musím dbát na zřetel, že v letech 60 a 70 se dopravovalo vše po železnici. Tehdejší automobilová doprava neumožňovala tak častou přepravu velkých nákladů, jako dnes.
Tehdy Tatra 141 a naložený podvalník jel 30 až 40 km/h.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Petr Berka » pon 27 úno, 2017 9:54 am

OK, upřesňuji, NEM101 existovala, již je neplatná. Platné normy hledejte vždy na www.morop.org
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod sidlo » pon 27 úno, 2017 9:56 am

Řekl bych že není platná http://www.morop.eu/de/normes/index.html
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 10:01 am

Ložná míra ČD
Obrázek

Zde se píše, že nejvyšší ložná míra je 4650 mm, což je v přepočtu do velikosti HO asi 54 mm, ale norma NEM uvádí 58 mm nebo 57 mm.
Naposledy upravil Tempotaxi dne pon 27 úno, 2017 10:40 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 10:11 am

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 10:14 am

ČD D 33. Předpis o vojenské přepravě po železnici. - tak to nemám.

Ložná míra a přeprava nebezpečných věcí
• Ložná míra
• Překročená ložná míra
• Označení překročené ložné míry
• Kritický bod
• Vzor tiskopisu pro zákres PLM
• Album vojenské techniky pro železniční přepravu
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 10:33 am

Koukal jsem na překládané normy NEM 301 a zde je opravdu výška při obrysu vozidla 57 mm.
Dále norma NEM 102 zde uvádí průjezdní výšku 59 mm. Veškeré normy platí pro rok 2016.
Takže starší modely a kolejiště neodpovídají normě a musí se tedy předělat podle platných norem. :?: :idea: :lol:
Stará norma uváděla obrys vozidla 58 mm a průjezdní výšku 60 mm.

Ale pořád to neřeší přepravu nákladu, který je větší než uvádí normy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Petr Berka » pon 27 úno, 2017 10:48 am

Normy neplatí jen pro rok 2016. Jsou tu uvedeny všechny aktuálně platné normy, poslední aktualizace byla 21.11.2016.
NEM 301 platí v této podobě od r. 2003 kdy nahradila starší vydání z r. 1979.
Náklad, který překročí míru, si musíš řešit sám podle podmínek, kde ho chceš přepravovat.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 1:07 pm

Přepravu nadměrného nákladu jsem už jednou stavěl a řešil. http://vytopna.hekttor.biz/view.php?nazevclanku=preprava-rozmerneho-nakladu-na-normalnich-vozech&cisloclanku=2012050001
Obrázek
U mě na kolejiště to jezdí. Pak jsem to zkoušel na jiných kolejištích u kamarádů a jezdí to také. Ale na některých kolejištích byl problém se stoupáním a tažná síla jedné lokomotivy.
Obrázek
A tuhle přepravu a další podobné přepravy, žádná norma NEM neřeší. Pokud se takové přepravy vyskytují na železnici, má je norma řešit, modelujeme skutečnou železnici.

Norma: ČSN 28 0315
Název: Průjezdní průřezy celostátních drah a vleček s rozchodem koleje 1435 mm a 1520 (1524) mm. Základní ustanovení
Třídící znak: 280315
Katalogové číslo: 2410
Obor: 28 - KOLEJOVÁ VOZIDLA
2803 - Výpočty, konstrukční směrnice
Platnost: Norma není platná - byla nahrazena těmito normami: (736320) ČSN 73 6320
Jazyková varianta: Norma je v češtině (vydaná před r.1993 může být ve slovenštině).
Účinnost: 07/1981 - 06/1997
Naposledy upravil Tempotaxi dne pon 27 úno, 2017 1:23 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Petr Berka » pon 27 úno, 2017 1:20 pm

Jakto že ne? Postup je stejný jako u toho výkresu. Jen si za ČSN 28 0330 dosaď NEM 301 a za ČSN 28 0315 dosaď NEM 102.
Překročit obrys můžeš, ale průřez ne.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 1:25 pm

Ještě jednou: Příspěvekod Tempotaxi » 27 úno 2017, 12:01.
Zde se píše, že nejvyšší ložná míra je 4650 mm, což je v přepočtu do velikosti HO asi 54 mm (přesně 53,4 mm), ale norma NEM uvádí 58 mm nebo 57 mm.

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků