Vagónování vojenské techniky

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Petr Zatrepalek » stř 18 led, 2017 4:03 pm

Je to Vaše volba, to vojenské nádraží/vojenský prostor... Já bych si to ale takto určitě nedělal, protože mít tam tuhle kombinaci techniky, v tomto zbarvení, je prostě s ohledem na historickou realitu naprostá blbost, vytvořil bych tak jen nerealistický paskvil. Ať se tedy dílo daří.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod VojtikJ » čtv 19 led, 2017 2:56 am

"já bych to tak nedělal"
Jo to je tak když člověk tomu moc rozumí a nejde mu to přes pysky :D No co, když se mi to tak líbí proč to tak nemít? Taky se mi jeden pokoušel tvrdit že tank na Px nemůže být, no kdybych to neviděl na vlastní oči tak ho na to nervu :D

Taky řeším problém s vagónováním, především v chycení modelů k vagónkům. Lepidlo se mi zda až jako poslední možnost. Ale jak? magnety, ale kde vzít tak malý netuším (pro TT) :(

Hodně zdaru, vypadá to živější když se něco veze než jen uhlí/dřevo.
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Mafry » čtv 19 led, 2017 8:14 am

Malé magnety jsem našel tady:
https://www.unimagnet.cz/53-kotouce-male
Mohly by být snad dostatečně malé i na TT.

Tanky na Px? 2x T-55/T-54 nebo 1x T-72
Px a Pxx měly přece rozměry i nosnost stejnou, ne?

Je tu k tomuto tématu jedno starší vlákno:
viewtopic.php?f=11&t=2361
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 19 led, 2017 9:55 am

Px – čtyřnápravový plošinový vůz – 1 tank
Pxx- šestinápravový plošinový vůz – 2 tanky


Dále trochu do historie.
Záleží na typu vagonu, co se bude vagónovat.
Starší číslování nákladních vozů bude mít starší vojenskou techniku, 50léta a začátek 60let.
Dvanáctimístné číslo na voze bude mít novější techniku, 60léta, 70léta a 80léta.

Zatím jsou naloženy tři vozy a to asi 70léta.
První vůz má zdravotní techniku.
Druhý vůz má kuchyň a zásobovací vůz.
Třetí vůz je určen pro cisternové vozy pro přepravu pohonných hmot.
Zde nevidím, že je něco špatně. Jednotlivé vozy mohou být jak v technické, tak v bojové soupravě vojenského vlaku.

Dále dílenská souprava je prasátko, plošinový vůz, který veze náhradní díly a další vůz veze opravené dělo a to 50léta. Zde také nevidím, že je něco špatně.

Je naprosto jasné, že obě vojenské soupravy se na kolejišti nemůžou potkat. Každá bude provozována v jiném období.

Na kusé odstavné koleji bude pojízdný tank a železniční Tatra. A to je zase konec 40let a začátek 50let.

Na železnici ještě začátkem 90let bylo plno vozů (vraků) na odstavných kolejích, které spadají třeba do let padesátých. To je asi podle některých špatně?
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod mlha » čtv 19 led, 2017 10:22 am

A ten voják u té houfnice tam bude pořád?
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Mafry » čtv 19 led, 2017 10:32 am

Tempotaxi píše:Px – čtyřnápravový plošinový vůz – 1 tank
Pxx- šestinápravový plošinový vůz – 2 tanky



To se omlouvám, já myslel, že je řeč o tomto Px - http://parostroj.net/katalog/nv/formula ... 0&razeni=0
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod hank » čtv 19 led, 2017 10:45 am

Tempotaxi: Ale to mě taky zajímá - který vůz Px měl 4 nápravy?

Já jsem zatím za směrodatné považoval toto:
https://www.parostroj.net/katalog/nv/cl ... Sammp.php3
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 19 led, 2017 10:54 am

Jen tak na okraj. Stavím si modely, hlavně vozů a to v období těsně před rokem 1918 až do roku 1992. Jednoduše řečeno vše pod logem ČSD. Ale nikdy mně nenapadne, jak zde někdo si myslí, že vše jezdí najednou. Na jednom kolejišti. Ano vše jezdí na jednom kolejišti, ale každá sestavená souprava je sestavena do určitých let. Jednou jezdí soupravy před rokem 1918, pak zase jezdím soupravy 1. Republiky, pak zase poválečná atd. Jenže na to musí být postaveno i kolejiště, které je zatím pořád ve výstavbě. Nádraží bude mít jen mechanická návěstidla, která jsou ještě dnes v provozu.

Prostě nejezdím, tak jak u mnohých, že jezdí vše najednou a v soupravě je vše naskládáno od různých epoch dohromady.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod hank » čtv 19 led, 2017 11:10 am

Ještě k těm tankům: Zatížení podlahy vozu při váze tanku T54/T55 36.6 t a délce 6.46 m je 5.66 t/m. (Ono to bude ještě víc, styčná délka pásu s podlahou je menší než délka vozidla, ale ten údaj neznám.) To asi 4nápravové vozy té doby neunesly. Nebo aspoň žádný takový nemůžu najít. Vůz Pam z vozové skupiny 12 měl povolené zatížení 5.25 t/m, vůz Px(x) 7.1 t/m. (Rozdíl mezi Px a Pxx je jen v těch zvedácích používaných při vyvazování podvozků.) Ale mohu se samozřejmě mýlit, takže se rád nechám poučit, který 4nápravový vůz unesl > 6t/m ložné délky.
Tank T72 je na tom ještě hůř - 42 t, 6.9 m, 6.09 t/m.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Mafry » čtv 19 led, 2017 11:29 am

hank: a Pao je na tom jak? http://parostroj.net/katalog/nv/formula ... 0&razeni=0
Já si vždycky zjednodušeně pamatoval 4n = 1 tank, 6n = 2 tanky (řeč je samozřejmě o T-54/T-55).
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Brejla » čtv 19 led, 2017 11:39 am

hank píše:Ještě k těm tankům: Zatížení podlahy vozu při váze tanku T54/T55 36.6 t a délce 6.46 m je 5.66 t/m. (Ono to bude ještě víc, styčná délka pásu s podlahou je menší než délka vozidla, ale ten údaj neznám.) To asi 4nápravové vozy té doby neunesly. Nebo aspoň žádný takový nemůžu najít. Vůz Pam z vozové skupiny 12 měl povolené zatížení 5.25 t/m, vůz Px(x) 7.1 t/m. (Rozdíl mezi Px a Pxx je jen v těch zvedácích používaných při vyvazování podvozků.) Ale mohu se samozřejmě mýlit, takže se rád nechám poučit, který 4nápravový vůz unesl > 6t/m ložné délky.
Tank T72 je na tom ještě hůř - 42 t, 6.9 m, 6.09 t/m.


Tank T55AM2 - bojová hmotnost 41 500kg, styčná délka pásů s terénem 3840 mm (5 pojezdových kol s proměnným rozvorem)
Tank T72AM4 - bojová hmotnost 48 000kg, styčná délka pásů s terénem 4270 mm (6 pojezdových kol)
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 19 led, 2017 11:49 am

Kniha – Z. Maruna, Modely nákladních vozů, NADAS 1971.
„ Několik typů nákladních vozů odvozených od základní řady Pao (Paon, Paov, Pam) v několika verzích, Px ve dvou verzích a několik dalších úprav těchto vozů pro zvláštní účely dráhy“.

Kniha – Nákladní vozy ČSD, NADAS 1965
Vozy Px
Ložná váha.
- Při úložné délce 3 m uprostřed vozu 50.00 t
- Při úložné délce 5 m uprostřed vozu 60.00 t
- Při úložné délce 7 m uprostřed vozu 70.00 t

Jinak mám za to, že jsem viděl některé vozy Pao přeznačené na Px, ale třeba se mohu mýlit.
Přitom se všude uvádí písmeno „x“ – více než čtyři nápravy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod hank » čtv 19 led, 2017 12:31 pm

Mafry píše:hank: a Pao je na tom jak? http://parostroj.net/katalog/nv/formula ... 0&razeni=0
Já si vždycky zjednodušeně pamatoval 4n = 1 tank, 6n = 2 tanky (řeč je samozřejmě o T-54/T-55).


Tak ať je informace kompletní:
Pao vozová skupina 10:
Mez zatížení
- Při nápravovém tlaku 16 t - 44 t
- Při nápravovém tlaku 18 t - 52 t
- Při nápravovém tlaku 20 t - 60 t
(jen při rovnoměrném zatížení)
Ložná váha
- Při úložné délce 3 m uprostřed vozu 35 t
- Při úložné délce 5 m uprostřed vozu 40 t
- Při úložné délce 7 m uprostřed vozu 46 t
Váha na 1 m délky plně naloženého vozu 5.25 t/m

Px vozová skupina 10:
Mez zatížení
- Při nápravovém tlaku 16 t - 68.5 t
- Při nápravovém tlaku 18 t - 80.5 t
(jen při rovnoměrném zatížení)
- Při nápravovém tlaku 20 t - 81 t
(jen při rovnoměrném zatížení)
Ložná váha
- Při úložné délce 3 m uprostřed vozu 50 t
- Při úložné délce 5 m uprostřed vozu 60 t
- Při úložné délce 7 m uprostřed vozu 70 t
Váha na 1 m délky plně naloženého vozu 7.1 t/m

Vůz Pam (vozová sk. 12) je vlastně vůz Oa bez oplenu.
Mez zatížení
- Při nápravovém tlaku 16 t - 41 t
- Při nápravovém tlaku 18 t - 49 t
- Při nápravovém tlaku 20 t - 57 t
Váha na 1 m délky plně naloženého vozu 5.25 t/m

Všechny uvedené řady vozů mají ložnou šířku 3100 mm.

Otázkou zůstává, co se považovalo za úložnou délku. Jestli celá délka tanku nebo jen délka styčné linky pásů s podlahou. Rozhodně bych byl při nakládce tanků na 4n vozy dost opatrný. Jak jsem psal jinde, vlastní vojenskou zkušenost mám jen s kolovou technikou. Prázdný OT BRDM-2rch váží jen 7 t, to je kupodivu míň než třeba T-111 (ta má 8.5 t), T-148 (10.8 t) nebo ZIL-157 (10.5 t).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 19 led, 2017 1:48 pm

Protože budu mít ve vojenském transportu navagónované stavební stroje, tak v místě učení se pak budou muset dostat od nádraží na místo stavebních prací. Bude potřeba Tatra T 141 a podvalník P-32 nebo podvalník P-50. Problém je na co podvalník naložit.
Model jsem stavěl před mnoha, mnoha lety a proto, tak vypadá.
Mám model plošinového vozu Sas 31 54 453 6140-7, který je v jeřábové soupravě, depo Praha Vršovice. Vůz stával dlouhá léta v depu Kladno.
Prozatím jsem Tatru a podvalník uložil zkušebně na tento plošinový vůz, jak to bude vypadat.
Obrázek
Přepravní kolejová souprava se na vůz vejde. Bude se muset postavit podobný plošinový vůz.
Nemá prosím někdo fotky podobných plošinových vozů?
DĚKUJI.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vagónování vojenské techniky

Příspěvekod Mafry » čtv 19 led, 2017 2:28 pm

hank píše:Tak ať je informace kompletní:


Děkuju.
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků