Vagónování vojenské techniky

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 2:32 pm

Výrobce kirovců udává:
Výroba zahájena v roce 1962
Traktor Kirovets K-700 byl první ruský traktor na gumových kolech. Všechny stroje dříve vyrobené byly pásové, nebo kolové i s hroty. Jelikož byl Kirovets K-700 byl vyroben během studené války, bylo s ním počítáno i v případě užití armády jako tahače dělostřelectva. Jeho užitná hodnota byla v tažné síle a v průchodnosti terénem.
Sériová výroba probíhala v letech 1964 - 1975, během sériové výroby bylo vyrobeno cca 100 000 kusů, z toho 1600 kusů pro export.
... od roku 1968 exportován do zemí Varšavské smlouvy pod obchodním označením K-700S.
Zdroj: https://sites.google.com/site/kirovetsz/modely/k700

V tomto přehledu techniky ČSLA 1948 - 1989
http://forum.valka.cz/topic/view/36231/ ... -1948-1989 ,
který lze dle mého soudu považovat za dost reprezentativní, se žádný typ Kirovce nevyskytuje. (Nebo aspoň ho tam nevidím, leda že by byl schovaný pod nějakým kódem. Třeba nám to někdo objasní.)


A zde je právě problém. Na webu válka je většinou bojová technika a technika, která zajišťuje provoz bojové techniky.
Ale už zde není technika stavební a zemědělská. Vojenské lesy a statky také mají svoji techniku, ale to už se dozvím jen tu součastnou na jiných webech. Vojenské stavby stavěly vše od budov, silnic a železnic, které zase má na starost železniční vojsko. Přitom vojáci budovali nové silnice, mosty a železnice a na tu právě potřebují stavební techniku. Dnes už se dozvím jen tu součastnou. Na rekonstrukce silnic a železnic už této techniky je méně. Dále, ženijní technika je také zaměřena jen na provoz bojové techniky.
Přitom, když navštívím ruské stánky co se vše dováželo pro armádu, tak válka uvádí jen zlomek.
Například: kolové a pásové bagry, jeřáby, různé druhy buldozerů – přesně řečeno přídavných nástaveb atd.
Je pravda, že něco bylo jen u armády na zkoušku a něco se muselo povinně odebrat.
Ale v armádě NDR byl.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod TonyHazard » pon 30 led, 2017 3:00 pm

Tempotaxi píše:Do vojenského transportu můžete zařadit i zavřené vozy.
Obrázek

Nepamatuji si přesně ty typy vagonů, ale jeden z řady Zetek měl označení Z-kuch. Vagón se používal pro přípravu teplé stravy při přesunu převozu.
Vagon Z-kuch byl vyloženě pro tuto činnost upravený, a polní kuchyně (v tomto případě PK-60) měly přesně vymezené místo, neboť ve střeše byly otvory pro komíny. Bylo tam plánované místo i pro zásobník na vodu (Z-800), ale ten nikdo do vagonu nedával, protože s ním byla problematická manipulace (plný nemyslitelné - prázdný a doplnit vodou). Převážně se to řešilo pomocí dalších kotlů k PK-60. Strava se plánovala jednoduchá (čaj a guláš) a občas se stávalo, že si kuchaři připravili základ ještě v posádce. Zažil jsem i jiný typ vagónu, kde se komíny polních kuchyní vystrčily bočními okénky, mohl to být snad Ztr, Zts,
S vnukem vláčkodráha Tomáš/Tomica,stavby http://www.panzernet.net/php/index.php/ ... 953.0.html
Uživatelský avatar
TonyHazard
 
Příspěvky: 42
Registrován: pon 12 kvě, 2014 3:12 pm
Bydliště: Hodonínsko

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod hank » pon 30 led, 2017 4:10 pm

Tempotaxi: Já bych kvalitu/úplnost toho seznamu nepodceňoval. Když tam je uvedena i taková technika jako Zetor 50 Super, LKT-81, rozmetadlo hnojiv nebo Škoda 706 RO, tak se dá s dost velkou pravděpodobností usuzovat, že by to mohlo zahrnovat i ty vojenské lesy a statky, posádkové ubytovací správy, VTJ Dukla a jiné nebojové složky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod hank » pon 30 led, 2017 4:23 pm

Na K-reportu (nebo kde to bylo... tradičně to nemůžu najít, tak třeba budete někdo úspěšnější) nedávno proběhla poněkud jedovatě prezentovaná informace o používání vozů bývalé řady Ztr(x) (kde x=n nebo c) současnou slovenskou armádou. Byla u toho fotka krásně khaki natřeného vozu ve vlastnictví slovenské armády - režim 44, bez tlakové brzdy, bez pořádací/ruční brzdy (!) a s povolenou max. rychlostí po prázdnu 120 km/h (!!!). Dávám to sem hlavně proto, aby bylo připomenuto, že "na železnici dějou se věci...", a to zvlášť ve vztahu k armádě... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 4:34 pm

Podobný vzhled jako traktor kirovec byl ženijní kolový tahač KZKT-538 DK, který měl různé nástavby jako kirovec. V roce 1988 je na tahači namontováno zákopové hlubidlo TMK-2, které bylo ve výzbroji ČSLA.
Obrázek
Zdroj: Zákopový stroj TMK - 2 používaný ženijnými jednotkami ČSLA © ATOM 1988
Obrázek
Původně tahač Kurpan MAZ-538, výroba od roku 1965.
Zdroj: https://www.trucksplanet.com/ru/catalog/model.php?id=2217

Poznámka:
Při přepravě po železnici je nutno demontovat nástavce buldozerové radlice a konstrukci bezkorečkového hlubidla opřít o ložnou plochu železničního vagonu.
Zdroj: http://www.woc-zakrany.cz/dalsi/tezka_technika.html
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 4:45 pm

Podobné stroje:
Dozer kolový DOK M
Dvounápravové vozidlo s universální lopatou, navijákem a sněhovým nástavcem. Slouží k provádění zemních prací, odstraňování sněhu, závalů, těžení, nakládání a přemisťování zemin, úpravě komunikací, k rychlému budování okopů a krytů, k tahu přívěsů a hloubení zákopů pomocí zákopového pluhu ZP 60/90.
Obrázek
KN-251
Je dvounápravový stroj s kloubovým rámem na obřích pneumatikách. Je určen k provádění zemních a od tarasovacích prací v rámci ženijního zabezpečení. Nouzově může být využit i jako tahač a k improvizovanému zvedání a překládání břemen.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 4:51 pm

hank píše:Tempotaxi: Já bych kvalitu/úplnost toho seznamu nepodceňoval. Když tam je uvedena i taková technika jako Zetor 50 Super, LKT-81, rozmetadlo hnojiv nebo Škoda 706 RO, tak se dá s dost velkou pravděpodobností usuzovat, že by to mohlo zahrnovat i ty vojenské lesy a statky, posádkové ubytovací správy, VTJ Dukla a jiné nebojové složky.

Já kvalitu webu nepodceňuji, ale armáda byla dříve jako stát ve státě.
Vše bylo možné i nemožné.
Ale údajně byl jeden Kirovec na Šumavě při stavbě železného plotu. Ale co je na tom pravdy nevím. Jen mám odposlechnuto. :roll: :roll: :roll:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Vladimír_B » pon 30 led, 2017 5:12 pm

TT: rádo se stalo
K té technice, nemusíme přeci vozit jen ČSLA, ale máme tu také okupanty, nebo jiné armády v rámci Varšavského paktu, které se mohou přesouvat na cvičení (Štít) třeba do MLR atp...
Teď jen slovem, když se přesouvali v 80. letech strakoničtí rakeťáci s prsty smrti na ostré palby ke Kaspickému moři, tak to samozřejmě v Čierné museli překládat a ve vlaku měli veškerou techniku (štábní, anténí, nosiče, odpalováky...) včetně kuchyně a potravin na cestu (jeli tam asi týden) a šlupky od brambor vyhazovali za jízdy. Jednou skončili i na nástupišti. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 5:31 pm

Dozer kolový DOK M
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 5:36 pm

Obrázek
Úplně až nahoře je pásové vozidlo BAT-1, které má radlici. V NDR v armádě byl, ale u ČSLA, někdo říká ano a druhý zase ne.
Přitom na webu válka se uvádí. Otázkou je, kolik bylo nástaveb a to už se nedozvím.
Model.
ObrázekObrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne pon 30 led, 2017 5:52 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod mlha » pon 30 led, 2017 5:49 pm

Tempotaxi píše:Podobný vzhled jako traktor kirovec byl ženijní kolový tahač KZKT-538 DK, který měl různé nástavby jako kirovec. V roce 1988 je na tahači namontováno zákopové hlubidlo TMK-2, které bylo ve výzbroji ČSLA.
Obrázek
Zdroj: Zákopový stroj TMK - 2 používaný ženijnými jednotkami ČSLA © ATOM 1988
Obrázek
Původně tahač Kurpan MAZ-538, výroba od roku 1965.
Zdroj: https://www.trucksplanet.com/ru/catalog/model.php?id=2217

Poznámka:
Při přepravě po železnici je nutno demontovat nástavce buldozerové radlice a konstrukci bezkorečkového hlubidla opřít o ložnou plochu železničního vagonu.
Zdroj: http://www.woc-zakrany.cz/dalsi/tezka_technika.html

Podoba hodně vzdálená, kirovec nemá řiditelnou nápravu, láme se v půlce na kloubu
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 5:59 pm

mlha píše:Podoba hodně vzdálená, kirovec nemá řiditelnou nápravu, láme se v půlce na kloubu

Ano to vím, rozdílná konstrukce vlastního pohonu stroje. Mně šlo více u tu zadní nástavbu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Polabský » pon 30 led, 2017 7:48 pm

TonyHazard píše:
Tempotaxi píše:Do vojenského transportu můžete zařadit i zavřené vozy.
Obrázek

Nepamatuji si přesně ty typy vagonů, ale jeden z řady Zetek měl označení Z-kuch. Vagón se používal pro přípravu teplé stravy při přesunu převozu.
Vagon Z-kuch byl vyloženě pro tuto činnost upravený, a polní kuchyně (v tomto případě PK-60) měly přesně vymezené místo, neboť ve střeše byly otvory pro komíny. Bylo tam plánované místo i pro zásobník na vodu (Z-800), ale ten nikdo do vagonu nedával, protože s ním byla problematická manipulace (plný nemyslitelné - prázdný a doplnit vodou). Převážně se to řešilo pomocí dalších kotlů k PK-60. Strava se plánovala jednoduchá (čaj a guláš) a občas se stávalo, že si kuchaři připravili základ ještě v posádce. Zažil jsem i jiný typ vagónu, kde se komíny polních kuchyní vystrčily bočními okénky, mohl to být snad Ztr, Zts,


Obecně měla armáda universální mobilisační výbavu Z - voj. , zpravidla uloženou někde nenápadně ve stanici. V Rakovníku to bylo ve staré Zetce s plochou střechou ve šturcu. Před cca deseti lety do ní něčím šťouchli, tak jí na místě bohužel zlikvidovali, včetně nákladu.
No a ta výbava byly dvě vkládací plenty do posuvných vrat všech typů vozů Ztr s vyústěním komínku tak aby tah podporoval proudící vzduch a s tabulkou okna. Tyto plenty byly také před časem k vidění v Nymburce na zahrádkách v okolí žst.
Dále pak sada vestavných pryčen a mám pocit, že i jeden stolek.
Hezký den.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 led, 2017 9:38 pm

Vojenské lesy a statky n.p. Hořovice 10.06.1955
Obrázek
Nějak to sem nepatří, ale ruční stroj je nejlepší.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » stř 01 úno, 2017 9:41 am

Na 99% traktor Kurovec v ČSLA nenacházel. Tak jsem se rozhodl, že udělám přepravu Kirovce na cvičení Štít nebo Vltava. Popřípadě pojede traktor na některou sovětskou základnu na našem území (třeba do Milovic). Protože mám ještě v šuplíku volnou radlici, můžu tuto radlici přidat a postavit něco, jako je na obrázcích.
Obrázek Obrázek
Ve stavebnici od firmy Icar jsou ještě náhradní hydraulické válce. Stačí jen okopírovat upevnění radlice.
Ještě si to nechám projít hlavou, zda se bude dělat dostavba modelu. :idea:
Nebo má snad někdo jiný nápad. :?:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků